07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Haha! Vad gulligt! :D

Idag red jag lillan igen för tredje gången! Idag hoppade jag över longeringen och gick rakt på uppsittning. Hon bryr sig fortfarande ingenting utan står helt stilla när jag sitter upp och fixar till. Vi gick en liten annan väg idag, tidigare har vi bara gått runt runt på den lilla uppskottade ridplanen, men idag gick vi runt hagen och sen fram framför boningshuset och en liten runda där. Använde skänklar och röst mer idag. Totalt red/åkte jag kanske tio-femton minuter.
Enda gången hon reagerade nånting var när en bil körde förbi bakom oss som från ingenstans, då hoppade hon till lite bara men lugnade sig direkt. Trots att hästarna i hagen busade runt när vi gick bredvid så var hon jättesnäll! På slutet verkade hon mest uttråkad. :p Gick och plockade med grimskaftet och nafsade lite i ärmen på ledaren osv. Dvs helt ointresserad och obrydd över att jag satt på ryggen.
Imorgon får hon en välförtjänt vilodag och i helgen blir det träns på och lite mera utmaningar! Längtar tills snön försvunnit så man kan leka följa John i skogen med andra ponnyn! :laugh:

*kl*

Nya bilder på Luxus från idag. Eftersom jag kom fram till att han inte skulle gå bruksprovet i år är han lite högt i hull nu när han bara förbereds inför treårs-testet. Har inte bestämt mig för var än. Med Mille blir det helgen 8-9 men har inte bestämt plats än. För Luxus finns det fem ställen att välja på... Var tänker ni andra som ska visa åka?

kl

Så äntligen kom jag upp och satt på Qvintus. Han ställde sig rakt upp på bakbenen och jag damp i backen, men nu har jag suttit på honom. :D

Nej, skojar. Det gick så lugnt till. Han rörde inte ett öra och jag hoppade av och upp en gång till. Nästa gång skall han få gå några steg med. Jag var bara tvungen att fjanta mig lite, då när jag läser här om alla så går det alltid lika lugnt och trevligt till och alla är så lyriska över sina små telingars lugn och duktighet. Tänk att det nog är en myt det där med rodeo vid inridning...eller så är vi här så kloka.

Bionix gick det också bra för igår. Jag red med kapson och startade med att böja in hans huvud åt både håll först. Först fattade han givetvis inte och snurrade, men när han kom till stopp blev han gosad med huvudet mot min fot. Det brukar ju bara ta en gång att lära dem det. Efter det var han mycket lugn och foglig, inte alls så busig som han brukar vara. När vi stod still vände han själv in huvudet mot mig för lite kel. Han är så kelen den hästen.

Hälsning Maja

Så vacker så och vilken lyx - här är det fortfarande en meter snö i Närke.

Hälsning Maja

Han är en riktig snygging! :d Jag undrade varför jag inte hittade honom i startlistorna för bruksprovet. Vad fick dig att bestämma dig att inte visa honom ? Blir de nästa år i stället?
Min kommer troligen att visas på Strömsholm, någon av det 2 första helgen i maj.

Tack!

Han har kommit ganska långt eftersom tanken var att han skulle gå bruksprovet. Skritt, trav och galopp i bra form som går att reglera något. Han går att länga i trav och galopp och även ta tillbaka i galopp. Går att korta upp tyglarna i skritt (tex innan man ska trava) och han är eftergiven direkt, kan även göra halt och stå still "på tygeln".

Har aldrig varit med en så lätt häst någonsin! Det måste vara årgången :D

Charlotte1975:
Luxus kasade i hagen i somras efter skyfallen och har ibland varit lite trött i ett bakben. Han kollades av vet när han kom in från betet eftersom jag tyckte att jag såg en ojämnhet men konstaterade att det inte fanns någon hälta men att han möjligen var lite svagare, så vi har tränat på. Han är fortfarande svagare i samma bakben och jag bestämde mig för att det är en alldeles för bra häst att visa utan att han kan visa sig från sin bästa sida. Dessutom har han ett temperament som jag aldrig tidigare stött på, han ger alltid mer än man ber om. Därför känns det viktigt att jag inte ber om för mycket.

Nu när vi ridit hemma funderar jag över mitt beslut varje dag eftersom han är SÅ fin att rida, kom på mig att jämföra honom med Roosvelt som jag fick förmånen att prova när jag var och visade min andra häst för Jan Brink och han var ändå fyra år äldre... Men man måste se långsiktigt på saker och tanken har alltid varit att han ska bli min tävlingshäst och så bra som möjligt. Det är så skönt att ha en bra häst utan en ägare som kräver att han ska gå vissa saker, självklart vill jag att han ska gå allt men inte på Luxus bekostnad. Nu kommer han tom få gå på bete i sommar tillsammans med Mille hemma hos uppfödaren, det tror jag att han uppskattar! :laugh:

Nu satsar vi på treårs, förhoppningsvis championat till hösten och till nästa bruksprov är vi absolut tillbaka!

Senast ändrad:

Han är så underbart fin! :love: Synd att det inte blev bruks för dig, men helt klart ett klokt beslut! :) Trots att han är "fel färg" så hade han faktiskt varit en kandidat för min dam här hemma!

Här är det underbart väder idag så nu blir det fotovända i stallet tror jag!

Hur ser fötterna ut på era 07:or ? Då menar jag om det är barfota, skor fram/runtom ?

Min skoddes med skor fram i november. Nästa vecka ska hon skos och då är planen att även sätta på skor bak. Dels för att kunna ha brodd nu när snön ska bort, och det blir isigt och halt ut. Plus att jag vill ha henne skod runt om till 3 års testet och inte göra det precis innan.

Min är barfota och jag tänker ha honom barfota, förhoppningsvis till hösten då han är 4 eller ännu längre. Nu ska han ju ridas fram till 3-års testet och sedan gå på bete, sedan ska han ridas igen på hösten några dagar i veckan och sedan gå på vila igen över hela vintern. Sedan sätter jag igång när de fyller 4 (fast rider bara varannan dag) och ger dem ett långt sommarlov och sedan är det igång "på riktigt" utan längre viloperioder.

Min tävlinghäst fick bakskor hösten när han var 7 år. Han har gått så bra utan tills dess. Jag sätter på skor när de blir ömfotade eller om de får problem med hovsprickor osv.

Lotta är barfota och kommer fortsätta vara det så länge som möjligt. Efter senaste verkningen (vecka 2) har hon dock exploderat i hovarna och ser nu ut att vara i vecka 10-11... :crazy: Hovis kommer om en vecka eller två och även om Lotta egentligen ska gå 6-7 veckor mellan verkningarna, så ska hon klara av 8 veckor... Nu verkar hon inte ens ha klarat 7...

Min verkades på framhovarna senast i oktober :angel: bakhovarna är inte rörda sen någon gång i somras. Nu behöver han dock verkas en gång till innan 3-årstestet.

Nej, men 2 hektar varav hälften är skog med klippor och stenar som de klättrar runt bland. Och eftersom han lyckats slita hovarna jämt så är det ju bara att låta det va så länge det ser bra ut.

Alla mina går barfota och det får de gärna göra så länge det bara går. Så länge hovarna håller så är det helt klart det bästa!

Tog lite bilder idag men orkar inte lägga in dem på datan än.. :angel: Kommer ikväll! ;)

Absolut! Skulle jag kunna hålla längre verkningsperioder så skulle jag göra det. Man får ju anpassa sig efter behoven. :)
Skulle vilja ha dina hagar just nu. Vi har väldigt mycket snö. Överallt.

Bild på lillan från idag! Hon kom direkt fram i hagen och ville gärna krypa ner i grimman och följa med in! Såg väldigt förvånad ut när jag gick vidare och hämtade in mamma häst istället! :D

30545384.jpg

Det är inte mina hagar. Jag stallar upp honom i ett stall en mil härifrån just för hagarna och för att han får gå med andra unghästar. Blir lite dyrare men där mockar de och tar hand om allt så jag behöver bara åka dit när jag ska göra något med honom :)

Hemma (har hästarna uppstallade i ett stall med andra hästar 2 km hemifrån) har vi också över en halvmeter snö i hagarna och staket går det inte att tala om. Stolpen ryker på löpande band eftersom strömmen inte fungerar längre så vissa hästar går igenom om och om igen. Börjar bli ett riktigt problem.

Hur ser fötterna ut på era 07: or ? Då menar jag om det är barfota, skor fram/runtom ?

Ariel är barfota, kommer att vara det så länge som det fungerar. Jag velar lite kring att använda boots när jag rider eller faktiskt slå på skor, men vi får se hur det känns längre fram. Måste tack och lov inte bestämma mig i år. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar