07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Jag har 12 km till stallet och skulle gärna ha närmare, men så vill jag inte ha hästen mitt i stan (där jag bor nu) så bi hoppas på att hitta boende ute på landet nära ett bra stall...

Hon hade det jättebra på lösdriften hos en vän förut, 2,5 mil bort, men det blev lite ont om plats där och jag ville ha närmare till stallet, så det blev en flytt. Med det bra får man ta det dåliga och välja, helt enkelt.

Updatering från mej::)

Vi har under den senaste månaden tränat på att blir riden i ridhuset inför ett ev 3-års test samt löshoppat endel. EV skriver jag bara för att det hit tills inte ser ut som att det blir nått för han är sååå seg!
Ett bakslag alltså. Och jag funderar hurvidare jag ska få han att ta skänkeln igen som han gorde så bra innan.

Han ska ha en liten hel vila nu för att låta allt skunga in.

Framtänderna har oxå lossnat en efter en. Såg riktigt läskigt ut en dag med massa blod ur munnen då han envisas med att bita på grimmskafftet trotts att tänderna satt på sniskan.

Han, Pysen ska jag väl säga kanske, fick även följa med till travet nä vi var in och körde/red provlopp. Han fick vara travhäst en dag för att inte gubbarna skulle bli sur. Hade övat in att han var efter Tap In om någon skulle fråga stammen på honom :angel:
Han skulle bara bli tvättad ordentligt och våran tvättbox har frusit sönder. Till det är han väldigt grisig av sig dock än så läng mer svart än vit i färgen (skimmel) så pissfläckarna syns inte så bra men han lukta.
Det var en trevlig uppevelse för honom och bra miljöträning. Han blev heltokig först med så mycket häst som kom och gick men lugnade sedan ner sig.

ÅH! Det var smart att åka till travet för att duscha!
Skulle Lotta också behöva. Har dock svårt att tro att travgubbarna går på att jag håller i en fläckig travare. :D

Lottas nya tänder :D
tnderlotta100304_77027974.jpg

KL

Nova får gå barfota så länge som möjligt. Hoppas hon klarar det till nästa höst. Kommer inte rida henne så mycket första året utan bara ett par ggr i veckan som det ser ut nu.
Tiden räcker inte riktigt till när man har fler hästar, jobbar och har barn som ska på olika aktiviteter flera dagar i veckan.
Förhoppningsvis får min son körkort nästa vecka om han klarar proven och då får han agera taxichaufför.:angel:
Kanske jag får mer tid då.
Igår red jag Nova en liten stund. Tyvärr är det så mycket snö så det är svårt att ta sig fram. Fick rida lite fram och tillbaka på stallbacken.
Hon är så himla lugn och fin. Står helt still när man sitter upp och lyssnar till hjälper. Det dundrade förbi en lastbil när jag red ca 5 m bredvid henne och hon brydde sig inte. Bra med hagar som delvis går utmed vägen så de blir trafikvana.

Låter trevligt. Lugnt och fint. Här blir det skoning så snart snön smält bort. Våra vägar från gården är så grusiga att det inte är något roligt för dem att gå utan skor. Qvintus blir min huvudsakliga ridhäst när Bionix blivit såld, så jag kommer att rida så mycket som jag hinner och hästen mår bra av. Jag hittar gärna ursäkter till att inte och rider gärna bara en kvart, så det passar bra med unghäst.

Idag fick Qvintus har både skönt och tråkigt tillsammans med eqiterapeuten. Nu vet jag hur hans snedheter och svagheter ser ut. Bra att veta innan inridningen.

Hälsning Maja

*KL för lite uppdatering*

Vintern håller oss i ett järngrepp här som på så många andra platser i landet. Rocket har inte behövt göra nåt alls då snödjupet är i djupaste laget + att dagsmejan nu skapat ett otäckt hårt lager som nästan blivit skare. Vägarna är inget alternativ, nej...även om han är en lugn kille vad det gäller trafik. Vi blev lite överraskade av snömängden som kom i december och hann inte med att hålla en plan öppen på vallen. För att komma ut på den krävs det att man forcerar en snövall på 1,5 - 2 meter.

Han har dock en bra hage att röra sig på så han är fin i kroppen och hullet. Gillar hans bakdel alldeles väldigt för den är REJÄL :D . Nu står vi åter i flyttplaner...och den gården vi har på G har massor av möjligheter för ridbaneplanering m.m. Inte utan att det ska bli skönt att ha hästarna "hemma" igen ;) .

Imorse när jag åkte till stallet var det -19 grader! BURR! :crazy:

Nu är det dock sol och liiiite skönare, känner mig också mycket bättre så förhoppningsvis blir det lite ridning imorgon och på söndag!

Tyvärr så är det skare (mysko ord, lärde mig det imorse :angel: :o) i hagarna och jag hoppas på att stallvärden kan köra undan en del med sin traktor så att vi kan få en platt stor volt, det hade underlättat massor då A har ENORMT mycket bus i kroppen och jag känner på mig att hon kommer att behöver en bra stund longering innan jag hoppar upp om vi vill slippa för mycket bus! :devil: (Ptja, några varv i full rodeo brukar räcka :love: ;))

Hon fäller som en tok och ser sådär snyggt maläten ut! :grin:

Skor sätter vi på när snön försvunnit, känns ovärt nu när hon knappt jobbas utanför hagen :)

*knapplån*

Idag har vi hängt. Eller ja, jag har hängt på Lotta.
Hon var duktig, men tyckte att det var tråkigt efter ett tag.
Som vanligt är jag för långsam (noga). :D

30552859.jpg

kl

Idag har veterinären varit ute för 5:e och sista gången och gett Pix laserbehandling för piphasen som han drog på sig i sommras. Lasrade den två gånger efter att han precis fått den men pga vissa omständigheter så blev det inte mer än så då. Men nu tog vi tag i det och idag sa vet. att han hade svarat jättebra på behandlingen och att piphasen förhoppningsvis ska ha dragit sig tillbaka om några månader. Hoppas verkligen att den drar sig tillbaka, även om Pix inte har ont av den så är den inte vacker :devil:

För övrigt så tänkte jag ta en kort ridtur både imorgon och på måndag, det går ganska långsamt fram här eftersom jag för det mesta kommer hem från skolan ganska sent, men nu har det ju börjat bli lite ljusare på kvällarna så snart drar vi igång på allvar :bump:

Som vanligt så slänger jag in en liten bild på lillkillen ;)
30519230.jpg

Senast ändrad:

Hoppas det går bra med gården. Här i mina trakter har det inte varit någon gård till salu på evigheter som är något att ha. Försöker hitta en gård närmre centralorten där jag jobbar, men får nog allt bo kvar här i skogen - 2 mil från jobbet.

Hälsning Maja

Nu får du snart slänga upp någon annan om du inte vågar själv. :D Nej, det är nog mig själv jag tänker på. Jag är fegis. När jag satt på Qvintus första gången häromdagen då var det rejält pirr i magen. Men skam den som fegar ur tänkte jag och klev i stigbygeln och svingade mig upp.

Vågade inte kliva från stol, då jag ville att den som höll inte skulle greja med att ta bort den och så vill jag inte hoppa ner på en stol eller ha den runt benen om han blir rädd.

Hälsning Maja

:D
Idag hade jag vågat...men jag kom inte upp. :rofl:
Trots att Lotta bara är 149 i manken, så kom jag inte upp. Då känner man sig smidig. Men till imorn har vi grävt fram trappstegen, så nu borde kassaskåpet komma upp...

(Jag har fegat p g a min vikt och för att jag ansett att hon inte varit redo...men nu...nu...nu borde det klara av 1 minut där uppe... :D )

Jag har ingen sadel, så det är barbacka som gäller. Upp på ena sidan, ner på andra, tänkte jag. :)

Nyheter från mig... skrev häromdagen att jag skulle försöka få min Effie klar till 3-års testet. Men det blir kanske inget med det nu. Vi hade en otrevlig olycka igår. Skulle på första löshoppningen igår, men kom bara en km med transporten. Hästen gick omkull (slängde sig?) i transporten. När hon skulle upp fastnade hon under bommen så att den var över ryggen strax bakom manken. (jag tror att det var så det gick till, hur transportgrimskaftet lossnade fattar jag inte, hon var ordentligt fastsatt när vi körde hemifrån)

Ingen trevlig syn när jag öppnade skötardörren på transporten... lyckades få loss henne efter kanske en minuts kämpande med sprinten (tur jag hade släp som bommen gick att få loss på). Lastade av henne och traskade hem en km medans min mamma fick köra hem med bil och släp. Givetvis gjorde jag en snabb check av hästen när jag lastade av henne. Tog av transportskydd och så. Men såg inte mycket för det var i skymningen. Men hon haltade inte. Det jag märkte var att hon blödde mycket från undersidan av huvudet. Så vi tog oss hem och in i upplyst stall. Konstaterade att hon måste sys så det var bara att ringa på distriktaren. Så hon syddes med en antal stygn mellan ganacherna fram till kindkedjegropen. Var ordentligt skavd och ett rejält långt jack gick in till benet + några småjack som fick sys. Sen fick hon Finadyne som jag ska ge några dagar mot att hon är mörbutad och öm på ett par ställen.
Så nu håller vi tummarna för att hon blir återställd och inga komplikationer tillkommer. Allt läggs på is den närmsta månaden. Hade planerat först uppsittningen i ridhus imorgon men det får vänta tills hon är helt återställd.

Sen får jag väl lastträna. Hon har åkt en del men detta var första gången hon skulle åka själv och allt verkade OK. Hon gick rakt in i släpet. Nu får vår shettis följa med som sällskap tills vi ser att det fungerar igen.

Så kanske jag får vänta ett år med att visa henne. Tiden får utvisa...

Känner ändå att vi hade en otrolig tur igår. Kunde slutat mycket värre. Är så glad att jag köpt nya transportskydd. De är trasiga idag, men hennes ben är OK!

Hon har varit ute idag men går försiktigt. Men har ändå lyckats jaga shettisarna lite...

Ja, vilket tur i oturen. Huvudsaken att hon blir bra. Det är nog något av det otäckaste jag vet att transportera hästar. Det är en sådan stor olycksrisk, även hur försiktigt man än är. Har varit med om både det ena och det andra som gör att man tar den ena försiktighetsåtgärden efter den andra i fortsättningen. Men man kan aldrig fullt gardera sig.

Trots småincidenter så har jag aldrig haft en häst som blivit skadad som tur är (mer än skrapsår). Men har haft häst som gått både över frambommen, ramlat ur transporten, fastnat i grimskaftet när den tagit sig ut fått panik och ramlat, slagit huvudet i taket m.m.

Hälsning Maja

Ja man går igenom det om och om igen och funderar på vad man kunde gjort annorlunda så att det inte hänt. Sov nästan inget natten efteråt. Skulle naturligtvis tagit med min shettis som sällskap. Men då hade den fått stå i släpet mer än 2 timmar och det var kallt som tusan. Trodde inte det skulle bli några problem. Fattar inte hur transportgrimskaftet gick upp, men antagligen har panikhaken som satt i grimman kommit mot bommen när hon ramlade och gått upp. Annars borde hon inte ha kunnat komma ner och under bommen.

Jag har inget eget släp utan brukar låna av några grannar och bekanta om jag ska nånstans. Vet att jag bara kan ta grannens om nåt händer. Men man börjar verkligen fundera på konstruktionen på släpen. Körde ett Ifor Williams när det hände och kunde ju få oss bommen eftersom jag kunde dra den uppåt. Men hade hon hängt över bommen hade jag inte fått loss den själv. Jag funderar på att köpa eget släp nästa år och nu lutar det mer och mer åt ett Boj där man kan fälla bommarna utifrån...

Hästen verkar ganska OK. Hade ätit sin Finadyne som hon fick i fodret i går kväll. Haltar inte men rör sig försiktigt. Såren ser OK ut. Funderar på att låta någon Equiterapeut gå igenom henne innan jag börjar jobba henne igen om några veckor. Är det någon som vet om man kan använda försäkringen till det? Är ju redan uppe i självrisken...

Vad fina hästar du har! Roligt att ha en kamrat att busa med som är jämnstor!

Ja, ser kul ut med hovar som är svarta på ena sidan och vita på andra:)

Mitt sto leker med mina shettisar. Vallacken står ofta på bakbenen och busar med henne. Kommer troligtvis att få hit ett 2-årint halvblod till våren över sommaren som hon kan busa med. Annars får jag väl skicka henne på unghästbete hos uppfödaren i sommar igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA