Sv: 07rnas tråd version 5!
Nyheter från mig... skrev häromdagen att jag skulle försöka få min Effie klar till 3-års testet. Men det blir kanske inget med det nu. Vi hade en otrevlig olycka igår. Skulle på första löshoppningen igår, men kom bara en km med transporten. Hästen gick omkull (slängde sig?) i transporten. När hon skulle upp fastnade hon under bommen så att den var över ryggen strax bakom manken. (jag tror att det var så det gick till, hur transportgrimskaftet lossnade fattar jag inte, hon var ordentligt fastsatt när vi körde hemifrån)
Ingen trevlig syn när jag öppnade skötardörren på transporten... lyckades få loss henne efter kanske en minuts kämpande med sprinten (tur jag hade släp som bommen gick att få loss på). Lastade av henne och traskade hem en km medans min mamma fick köra hem med bil och släp. Givetvis gjorde jag en snabb check av hästen när jag lastade av henne. Tog av transportskydd och så. Men såg inte mycket för det var i skymningen. Men hon haltade inte. Det jag märkte var att hon blödde mycket från undersidan av huvudet. Så vi tog oss hem och in i upplyst stall. Konstaterade att hon måste sys så det var bara att ringa på distriktaren. Så hon syddes med en antal stygn mellan ganacherna fram till kindkedjegropen. Var ordentligt skavd och ett rejält långt jack gick in till benet + några småjack som fick sys. Sen fick hon Finadyne som jag ska ge några dagar mot att hon är mörbutad och öm på ett par ställen.
Så nu håller vi tummarna för att hon blir återställd och inga komplikationer tillkommer. Allt läggs på is den närmsta månaden. Hade planerat först uppsittningen i ridhus imorgon men det får vänta tills hon är helt återställd.
Sen får jag väl lastträna. Hon har åkt en del men detta var första gången hon skulle åka själv och allt verkade OK. Hon gick rakt in i släpet. Nu får vår shettis följa med som sällskap tills vi ser att det fungerar igen.
Så kanske jag får vänta ett år med att visa henne. Tiden får utvisa...
Känner ändå att vi hade en otrolig tur igår. Kunde slutat mycket värre. Är så glad att jag köpt nya transportskydd. De är trasiga idag, men hennes ben är OK!
Hon har varit ute idag men går försiktigt. Men har ändå lyckats jaga shettisarna lite...