07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Även min arab Mille - 10 år - leker med dem, precis lika mycket som de gör med varandra. Filmade det med, men den filmen var så stor att jag inte orkade ladda ner på youtube, kanske skall prova på facebook.

Hälsning Maja

Kul med film! Buspojkar! :D Ser som sagt kul ut med olikfärgade hovar! :D Min lilla leker ju dels med min tvååring och sen med sjuåringen också, de tre härjar runt som satan ibland, och bara för nån vecka sen när jag kom ut till stallet kom stallägaren fram och sa: "Ja hon kan då verkligen stå på bakbenen iaf..." :D

Inte kul det där med tranportolyckor... Mina är alla så snälla och står stilla när de väl är på. Tvååringen tycker inte om att gå in men står jättestilla när han är inne. Hans mamma traskar rakt in, ställer sig ordentligt och sen flyttar hon inte en fot på hela resan. Syns jätteväl när hon backar ut för då är det fyra runda spår efter hovarna. :D Lillan har jag ju bara kört en gång men hon var supersnäll då. Men urs vad mycket som kan gå fel! Tur i oturen att allt faktiskt gick så bra som det gjorde...

Bionix är faktiskt den första häst jag haft som har härjat när den är i hästkärran. Och då lånade jag den med. Han stod i ca.10 min och bara bankade nu för några veckor sedan när han skulle åka i 30 min. In i väggen såg jag sedan att det var. Men han gav upp sedan och stod lugnt på hemvägen. Å andra sidan hade han blivit pleggad för tandvård så jag passade på att ta mig hem när det fortfarande verkade. Ville ju inte lämna tillbaka en trasig kärra. :o

Hälsning Maja

Idag har jag ridit lite barbacka blev bara i paddocken eftersom det är omöjligt att ta sig ut på vägarna utan att riskera livet!

Nya tränset dagen till ära:)
30557705.jpg

30557710.jpg

Han är ingen fotomodell min häst :p

*kl*

Idag var jag iväg till ridhuset och hade rodeo med Q :angel:

Var inga problem att lasta och åka dit, longera över småhinder och sitta upp för att rida lös i skritt och trav men galoppen vill sig inte i ridhus helt enkelt. Så fort jag försöker få honom i galopp från rask trav så saktar han ner och börjar bocka ungefär som om han bestämt sig för att det inte går att galoppera inne med mig på ryggen. I skogen med draghäst är det däremot inga problem.

Ska ta med en hjälphäst nästa gång och se om han kan glömma ryttaren för en stund om han får en rumpa att springa bakom så han "kommer igång" och lär sig att det inte är så jobbigt.

När vi var nästan färdiga idag så skuttade en hund till uppe på läktaren och Q blev skirskraj och stack över halva ridhuset (vilket är rädd långt, ridhuset är 25x80) och bockade. Dock var det så mkt bocksprång att det inte blev någon galopp av det, synd eftersom det var dagens problem :angel: jag satt iaf kvar och eftersom det inte ens var svårt att klamra sig fast på herrn så blev jag mindre nervös för framtida rodeosprång.

De håller igång bra i hagen, Lotta och ungvalacken. :D

30560167.jpg

30560175.jpg

30560176.jpg

30560177.jpg

30560139.jpg

Och ardennern är inte sen att hänga med... :D
30560187.jpg

...så det var inte så mycket lugn i hagen när jag var där. Bara gammelgubben (19 år och Lottas bästis) som tog det lugnt. (Även om han hakade på korta stunder...)

*kl*

Idag var jag iväg till ridhuset och hade rodeo med Q :angel:

Var inga problem att lasta och åka dit, longera över småhinder och sitta upp för att rida lös i skritt och trav men galoppen vill sig inte i ridhus helt enkelt. Så fort jag försöker få honom i galopp från rask trav så saktar han ner och börjar bocka ungefär som om han bestämt sig för att det inte går att galoppera inne med mig på ryggen. I skogen med draghäst är det däremot inga problem.

Ska ta med en hjälphäst nästa gång och se om han kan glömma ryttaren för en stund om han får en rumpa att springa bakom så han "kommer igång" och lär sig att det inte är så jobbigt.

När vi var nästan färdiga idag så skuttade en hund till uppe på läktaren och Q blev skirskraj och stack över halva ridhuset (vilket är rädd långt, ridhuset är 25x80) och bockade. Dock var det så mkt bocksprång att det inte blev någon galopp av det, synd eftersom det var dagens problem :angel: jag satt iaf kvar och eftersom det inte ens var svårt att klamra sig fast på herrn så blev jag mindre nervös för framtida rodeosprång.

Ahhh....uppfriskande att läsa. :rofl: Allt går annars som på räls och alla hästar är så duktiga. Bionix vill också gärna runda sig och skutta när det kommer till galoppen. Egentligen är det smart. De tappar åtminstone inte rygg på det viset. Även om jag tillrättavisar Bionix genom att bryta av då.

Det låter dock inte så bra för min Q, tänk om han skall var likadan. Jag som är så feg.

Hur är din Q:s gångarter att rida? Är de stora? Min flyter fram mer som en arab. :d Jag undrar just om han skall röra sig så - han är ju halvblod? Idag skall han få gå i skritt lite med matte på - har bara suttit på honom en gång och jag betackar mig för rodeo.

Hälsning Maja

Ha ha...vad roligt de har. Kall luft har en tendens att få igång dem.

Hälsning Maja

Ridläger i sommar för oss och våra unghästar i egen regi = billigt!

Tänk det skulle väl vara något? Men var bor ni? Närke här.

Hälsning Maja

Ja, de har verkligen jättekul! :banana:
Ungvalacken åker dock om några dagar till en fodervärd, så då blir det bara Lotta och ardennern och gammelkompisen kvar i hagen. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om det. (Blir ju lite sugen på att ha två ungston, men det har jag varken tid eller råd med.)

Till sommaren lär jag inte ha kommit så långt med Lottas ridning, men det finns ju alltid nåt att göra. Om jag hinner göra annat än att jobba.
Jag finns i Mariestad, 11 mil från Örebro.

Ridläger i sommar för oss och våra unghästar i egen regi = billigt!

Tänk det skulle väl vara något? Men var bor ni? Närke här.

Hälsning Maja

Det vore ju kalaskul! Men ni finns ju så långt borta allihopa! :o Jag sitter nån mil utanför Östersund, Jämtland... :grin:

Uppdaterar från dagen!

Första uteritten!

Och damen skötte sig kanonbra! För övrigt även första ritten med träns och utan ledare! Första gången med bett sen vargtänderna drogs. Första gången vi travade, första gången för många saker! :bump:
Enda gången hon protesterade var när vi skulle börja gå, då förstod hon inte riktigt att hon skulle gå utan att nångick bredvid och visade vägen. Men jag klämde lite, smackade och förtydligade med spöt (bara en liten klatsch) och då gick hon framåt!
Vi hade två andra hästar från stallet med, och vi gick efter dem i början. Sen ville Queenie gå först! Med raska bestämda steg skrittade hon upp i täten och höll sig där! :D Hon förstod vad tyglarna betydde ganska direkt, ledande tygeltag hela tiden. Hon tittade lite på en stor vattentunna, stannade till lite, men när den ena hästen gick förbi så skyndade hon framåt igen!
Inne i skogen träffade vi på rådjur - ingen reaktion. Och på hemvägen gick en tallgren av med en ordentlig smäll och rasade till backen så de andra två hästarna hoppade högt - Q bara fortsatte som om inget hade hänt! :p Ibland stannade hon till och kliade huvudet, och sen travade hon så glatt ikapp de andra! Så jag har TRAVAT idag också! En liten bit hemåt så travade vi med vilje också, och hon har så himla mysigt steg! :love:

Himla skönt med en så cool häst! Gick jättebra att svänga och stanna, enda gångerna man märkte av att det faktiskt bara var en treåring man satt på var när hon typ tittade åt vänster och hamnade åt höger, alltså fortfarande ingen balans att skryta om... :grin: Men hon brydde sig ingenting om nåt annat än bettet som hon tyckte vara allmänt onödigt i början. Men mot slutet gick även det bra - vanesak.
Hon var lite svettig när vi kom hem, även fast vi bara var ute kanske tjugo min. Så imorrn blir det vila!

Jag är en STOLT människa idag!

Andra uppsittningen på Qvintus.

24853_348298417347_585242347_3460877_3219048_n.jpg

...och så fick han gå några steg också. Konstigt men inte läskigt tyckte Qvintus.

24853_348298512347_585242347_3460878_1395513_n.jpg

Hälsning Maja

Grattis till första riktiga uteturen. Längtar efter att få göra det med Qvintus med. Bionix red jag ut första gången på i juli. Alltid lite läskigt, när man inte vet hur de kommer att bete sig. Nu är jag fullständigt trygg på Bionix rygg och jag har inte ridit honom så vansinnigt många gånger totalt. Kanske 25 ggr.

Hälsning Maja

Han är ju en okomplicerad häst och jag räknar med att unghästar tar några bocksprång då och då. Det gör ju de äldre också. Man ska inte ta så hårt på det. Jag har ju dessutom jobbat på med nya saker i ett högt tempo med honom, funkar en grej så testar vi nästa steg gången därpå som jag sitter på honom. Ibland klaffar ju inte allt första gången man försöker.

Vad det gäller gångarterna så är det helt okej men inte spektakulära. Han har trevlig trav och välbalanserad galopp. När han går på framåt i ett bra tempo så känner man att det finns potential att jobba med. Men han är ju avlad som fälttävlanhäst i första hand. Och jag tror på att hästar kan utvecklas mycket rörelsemässigt i och med att de blir äldre.

Edit; jag bor i Kristinehamn men släpper Q på bete direkt efter 3-årstestet och sedan får han gå där så länge som det går. Förhoppningsvis till älgjakten :D

Hon är ett redigt halvblodssto efter Eminent - Falstaff med typ 20 led flyingestam bakåt i tiden :D Är faktiskt uppfödd och utbildad där också. Det är mammas gamla ridhäst, jag håller mig mer åt fullblodshållet annars.

hpim0655_1178739332.jpg

Mammahäst med bebis i magen, enda bilden jag hade på henne i datorn.

Senast ändrad:

KL!

Igår red jag en kortis, men det var så himla halt så hoppade av & tog en promenad istället!

Idag hände en grej som jag gärna vill få tips om. Tog in min 3 åring & hans hagkompis in i stallet. Efter några minuter tog ägaren ut sin häst till sin utebox så att min häst (Diablo.) blev själv i stallet. Det brukar gå bra, han brukar vara orolig i början men lugna ner sig snabbt. Men idag reste han sig RAKT upp flera gånger mot gallret! Var obehagligt för han var nära att få över hovarna högst upp.. :crazy:

Någon som har några tips?

Slänger in några nya bilder:

Igår:
30567383.jpg

Idag:
30567385.jpg

30567386.jpg

Om det finns möjlighet så kan man sätta upp en kraftig planka i mellanrummet till taket

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare