07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Haha det lär bli rätt vita bilder :p

Jag kommer inte att åka en meter idag men jag måste tyvärr gå till jobbet sen :(

Hemma hos mig skall det inte sluta snöa förrän kl.18 i morgon. :eek: Så länge orkar inte mina hästar vara inne. Släpper ut dem någon timme ikväll åtminstone.

Hälsning Maja

Våra hästar kom in vid 15 idag. Kom galopperandes till grinden! :love: (Iaf min lilla tös, men hon tar varje chans till bock o bus :D:D)

I vanliga fall kommer de in mellan 17-19 men de verkade nöjda och glada över att få middagen lite tidigare! :d:laugh:

Imorgon lär dom komma ut nångång runt 10, vi tänkte ge frukosten inne. Och fortsätter det snöa får dom gå in runt 14-15 imorgon också! :)

kl

Hur mycket gör ni med era unghästar egentligen?

Jag rider min 07 ca 2 ggr i veckan 10 min pass, i alla gångarter. Jag har inte tänkt visa henne på treårs utan jag rider henne för att jag vill att hon ska vara ordentligt inriden innan sommarbetet och för att jag tror på att en unghäst bör belastas lite lagom medan den ännu växer. Hon är riden ca 5-6 veckor, innan dess bara lekt i hagen.

Jag fick kritik av en god vän idag att hon inte borde ridas alls, för att då kommer hon kanske inte hålla? En jämförelse gjordes med hästarna på spanska ridskolan som rids in när de är 5.

Jag tänker tvärtom, hon mår bra av att få jobba lite, absolut inte för mycket ! Under dagarna går hon tillsammans med en åring och de leker och busar en hel del.

Jag visiterar Lotta dagligen och kratsar ur/kollar hovarna. Nu i tandbytestider kollar jag till munnen några gånger i veckan. Jag borstar henne mer noggrannt nån gång i veckan (önskar att jag gjorde det oftare, men bl a vill jag inte ta in henne när jag precis lunchat, så jag passar på de gånger jag är där vid insläpp eller mellan "matpassen").

Jag tömkör enligt schemat 2-3 gånger i veckan, men det schemat har jag inte hållit p g a högt pluggtryck.

Jag rider inte än. Står bara på en pall och vilar med armar/överkropp över manken/ryggen. Kommer att börja dra saker snart, nu när jag börjar få ordning på folk som kan hjälpa till.

Lotta gör alltså inte så mycket och jag har ingen brådska, även om det kliar i fingrarna.
I hagen finns en ung 19-åring, en 06:a och en lekfull ardenner, som Lotta styr med järnhandske. De leker rätt mycket och när det inte räcker till hittar Lotta på eget bus...

Jag tycker att du gör ganska lagomt mycket just för att du inte belastar hästen så mycket (dvs korta pass).

När man rider unghäst bör man se till individ samt att de behöver en paus ibland för att "smälta saker och ting".

Jämför våra filosofier och finner de ganska lika. Jag red in under 8 veckor i höstas för att sedan ställa av helt och nu börja så smått igen till veckan/månadsskiftet. I höstas hanterade jag honom ca 3 gånger i veckan och lät det gå i sin takt (alltså inte med något krav på hur mkt vi skulle hinna), nu hann vi med allt jag önskade så det var ju bra. Du har ju å andra sidan börjat tidigare iår men inte ridit något innan (som jag fattade det?).

Bara man inte sitter på dem för mycket åt gången så är 2-3 dagars aktivering i veckan jättebra tycker jag. Då bygger man upp långsamt och hästarna får göra saker för att även utvecklas mentalt.

Sedan finns det ju överdrivenhet åt båda håll. Hästen måste varken gå i en hage tills den är 5 för att hålla eller gå som de tyska 3-åringarna på Bundeschampionat reitpferde-del. Det finns ett ganska lagomt mellanting :)

Jag har tur som står med mina på ett fullservice stall där stallägaren bor så våra kommer alltid ut några timmar även fast det är sådant här skitväder och jag slipper åka dit:D Att dom står inne hela dagarna hade varit ohållbart för då hade vi haft en hög med galna hästar sen.

tack för svaren! Jo det känns som om det är lagom för just den här individen.

Självklart får hon pauser också!

Just nu går ingenting med mina unghästar. Snö upp till magen. Men nu skiner solen och gissa om det kändes toppen att kunna släppa ut dem - efter nära 20 timmar i stallet - till att äta frukost. Var lite orolig att de skulle få stå och äta i för djup snö, men det har ju blåst så att det är mycket ojämt djup. La ut ensilaget där det passade bäst.

Jag tycker du gör lagom som de andra också sagt. Fast jag kanske inte riktigt förstår hur du kan få in alla tre gångarter på tio minuter. Fast du kanske värmer på annat sätt än under ryttare först.

Hälsning Maja

Haha, nä det kan man fråga sig :p

Jag rider hästen när den kommer ifrån hagen och de står sällan bara och häckar utan de rör sig mest hela tiden (ungdomarna då alltså) Sen galoppen tar jag mot slutet bara ett varv i vardera galopp och skrittar sen tillbaka till stallet. Så det blir ca 10 min. Ok, ibland något längre kanske, det beror lite på.

Skuggi i torsdags
Skuggi182.jpg

Jag hälsade på honom i hagen bara. Om en månad ska jag dit några dagar och hantera honom.

Solen skiner här med :love:

Ska åka till Quadrat sen med några täcken (snön ska komma in igen över Sverige på tisdag tydligen), lyckades hitta ett fleecetäcke, ett regntäcke och ett vintertäcke hemma som antagligen passar hyfsat och är gamla och slitna (så jag inte behöver gråta när de går sönder :p). Jag tror eg inte att hästarna behöver täcken ens när det är sånt skitävder som igår men stallägaren där är av annan åsikt så det är mest för att lugna henne som jag lämnar dem där :angel:

Tar nog med sadeln också och ser om jag kan hänga/rida lite på stallplanen.

Jag får lätt in alla tre gångarter på 10 min. Jag brukar longera ungefär 5-10 min innan jag sitter upp (beroende på hur piggelin han är) och sen när jag sitter upp så rider jag ett varv skritt och sen trav och sen direkt något varv i galopp åt vardera håll och sen är jag klar :D

Mina hästar går ut i alla väder utan täcke. På 2 dagar har det kommit 40cm snö här och det ska komma mer i morgon. Finns ingenstans att skotta undan det längre.
Mina hästar verkar älska snön mer än jag för de har så roligt i hagen och drar järnet. Jag önskar att det ska försvinna snart så att man kan börja rida som vanligt igen.
Det är så höga vallar här så man kommer inte in på alla roliga skogsvägar. Börjar tom att sakna att kunna rida på ridbanan.
Svårt att hålla hästarna igång med all snön.

Min 07:a e: Corlensky är igång igen nu efter lite vinteruppehåll. Har också flyttat till stall med flera ridhus på gångavstånd, riiiktigt skönt :bump:.

Han rids ut på små skogsturer både själv och i sällskap. Han är så duktig, är inte tittig och trafiksäker. Ibland går vi till ridhuset och han rids i alla gångarter och går nu även att rida med flera i ridhuset, var 5 st häromdagen. Han blir lite laddad vid smackningar och om någon ökar galoppen i närheten men han håller sig hyfsat på backen. . . han lär sig och är trots allt väldigt lugn.

Ska börja löshoppa lite snart igen. Han har väldigt fin teknik men blir lite het ibland.

Tömkörningen fungerar också bra och han tycker det är kul.

Han har väldigt lätt för samling/längning och söker sig i form i alla gångarter så det gäller att komma ihåg att han bara är 3år. Samarbetsvillig till tusen och lär sig snabbt.

Han är ca 160 nu, var 159 i december och han känns lite större nu ( tror jag :angel:. ). Om en månad är han 3 år tänk vad fort det går, tyckte inte det var länge sedan han låg där i halmen.

Tycker om honom sååå mkt min lilla svarta pärla :love::love::love::love:

Liten rapport från oss.

Här är det också jättemycket snö. Visserligen är vi väl vana här uppe i norrland, men nån måtta får det banne mig börja vara! :mad:

Jag har inte gjort nånting med mina små sen i torsdags då veterinären var på besök. Det får vänta på bättre väder! På torsdag kommer ju dessutom vet igen och drar lite tänder så efter det blir det väl inte så mkt gjort heller på ett par dagar. Tänkte dock försöka longera henne nån gång i grimman ändå. :)

Idag var jag ute och hanterade Q för första gången på 3 månader.

Slängde på sadeln och tog ner honom till ridhuset (går att använda 20x20 m av det om man är försiktig men ute var det för mycket snö). Longerade honom på en liten volt några varv åt båda hållen och sedan hängde jag en gång från vardera sida innan jag satt upp.

Red först i longerlina på en volt med mamma i mitten i skritt och trav och sedan lite i skritt lös för att testa höger/vänster och start/stopp.

Går tyvärr inte att göra mer där på gården så får åka till ridhus nästa helg och se om jag kan rida lös i trav och galopp då (25x80 är lite mer inbjudande än knappa 20x20 med massa skrot och byggställningar runt om :p). Men han har ju iaf inte glömt någonting av det han lärde sig i höstas.

Han har breddat sig fint också så nu orkar han bära upp mig på ett helt annat sätt. Tyvärr så har han växt på höjden med, blir nog en bra bit över 170 när han är klar :eek:

*kl*

Lotta fick kommer ut på en (kort) promenad på de plogade vägarna idag. Det knarrade härligt under hennes hovar och hon letade lika duktigt efter äpplena från mattes magiska ficka som i somras - dock i snö och inte i högt gräs. :D
Hon visade lite svaga tendenser till att vilja rulla sig i snövallarna idag med. Fattar inte riktigt varför hon i så fall gör det. Hon kliar sig iofs rätt mkt i perioder både i hagen o boxen, men hon har inte tidigare visat de tendenserna mitt under promenader/arbete. Hm.
Sen var ju bara att skutta i snövallarna kul. Så just nu är hon mer hund än häst...
(Och vuxit har hon igen! Ska mäta under veckan...)

Jag tänkte oxå ta en prommenad i morse men när jag kom till stallet 08.00 var det -30! BLÄ jag är SÅ trött på det här vidriga vädret *gnällspik*

Idag har vi jättefint väder här:D Så när jag åkte dit förut så tog jag av täcket och lät honom springa en vända i paddocken:)

Några dåliga mobil bilder bjuder jag på!
30492784.jpg

30492804.jpg

30492792.jpg

Sen busade han lite med min andra raggsocka:D
30492781.jpg

Härliga bilder:)
Nu har vi haft 2 fina dagar efter snöovädret som gjorde att vårat upplogade fält snöat igen.Fast hon är lika pigg och glad ändå.
spacer.gif

spacer.gif

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025