Sv: 07rnas tråd nummer 6.
*kl*
Jag har ångest och mår extremt dåligt.
Var hos The Guru och löshoppade idag igen. Jag var ju inte imponerad senast men eftersom alla lovordar honom och han får fram mängder med fina hästar varje år så tänkte jag (mot min gnagande känsla av att något var fel) att "jaja, han vet vad han gör, han får en chans till".
Q har alltid taxerat fint och hoppat. Förra gången lät han honom stanna mellan hindrena för att "han skulle lära sig av sina fel". Han understödjer absolut ingenting så hästarna får komma i hur mkt undertempo som helst. Första gången slutade med att han kom över räcke-räcke på typ 60 cm.
Denna gången stannade Q mellan "hindrena" innan de ens blivit hinder, alltså när de bara var bomhögar på marken under uppvärmningen. Sedan gjorde han om detta bortåt 7 gånger även när det var bomhög-räcke och räcke-räcke. Till slut drev han på såpass att han hoppade räcke-räcke med kanske 1 m ut. Han hade också tappat all egen vilja att taxera och kom fel varenda gång, väldigt osäker.
Det här känns inte rätt. Och det blir ännu värre av att jag måste stå för mitt sätt att utbilda mot en människa som alla använder och tycker är helt fantastisk. Jag kommer inte att åka dit mer. På sön får jag åka till ridhuset och longera över cavalettin och hoppas att jag kan få min "gamla" häst tillbaka. Fy fan. Ingen häst ska lära sig att stanna, de ska inte veta att det går! Man ska understödja så de lär sig att komma rätt. Ingen människa rider ju mot ett hinder på en unghäst utan att driva och tänker att "den får stanna och lära sig av sina misstag".
Bara att hoppas att jag hinner få ordning på problemen som han så fint fixade (för en bra timpenning) innan testet. Har 3 löshoppningar kvar och får jobba mkt över hinder på lina.