-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Jag tömkör min 4 åring rakt ut i skogen, jättenyttigt (särskilt för mig som måste gå ner 10 kg) ;)

Haha så tänker jag med :p svårt att både hinna rida och träna på vardagarna men när jag tömmar i skogen så får både häst och jag träning :D
Går att jogga bakom hästen ;)

Jag tömkör också en hel del och tycker att det är riktigt kul och nyttigt! Håller med om att det är perfekt att gå bakom ute i skogen om man har en häst som är lite fjantig.

Visst är det roligt :D man blir så visuellt medveten också om hästens kropp och rörelser, lätt att se när den "korvar" sig lite

kl
Bara för att! Så har vi kört långtur idag! Två timmar var vi ute mitt på dan!
Gnistrande snö i solskenet - underbart härligt :D

Var lite lite tveksamt vid grannens hus (som alltid är detta hus läskigt Bäckahäst varnar alltid för detta hus de som bor där inne är troligen the Hills have eyes mutanter) men sen gick det hela rundan utan spook :) Spetsade öron och glad avslappnad häst i fören! Vi gick tom förbi "omöjliga" stället vid fotbollsplanen där det alltid strulat utan ett enda knorr!
När vi passerar brevlåde-raden (alltså inte EN brevlåda utan 15 brevlådor på en och samma gång :eek: :eek: :eek:) så varnar hon mig att nu är här något läskigt med hon går fram utan att tveka.
Snälla hästar vi har jag och Kirre som uppmärksammar oss på alla dessa faror :p

Jag tömkör också gärna ute, min är inte så fjantig men tömkör hellre ett skrittpass än sitter på om hon ska ta det lugnt. Motionerar ju mig oxå.

Min första häst som hade KS fick jag att hålla och hålla sig ryggfrisk i flera år genom att tömköra i skritt rakt ut i skogen 2-3 x/vecka.

Kul med så bra runda! :)

halvt KL
Jag tömkör också gärna ut i skogen! Man får så himla mycket gratis i form av framåtbjudning när man sen sitter på ryggen, det är ju redan naturligt för dem att gå först. :) Tycker dock att det är svårt att springa bakom så det blir bara korta bitar. :p Jag slår ju fasen knut på mig själv när jag försöker springa i kängor och hålla händerna stilla. :D

Jag känner mig inte tillräckligt duktig för att tömköra. Visst kan jag styra runt, och det var så jag gjorde inför inridningen med min, tömkörde henne ute så att hon fick testa att gå först.
Men jag reder inte ut att verkligen jobba en häst på töm, skulle dock gärna lära mig! Har varit lite kurser för Anders Eriksson här, men alltid när mitt spöke varit skadad på nåt sätt, eller vi haft annat för oss.

Ska vi bara ut och skritta brukar jag hellre gå med henne, alt rida barbacka.

Vi skulle ha tränat idag, men tränaren ställde in. :( Vi jobbade själva i ridhuset istället, och försöker få till träning på söndag. Hoppas kunna få nån som filmar en snutt då!

Senast ändrad:

*kl

Jag red ut idag. Häst var asdryg och jag höll verkligen på att åka i backen :mad: Hon var lugn och trevlig i framskrittningen men så fort jag kortade tyglarna och vi kom ut på mark där hon vet att vi brukar hålla tempo, så var hon som en stålfjäder. Det hjälpte inte precis att det var snålblåst och kallt som satan (är så jäkla trött på det här blåshålet!!!). Gick inte alls att trava, galopperade på stället och skuttade. Jag blev arg och tyckte att vi skulle göra halt och rygga för att lyssna på mig, varpå häst hoppar jämfota baklänges...

Lyckades med nöd och näppe hålla henne i trav tills vi kom till galopperbart ställe, hon var som ett ånglok och jag fick verkligen koncentrera mig i varje steg för att hon inte skulle dra mig ur balans när hon låg på och försökte smygöka. Jag insåg att trav inte var någon hit, hon var tvungen att bli lite trött. Jag la mig på en stor volt för att kunna galoppera, vi får eg bara rida i kanten på gärdet men det var omöjligt för mig att kunna hålla henne på rakt spår så jag hoppas markägaren har överseende, det är ju trots allt fruset nu så man förstör inget :o Det var liksom inte ens lönt att tro att vi skulle kunna skritta hem till stallet och rida oss trötta inne...

Så vi galopperade, exploderade, bockade och studsade tills jag ridit en bra stund på stora volter. Då kunde vi rida en normal uteritt. Jag rider främst i galopp nu, det är den gångarten hon behöver använda. Inte minst med tanke på ET-besöket.

Blir uteritt imorgon igen. jag kan inte påstå att jag längtar. Det känns som ett måste dock, och hon blir ju hanterlig bara man överlever första kvarten :meh:

Jag är ju långdistanslöpare så jag orkar jogga kortare sträckor med "fixerad" överkropp men det är ju otroligt mycket jobbigare att jogga med armarna stilla än vad det är när du kan "paddla" med dem

Jag skrittade uppsuttet en timme ute i dag i 8 minus. Satan va kallt. Men min häst behöver öva att skritta normalt, eftersom hon helt flippar i ridhuset. Hon va mkt nöjd och skrittade på lugnt och fint. Märklig häst.....

Ja precis.. När jag hade min ks häst tränade jag visserligen på elit nivå själv (tömmade honom faktiskt ibland i galopp ute, men han var rätt mkt lydigare för röst än min nuvarande, så det blev aldrig slit utan mer intervallträning ;)...) men att sitta och skritta ute nu pallar inte jag. Då går jag hellre bakom samtidigt som hästen jobbar.

annars jobbar jag sällan i "normal" trav på töm utan mest i skritt, "samlad" trav och galopp. Det är säkert oxå en rest från min rygghäst men jag tycker det funkat bra som lösgörande och stärkande på alla hästar jag haft/haft ansvar för under de snart 10 år som gått sen vi tog bort honom som 17-åring efter en senskada, 6 år efter diagnos höll han sig purfrisk i både rygg och ben se vi la om träningen..

Svar ang ponnytävlande: Ja det har tydligen varit såna regler länge men jag visste bara om dressyrdelen, trodde att man bara fick tävla avd B upp till 6 år. :p

Vilka hurtbullar det verkar vara i den här tråden! Tränar maraton och elittränar och har sig. :p Jag som är toknöjd med mig själv när jag ridit en och tömkört två hästar på en dag. ;)

Stjarnfrukt: Så brukar Queenie också bli ibland, så drygt! Noll kontakt tills hon fått ur sig det värsta. Och sen går det jättebra.

Kl
Imorrn blir det uteritt, syrran är här så det blir en tur ut med 10an. Det kommer tydligen blåsa som tusan så det blir till att pälsa på sig! :crazy:

Jag är ju långdistanslöpare så jag orkar jogga kortare sträckor med "fixerad" överkropp men det är ju otroligt mycket jobbigare att jogga med armarna stilla än vad det är när du kan "paddla" med dem

Är det? Har jag aldrig tänkt på....kanske för att man är så fokuserad på annat än att det är svinjobbigt att springa. .finns inget tråkigare än att springa och då blir man tröttare...det handlar om det mentala mao ;)

Jodå om man är snabb nog så går det alldeles ypperligt, men dom flesta blir ju skrämda och lugnar ner sig efter ett par steg..

Jag tömkör min 4 åring rakt ut i skogen, jättenyttigt (särskilt för mig som måste gå ner 10 kg) ;)

Skulle jag försöka springa efter Bruce när han drar iväg skulle han aldrig gå att få stopp på :cautious:

Jag blir avundsjuk när jag ser alla som verkar ha tid, och framförallt ork, med en eller flera hästar OCH träna regelbundet. Jag är glad om jag får till en gymdag i veckan, men det blir oftast var tredje vecka :crazy:
Jag vet inte vad jag gör, men jag orkar verkligen inte... Denna vecka jobbar jag tex 14-23. Jag vaknar vid 9, äter frukost i lugn och ro samt gör iordning matlåda osv. Åker till stallet strax efter 10. Rider, mockar, fixar iordning mat, gör nån extrasyssla som alltid dyker upp tex bära vatten, putsa, laga nåt och sedan åker jag till jobbet direkt från stallet vid 13.30.
Efter 23 går jag knappast på gymmet. behöver dessutom tid hemma för att varva ner innan jag somnar, behöver sova 7-8 tim för att orka dagen efter. Jobbar 3 sådana pass och sedan 4 nätter. Dessutom några extraskift denna vecka som stökar till det, har ingen ledig dag på 11 dagar, har sedan 2,5 ledig dag innan jag jobbar 6-15 i 7 dagar i rad. Finns inte mkt tid för återhämtning så jag känner att det är rätt svårt att motivera mig till att orka träna. Dessutom har jag ingen träningsintresserad kompis eller pojkvän längre så inget som rycker upp en.

Ang hästens beteende - problemet med min är att hon är så jäkla stark. Jag är ju rätt liten, oproportionerligt liten om man ser på vissa kort. Så jag har helt enkelt inte fysiken till min fördel när hon sätter igång, jag brukar undra hur folk med jättehästar gör när dom börjar bralla :crazy: Rider jag ponnysarna spelar det ingen större roll vad dom gör, men min egen rår jag knappt på. jag måste helt enkelt rida henne på smarthet, för har hon väl fintat mig är jag körd..

Är det? Har jag aldrig tänkt på....kanske för att man är så fokuserad på annat än att det är svinjobbigt att springa. .finns inget tråkigare än att springa och då blir man tröttare...det handlar om det mentala mao ;)

Du får väl pröva :p när du ändå ska snöra på dig löpardojjorna så prova spring med armarna lyfta över huvudet ;)
Du har väl sett Bolt springa hur han använder sin överkropp :D

Finns (nästan) inget bättre än att springa :d

Flippar i ridhus och är normal vid uteritt i snålblåst, hmm :cautious: hon vill att du ska sitta och frysa mao :p

Ja precis.. När jag hade min ks häst tränade jag visserligen på elit nivå själv (tömmade honom faktiskt ibland i galopp ute, men han var rätt mkt lydigare för röst än min nuvarande, så det blev aldrig slit utan mer intervallträning ;)...) men att sitta och skritta ute nu pallar inte jag. Då går jag hellre bakom samtidigt som hästen jobbar.

Jag är knappast på någon elitnivå :o typ dubbelt så långsam som elit O_o jag springer långt men lååååååååångsamt :p
Så att tömma ute i galopp är uteslutet för mig - skulle aldrig hänga på i galopp - i alla fall inte på den här hästen som klarar samla sig till mellangalopp typ ;)

Vad härligt att du fick din häst att fungera så bra :)

Tycker du är modig som galopperar runt på ett fält med din häst när hon bockar och brallar och far :) Jag är lite för feg nu för tiden :p sen mitt knä paja så kan jag inte länge hålla emot på samma sätt som förr.
En av mina tidigare hästar var en JÄTTEHÄST, 178 cm var han, han bockade och busade och hoppade och kickade VÄLDIGT mycket han var en sån häst som lekte mellan hinder inne på banan. Men han var helt avslappnad i sina lekar så det var inget svårt alls att sitta i eller emot. Däremot när Bäckahästen spänner sig och börjar stå emot - då känns det som jag sitter väldigt löst :crazy:

Sånt här skuttande är vad jag klarar av nuförtiden
rebeckabolting1.jpg

rearing1_zps252c54f3.jpg

Strikeoff.jpg

Jag uppskattar inte rodeo!!!

Angående att hinna träna. Jag går upp tidigt på morgonen och äter lite frukost, packar grejer och sen åker till jobbet. Vi har gym där nämligen och även motionsslingor (jag är en sån som vill springa utomhus ALLTID men nu är det nästan på gränsen med knöligt underlag så då tar jag en treadmill). Så jag tränar tidigt vid 07 duschar gör mig i ordning och går in på kontoret :D

Du får väl pröva :p när du ändå ska snöra på dig löpardojjorna så prova spring med armarna lyfta över huvudet ;)
Du har väl sett Bolt springa hur han använder sin överkropp :D

Finns (nästan) inget bättre än att springa :d

Läste du inte vad jag skrev :D

Finns triljarder andra motionssätt jag kommer använda mig av innan jag ens kommer få för mig att springa.. möjligen är simning tråkigare!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 063
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025