-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

problemet är detsamma som tidigare år, att han är fysiskt stark och kan slita och dra mig ur min position (och jag är svagare än på länge vilket gör det ännu enklare för honom nu). Det som gör det värre nu är att han börjar få rätt muskler på rätt ställen och bara blir starkare och starkare, han kan göra vad han vill med mig och det är svårt att korrigera honom snabbt.

Förstår precis vad du menar och din är ju en jättehäst så massa häst att sitta "emot". Min är "bara" 165. Jag fick rådet att betta upp min när hon är på sitt "jävulhumör" så det gör jag. Hon är ju tacksam på så sätt att det går att avgöra i stallet hur hon kommer att vara i ridningen (dvs ta ett skarpare betsel den dagen).

Mm, ska gräva fram något ur lådorna hemma och testa idag. Vi ska ut i skogen så då lär jag ha en ärlig framåtbjudning att testa på i alla fall. För jag orkar inte längre, det handlar ju om en period. Och bara om banhoppning, på framridningen och träning där man hoppar färre hinder i följd sitter dressyren fortfarande i. Så det kommer ju på banan också, bara inte riktigt än.

Jag vet en butik men de i mitt stall som köpt därifrån har aldrig sagt nåt om uthyrning. Däremot har en av dem lånat bett från Uppsala och då antog jag att det inte fanns här?
Nu känns det lite skitsamma, jag har redan köpt dem och väntar på leverans. Kom undan "billigt" med 1418 kr för två. Jag köpte ju tvådelat och oledat vilket är betydligt billigare än de tredelade av nån anledning...

Kl
Min häst har under en tid skrittat lite ojämnt med bak. Hade ute kiropraktorn förra veckan men de har inte gjort någon större skillnad.:meh: Luncha med kiropraktorn i dag som tyckte de va lite märkligt. Så nu blir de nog till att boka tid på klinik. Dessutom så har hon till och från varit lite svullen i ett öga, så de är väl lika bra att ta en helkoll. Suck, de sista jag vill är att hon ska få vila. Men kör nog på lite lungt fram till besök, för hon är ju inte synligt halt, utan kort i skritten när hon är spänd(vilken hon mestadels är nu)

Så otroligt hopplöst med allt som händer med din svarta skönhet! Är det inte det ena så är det det andra:(. Men ställ inte av henne utan rid på som vanligt innan kliniken. Så kan du om det nu skulle vara nåt verkligen visa för vet när du kommer dit.

Nej, jag kör på lite lätt. När jag tömkör(vilket är hennes bästa, dvs avspänd häst) så syns de inget. Inget när man leder henne heller. Men för att utesluta att de bara är ren spänning som gör henne oren, så vill jag ha utlåtande från vet. Har äntligen fixat sladd till mina Ice-vibes så kör dessa innan ridning nu.

Min låter hälsa att hon ivrigt hjälper matte att visa på allt nytt som dykt upp på vår runda sedan senast. Hon påminner mig gärna också om var vi senast blev överraskade av något och så håller hon koll så brevlådorna inte kommer och tar matte. (Vi passerar väl sisådär 50-60 brevlådor på våra rundor...)
Hon är väldigt beskyddande mitt hjärta. :p

Vi skrittar på. Är uppe i ca 45 min dagligen i snitt. Jag varierar dock lite mellsn 30 min tömkörning i paddock ( det här har jag aaaaaldrig gjort matte *snurrsnurr back snurr ahaa!* ok då, kanske någon gång i min barndom.) Och tar lite längre skritturer med backar och ngn dags vila.

Jag velar lite om jag ska ta på graman när jag skrittar ut. Inte för att hon är ohanterlig på något sätt utan för att minska diskussionen om att gå i ramen när vi skrittar runt i samhället där något annat alltid finns att fokusera på än matte. Känner att den här tiden med allt skrittandes ska användas uppbyggande så bra det bara går, nu skapar det mycket spänningar tills vi viker in på vägen tillbaks till stallet sista tio minutrarna då är hon mentalt med mig men är fysiskt trött efter att ha spänt sig.
Dumt? Onödigt? Eller vettig tanke?

Med tanke på hennes bristande framåtbjudning i paddocken kommer jag inte köra några pass där mer än tömkörningen och något enstaka till möjligen.

Senast ändrad:

Det är inget sadelrelaterat då? Eftersom hon går bra på töm menar jag. Har du kollat upp dig själv med kiro? man kan ju påverka en hel del om man själv är oren så att säga...

*kl

Red för tränaren idag, gick väl sådär. Jag tycker att det sitter i för mkt efter ETs besök i fredags, vilket hon iofs sa till mig att det kunde göra i en vecka. Hästen känns fin så länge man är lätt i sitsen, men nedsittning i trav och när man sitter ordentligt i galoppen så känner jag att hon tappar bjudning.
Om det beror helt på ryggen eller på att jag inte vill sätta press på henne låter jag vara osagt, men eftersom de tydligen kan ha känningar rätt länge efter en korrigering så vågar jag inte pressa utan rider lätt istället då hon känns bra. Lite vobblig när hon blir trött men jag tror att det hänger ihop.

Bjudningen är det iaf inget fel på och hon går bra, men piskar med svansen i nedsittning vilket säger mig att det är när ryggen får mer belastning som det känns. Hade hon haft ont på riktigt skulle hon ha talat om det oavsett lättridning eller nedsittning.
Så imorgon blir det någon form av jogg, kommer jag från jobbet i tid blir det lite cantra ute men jag antar att jag jobbar till 16 och då blir det ridhuset. Antingen på lina eller uppsuttet med lätt sits i hoppsadeln.

Det stör mig lite att hon känns såhär. För jag kände ingenting innan ETs besök och jag brukar känna när det är nåt fel, hästvakten red henne innan ET och kände heller inget och hon är rutinerad och brukar känna småsaker. Förvisso säger ET att hästar kan kännas skumma efter att man lossat på saker när de vant sig att gå med dem, men nu måste arbeta på andra sätt med musklerna och således får mer träningsvärk/blir tröttare till en början. Ligger väl nåt i det iofs men ja... så stora grejjer var det inte att jag trodde det skulle kännas så märkbart efter 4 dagar... men jag är väl bara otålig.

Red igenom programmet bara för att känna på det. Var väl inga större wow-upplevelser men jag känner verkligen hur orutinerade vi är på att rida program. Tur det är i slutet på april vi ska starta detta. Och i mars blir en LB:3 om väglaget vill med sig.

Senast ändrad:

Hur är hon att skritta med sällskap? Har du möjlighet till det? Hon kanske är mer avspänd då?
Jag är ingen vän av graman, men har heller aldrig haft nån häst som behöver det. Om det är en vettig lösning på just detta problem så borde det ju vara bättre än att snurra på i samma cirklar som du verkar gjort nu ett tag?

Jag rider ju tex en häst på pelham. Inte för att min generella lösning är att betsla upp, men ibland måste man ha en lösning som fungerar på kort sikt och för det man gör just nu. För att komma vidare.

Och jag tycker att om man vet hur man rider på den (annars är väl en fast inspänning att föredra, men kan man hantera en graman så är ju det fina att den är så reglerbar) så kan det vara en utmärkt lösning i perioder. Hellre en nöjd häst som jobbar rätt med gramanen på (oftast slutar det ändå med att den mest hänger där) än en häst som går och stretar och en ryttare som inte kommer till ridning. Men jag är fostrad i en skola där det inte är något märkligt med det, man spänner in hästar som annars inte jobbar korrekt (oavsett om det beror på häst eller ryttare) tills de gör det. Och i skritt kan det vara svårt att få ett klokt jobb på en häst som inte gjort särskilt mycket på ett tag och behöver acceptera att det är dags att börja jobba igen.

Det var väl ungefär exakt det jag skrev? Att om det är en bättre lösning så är det väl bättre än att gå runt i samma cirklar och inte komma nån vart?

Kan man rida med graman bra så är det väl inget fel. Precis som med allt annat.

Jag har alltid graman på Divan när jag rider ut. Dels som ett säkerhetsbälte för mig (har ju varit väldigt rädd för att rida ut) och dels för att hon får för sig att vända, backa och småstegra ute ibland och det är så mycket lättare att korrigera med graman.

I höstas hade jag precis slutat rida ut med graman men sen red vi inte ut på ett tag, semester osv så nu har jag den igen.

Graman är lätt bästa hjälptygeln om man vet hur man ska rida på den.
Var dock väldigt länge sen jag red någon häst i ridhuset på graman.

Följde upp med min syn på det, kanske borde klickat på kirres inlägg för att svara eller skrivit halvknapp. Blir inte jämt så med mobilen.

Tack för era inputs. :)

Jag har gärna hållt mig ifrån graman då jag inte anser att jag egentligen är tillräckligt duktig men använde den ett par gånger på mamman, inte för att få ner huvudet utan mer hindra att slå upp det över normalhöjd. Fick bra ihållande resultat även utan graman.

Jag har ju även haft det några gånger på denna när jag velat få till mer fokus och arbete på uteritterna och har fått över förväntan svar. Hon har ju inte alls samma slagtendenser med huvudet som mamman men är väldigt känslig för all typ av inspänning. Kan ha snodd på yttersta vid longering tex och hon bara tar det. Så de gånger jag har haft graman på så har den bara hängt men jag har ändå fått fokuset på ett helt annat sätt.

Har väl nu känt att det varit lite overkill när vi "bara ska ut och skritta". Men det är ju en bra möjlughet att få till bra grundarbete. Skänkelvikningarna kommer vara vår paradgren sen, fram och tillbaks över vägarna. :p

Tror det får testas och se nu.

Senast ändrad:

Man kan ju testa en gång och ta av den om det inte alls funkar eller hänga undan den efter turen om det inte känns som om den ger rätt effekt :)

Slängde för övrigt på ett pelham på herrn igår, han verkade gilla det även om den plötsliga kontrollen från ryggen inte föll honom helt i smaken. Han trivs väldigt bra på sitt kandar och mundelen påminner om varann (rakt gummi) så det kanske kan funka ett tag nu i hoppningen.

Jag har blivit pepp på att tömköra igen så det fick Barbie göra idag för första gången på lääääänge. Hon var tokladdad från början och börjaade med att sladda omkull på sidan. Inte så himla bra. Laddade som en galning även efter det men då lyckades jag ha bättre koll på henne. Gjorde lite enkla tempoväxlingar och övergångar och hon fick även galoppera några varv. Vilken skillnad det är att jobba en vuxen häst som orkar bära sig! Nu är galoppen lätt och välbalanserad, men minns hur extremt svårt det varit för henne att balansera upp galoppen på töm innan. Märker förstås även skillnad i jämförelse med Juno som verkligen är ofärdig i galoppen.

Tänkte fö faktiskt ta och halvklippa i helgen. Det är lite för sent för att jag ska tycka det är helt okej, men nu blir hon svett av väldigt lätt jobb på 20 minuter. Då är det ändå ca -8. Kommer att bli helt hopplöst när det blir varmare och hon ska jobba mer:/. Så klippning it is.

tömkörning är super, älskar det :)

äsch, det är väl öht inget problem att klippa i slutet av januari . gammal myt det där med aldrig efter nyår ;) Hon har ju knappast börjat sätta sommarpäls även om hon kanske fäller? då är det inga problem öht. och hela grejen är ju öht ens om sommarpälsen börjat sättas, att den isåfall kan bli typ... liiite... ful .

Jag har också tömkört mina lite mer på sistone, bra för att öva lite mera samling! Jag önskar jag hade lite mer fingertoppskänsla för det dock så att jag kunde börja med lite tramp... Funderar på att hitta någon duktig som kan börja introducera det med dem.

+mackan

Alltså jag är långt ifrån så duktig på töm att jag hade kunnat trampa dom. Barbie fick gå några korta halvsteg i traven men jag får knte heller till känslan där hästen är så pass framme med halsen och inte lägger sig på tömmen om jag ber om mer samling. Basic klarar jag men där går min gräns. Hade gärna tränat för någon jag också! Har tränat för Bo Jenå och Marie Kahrle en gång i tiden, men det var ju när jag bodde där nere.

Men det ÄR kul att tömma! Har för en rätt lång tid helt tappat sugen för det, men så började jag igen med Juno och det har gjort så fina resultat att Barbie får haka på:).

Tror jag är "skåneskadad" när det kommer till klippning. Här uppe börjar de fälla senare. Tycker dock att dom oftast blir rätt mycket fulare i pälsen om man klipper för sent, så vill undvika det. Får se om kanske hela Barbies päls ryker också. Verkar inte bli så förskräckligt kallt denna vintern.

Jag tycker också det är jättekul att tömköra! Är heller inte duktigare än grunderna, men hade hemskt gärna gått kurser och lärt mig mer, tyvärr är det ju aldrig några såna häromkring...

KL
Idag var jag och ponnybusan ute i 1,5 timme! Det var inte menat att bli så länge men hon var spritt galen i början och lyssnade inte ett skit, det tog ett bra tag att få ner henne på jorden - men när hon väl gav med sig blev hon superfin. Vi red till travbanan och jag vet inte hur många varv det hann bli runt. Den är så pass bred att man kan lägga volter på den vilket jag utnyttjade ganska friskt idag för att behålla lite koncentration, eller för att få tillbaka koncentrationen när hon plötsligt for iväg igen. Hon har blivit så väldigt mycket starkare i båda galopperna men är fortfarande bäst i höger. Sen verkar ju konditionen ha hunnit ikapp för hon orkar ju hur jäkla mycket som helst! :p Lika pigg fortfarande när vi kom hem. Helt dyngsur blev hon så det blev fleecetäcke och lunch inne.

Måste klippa henne igen, men har fortfarande inget halstäcke åt henne.

IMG_20140123_112154_zpsr9wwdksy.jpg

Hörde för övrigt idag att man tydligen får tävla även äldre ponnyer i avd B i hoppning om man är över 18! Tjoho va kul! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 063
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar