-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Jag tömkör rätt mkt eftersom de är min hästs favoritmotion, ungefär 2 gånger per vecka. Insåg hur lydig min häst är på töm efter att jag tömkört en annan häst häromdagen. Hon fattar galopp på röstkommando från halt och skritt, och är väldigt lyhörd generellt. Har tränat ett par gånger för Anders Eriksson men skulle verkligen vilja lära mig mera.

På tisdag har vi en tid på kliniken för att kolla upp den ojämna skritten och även ögat. I dag red jag lite lugnt i ridhuset och hon var riktigt fin, så länge jag inte skrittar. Hon slår helt knut på sig själv i skritten, och taktar och tjafsar något enormt. I trav och galopp var hon lugn och tillfreds. Mkt märkligt beteende som jag inte vet vad vi ska göra åt.:crazy:

Hörde för övrigt idag att man tydligen får tävla även äldre ponnyer i avd B i hoppning om man är över 18! Tjoho va kul! :D

Har man inte fått det sen länge :o
Jag hade en försäljningsponny för x år sen och den tävlade jag i AVD B (jag vet jag ser ung ut men jag är över 18 :p), var jag och en massa ungar på tävlingsplatserna...jippie...

Jag och min poni

Klass3-Secret_zps6ad323f9.jpg

Jag tömmar oftast ett eller kanske två pass i veckan - "kör" ju ut i skogen också :) är dock "självlärd" :o från böcker och film på nätet och så. Så är def inget proffs. Men jag tycker det är JÄTTEROLIGT förstår inte varför inte fler tömmar! När jag stod inhyrd för (länge sen) så var det aldrig någon på "mitt" stall som tömma.

Jag gör oxå det mkt i perioder, nu mer än någonsin eftersom jag har en 4 åring men det finns inget man inte kan göra på töm egentligen.. vet inte varför folk inte tömkör mer? Jag har tom fått betalt för att tömköra hästar under en period :D

Blir halvdant med ridningen nu :( stenhårt och knaggligt
Ridbanan är iofs plan men den är ju rätt hård nu. Sen går det inte att använda hela då det frös vattenpölar på den dvs det är isbana nu. Så får rida lite försiktigt, blir mycket svänga, vända, volta vilket är superjobbigt för mig häst som inte är så stark än så blir ganska korta pass (skönt iofs för det blåser och är kallt).
Har gjort lite ledarskapsövningar och så. Gått ut och gått promenader. Gick till en fin utsiktsplats en em. Solen höll på att gå ner, havet nedanför var helt stilla - fantastiskt vackert landskap i falnande vintersol. Jag njöt av utsikten, Rebecka grävde en stor grop :meh:

Vi har jobbat mycket på trygghet i stallet ensam. Nu går det rätt bra. Hon har dock tendenser att "knocka"/tränga mot mig precis i det ögonblick när tränset tas av. Hon vet att det är svårt att korrigera i det momentet. Lossa några tränsremmar efter ett pass. Hon vrängde lite med huvudet, bara någon dm. Jag förbredde mig. Tog av tränset - hon "boxar" med huvudet mot mig - innan hon gjort rörelsen färdigt kom motkraften. Det tog. Då blir hon kav lugn, ställer sig och vilar ett bakben, blir "mammig" gnäggar lågt, vill ha min uppmärksamhet, kollar på mig uppmärksamt O_o
En ranglåg osäker häst som fått calling the shots alldeles för länge blir sällan en bra kombo. Jag har jobbat med hästar som varit värre i utgångsläget men de har varit yngre - har upplevt det som lättare att "komma igenom" trots jobbigare utgångsläge.
Oavsett så är Bäckahästen fantastiskt rolig att jobba med :D hon är mycket intelligent och snappar fort (både bra och dåliga grejer...)

Jag gör oxå det mkt i perioder, nu mer än någonsin eftersom jag har en 4 åring men det finns inget man inte kan göra på töm egentligen.. vet inte varför folk inte tömkör mer? Jag har tom fått betalt för att tömköra hästar under en period :D

ja verkligen. tömkörning är verkligen ngt alla borde lägga tid på att lära sig. man har nytta av det HELA livet, långsiktigt och typ oavsett häst. fast då pratar jag arbete dressyrmässigt på töm , att töma rakt fram ute gör jag aldrig, då kan man lika gärna promenera med hästen eller skritta ut, så det är inte det jag avser med tömkörning utan som arbete skolmässigt utbildningsmässigt så att säga. verkligen användbart och guld i alla sammanhang i perioder så alla borde kunna och lära sig och känna sig trygga med det, rekommenderar det som verkligen en grund grej att bygga på som extra resurs verktyg.

Senast ändrad:

Jag tömkör inte av den enkla anledningen att jag aldrig fått lära mig. Det i kombination med att min häst mest bockade, sprang baklänges och gjorde 180-graderskast när min tränare tomkörde henne varannan vecka har gjort att jag inte precis velat ha henne som läromästare ;)
Dock har jag bett hippologen i stallet att lära mig, hon tömkör sin häst rätt ofta. Men hon har sällan tid, men jag tjatar på tills det ger sig :angel:

*

Jag red lite markarbete idag i ridhuset. Galoppbommar på rakt och böjt spår, 14m mellan i syfte att korta och länga galoppen. Kan som sagt inte rida vettigt i hoppsadeln så blev nån dressyrvariant. La även in lite hemläxa från min tränare, skänkelvikningar och ryggningar. Tyckte det gick hyfsat bra om än inte wow. Hade ingen nedsittning alls i princip och jag tyckte min häst kändes helt ok i ryggen de få steg det blev.
Arbetade som sagt mkt i galopp och på slutet la jag ner henne i galopp på samma sätt som i trav. Tyckte att hon sökte sig neråt fint och gick på halvlång tygel utan att bli tung. Ser det som ett gott tecken. I början av passet gick hon mest rakt ut med huvudet när jag gav efter i tygeln.

Hade engelsk nosgrimma idag, tyckte hon var lite tjafsig med huvudet men det är svårt att veta om det beror på utrustning, ryggkänning eller dålig ridning.

Senast ändrad:

Som överårig får du rida ponny i avd B (även vuxna ponnyer) eller bland stora hästar. Det är väl bara tuta och köra?

Fast att tömköra som Hunter gjort rakt ut i skog o mark tjänar ju sitt syfte när man har en osäker häst som inte vill ridas ut själv. Lättare att få den att gå fram själv än om man går bredvid, då går ju de flesta hästar eftersom matte/husse då "tar smällen" om det kommer nåt otäckt.:)

Fast det har jag aldrig fattat hur man vågar, känns som att kommer det något bakifrån och skrämmer hästen har man inte en suck att hålla kvar den. Sitter man på eller i en vagn hänger man ju med även om hästen sticker iväg en bit, och går man bredvid tycker jag det känns som att man har mycket mera kontroll. Men jag antar att det är lite vad man är van vid :p

Fast att tömköra som Hunter gjort rakt ut i skog o mark tjänar ju sitt syfte när man har en osäker häst som inte vill ridas ut själv. Lättare att få den att gå fram själv än om man går bredvid, då går ju de flesta hästar eftersom matte/husse då "tar smällen" om det kommer nåt otäckt.:)

Jo men precis, att "tömma ut" blir två flugor på smällen :) Dels öva att gå först/i täten sen tycker ju jag att det går fint att även dressyra utanför ridbanan. Jag kan inte träna galoppfattningar men övergångar skritt/trav, skänkelvikning, halter ryggningar ja finns mer

Skulle gissa att det är en vanesak. Jag upplever att jag har mycket bättre kontroll på hästen när jag har den på töm (och går bakom) än när jag går bredvid. Och jag upplever också att jag, som inte är lika modig som Jfrelin, har bättre koll på hästen när jag är bakom den än när jag sitter på. När du är bakom den så blir det så väldigt tydligt vad hästen är "up to" eftersom du ser hela hästens kropp på ett annat sätt.

Sen är det klart vill hästen dra iväg, den blir skrämd i sken, så spelar det kanske inte så stor roll om jag är på/bakom/vid sidan - den lär dra iväg ändå.

Jag tillhör också dem som tycker det är lite obehagligt att tömköra ute, då rider jag hellre ut eller ev leder om jag har en besvärlig pålle.

Tömkörde min gamla häst en del eftersom hon hade svåra problem med sadelknutor, men nu gör jag det aldrig, tycker det är dötjatigt :D

Jag tillhör också dem som tycker det är lite obehagligt att tömköra ute, då rider jag hellre ut eller ev leder om jag har en besvärlig pålle.

Som sagt, jag är inte lika tuff som Jfrelin, så när hästen slår runt så står jag hellre en bit bakom än sitter på ;)

*kl*

Jag skulle verkligen inte sagt att den här vintern inte verkade bli så kall... -25 i morse när jag släppte ut. Ska vara så här kallt hela helgen, men bli varmt (-7) nästa vecka igen. Så blir ingen ridning i helgen (det är kallt). Börjar nästa vecka med att klippa tänte jag ovh så ska det komma mer snö, yey!

Fast det har jag aldrig fattat hur man vågar, känns som att kommer det något bakifrån och skrämmer hästen har man inte en suck att hålla kvar den. Sitter man på eller i en vagn hänger man ju med även om hästen sticker iväg en bit, och går man bredvid tycker jag det känns som att man har mycket mera kontroll. Men jag antar att det är lite vad man är van vid :p

Jodå om man är snabb nog så går det alldeles ypperligt, men dom flesta blir ju skrämda och lugnar ner sig efter ett par steg..

Jag tömkör min 4 åring rakt ut i skogen, jättenyttigt (särskilt för mig som måste gå ner 10 kg) ;)

Jag tömkör också en hel del och tycker att det är riktigt kul och nyttigt! Håller med om att det är perfekt att gå bakom ute i skogen om man har en häst som är lite fjantig.

När det går att ta sig ut med transporten igen hade jag tänkt att börja tömköra för tränare så vi kan utveckla det :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 063
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar