-07-ornas 15e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -07-ornas 15e tråd!

Modig, ja kanske :o Att jag rider på fältet är pga underlaget, det är bara där det går att galoppera nu. Men generellt sett tycker jag att det är enklare på ett fält då man kan lägga en volt om det krisar samt har uppsikt åt alla håll. Dock ogillar jag galopp i grupp på öppna ytor...
Jag har återtagit min gamla ridning nu, jag var för ringrostig då jag köpte henne och därför fixade jag henne inte då. Med facit i hand skulle jag inte ha köpt henne efter uppehåll och att enbart ha ridit städade hästar därefter. Men nu är det inga problem egentligen, förutom att jag är för liten och hon för stark när hon är som värst.
En ponny med liknande beteende rör mig inte i ryggen. Men en stor häst har ju så mkt mer gång och sving genom rygg och hals när dom sätter igång så man åker liksom av pga hävstångseffekten :o
Däremot blir jag feg när jag rider i grupp. Jag antar att det handlar om mitt kontrollbehov, och jag kan inte rå på vad andra ekipage gör. Jag har koll på min häst men jag kan inte svära på att jag håller henne om nån annan kommer och galopperar förbi mig på en stor åker... Därför har jag varit så otrevligt att jag sagt nej till alla som velat rida ut med mig på senaste tiden. Många vill haka på mig just för att min häst går fram överallt och jag rider städat och med kontroll (samt faktiskt galopperar ute vilket få här gör), vi brukar vara bra för fegisar och unghästar att haka på, men inte nu när min häst är som hon är... Stallfolk har ansett mig som modig men jag är inte speciellt tuff under dessa förutsättningar :o

Men jag blir så arg på att jag inte rår på henne som jag vill. Jag är helt enkelt för liten och framförallt för kort. Såg en bild min pojkvän tog på oss i somras och jag ser verkligen ut som en flugskit trots att hon bara är drygt 160 cm :crazy:

Ang träna så inbillar jag mig att det är lättare med rutinerna när man jobbar liknande tider jämt? Jag jobbar ju så olika att varje skifttyp blir en egen rutin. Tex när jag jobbar 14-23 som jag beskrev ovan. När jag jobbar 6-15 resp 7-16 har jag en annan och när jag jobbar 22-07 är det helt uppåt väggarna. Då sover jag till 12, sedan stallet, sedan hem och duscha, äta osv och sedan måste jag sova igen innan jobbet eftersom jag sover för lite på dagen. Finns inte ens utrymme för att åka och handla utan det får jag bunkra upp innan...
Så gym för mig blir lediga dagar eller om jag har medryttare.

Senast ändrad:

Kl

I morse va jag tidigt i stallet och tömkörde innan de va hoppträning. De va mkt hinder framme och vi tömkörde över lite höga cavalleti. Första gångerna blev de tokbrak, men efter ett par gånger fattade hon att de gick bra att skritta över lugnt.

Allt prat om tömkörning fick mig att gå ut i snön förut. Framskrittning på plogad väg och plogat spår på en äng. Sen fick han arbeta lite ute på ängen. Kändes fin och höll sig på mattan trots att han var pigg:) detta ska vi göra oftare :)

Min häst tycker att öppna fält är lite spooky så där har vi en del att jobba på :) Nu är hon rätt ok att rida på vägar, stigar etc men när vi kommer ut på öppna ytor blir hon spänd.

Jag förstår att du gillar din häst men känner du att hon är för stor för dig och att du inte rår på henne som du vill så hade jag bytt häst. Jag talar av egen erfarenhet. Jag har suttit på för stora hästar i många år och kämpat. Nu har jag en häst som passar mig storleksmässigt och jag ska absolut inte ha en större. Sen är det ju inte enbart mankhöjden som spelar roll för ridkänslan givetvis men du känner att din är lite för stor. Sen tyckar jag att du är väldigt duktig med sin häst och att du är modig som tar igenom saker på ett oförskräckt sätt men det viktiga är ju din känsla. Att jag tycker att du är grym hjälper ju inte din känsla :D
Jag har ju andra issues än storlek med min häst men det känns som jag kan klara ut dem och vi har kommit en bra bit på väg.

Min träning gör att jag hinner med min vardag. Många säger att de hinner inte träna men tränar du så kommer du att frigöra tid iom att du blir mer effektiv och orkar mer. Låter säkert drygt och klyschigt men det är sant :p

Idag var det pestigt väder. Blåsten är tillbaka och gråmulet. Ingen inspo alls.
Var så där i valet och kvalet om jag skulle ta en ridtur. Kolla ut genom fönstret - såg hästarna knalla i väg över berget och försvinna - tog det som ett tecken - jag skulle inte rida idag :o
Puh :p

Hon är bara för stor när hon drygar sig ute. I dressyren nu när det flyter på och när hon sköter sig ute är ridningen det inte ett problem. Med tanke på vad vi har i bagaget så känns detta inte som skäl till att byta häst. Nu när hon går så jäkla bra.
Sen är det ju fler aspekter, jag har tex svårt att tro att jag hittar en köpare jag tycker duger till henne. Jag är petig - man ska klara upp henne ridmässigt även när hon är dryg, man sa kunna tillgodose hennes behov av utevistelse, stimulans osv. Jag är alltid för rädd att det inte ska fungera med någon annan och så länge hon är hos mig vet jag hur hon har det. Dessutom vill jag inte skänka bort henne pga krubbitningen och i dagsläget har hon inte meriter som gör att man kan motivera en dyrare prislapp trots att hon krubbar. Även om jag tycker att hon är mkt finare, sundare, mer välskött osv än många likvärdiga hästar på salusidorna :o

Innan jag köpte häst tränade jag minst 5 dagar i veckan. Det är skönt när man är igång. Men då hade jag också en pojkvän som tränade så vi kunde umgås genom träningen, samt att jag var mer flexibel med tiderna än jag är nu. Nu tränar jag alltid ensam, och det ska finnas tid och ork kvar efter/före jobb och stall. Jag är känslig för stress och det är viktigt för mig att tex få gå upp och äta frukost i lugn och ro samt ha någon ledig timme utan stallet per dygn. Det är dessutom svårt att motivera sig att gå iväg till gymmet när pojkvännen sitter hemma och degar och man är trött och less efter jobb och stall :o

Haha, ibland är man glad att dom väljer åt en! :D

KL
Idag var syrran här och vi stack ut i skogen en sväng med Queenie och min 10a. Det blåste rätt friskt men trots att de var pigga så höll de sig på mattan. :) Vi mötte diverse mysko saker, först en massa bilar som for åt olika håll (jag brukar typ aldrig möta några bilar när jag är ute), sen grisnitade hästarna när vi mötte ett par skidåkare runt en kurva. En bit längre fram stod det stora skogsmaskiner och skotrar for på ett spår i närheten, när vi passerat allt det galopperade vi på en längre sträcka och rätt vad det var flög hästarna rätt upp, då var det en flock RENAR som kom från ingenstans och kutade på sidan av vägen en bit bort på myren! :laugh: Haha, jag har då aldrig sett renar här i området förut! :D

Efter det kom vi ut på travbanan och rullade på ett varv runt, tog det lugnt längs vägen hemåt och sen jag ställt ut 10an fick syrran rida lite på banan. Lite galoppfattningar blev det men pålle var inte på humör och stod emot rätt mycket så vi höll inte på nåt länge. Hoppas på att ta mig iväg till ridhus snart så jag får rida lite mer ordentligt. :)

Haha känner igen mig i det där petiga ;) har funderat på att sälja Bäckahäst vid flera tillfällen men det är ju det där med rätt köpare! Samtidigt som jag vill att hon ska användas och visa vad hon kan (Bäckahäst skiter nog i vilket :p) så vill jag inte att hon hamnar hos någon som inte "rår på" henne. Min har inte heller meriter för en superdyr prislapp - att vara snygg räcker inte riktigt :meh:

Jag hade nog fått nån sån här konstig kick av att gå i väg till gymmet när min respektive satt hemma och dega :sneaky:

Nej, våra damer är ju inte helt okomplicerade så det känns inte helt riskfritt att sälja. Så det gör jag nog inte om jag nu verkligen inte måste, eller hittar ett superhem som bara ramlar över mig utan annonsering och minsta ansträngning ;)

Ja, det får jag också. När jag är ledig. Men det är jag ju inte varje vecka = svårt med veckorutin...

Jag håller med du, springa är aptråkigt. Har verkligen försökt att komma igång och få rutin de senaste åren men när jag fortfarande får tvinga mig ut efter fyra mån med löpning tre ggr i veckan då rann det ut i sanden. Visst kände jag att jag orkade bättre i ridningen men det var det enda positiva, i övrigt enbart slit och tvång.

I ämnet tömkörning så gör jag ju det någon gång i veckan men det blir egentligen bara ett lätt motionspass utan mig på ryggen. Jag är inte tillräckligt duktig för att utmana eller så. Utan lätt jogg på volt, lite övergångar o dyl är vad jag får till.

Gällande graman så har jag haft den på de senaste turerna och har fått den effekt jag önskat, vaken men med fokus. Jätteskönt! Jag har kunnat vara mer still i handen och inte korrigera hela tiden och hon rör sig genom kroppen bättre under större delen av ridturen.

Sen är det ju fantastiskt vad roligt det är att vara ute och skritta varje dag, trots kyla och blåst. :p Ser fram emot det varje gång. Lätt uppdämt ridbehov? Nähä... :D Men tänk att jag RIDER på min häst igen, den som första vetten tyckte jag skulle överväga att ta bort. Sen är det lång väg kvar innan vi vet hur det går, men ändå. :)

Jag hatar att springa, finns typ inget värre. :yuck:

Men jag behöver ju få upp konditionen.
Denna veckan har jag låtit personalen mocka åt min häst, och de extra minutrarna jag får över har jag några gånger ägnat åt att springa. Med krav går det inte, men om jag säger till mig själv att jag ska springa 500 m långsamt så kan jag komma iväg. Sen var jag inte ett dugg trött efter 500 m, så det blev totalt 1,5 km, vilket är lite. Men det är 1,5 km mer än jag brukar springa, så jag ser det som en seger ändå! Har varit ute 3 ggr denna veckan. :banana:

Hästen är väldigt pigg fortfarande. Nu går hon i den steniga hagen igen, för förra helgen råkade hon visst dra ner de två översta trådarna i grinden när hon hoppade på bakbenen precis innanför... Idag kom hon in med ett sår i pannan och ett broddtramp i kronranden vä bak, och boxgrannen berättade att hon hade vräkt sig rakt in i boxdörren med bringan i morse. :crazy:
Däremot var hon fin att rida, vi red ut i skogen, 1 halvtimmes skritt genom bostadsområden och på trafikerade vägar och hon exploderade inte en enda gång?

Härlig känsla när vi låg och rullade på i en trevlig framåt galopp i en djup och rund form utan en massa stret.

Jag kör spinning!! Oslagbart och skitkul... det enda jobbiga är att ta sig dit :arghh: Men jag måste nu... med en sådan ponny till häst så måste jag bli smalare :D

Jag skulle inte orka att ta mig dit, tyvärr. Är oftast glad att jag orkar släpa mig hem/ till stallet efter jobbet och inte blir liggandes som en liten våt fläck på golvet. :crazy: (Har börjat inse att alla inte har jobb som man blir så trött av, men det är lite för sent för mig nu. :p)

Ett tips om man hatar att springa är att cykla. Jag har en mountainbike och det är mkt roligare att komma ut med den än att springa (även om jag springer också). Man tänker på annat och man har kul medan man blir trött :) Spinning avskyr jag, men att cykla i naturen gör att jag mår bra och inte tänker på att det är träning på samma vis.

Jag vill verkligen inte bara sitta och bortförklara mig, men jag har också tänkt så. Att man har ju olika sorters jobb. Jag har ju aldrig jobbat dagtid och haft rutiner på så vis, däremot har jag ju varit student på distans. På den tiden tränade jag nästan varje dag. Det var underbart, det gick lätt att ta sig iväg och man var motiverad åtminstone 7 av 10 ggr när man var igång...

Dessutom gör det mkt för mig att ha en kompis att träna med. Det hade jag då. Men när vi började jobba alltför olika tider så rann det ut i sanden. Jag höll ut med att träna ensam trots att det inte var lika roligt, men när jag sedan köpte hästen för två år sedan blev det väldigt sporadiskt. Jag har liksom inte orken kvar att motivera mig, efter jobbet och stallet är gjort. Eller att gå upp en timme tidigare då jag jobbat till 23 dagen innan, hoppa över frukost (kan inte träna när jag nyätit) och sedan åka iväg till stallet direkt efter gymmet och sedan till jobbet direkt efter stallet.
Jag blir ju trött efter gymmet, och jag tror att min trötthet skulle gå ut för mkt över stallet både humörmässigt och orkesmässigt. Varför har man då häst om det bara ska vara jobbigt att vara där?

Idag har jag dock medryttare. Så jag ska åka iväg och titta lite när hon hoppar och sedan hinner jag en sväng på gymmet innan jag börjar jobba. Känns lyxigt :)

Senast ändrad:

Sen är det ju fantastiskt vad roligt det är att vara ute och skritta varje dag, trots kyla och blåst. :p Ser fram emot det varje gång. Lätt uppdämt ridbehov? Nähä... :D Men tänk att jag RIDER på min häst igen, den som första vetten tyckte jag skulle överväga att ta bort. Sen är det lång väg kvar innan vi vet hur det går, men ändå. :)

Sådär känner jag med Ariel nu. Varje skrittpass är så förbaskat roligt. :D Har längtat enormt mycket efter att få rida henne igen och jag hade glömt hur fantastisk hon är att rida. :love:

Nu skall jag strax ut och rida henne igen, det blir hela trettio minuter skritt idag. :p

Förstår den härliga känslan av att få rida sin egen häst! Speciellt efter allt ni gått igenom :)

Kl
Har varit ute och ridit nu på förmiddagen. Riktigt härligt att pulsa omkring i snön. När jag inte har sällskap med mig ska jag nog ge mig på att galoppera på ängarna. Vågar inte riktigt det nu när mitt ridsällskap inte riktigt får stopp på sin häst ;)

kl

Alltså ni som gör :yuck: på att springa, ni kan aldrig ha sprungt på riktigt, känt känslan av att flyga fram över marken, lätt och snabb i kroppen som en gasell.
Åh alltså tänk om jag kunde få ett av era friska knän! Min dröm är att kunna springa ultralopp men det är ju inte att tänka på med mitt kassa knä :(

Blev i alla fall en ridtur idag. Blåser (enligt SMHI) friska till hårda vindar här vid kusten (åh det är så härligt att bo vid havet :yuck:) så var inte så där superhärligt men det gick rätt ok. Ridbanan är ju rätt hård men den är i alla fall plan...
Övade lite skänkelvikningar - eller ja - de kanske inte kvalar in som skänkelvikningar än - mer försök till kanske mer beskriver det vi gjorde. Hästen var i alla fall ok lydig och jag använde hennes små spook till att rida in henne mer i ramen så då vart det inte så kul att spooka för det blev ju jobbigare...:meh:
Hon har bytt sida och högersidan som varit hennes svagare sida är nu den starkare. Mina hästar är ofta svagare till höger undrar om det beror på att jag är högerhänt? Högergaloppen börjar bli fin och hon orkar bära sig mer samlat även om det inte är supermånga språng innan hon behöver gå fram igen så går det ändå åt rätt håll. Superjobbig tycker hon att det är att sätta ihop sig i galoppen :D men vi kämpar på (jag får också jobba)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 063
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025