Sv: 07:orna!

Ja men då är det givetvis så du ska göra! :idea:

Hos oss frysmärker man ju så sena att grabbarna varit 11 månader (den ena nästan året faktiskt) och lillskruttan var nio månader och några veckor när hon märktes.
 
Sv: 07:orna!

ja vi får se vad som händer.. mamma ska ringa och prata med dom imorrn (hon står som ägare eftersom hon har företag). Kan vi få dem att komma hit är ju det bäst.. Går inte det så får jag se hur jag ska göra.. är ju ingen brådska att skilja dem åt när hon bara är 7 månader..
 
Sv: 07:orna!

STC gjorde en undersökning för ett antal år sedan, tror det var ca 900 stycken enkäter som skickades till uppfödare/ägare av kallblod. Bland annat ville man ta reda på varför startprocenten var/är så pass låg på kallblod och då särskilt på ston. Jag var på en föreläsning där denna enkät ingick och har för mig att resultatet blev, kommer ju inte ihåg exakt men någonstans mellan 10-20% av kallblodsstona kördes aldrig in pga att de hade så dåligt lynne att det inte gick att köra in dem.
Tänkte bara att du måste ta itu med dina hanteringsproblem nu, så att inte ditt sto hamnar i denna kategori sedan. Ofta blir de också fogligare efter att de blivit avvanda, men måste då förstås gå tillsammans med någon eller några andra hästar, gärna jämngamla. Fast din åring kanske skulle må bra av en äldre lite ranghög häst som hjälper dig att tukta henne.
 
Sv: 07:orna!

jo det är precis min tanke.. som jag skrev i exemplet nedan så är det hästarna jag har..

Harri - kan gå med alla
Lillan - kan inte gå med caksa - ranglåg och oberäknelig
Caksa - kan inte gå med lillan eller gnista - ranghög och ilsk
Gnista - kan förmodligen inte gå med lillan då lillan visat sig aggressiv mot henne.

harri är även väldigt ranghög fast han kan ändå gå med alla.. Han är en sån som är snäll mot alla så länge de inte sätter sig i mot honom.. då blir han monster!

Meningen är att gnista ska gå med honom sedan.. men dilemmat blir då vart man ska göra av de andra två.. att låta mamsen gå med dom lär väl inte avra speciellt bra för gnista.. och att låta lillan gå med dom vet jag inte om det går.. och att lillan och caksa skulle gå tillsammans är verkligen uteslutet..

suck.. varför kunde jag inte skaffat mig ett par beskedliga my little ponnies istället.. har alla sånna här problem med hagindelningen?
 
Sv: 07:orna!

KL

idag ringde mamma till stc.. dom kunde inte ge ut nummret till frysmärkarna till oss eftersom risken finns att de blir nedringda :D

men de skulle prata med dom och sen höra av sig igen.. verkade ju inte alls omöjliga..

Conversation Piece: Vad är det för elaka människor ni har nere i skåne egentligen? :angel:
 
Sv: 07:orna!

haha jasså.. ja men det borde man förstått :P att det var stockholmingar.. :P

jag har iof inte så jätte stora förhoppningar.. tror det hade varit lättare om man pratat med frysmärkarna direkt.. nu kan dom ju ganska enkelt säga nej till dom på stc när dom frågar i våran räkning.. men men den dagen den sorgen..
 
Sv: 07:orna!

Vi frysmärkte den ena ettåringen idag (inte uppstallad hemma) och han var den enda som inte kom med mamma!:crazy:!
 
Sv: 07:orna!

Jag hade med mitt sto till frysmärkningen, för moraliskt stöd. Fölet skötte sig utmärkt. Märrj-vlen därimot tvärvägrade gå in i transporten på vägen hem. Så medan fölet lugnt står i transporten slåss jag och typ 10 andra att få in henne. Jätte bra stöd :p
 
Sv: 07:orna!

haha.. det är som vanligt.. man undskattar småttingarna :love:
 
Sv: 07:orna!

KL

:love: Vilken häst jag har! :love:
Jag är så van vid mina föräldrars hariga varmblod så jag tappade hakan igår när jag skulle pröva att spreja lite pälsglans på henne. (jag hade tråkigt, hästarna stod inne och väntade på att bonden skulle köra ut nya hösilagebalar i hagarna) Vanligtvis när man gör detta första gången så blir dom livrädda och står intryckta i hörnet eller flyger runt i boxen för att försöka springa ifrån den läskiga sprayflaskan med vatten, pälsglans eller vad det nu är.
Men inte Gnista, efter första sprutet ut i luften så kommer hon fram till mig direkt och ställer sig i princip i vägen och låter mig spruta överallt på henne bryr sig inte ett skit.. Jag tror helt ärligt att jag inte stött på något som hon är rädd för än så länge.. (förutom om mamma blir rädd då blir hon också det, fast hon inte vet vad det handlar om + att hon blir lite upprörd om hon blir ensam)

Men frågan är.. Vad är bäst? En helt orädd häst som är morsk som få. Eller en genomsnäll häst som är harig?
 
Sv: 07:orna!

Nu har vi dividerat färdigt med STC och dom kunde inte komma hem till oss och frysmärka :(

Samtidigt har jag bestämt att inte ta med Caksa även fast vid det tillfället kommer de inte vara avskilda. Anledningen till detta är att jag tror att det kommer blir mkt mera upprört på Caksa följer med Gnista.. Förhoppningsvis så känner hon sig så pass trygg med mig att det ska gå bra ändå..
 
Sv: 07:orna!

Wow! :love:

Hur hög är hon? Min skulle säkert kunna krypa under magen på henne :angel: är iof kallblod och en månad yngre men ändå :P

Nu har jag mätt henne. :crazy: Hon är 144 cm fram och 151 cm bak just nu. :eek: :crazy: Verkar dra iväg åt samma håll som sin bror (ett år äldre - en bra bit över 160 fram och 165-166 bak). :crazy:
 
Sv: 07:orna!

Jag har bara mätt min lite snabbt och då fick jag henne till runt 130 cm i mankhöjd.. tycker det är rätt stort ändå ja :) vet ett fullvuxet sto som en på banan har som bara är ett par cm högre :D
 
Sv: 07:orna!

Brukar inte kallbloden vara lite mindre?
Min (vbl) som är född den 24 juni är inte heller stor. Har inte mätat exakt men är runt 138 cm på korset och lite lägre fram. Rund om magen är hon iaf...:rofl:
 
Sv: 07:orna!

jo dom brukar vara mindre.. hennes mamma är ca 153 cm och pappa är 151cm..

min är också född 24 juni :) då borde hon ligga rätt bra till i tillväxten om ditt varmblod är bara lite högre (hon som är lika gammal alltså)

ska bli kul sen när de ska frysmärkas.. jämföra med de andra åringarna.. hon kommer väl antagligen se ut som en liten hårboll i jämförelse me det andra.. :D Men hon är min hårboll :love:
 
Sv: 07:orna!

Kan inte alla lägga in en bild på era åringar som relativt nyfödda och ett på hur de ser ut nu? SÅ man får se hur alla vuxit :)

Jag börjar

P6240027.jpg

2 dagar gammal


P181117.jpg

6 månader.. hade inga bra nyare tyvärr
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
675
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
745
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 817
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • E-coli hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp