Sv: 07:orna!

jag skulle vilja börja tömköra nu.. men min är inte redo ännu.. håller fortfarande på att vänja vid sele och huvudlag.. hon blir fortfarande helt tokig i boxen när jag sätter på henne huvudlag.. drygt..

hur har era reagerat med bettet? alt. hur brukar era unghästar reagera?
 
Sv: 07:orna!

Mina brukar vara så "pilliga" att det inte är några problem för de grejar in bettet i munnen av sig själv första gångerna. Sen kan de det.

Däremot ser jag till att ha dem på gången så de inte kan springa omkring. Själva "springet" (deras eget) stressar upp dem mer än vad selen och huvudlaget gör.

Tillägg: Jag har aldrig vant dem vid grejerna i boxen även om jag vet folk som gör det. De har fått gå en promenad utanför stallet med prylarna på sig (och grimskaftet i grimman som vanligt). Sen av igen. Alternativt ha selen på sig i gången medan jag pysslat med dem.
 
Senast ändrad:
Sv: 07:orna!

Trodde du det :eek::eek::rofl:

Nä, men det är ju bara enklast att göra så...kärringa får motion, Besten får motion o småglina också...ALLA på samma gång :banana::banana:

Nej, det trodde jag såklart inte. :bow:

Jag skulle tro att det är kärringa själv som kommer få springa mest. Hästarna kommer sitta med en långpisk på staketet och jaga på... :rofl:
 
Sv: 07:orna!

Har du redan börjat tömköra ? Min är så liiiten att jag skulle inte ha hjärta ...

Jag brukar stå och vänta med selen färdig när de föds. Den ska spännas på innan de reser sig upp. :D

Nej, inte riktigt, men jag börjar alltid träna dem före nyår. Det är inte konventionell tömkörning det är frågan om, utan lydnads- och mental träning på olika sätt. Men de förstår redan tömtagen och accepterar alla grejor.
 
Sv: 07:orna!

jag skulle vilja börja tömköra nu.. men min är inte redo ännu.. håller fortfarande på att vänja vid sele och huvudlag.. hon blir fortfarande helt tokig i boxen när jag sätter på henne huvudlag.. drygt..

hur har era reagerat med bettet? alt. hur brukar era unghästar reagera?

Aj då. De brukar inte reagera alls, annat än att de tuggar mycket och gapar första gångerna. Men det finns undantag. Var det inte din häst som hade lite skarpt blod?

Nu frågade du ju inte om råd, men om jag ändå i all välmening skulle lägga mig i så skulle jag göra ett uppehåll med huvudlaget i två veckor och istället träna på andra sätt, så hon "glömmer bort" obehaget en aning. Sedan skulle jag börja om helt och hållet i en annan miljö än tidigare. Jag skulle satt på huvudlaget utomhus och sedan sysselsatt henne hela tiden för att hon ska få tänka på något annat. Och så inget daltande och "så, så lilla gumman", utan "nej, nu är du bara lugn och detta är inget att löjla sig för, var snäll!" :D Om du fattar vad jag menar.

Ta inte illa upp för att jag lägger mig i. Du gör säkert helt rätt redan.
 
Sv: 07:orna!

närå jag tar inte illa upp.. är bara glad för alla tips jag kan få..
jag tror att det är som ghost säger att hon blir så upprörd för att hon är lös.. Men när det är så halt ute så vet jag inte riktigt om jag vill vara ute med henne när jag sätter på huvudlaget.. om hon skulle bli upprörd.. men men det är väl bara att träna på.. är ju inte panik ännu..

selen är det iaf inga problem med.. förutom att hon viftar på svansen när jag spänner åt :angel:

Är det inte underbart med ston :D
 
Sv: 07:orna!

Men det finns undantag. Var det inte din häst som hade lite skarpt blod?

Vet inte om hon har så mkt skarpt blod.. vet bara att mamma hennes är skarp så det räcker och blir över.. så det behövs ingen pål best i släkten för att hon ska vara som hon är :D
 
Sv: 07:orna!

Jag föredrar ston.

Det låter som om du har lite humör i din lilla dam. Var rädd om det så har du en fin tävlingshäst sedan.

Jag har en som försökt slå mig med frambenen ett par gånger. Hehe. Den lilla rackartösen. Men jag är så snabb och hon siktar så dåligt så hon har itne träffat. Ännu.
 
Sv: 07:orna!

Samma här.. när jag är ute och går med henne så går jag alltid tätt intill hennes bog och håller huvudet intill mig för hon får ryck och börjar bocka och sparka.. när jag står så kan hon inte träffa mig :D

då blir hon ännu tjurigare..

hehe ja hon har iaf psyke.. får väl hoppas på att det andra kommer sen också då..
 
Sv: 07:orna!

Tillägg: Jag har aldrig vant dem vid grejerna i boxen även om jag vet folk som gör det. De har fått gå en promenad utanför stallet med prylarna på sig (och grimskaftet i grimman som vanligt). Sen av igen. Alternativt ha selen på sig i gången medan jag pysslat med dem.

Så hära har jag oxå gjort, tycker det skänns bättre än om man har dom ståendes i boxen.
 
Sv: 07:orna!

Du kan ju gå med huvudlaget över grimman inne också, led i grimman så du inte drar lillan i munnen. Ett varv på gången, in i boxen och runt ett varv där och så ut igen så har du ju en hel liten promenad.

Plus där för att hon inte kommer någonstans i stallet om hon skulle krångla. :idea:
 
Sv: 07:orna!

*kl*

Vad tidiga ni verkar vara med all hantering, typ sele och dylikt. Finns det något särskilt skäl till detta?

Själv sitter jag i valet och kvalet om jag ska börja i vår eller efter sommaren. Min är rätt stor (hur det nu hände, både märren och hingsten är ju små:smirk:) jag kan inte betämma mig vad som är bäst med tanke åpå storleken. Sen är ju stammen lite "sen" också. Men jag har inte haft en tanke på att "småbörja" nu. Ingen kritik alls eller så, utan jag bara undrar över resonemanget!
 
Sv: 07:orna!

Min största anledning är att jag ska lämna iväg honom på inkörning till banan i mars. Och då vill jag ha gjort det mästa innan vagnen själv, och jag provade lite smått med utrustningen och när han inte protesterade så tänkte jag att han inte mådde så dåligt av det hela. Om han blivit stressad så skulle han ha fått vänta till senare.
 
Sv: 07:orna!

När är din född? Med tanke på att du kör in den i mars. Hur planerar du göra under sommaren? Ska du köra eller ska den gå på bete?

(ja, detta är hundra frågor:rofl:)
 
Sv: 07:orna!

*kl*

Vad tidiga ni verkar vara med all hantering, typ sele och dylikt. Finns det något särskilt skäl till detta?

Själv sitter jag i valet och kvalet om jag ska börja i vår eller efter sommaren. Min är rätt stor (hur det nu hände, både märren och hingsten är ju små:smirk:) jag kan inte betämma mig vad som är bäst med tanke åpå storleken. Sen är ju stammen lite "sen" också. Men jag har inte haft en tanke på att "småbörja" nu. Ingen kritik alls eller så, utan jag bara undrar över resonemanget!

Det är inte fråga om någon fysisk träning ännu.

Ju tidigare du börjar, desto lättare går det. När hästen kommer in i trotsåldern några månader efter avskiljning vill jag ha dem lätthanterliga redan.

Jag utgår från att hanteringen görs på rätt sätt. Annars kan man inte börja så tidigt. Men då ska man inte börja hantera hästen överhuvudaget. ;)
 
Sv: 07:orna!

Så din erfarenhet säger dig att hästarna blir lätthanterliga om du börjar tidigt? Min erfarenhet är lite delad i den frågan.
 
Sv: 07:orna!

Nej, det är ju en självklarhet.

Men jag kan ibland tycka att hästar som det börjas tidigt med ibland briser i respekt mot människor.
Samtidigt så är min mycket hanterad och brister inte i respekt mot mig.

Vilka är fördelarna tycker du med din träning jämfört med att vänta?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
675
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
745
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 817
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp