Sv: 07:orna!

Nej, det är ju en självklarhet.

Men jag kan ibland tycka att hästar som det börjas tidigt med ibland briser i respekt mot människor.
Samtidigt så är min mycket hanterad och brister inte i respekt mot mig.

Vilka är fördelarna tycker du med din träning jämfört med att vänta?

Jag håller med om att de kan bli respektlösa om man inte är noga med hur man hanterar dem. Men det tycker jag de blir som äldre också om man behandlar dem på samma sätt som en yngre häst, men då är det inte lika vanligt att de blir bortskämda eftersom det inte är lika mysigt att gosa med dem. Det tror jag är anledningen till att hästar som hanteras mycket som unga ibland blir respektlösa.

Fördelen är att hästen är mer påverkbar ju yngre den är. Men den har olika utecklingsstadier också så man får ta det lugnt. Och det finns undantag. Och träningen beror på vad du ska använda hästen till. Jag tränar ju travhästar för tävling, men det gör väl du också?
 
Sv: 07:orna!

Han är född i början på maj. Så då tyckte den tränare jag ska lämna honom hos att jag skulle komma med honom i mars så kanske han började bli klar till han blivit 1år. Sen hade jag tänkt ha honom på bete. Men fortsätta att köra lite, bara för att hålla det han lärt sig vid liv fram tills vintern. Då hade jag tänkt börja lite mera träning. Om jag får bestämma så klart, herren kanske har andra planer :)
 
Sv: 07:orna!

Det där med att hålla liv i vad de lärt sig är bara nys...

Min nyblivna treåring kördes in (läs lärde sig att dra vagnen) innan betessläpp i juni, jag tror vi hade honom i vagn fyra ggr. Sen när han kom hem (i slutet av augusti) hade vi honom i vagn kanske 6-10 ggr till för att sedan rulla fast i boxen och stå på boxvila i tre månader. Han kom ihåg precis allt han lärt sig. :love:

Helst skulle jag väl som partisk matte tro att han är begåvad men han är nog rätt normal. :D

Tvååringen blev det samma upplägg med, fast hon kördes bara två gånger innan betet. Inte heller där var det några problem att spänna för henne och köra igen efter betet trots att vi en av de första gångerna efter betet råkad ut för en incident och trillade ner i ett dike med häst och vagn.

Jag har vant dem vid utrustningen genom at leka lite nån gång i veckan med dem och om underlaget tillåtit lämnat stallet. När halkan och snön försvunnit har det brukat vara lämpligt att sätta igång med tömkörning på rikitigt. Säkrast för både häst och folket runt omkring.

Treåringen som alltså började träna i januari som tvååring även om han kunde grunderna premade utan problem i september. :idea:
 
Sv: 07:orna!

Det låter som en sannolik teori.

Jo, jag ska travträna min. Det var planen i alla fall. Sen får vi väl se vad han tycker.
 
Sv: 07:orna!

Jaja! Låter ju bra, det viktigaste är väl att man har en plan eller hur! Sen hur det blir på riktigt är ju annan femma. ;)
 
Sv: 07:orna!

Det är jag oxå medveten om att det dom en gång lärt sig inte glöms bort, men det kan väl inte vara nån skada med att fortsätta med lite körning även om dom går på bete. :(
 
Sv: 07:orna!

Visst, men jag tolkade inte ditt inlägg som att du skulle träna upp under sommaren utan bara "underhålla huvudet" för att hästen inte skulle glömma.

Och så kom det en ledsen smiley i svaret och använder man dem brukar man ju vara ledsen? :confused:

För övrigt har jag haft mina på bete hos Naffa och då finns det ingen möjlighet att göra nåt med dem (utom maskningar och verknigar som de sköter där). Långt bort men det är snudd på omöjligt att få den servicen här i trakten.
 
Senast ändrad:
Sv: 07:orna!

KL

mitt sto blir bara morskare och morskare.. testade kedja runt nosen idag när jag gick med henne.. gick lite bättre.. hon fattade ganska snabbt vilken konsekvensen blev om hon dummade sig.. det är väl bara att inse att jag varit för slapphänt med henne på sista tiden.. jag funderar allvarligt på att försöka hitta någon lösdrift med andra jämnåriga någonstans.. tror inte det är bra för henne att bara gå med mamma.. kanske kan man samtidigt få henne inkörd.. jag vet inte.. helst vill man ju kunna se tillbaka och tänka att jag klarade allt själv.. men det bästa för henne vore väl kanske att som sagt lämna bort henne.. guu va drygt..
 
Sv: 07:orna!

Dilemma!

Nu har jag fått mitt brev.. frysmärkning alltså..

Nu har jag två val.. Antingen så skiljer jag av gnista så hon kan åka till stället som vi fått utpekat eller så ringer vi dem och ber dom komma hit. Den senare verkar alldeles för pinsam för att jag skulle vilja göra det.. men samtidigt kan det första bli svårt också..

Så här ligger det till..

Vi har fyra hästar och tre hagar.

Harri - kan gå med alla
Lillan - kan inte gå med caksa - ranglåg och oberäknelig
Caksa - kan inte gå med lillan eller gnista - ranghög och ilsk
Gnista - kan förmodligen inte gå med lillan då lillan visat sig aggressiv mot henne.

Helst vill vi inte använda den tredje hagen.. just nu går harri och lillan i hop och caksa och gnista.. hur löser man det här?

Nån som kan lösa det här matteexemplet? Vill ha så lite avsparkade ben som möjligt :D
 
Sv: 07:orna!

Ta med märren till frysmärkningen?

Om du bara har en häst i ditt eget stall som ska märkas så ändrar de inte planerad resväg och kommer till dig.
 
Sv: 07:orna!

dom har gjort så förut.. flera gånger.. vi har bara varit på ett annat ställe och frysmärkt en gång.. och vi har haft unghästar som ska frymärkas 6 olika år.. två av gångerna har alla kommit till oss.. och resten så har de åkt hit ändå.. när dom åker vidare åker de i princip förbi vårat hus..

men men.. vet inte hur jag ska göra..

här omkring så blir man lite av ett skrattobjekt om man tar med sig morsan till frysmärkningen, bland travgubbarna.. har ingen list att få den stämplen även fast jag egentligen inte bryr mig om vad nån tycker..

fast det är väl så.. den som står i vinnarcirkeln i kriteriet skrattar väl sist :D
 
Sv: 07:orna!

Äh, ta med morsan så går det lugnast till, strunta i travgubbarna. Du håller väl inte med om allt annat de säger? :idea:

För tre år sen åkte vi själv med lillgrabben, frysmärkte och sen knallade vi bort till kliniken och kastrerade honom. :D

För två år sen med total isgata tog vi med dåvarande tvååringen som sällskap för de skulle vaccineras, det gick skitbra.

Förra året frysmärktes stoet i det stallet hon var uppfödd, men samma eftermiddag åkte vi och hämtade henne så hon fick åka själv (eller ja, jag var olaglig och åkte med henne)

Alla varianterna har funkat för oss. :idea:
 
Sv: 07:orna!

här omkring så blir man lite av ett skrattobjekt om man tar med sig morsan till frysmärkningen, bland travgubbarna.. har ingen list att få den stämplen även fast jag egentligen inte bryr mig om vad nån tycker..

fast det är väl så.. den som står i vinnarcirkeln i kriteriet skrattar väl sist :D

Men hur gammal kommer din unge att vara när det är dags för frysmärkning. De senaste rönen - som travgubbarna kanske inte har hört - är ju att fölen ska gå så länge som möjligt med mamman.

Jag hade utan tvekan tagit med mamman och så har jag gjort tidigare om frysmärkarna varit tidigt ute.
 
Sv: 07:orna!

hon är ganska exakt sju månader då..

ja det har jag också hört...

kanske ska säga så här om dom flinar åt mig:

-Har ni inte hört de senaste rönet? Fölen ska gå med mamman så länge som möjligt.. Inte så konstigt att ni inte har några framgångar :D

:rofl::rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
675
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
745
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 817
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp