Sv: 07:orna!

Här 1,5 månad
13743135.jpg


Detta taget idag i regn och rusk, 7 månader gammal om en vecka (hon var mer intresserad av att äta än att posera framför kameran)
17820132.jpg
 
Sv: 07:orna!

Haaha, de har hon haft hela tiden men hon var nog smutsig om benen på första bilden..

Samma föl en dag gammal, här hade hon inte hunnit smutsa ner sig...
11635227.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: 07:orna!

Nej men sluta nu. DET ÄR FULLT.

Ska bara hämta en fölmärr till. Får väl lov att hänga upp i takstolarna för att få plats med henne i stallet... :D

Ja men, hon har nog inte så höga krav... så hon kan nog bo inne hos dig om hon inte ryms i stallet :idea:
(Jag har också fullt, vet precis hur det är o ändå funderar man på köpa nåt nytt hela tiden :o)

Nej, jag tror nog att jag ska behålla den här i alla fall. Hon är faktiskt riktigt läcker. Inte bara för att det är min...
 
Sv: 07:orna!

KL

nu har jag frysmärkt! och hon var så duktig! :love:

Fattar inte varför jag var orolig :D

Nu är det bara att vänta på att hon kommer in på travsport.se då.. :banana:

nån som vet hur lång tid det brukar ta?
 
Sv: 07:orna!

Ingen aning. Jag frysmärkte den 18 dec och min har fortfarnade inte kommit in.
Vad händer egentligen om det är fel pappa? Om stuteriet har tagit fel sperma men det fortfarande är en travhingst? Jag menar jag har inte råd att lösa ut om det skulle vara en Viking kronos unge *dagdrömmer*!!
Eller ännu värre, om du fått halvblodsperma!
är det stuteriet som blir betalningsskyldig?
 
Sv: 07:orna!

Ingen aning. Jag frysmärkte den 18 dec och min har fortfarnade inte kommit in.
Vad händer egentligen om det är fel pappa? Om stuteriet har tagit fel sperma men det fortfarande är en travhingst? Jag menar jag har inte råd att lösa ut om det skulle vara en Viking kronos unge *dagdrömmer*!!
Eller ännu värre, om du fått halvblodsperma!
är det stuteriet som blir betalningsskyldig?

hmm.. bra fråga..

Men jag menar.. man har ju kontrakt på att stoet skulle betäckas med en viss häst.. och blev det fel så måste ju de bli skyldiga till kontraktsbrott?

Conversation Piece, bukefalos advokat, vart är du?
 
Sv: 07:orna!

Eller oj, nu tittade jag. Han är inregisterad nu. Idag.

Då går de ju ganska snabbt då.. borde kunna vänta mig att gnista är inne i slutet på februari då.. lite tidigare kanske också eftersom det varit jul innan din blev insatt.. å då hade dom väl ledigt..
 
Sv: 07:orna!

Ja men precis, det är ju inte mitt fel om mitt sto blivit betäckt med fel hingst, därför borde ju inte stoets ägare vara återbetaningskyldig?
 
Sv: 07:orna!

hmm.. bra fråga..

Men jag menar.. man har ju kontrakt på att stoet skulle betäckas med en viss häst.. och blev det fel så måste ju de bli skyldiga till kontraktsbrott?

Conversation Piece, bukefalos advokat, vart är du?

Ho ho, var det någon som ropade?

Vilka konstiga frågor ni kommer på? :)

Det blir troligtvis så att stuteriet får lösa situationen och stoägaren får ett föl efter en dyrare hingst utan att betala extra. Om fölet är värdelöst (halvblodskorsningen) så får stuteriet betala skadestånd och stoägaren får försöka visa vilken sakda man lidit. Det senaste blir en svår sak att bevisa - man har ju inte behövt betala någon levande föl avgift för den rätta hingsten. Vilken faktisk ekonomisk skada har man då lidit?

I vart fall skulle man få ringa mig för biträde! :bump:
 
Sv: 07:orna!

Om fölet är värdelöst (halvblodskorsningen) så får stuteriet betala skadestånd och stoägaren får försöka visa vilken sakda man lidit. Det senaste blir en svår sak att bevisa - man har ju inte behövt betala någon levande föl avgift för den rätta hingsten. Vilken faktisk ekonomisk skada har man då lidit?

Vad sägs om foder, stallplats, slitage för det året stoet gått dräktigt och den tiden man haft avkomman? Det måste ju gillas?
 
Sv: 07:orna!

Det är jag i och för sig tveksam till, men det skulle kanske kunna hålla. Probelmet är att de kostnaderna hade du haft även om hästen blivit dräktig med rätt hingst.

Jag tror att man måste kunna visa vad en avkomma efter den rätta hingsten hade varit värd. Men även om man kan det så kommer man aldrig kunna säga säkert att det fölet hade blivit fött friskt och utan defekter som skulle ha satt ner dess värde.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
675
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
745
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 817
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp