Sv: 07:orna!

Det är jag i och för sig tveksam till, men det skulle kanske kunna hålla. Probelmet är att de kostnaderna hade du haft även om hästen blivit dräktig med rätt hingst.

Jag tror att man måste kunna visa vad en avkomma efter den rätta hingsten hade varit värd. Men även om man kan det så kommer man aldrig kunna säga säkert att det fölet hade blivit fött friskt och utan defekter som skulle ha satt ner dess värde.

Kostnader för foder, stallplats, slitage för det året stoet gått dräktigt mm har man haft oavsett stoet blivit dräktig med rätt hingst eller ej. Men får du ett föl efter en halvblodshingst t ex så är ju avkomman i stort sett värdelös. Visst måste man kunna ha det i beaktande om så skulle ske. Man har ju haft kostnader för något som inte blir värt något/säljbart för mer än ett par tusenlappar. För ska man få ut några pengar (säg 15000) för ett sånt föl så bör den vara så pass gammal att den är ridbar, och vad har den då hunnit kosta?
Om jag beställer t ex Super Arnie men får ett föl efter Lamborghini (hbl) så visst är det självklart att någon (inte jag) ska betala för misstaget.
MAn har ju även tappat ett värdefullt år i aveln för stoet.
Eller är jag helt enkelt för naiv nu?

Eller ta de här omtalade Love You-fölen. Nu var ju STC hyggliga som godtog registrering av dem men vad hade hänt om inte?
 
Sv: 07:orna!

Allvarligt talat så är det väldigt svårt att bevisa vilken skada du har lidit. Det är inte så att man kan lita till det man tycker är sunt förnuft. Man måste bevisa att man t ex kunnat sälja ett föl för en viss summa. Och det är i princip omöjligt när fölet inte ens finns.

Juristens himmelrike.
 
Sv: 07:orna!

tyvärr inga bra bilder


5 dagar
joppeutesmbilder.jpg


9mån
LeoochliteFjodorjul.jpg
 
Sv: 07:orna!

Här kommer bilder på våra 07 :or.
Alfas Curtain e:Fast Photo u:Jalusie- Express Ride.
Nyfödd:
kurtanliten.jpg



Förra veckan, springer med mamma. Har ni sett ett virvelmarsvin med ett sådat kliv förut?:
curtanpb.jpg
 
Sv: 07:orna!

Här kommer bilder på Alfas Cleopatra e:Pearsall Hanover u:Hillary Clinton- And Arifant.

Några veckor gammal:
alfascleopatra3.jpg


Förra veckan:
cleopb.jpg
 
Sv: 07:orna!

Och här har vi Alfas Cinderella e: Rite On Line u:Zelda- Buvetier d'Aunou.

En vecka:
cindypb.jpg


Förra veckan:
cindypb-1.jpg
 
Sv: 07:orna!

KL

idag har jag fått inbjudan till norska kriteriet och derbyt..

fast jag tror jag dissar det..
 
Sv: 07:orna!

när tycker ni det är dags att ta fölet till ridhus första gången?
 
Sv: 07:orna!

Finns väl ingen anledning att ta dem till ridhus överhuvudtaget egentligen. Vi har ett eget ridhus, därför valde jag att fotografera dem där, eftersom det regnade ute..
Vi brukar för enkelhetens skull köra in dem där också, men jag har aldrig upplevt att själva ridhuset skulle vara något de behöver vänja sig vid.
 
Sv: 07:orna!

jag tänkte mer på lösgallop. De vill ju knappt gallopera i denna skitleran. :mad:
 
Sv: 07:orna!

Jag tycker att man kan vänta med det till hösten iaf.. låta dem få leka lite tömkörning och sånt på våren.. gå på bete och sen kan de få börja träna.. tycker jag iaf..
 
Sv: 07:orna!

ja, jag tycker det är andra saker som ska upptäckas innan. Bättre att bekanta sig i skogen först. Men har alldelles för mig att det var årets föl som föstes runt i ridhuset under flyingedagarna? Det kändes lite tidigt..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 07:orna!

Ja, det brukar vara årsfölen som får springa runt under Flyingedagarna. Det tror jag absolut inte att de far illa av, däremot är de lite tidigt avvanda i mitt tycke.
 
Sv: 07:orna!

Min brukar följa med in i ridhuset när jag rider mamman. Tyvärr rör de ju sig inte så mycket i hagen men i ridhuset racear han på bra. Han brukar bocka och galoppera i 5-7 min sen travar han omkring och undersöker.
Jag tror brist på rörelse är farligare än för mycket.
Min hingst är rätt pigg och framåt och häller sig rätt lugn om han får göra detta!
 
Sv: 07:orna!

Min rör sig för lite i hagen med. Därför tänkte jag det kunde vara bra att springa av sig i ridhuset. Men ska ta och traska lite i skogen först! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
675
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
745
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 817
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp