Sv: 07:orna!

Men det är helt okej att vara en hönsmamma. Man måste vara rädd om de små liven ju...
 
Sv: 07:orna!

Haft sele på båda grabbarna i dag, bara som test. Inga problem.....
 
Sv: 07:orna!

KL

jag vet inte vad som hände med min idag.. :eek:

Jag tänkte ta tag i sel och huvudlagprovningen nu när de ändå stod inne i väntan på nya hösilagebalar i hagarna.. tog ut henne i gången och det blev så klart ett jäkla liv på boxgrannen.. så hon var upprörd och sprang fram och tillbaka och hit och dit. lite stegringar och så.. Satte på selen och lyckades efter mkt om och men spänna den lite också. (pröva att spänna en sele och hålla i en slingrig häst i ett grimskaft samtidigt. våra kedjor är lite för långa så måste ha grimskaft ifall hon skulle få för sig att stegra för högt)

Sen satte jag direkt på henne huvudlag medans hon funderade över selen.. Då blev hon som vanligt lite småtokig, tuggade, slängde med huvudet och stutsade runt. Efter några minuter tog jag av henne huvudlaget och det var som att nått hände för helt plötsligt stod hon helt stilla. Rörde sig knappt alls, stod bara och tittade på mig som om att hon inte gjort annat än stå still i stallgången i hela sitt liv. Jag fick lyfta alla hovar, till och med bakbenen. Annars brukar hon sparka och ha sig..

Nån som har någon ide om vad fasen det var som hände? :confused:
Jag gav henne morötter efter varje sak jag gjorde, hon brukar bara få äpplen annars. Kanske morötter har lugnande effekt? :idea:

Det låter kanske inte ovanligt men det här är en häst som inte brukar stå still en sekund i gången varesig man gormar eller använder våld (endast om hon sparkar och siktar på en så klart).

Kanske poletten ramlade ner :)
 
Sv: 07:orna!

Men visst är det skönt. Nu får du komma ihåg detta om hon går tillbaka till sina gamla vanor.
"Hon har det i sig"
"Hon kan vara snäll"...får vara dina mantran
 
Sv: 07:orna!

Jag har tömkört min fölunge som är född i april en gång, lika bra att börja tidigt. Allt gick jättebra, tog styrningen direkt och gör halter då man ber han. men de lär nog bli lite mer bus om ett par gånger. tänkte att kring mars är han för vagnen, men då bara skritt.
 
Sv: 07:orna!

KL

MONSTER!!!!! :mad: :mad:

När jag skulle ta in henne idag så sprang hon som en dåre och sparkade riktiga bakutsparkar och även en del mot mig..
Får lov att hålla armen runt huvudet när jag leder henne för annars bär det iväg.. haha.. det är krut i henne..

btw.. någon som vet något alternativ till kedja runt nosen? för med de går hon som en ängel.. men det är lite små krångligt att sätta dit det och när hon märker vad det är man gör så står hon inte direkt stilla.. :cool:
 
Sv: 07:orna!

Mantrat lillcaksa! Glöm inte! ;)

Nej jag vet inte vad man kan använda i stället. Det finns ju alternativ, men de är ju inte så trevliga att använda mot bebisar. Jag har en stenhård regel med min. Han ska stå blixtstilla innan "något" händer. Ex vid boxen ska han stå stilla innan han blir släppt, stå stilla när man fångar honom i hagen, mm. Det fungerade inte så bra innan. Men nu börjar han lära sig att det är lättare att stå still än att bråka.
Igår uppförde han sig som en ängel.:love:
 
Sv: 07:orna!

Lillcaksa: Jag upplever att många föl i den här åldern är alltför omogna för att det ska vara "lönt" att jobba mycket med dem. Jag tror att man till viss del får acceptera att de ibland tappar koncentrationen. Sedan ska man nog inte heller jobba med dem för länge eller för ofta. Någon gång i veckan tror jag räcker förutom att leda dem ut och in.
Min fölunge var som Lillcaksa beskriver sin tidigare. Hon kunde vissa dagar inte alls acceptera att den som höll i grimskaftet och grimman bestämde vart hon skulle gå, när eller i vilken fart eller alls...
Samma sak har det varit med de föl jag haft tidigare.
Det kommer med tiden. Min 2007:a leds till och från hagen, jag kräver att hon ska stå still när jag tar fast henne och när jag släpper henne. Hon ska stå still när hovarna lyfts (där är min sambo väldigt bra att ha - han håller bara fast henne mot en vägg :D). Hittills har hon bara varit uppbunden en gång och det gick bra, hon har ju fått lära sig att när man håller i grimman då ska man stå still. Att gå dit jag vill när man leder henne har också blivit mycket enklare sedan hon förstått att man ska vara stilla när man håller i grimman och själv står stilla bredvid. Framåt - ett lätt drag i grimman och en person bakom som trycker på så lär de sig snabbt, när de rör sig framåt lättar man på draget. Nu går min bakom mig med löst hängande grimskaft tills jag stannar. För det mesta, hon har ju vissa dagar när hon har mer bråttom...
Men jag är övertygad om att man bör undvika kedjor och andra "metoder", bättre att med enkla medel få dem att förstå vad som är tillåtet och inte. Det kan vara besvärligt om man är ensam så man får se till att ha orädd hjälp. Sedan är det också bra om fölis rör sig mycket i hagen så den är lämpligt trött på kvälen (det är då jag brukar jobba med dem - man får mycket gratis då). Är fölet så starkt och egensinnig att du inte själv orkar hålla i kanske du kan be din pappa eller någon stadig man i närheten hjälpa dig. Eller vänta med promenader och liknande situationer där hon bråkar med dig tills hon är inkörd.

Jag säger inte at jag gör rätt eller fel, man kan säkert lära dem på många olika sätt men det är min erfarenhet iaf.
 
Sv: 07:orna!

Jag skulle inte säga att jag har några problem med henne. Jag kan kontrollera henne hur bra som helst men när hon är som värst är det inte utan svordommar :). Hon är jätte duktig på att stå still och så annars.. Men det är bara när man ska ta in henne som hon blir så upphetsad.. så antagligen är jag lite orättvis mot henne. Hennes mamma går in själv eftersom fölboxarna har öppning ut i hagen. Så det är väl mest när mamma springer in i boxen och hon ska åt andra hållet som hon blir stirrig. Men så fort mamma är borta är hon snäll igen :) Står ALLTID still innan vi går in i boxen. har börjat leda in henne i boxen istället för att släppa.. Känner att jag slipper att hon rusar iväg då.

KL

föresten är någon annan än jag som önskar att det var om ett år nu.. Tänk att vara ute och köra dom i det här fina vädret :) (2 decemeter snö och solsken) fast ni kanske iof har körhästar redan..
 
Sv: 07:orna!

Dina 2 decimeter snö är 2 meter gytja och regn här, så nja...
 
Sv: 07:orna!

Jag skulle inte säga att jag har några problem med henne. Jag kan kontrollera henne hur bra som helst men när hon är som värst är det inte utan svordommar :). Hon är jätte duktig på att stå still och så annars.. Men det är bara när man ska ta in henne som hon blir så upphetsad.. så antagligen är jag lite orättvis mot henne. Hennes mamma går in själv eftersom fölboxarna har öppning ut i hagen. Så det är väl mest när mamma springer in i boxen och hon ska åt andra hållet som hon blir stirrig. Men så fort mamma är borta är hon snäll igen :) Står ALLTID still innan vi går in i boxen. har börjat leda in henne i boxen istället för att släppa.. Känner att jag slipper att hon rusar iväg då.

KL

föresten är någon annan än jag som önskar att det var om ett år nu.. Tänk att vara ute och köra dom i det här fina vädret :) (2 decemeter snö och solsken) fast ni kanske iof har körhästar redan..

Ok, så det är lite beroende på mamma då. Så är min med. Om mamma (som går i en annan hage) går in först på kvällen får fölis mer bråttom än om hon får gå in först. Därför få fölis alltid gå in före så slipper vi strid...:) Samma sak på morgonen får fölis gå ut före mamma. Iofs så har hon ju numera en extrapappa istället för mamma på dagarna som hon reagerar liknande med men han tränas så hon får lov att vara själv i hagen under den tiden. Första gångerna blev hon lite deppad och sprang runt som en tok men nu är det inga problem alls. Tror det är bra träning för psyket när det rör sig om så korta stunder.
JAvisst skulle det vara kul att få börja köra lite. Själv har jag ju 10 andra som körs för tillfället så jag känner väl inget direkt sug...:angel: men det är alltid extra kul att börja med de små.
Vi har fö runt en meter snö nu. Bara i helgen har det kommit 50 cm....Hästarna älskar snön och när de busar som värst i snön så ser man inte benen på dem...
 
Sv: 07:orna!

KL

:banana: :bump: :banana: :bump:

Prövade selen och huvudlaget idag också.. och idag var hon ännu lugnare :) Passade även på att raspa hovarna och fick till och med lägga upp bakhovarna :)

det går framåt :)
 
Sv: 07:orna!

Får bara lov att sätta in en bild på babyn när vi är ute och går men sele och huvudlag på.

Leoiutrustning.jpg
 
Sv: 07:orna!

Vad använder du för bett? Jag har ett rakt gummibett.. och hon bara grejjar och grejjar.. vill att hon ska kunna acceptera bettet.. är rädd för att de ska vara för tjockt..

Vore de dumt att byta ut det mot ett checkbett? Bara nu när man prövar så hon får lära sig att bettet inte är farligt att ha munnen?
 
Sv: 07:orna!

Jag brukar oftast ha ett oledat tränsbett (mullenmouth) när jag kör in. Ngn enstaka har visat sig trivas bäst med tredelat, en ville ha tredelat med svängd mittendel, men han hade extremt lite plats i sin mun.
Tjocka gummibett har jag aldrig träffat på en häst som trivs med.
 
Sv: 07:orna!

Min sambo var på en föreläsning med Per Engblom och han kör in sina hästar på rakt läderbett. Dessutom sa han att handstroppar är förbjudna under tömkörning och inkörning pga att man kan rycka sönder hästarna i munnen och förstöra dem.
 
Sv: 07:orna!

Han är inte dum!

I närheen av mig finns en tränare som kör in på sidepull! Det funkar tydligen jättebra, sen vänjer han vid bett när de kan ta styrning och allt. Bettet ska ju inte funka som en styrstång i munnen. :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
675
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
745
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 817
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp