Sv: 07:orna!

Vad använder du för bett? Jag har ett rakt gummibett.. och hon bara grejjar och grejjar.. vill att hon ska kunna acceptera bettet.. är rädd för att de ska vara för tjockt..

Vore de dumt att byta ut det mot ett checkbett? Bara nu när man prövar så hon får lära sig att bettet inte är farligt att ha munnen?

Jag har ett helt vanligt (två delat) grejjade lite dom första gångerna men nu är det inga problem alls.
 
Sv: 07:orna!

Han är inte dum!

I närheen av mig finns en tränare som kör in på sidepull! Det funkar tydligen jättebra, sen vänjer han vid bett när de kan ta styrning och allt. Bettet ska ju inte funka som en styrstång i munnen. :p

Så gör jag också.

abbe.jpg
 
Sv: 07:orna!

Vilka fördelar har du upptäckt med att köra in med sidepull? Jag är inte alls bekant med det så det hade varit kul att höra dina perspektiv. Jag har 100 frågor, men äntar med dem tills di (förhoppningsvis) har svarat!

(Grymt härlig färg på din häst:love:)
 
Sv: 07:orna!

Fördelen som jag ser det, är att om hästen skulle vara stökig, riskerar jag inte ett skadat förtroende för bettet. Jag tömkör på sidepullet, tills jag kan svänga runt på åttor osv utan problem, och de kan göra halt och stå stilla en stund. Första gångerna på promenad i skogen brukar också ske med sidepull. Bettet skolar jag sedan in för hand, och därefter tömkör jag på bett, innan vagnen sätts för.
Fast allra först longerar jag på kapson. (Jag ser det som tömkörning på en töm; jag skolar en sida i taget. Tömkörning brukar vara mkt lätt sedan. Jag är alltid själv tills det är dags att spänna för, och det är aldrig några problem.) Däremot minimerar jag longeringen så mycket det går, eftersom det är växande ungdomar det handlar om.
 
Sv: 07:orna!

Det låter ju väldigt vettigt. Det blir ju en lugn och fin invänjning till bettet. hur lång tidsperiod pratar vi om?
 
Sv: 07:orna!

Jag försörjer mig ju på hästeriet, och kan således lägga hela dagar på dem. Därför brukar jag göra inkörningen enligt löpande band princip: Jag tar ut en pålle, jobbar den i några minuter, den får gå in i sin box och fundera på saker och ting, medan jag tar ut nästa osv. Jag brukar ha 3-4 stycken samtidigt, så när jag har jobbat den sista börjar jag om från början igen. Jag kör riktigt korta pass, men flera (3-5 kanske, beroende på individ) under dagen. De brukar lära sig rekordfort, eftersom jag alltid slutar samma sekund som de gör rätt.
Inom en vecka brukar de vara i vagn, och då är de trevligare att köra än många vuxna travare som kommer hit. Det brukar gå att trava lite grann första gången de är förspända, men då har de longerats/tömkörts med läbbigheter på kroppen, samt dragit plastdunk o dyl.

Apropå bett: Det allra första de får göra med bettet, är att äta kraftfoder. De första gångerna jag tömkör med bett, spänner jag tömmen i både bettring och ringen på nosgrimman. Eventuella kast med huvudet får då inte lika stark effekt i munnen, utan trycket fördelas även över till nosen. Den nosgrimma jag använder är en remontgrimma med ställbar nosdel, så att jag kan få sidoringarna på rätt ställe för att kunna trä tömmen igenom. Nosgrimman är alltid så lös det bra går, utan att den undre remmen trillar nedanför hakan.
 
Sv: 07:orna!

Apropå sidepull: Det gör vara en sådan modell där det finns en extrarem mellan käkremmen och nosremen, lika som på kapsoner. Andra sidepull är ju till för att rida enhändigt på, och vill gärna åka snett (in i hästens ögon) om man tömkör med dem. Den remmen kan å andra sidan en sadelmakare sätta dit enkelt.
Min är en modifierad variant (läs med extrarem) av Börjes sidepull. Jättefin kvalitet på lädret! Repet på nosen har jag klätt med vetwrap och fårskinn. Jag tycker att det blir för skarpt annars.
 
Sv: 07:orna!

Ok!
Roligt att läsa hur andra gör. Själv brukar min få stå med tränset på när jag borstar honom. Det blir ca 5 min 4 gånger i veckan. Bara för att han ska välja sig med bettet.
 
Sv: 07:orna!

hur går det? gör ungefär lika och min har seriösa humörsvängningar.. känner att jag måste variera lite.. gör i princip samma sak varje dag.. har inte så många andra alterativ. Det är för halt för att vara ute och gå, så vi hamnar i stallgången eller i boxen varje gång. Någon som har några förslag på roliga och stimulerande saker man kan göra med dem i stallgången? med eller utan sele och huvudlag. jag tänker på lekar som "ta moroten mellan benen" ska man undvika sådant med sånna unga hästar?

Vad hittar ni på?
 
Sv: 07:orna!

Det går bra med min.
Därimot skiter jag i att hantera honom för mycket när han är på "dåligt" humör. Det blir inte bra då, och då kan jag lika gärna skita i det!
Dock tror jag inte på att göra "lekar" och dyligt. De är för unga. Har du inte tillgång till någonstans hon(?) kan röra sig lite på?
 
Sv: 07:orna!

Idag kom Gnista (Livsgnista) in på travsport.se :banana:

tog alltså 27 dagar. Mkt fortare än jag trodde. :)
 
Sv: 07:orna!

Hahaha! Jag menar det :)

det här kan inte annat än bli bra :banana:
 
Sv: 07:orna!

*kl*

våran -07 kallblodshingst kan gå i grimmskaft, tömkörs utan hjälper och NH hanterad. Så kan han lyfta på hovar och har redan blivit verkad.

det ser lovande ut : )
 
Sv: 07:orna!

KL

såg ni v65-3 igår? :banana: :banana:

Vinnaren där har samma mormor som mamman till min plutta :) Kanske lite långväga men det är alltid kul när det går bra för släktingar till ens häst :) :) Vilket lopp han gjorde!

Iof kommer han från den "bra" sidan av släkten och mina från den andra.. Men det kanske kan bli bra ändå :D
 
Sv: 07:orna!

Ja det är ju helt sjukt hur man kan sitta och beundra en sida om ens lilla häst och det är inte ens en bild med i det hela
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
675
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
745
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 817
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Igelkott
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp