Sv: 07:orna!

picture.aspx


Godis, numera under smeknamnet Krabban...:bump: Jobbar på i skogen.

Hon är m.k.t. arbetsvillig och glad, så glad att det brukar bli en del bus...

Men hon är oxå modig, går fram överallt. Det viktigaste just nu är kontinuitet i träningen.

Vi va och skulle ta bort vargtänder:D, men det fanns inga... Däremot va hon m.k.t. vass längst bak i munnen.

På lördag blir det premiär på travovalen, Solvalla.

En onägenhet hon har är ett ihärdigt skrapande så fort hon inte får all uppmärksammhet, men hon tycker det är idiotiskt att stå i box, gick ju på lösdrift innan. Vi brukar hänga ett täcke på gallret, då slutar hon skrapa. Hon har skrapat hål i sin tjocka gummimatta i boxen...

Men så här långt, hon är en grym travare:love:
 
Sv: 07:orna!

47729_1238259473.jpg

(Den svarta är vår, och den ljusa är halvsystern)

Nu är debuten på banan avklarad:laugh:
Idag var vi in på Rättviks travbana, men dåligt nog så hade dom inte plogat varken stora banan eller innerbanan. Så då blev det bara att köra på innerbanan eftersom man inte fick köra på stora då...

Men i alle fall så skötte han sig exemplariskt och ryggade inte en enda gång för någonting :D Och jag är verkligen imponerad av hans steg och känslan av att han flyter fram;)
Det enda som man kan anmärka på är väl just när vi kom dit och han såg sin "träningskompis", hans halvsyster...då blev han lite "kär":p

Nu får vi se om det kan samlas fler 2-åringar så att det kan bli babyrace framöver, en som håller i det ska även lägga ut en annans, få se om det kommer några fler. Det är kul om det blir lite fler där :)
 
Sv: 07:orna!

Jag vill gärna va med! Om ni inte är för hårda bara! Vi har ju inte gjort några tider ännu.. Som snabbast 2.50 korta bitar.. :angel:
 
Sv: 07:orna!

Nej men de är väl klart, ju fler desstå bättre:)
De körs inga direkt farter än, utan det är mest för att ha lite skoj och visa dem banan sen får tiderna komma med tiden. Det brukas bara lufsas runt lite och byta positioner osv. Det är ju fler som är i lite olika stadier, på hur fort de gått, men det spelar ju ingen roll, de kör ändå i ett lagomt tempo;)
 
Sv: 07:orna!

Får hoppas på det då..

Vi kommer nog inte börja åka in till banan förens tjälen släppt hemma. Det är alldeles för bra att köra hemma än så länge. Gnista är redan banvan då hon är inkörd där så jag borde kunna vara med direkt alt. åka in en gång före.
 
Sv: 07:orna!

Ja, de e bara att komma när du känner för det. Jag är ju inte helt säker på tiderna, och när det kör igång på riktigt men vi har ju kontakt med Per Lisell ofta så vi får veta när han planerat in det.
Här hemma är det tvärt om, vi har inga bra vägar alls att köra på. De va en av anledningarna till att vi tänkte börja åka ner på banan nu. Han har börjat korta steget för att det bara blivit pulsning, så då tänkte vi att det är bra om han kan få springa och sträcka ut lite på banan;)
 
Sv: 07:orna!

men hur fort kör ni då? Har ingen att jämföra med.. så just nu jämför jag bara med dom som redan gått premie.. :crazy: Känner mig lite efter..
 
Sv: 07:orna!

jag vet inte riktigt för vi har inte tagit någon tid, sen beror det på banan. Men nu när vi var ner i lördags så gick det nog inte mer än ca 2.30 tempo...Är lite dålig att uppskatta tiden men på ett ungefär;)
 
Sv: 07:orna!

Det låter ju inte allt för fort iaf.. men vi är nog inte reda ännu.. Men vi kör lite farlekar uppåt 2.50 med rockard i en dm snö.. Ska bli spännande första gången vi åker in till banan, ska låta en annan köra henne då och se om han kan få fart på henne. Kul att se från sidan.
 
Sv: 07:orna!

Ja, men tiderna spelar ingen roll, då det här bara går ut på att de ska få "leka" lite. De som kanske ligger lite före i utveckligen får anpassa farten till de andra:)

Förresten så har jag sett att Per lisell har lagt ut en annons nu i programmet till Rättvik den 3 april. Man kan också hitta programmet på dalatravets hemsida, men de kanske du redan vet;) Står iallefall att det första tillfället blir den 18 april sedan 6 tillfällen framåt.
 
Sv: 07:orna!

Unghästarna tycker det är roligt att springa i grupp och har man en som man inte kört så fort med innan så lär dem sig oerhört snabbt. Jättenyttigt med såna där unghäst"lopp", speciellt för oss som inte har flera stycken att träna i lag hemmavid.
 
Sv: 07:orna!

Jag vet inte riktigt.. Tycker de känns som att de kommer bli typ:

en galopp där, en blir störd där, några springer på lite fortare, nån sackar efter.

Men fungerar det som de ska kan de säkert bli kul och nyttigt. Och jag ska absolut fundera på saken. men jag ska nog åka in och pröva henne tillsammans med en äldre erfaren häst först.. Sköter hon sig bra då så...
 
Sv: 07:orna!

kl
Var länge sedan jag var in här känner jag, dags för en uppdatering. Våra joggar nu så ofta det går 5-10 km, lite beroende på hur mycket de gått de senaste dagarna. Det handlar inte om några farter, utan i dessa km läggs fartlekar i neråt 1.40 tempo in när det passar. Vi kom ju lite efter på grund av snö och sånt och vi ville inte brodda på dem. Men nu är de igång. Ordentligt...
I1851732W462H396V20090328T182927Z.jpeg
Ponna ligger längst i träningen, blir nog jättefin men har storleken emot sig..
I1864071W528H396V20090329T160048Z.jpeg
Sara har storleken emot sig att hon nästan är för rejäl,över 1.60 redan, men hon lägger oerhört mycket mark under sig och det är väldigt svårt att inte köra lite för fort med henne.
I1864029W528H396V20090329T160154Z.jpeg
Amaretto har en jättefin trav när hon väl tar tag i den men koncentrerar sig mest på allt annat. Hon är lite knepig, passar det sig inte reser hon sig, kastar sig och så. Men vi ska sätta på ett helstängt och se om det blir lite bättre.

Det var våra tjejer. Om allt går som det ska blir det väl premie runt augusti, vi har ingen brådska nu när själva träningen blev lite eftersatt. De går mycket men de går inga tider ännu. Banan väntar vi med tills de i alla fall skulle fixa ett 1.40 jobb.
 
Sv: 07:orna!

Så härligt det låter, blir nästan lite avundsjuk på er som redan kommit så långt ;) Själv skulle vi åkt till banan denna helgen men såklart hade vi ej fått våran transport :mad: dröjstid två veckor så det blir att vänta tyvärr. Men roligt att det går så bra för er!
 
Sv: 07:orna!

Näe, vi är långt från någon fartträning eller banträning än... Och bakslag kommer säkert att komma.
 
Sv: 07:orna!

Jag vet inte riktigt.. Tycker de känns som att de kommer bli typ:

en galopp där, en blir störd där, några springer på lite fortare, nån sackar efter.

Men fungerar det som de ska kan de säkert bli kul och nyttigt. Och jag ska absolut fundera på saken. men jag ska nog åka in och pröva henne tillsammans med en äldre erfaren häst först.. Sköter hon sig bra då så...

De går nog super bra ska du se:laugh:
 
Sv: 07:orna!

Hejsan

Ser att ni liksom jag försöker träna på:laugh:

Jag försöker också, den ena 2 åringen har jag kommit igång med riktigt bra. Vi kör ut själv och hon är så cool och lugn, riktigt roligt att köra:D

Men nu till den andra som varit på inkörning. (Kom hem i Feb från inkörningen) Det konstiga är att när hon kom hem var jag full av optimism och vi skulle ut och köra. När vi skulle spänna på vagnen så gick hon undan åt sidan.:crazy:

Jag tordes inte fortsätta utan de som kört in henne kom hit, vi provade att lägga på vagnen och hon reagerade hon inte negativt utan hon gick mycket fint med vagnen bakom sig.

Problemet är alltså jag! Jag litar inte på henne:confused: lite konstigt:confused:

Antingen får jag tuffa på mig :cool: och våga lita på att hon kommer att sköta sig. Är det bara jag som är en "fegis" eller är det någon annan som varit med om att "inte vilja köra" sin 2 åring:angel::crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: 07:orna!

Jag har själv kört in min så vi har väldigt bra koll på varandra. Det kommer säkert att gå bra framöver. Behöver kanske mer tid med varandra? Hur länge var hästen på inkörning? Har du rockard kan ju ngn följa med de första ggr kanske?
 
Sv: 07:orna!

Hon har varit på inkörning i 4 månader hos ett proffs så jag vet att hon är bra inkörd. Men ändå är det något i hennes sätt som gör att jag blir osäker på henne.:crazy:

Jag letar efter en 2 sits rockard. Nu kan bara en åka.

I övrigt har jag ägt henne 1 år, men det är klart 4 månader borta är ett bra tag och det kanske är en fördel när man får köra in dem själv då har man tid att utvecklas tillsammans.
 
Sv: 07:orna!

Ganska lång tid om du haft henne i ett år. Fast då är hon ju säkert finfint inkörd :) Jag tror det löser sig allteftersom men det är ju iofs inte bra om du är osäker. Hur menar du med hennes sätt? Kanske bara är att ni varit ifrån varandra?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
670
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
743
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
678
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 807
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp