Sv: 07:orna!

kl

Så hade man börjat få in lite rutin och kört ett par dagar i veckan, tänkte precis börja trappa upp lite.. Skulle köra i fredags eftermiddag - när bilen lägger av på väg till stallet! :eek: Fick bogsera hem den och hann inte dit på eftermiddagen, lyckades fixa barnvakt och bil i söndags så körde då, och så imorrn. Förhoppningsvis är bilen lagad innan helgen iaf, fy helvete vad handikappad man känner sig utan bil!

Hulda har börjat fjompa för fåren som bor längst med slingan. Förut har hon tittat lite, men häromveckan tvärstannade hon, vändeoch ville springa åt andra hållet. En kvart tog det, jag fick gå ur och dra henne förbi. Hon är så :devil: envis! Gången efter stannade hon så jag fick leda henne förbi, men då gick hon framåt iaf. Hon gör så ibland när man är på väg från hagen också, bara tvärstannar, länger halsen när man drar i grimskaftet, öronen åt sidan och ser så oförskämst grinig ut. :crazy: En tvååring man aldrig låtit göra som hon vill utan tagit och vunnit varenda kamp med borde ju inte göra så? Men får väl skylla mig själv med en röd madame...
 
Sv: 07:orna!

Känner igen det där :grin: men oftast är det när hon ska ut ur boxen, bara totalvägrar, jösses! Testing testing kan jag tro, ren jävelskap ;) Annars är hon inte rädd för så mycket, det skulle vara folk eller snögubbar längs vägen då isf hahaha, totalt livsfarligt! Sen blir deten hel del sicksack när man travar på vägen, alltid någon sten eller ett träd som ser annorlunda ut? :p

Näe, nu blir det nog att hon får stå en vecka eller så, har gått superbra hela tiden men verkar som om hon börjat växa nu när solen tittar fram? Ingen ork alls knappt? I hagen däremot går det mest på bakbenen och i en jäkla fart, så friskheten är det inget fel på :) Man kan ju bli lite slö då våren kommer...
 
Sv: 07:orna!

Igår körde en kompis till mig Tuva på banan, tyvärr hade hon inget sällskap så hon var oinspirerad och uttråkad. Kördes 1000m på 2.50
IMG_0546.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 07:orna!

Givetvis har den lilla morrhoppan lyckats göra sig illa i hagen och skurit sig i en karled. Svullet ben och har jäääääätteont. Det ser inte så farligt ut men har man aldrig haft ont förr så känns det kanske mer...
 
Sv: 07:orna!

Jag ångrar inte en sekund att jag bytte till kallblod. Jag trodde inte att man kunde vara så här avslappnad och ha så kul när man kör häst :)

:eek:
Vad har du haft för varmblod? Jag hade inte varit avslappad och tyckt det var kul om jag haft en tvååring om jag kört i 6 månader som gjort såhär:
Vart bara en bockningsserie, trodde absolut de skulle bli mer. Hon brukar bocka litegrann när hon tycker de är extra kul.
 
Sv: 07:orna!

Jag tycker inte att du ska vara så snabb och dömma.

Hon gör aldrig något som jag inte tillåter. Den meningen som du citerade skrev jag efter att hon stått i tre veckor. I en vinterhage. Första gången jag körde efter det så bockade hon ungefär 3 ggr men slutade direkt när jag sa till henne.

Det är ganska självklart att kallblod generellt är lugnare än varmblod. Då det är helt olika raser och temperament.
 
Sv: 07:orna!

Jag tycker inte att du ska vara så snabb och dömma.

Hon gör aldrig något som jag inte tillåter. Den meningen som du citerade skrev jag efter att hon stått i tre veckor. I en vinterhage. Första gången jag körde efter det så bockade hon ungefär 3 ggr men slutade direkt när jag sa till henne.

Det är ganska självklart att kallblod generellt är lugnare än varmblod. Då det är helt olika raser och temperament.

Detta var inte riktat till mig men jag måste hålla med solros och få inflika litegrann.
Att kalblod generellt skulle vara lugnare än varmblod håller JAG absolut inte med om. Detta påstående är en gammal kvarleva sedan lång tid tillbaka då varmbloden ofta var mer nerviga och känsliga än vad de är idag. Kallblod är hästar med stark vilja (läs mer tjurskalliga). Detta innebär att de också blir mer krävande och ofta ganska tuffa hästar. Varmbloden idag är i regel mycket fogliga och finner sig i det mesta man begär av dem (möjligtvis undantaget de franskstammade).
Jag har haft båda sorter och för enkelhetens skull har jag numera valt att enbart ha varmblod. Just därför att jag skulle inte ha tid, ork eller tålamod att jobba med hästar som hela tiden testar vart gränserna går. JAg gillar kallblod, mycket därför de har en fantastisk personlighet men jag tycker att de är för jobbiga.. Som exempel. Gå in i ett gäststall en tävlingsdag. Vilka hästar är det som stampar, trampar runt i boxen och skriker hela tiden? Jo, 8 av 10 är kallblod...

Detta var min reflektion på saken och du får hata mig för det om du vill :rofl: men vi har alla olika erfarenheter. Jag skulle inte heller känna mig trygg om min 2-åring skulle slå eller bocka. Oavsett om hon vilat ett halvår eller inte.
 
Sv: 07:orna!

jag tänker inte hata dig :p

Vi diskuterar bara på ett internetforum.

Jag vill ÄNNU en gång påpeka att min häst inte slår och bockar. Hon kan stutsa till ett par gånger. Det var kanske att överdriva att kalla det bockningar.

Så som ni antagligen kommer stå fast vid eran övertygelse så står jag fast vid min.

Kallblod är, som du säger, den mest tjurskalligaste rasen jag haft :) Men däremot så är de jag varit i kontakt med inte varit rädda för någonting. De har varit klippor. Javisst de säger vad de tycker, men så vill jag ha det. Nog för att de kanske är praktiskt att ha hästar som maskiner. Men jag håller på med trav för att älskar djuren och deras personligheter.

Jag måste säga att det är ett intressant ämne.
Man säger ju t.ex. att varmblod är svårfödd till normalfödd (foder) och kallblod är lättfödda. Varför? Jo för att kallblod är lugnare och inte kräver lika mycket energi. De är inte uppe i varv på samma sätt och lika explosiva.

De varmblod vi har haft (ett 10 tal) har varit så att de kan helt plötsligt bli rädda och skena. Hur väluppfostrade de än må vara. Det gör att JAG inte kan känna mig trygg med dem. Kallblod däremot kan bli griniga och sticka men paniknivån är inte lika hög. Så jag väljer de alla gånger.

Hästarna får gärna utmana mig och testa gränser. Hellre det än ett djur som sticker eller vägrar gå så fort något ser annorlunda ut.

Jag är medveten om att jag generaliserar. Missuppfatta mig inte, vi har varmblod också och jag älskar dom lika mycket som mina kallblod. Men det är helt olika sorters hästar.
 
Sv: 07:orna!

Hålla med :D

De kbl jag har haft hare varit mer eller mindre psykopater, en vägrade gå i bakvarv, eller han sprang ALLTID ut när han gick bakvarv...kommer man snett med ett kbl är det i stort sett helt omöjligt att komma rätt med dom, där har vbl en stor fördel att de inte ältar i gamla oförätter....Mitt kbl som hette Dovrenix gick en 26 tid och det var på 90 talet, det andra jag hade var en lite snort på inte ens 150 som hette Loglans och han var som ändå ganska så kapabel på den tiden han tävlade (80 talet)..sen hade vi en som hette Brunbest och han var som ganska så normal
Dovrenix var svår. Loglans gick det inte att driva för då stannade han.
 
Sv: 07:orna!

Jag har kört lite kallblod men jag tycker bara det är så himla tråkigt att köra dom de går ju inte precis fort :crazy: jag blir mer eller mindre galen på 1,5 mil i 3,30+ fart :devil:. :D Annars är de trevligare än vissa varmblod att hålla på med de får jag nog säga framför allt ungstona är mycket trevligare.
 
Sv: 07:orna!

Hehe ja. Har aldrig stött på de bekymret innan dock. Broddarna var väck med så det var enklare att springa med klart.
Nu har hon blirr skåning också till på köpet. Går nu i en hagen längs en hårt lastbilstrafikerad väg. Så nu vänjer hon sig vid det.
Blivit hattigt med körningen igen.
 
Sv: 07:orna!

KL

grr.. nu har hon trampat av sig en sko igen.. det är som att hon försöker jävlas med mig
 
Sv: 07:orna!

sätt på henne flappskor, det har jag på alla mina unghästar, nästintill omöjliga att trampa av sig :bump:
 
Sv: 07:orna!

Jo jag ska det.. men inte förens det blir barmark.. här behövs det riktiga skor med långa broddar på vintern..
 
Sv: 07:orna!

Finns flapsulor med 5 brodd i och så kan du brodda i 4 brodd i skon i tån.
 
Sv: 07:orna!

Kan kika på det till nästan om skoning.. Men nu lär jag väl försöka leta på tappskon bara..
 
Sv: 07:orna!

Min lilla är en jäkel på att behålla skorna på :) "peppar peppar" och äntligen verkar det som om broddarna ryker, så gott! Dags att börja köra imårron igen efter över en veckas "vila", promenader och bus i hagen. Får se hur det går? Vi skulle börja åka in till banan nästa vecka med min och treåringen, men nu hade han lyckats bli halt pga av en stor reva vid kronranden :( så verkar som jag får åka ensam med min, men det ska väl också gå :)
 
Sv: 07:orna!

Just därför gillar jag kallblod, dom är lite speciella och roliga att träna. Men då har jag bara haft kallblod som andra gett upp med innan dom kommer till mig.

Varmbloden känns mer "tråkiga" att träna, visst det går fortare men det är ändå inte samma sak som att köra ett kallblod i form.
 
Sv: 07:orna!

Vi har ju i Piteå kört en 2-åringsserie i några år, nu ska dom även prova en serie för kallblod om intresse finns.:banana:

Börjar i April för att i mitten av Aug gå premietider 1640m
Tanken med denna är att under samlade former lära hästana umgås med andra, vara på banan och ha nån att träna med.

Startintervall ca 14-21 dagar
Idealtid och över 10p
under idealtid 0p
närmast idealtid 20p
De 10 med flest poäng går till final med fina priser.
-----------------------------------------------

Kul att det börjar finnas aktiviteter även för oss med kallblod.
Spec. nu med den nya satsningen för kallblod f.07.

Insändare från stall Bredbyn:
2-åringsstart skapar kallblodsstjärnor
 
Senast ändrad:
Sv: 07:orna!

Var ute och körde idag efter två veckors vila och bus. Kändes som en helt annan häst så det gjorde verkligen susen :bump: Bara sååå nöjd!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
670
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
743
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
678
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 807
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp