Sv: 07:orna!

Jag planerar att anmäla till Unghästserien som startar här nu på lördag. Har varit en (!) gång på banan och då var hon ensam på plan.... Jisses vilka ideer man kan få :angel:
De börjar lite lagom med 1.55 och det borde ju gå... eller? :rofl:
Jag har kört 1.50 här hemma och det gör hon lätt men det är ju här det.

Håll tummarna för oss. JAg är rädd att hoppetossan kommer få spader men hon måste ju få vara med o lära sig.
 
Sv: 07:orna!

Åh så roligt :) Kommer säkert gå bra. Är det typ som träningslopp för bebisar? Kan tänka mig vilka hyss och skutt det blir de första ggr på banan :p Jag kommer tyvärr inte iväg förrens slutet på mars :( Lycka till!
 
Sv: 07:orna!

Faktiskt brukar de flesta sköta sig riktigt bra i de här loppen. Men jag vet ju inte hur mycket banträning andra fått innan.
Det är en serie med ett antal lopp på våren och sedan ett antal lopp på sensommaren, samtliga med idealtid. Perfekt inskolning för unghästarna och tydligen så lär de sig snabbt hur man ska bete sig med andra hästar i fält.

Detta har redan gjort mig nervös. Jag som aldrig blir nervös inför ett vanligt lopp:D
Min lilla, lilla bäbis ska ut o springa på banan, en provloppsdag, med speaker, publik, målkamera, tidtagning :eek:....
men åh, hon är ju bara en plutt...

(märks det att det är länge sedan jag hade unghästar???:rofl:)
 
Sv: 07:orna!

Oj, det var inte dåligt :) Där ligger man i lä. Premietider nu ja. Spännande tider framöver. Hur är det nu? Är det tom 31 oktober eller?
Här är det stenhårt på vägarna igen :mad: så här går det väldigt sakta ett tag framöver.


=)
Joo det är väl till sista oktober.. Har det väl vart ett tag nu... :)
Det är stenhårt här också.. Men farsan kör på dynga på rakan så det blir dämpning ändå så det går att köra på rätt så hyggligt..
 
Sv: 07:orna!

Okej, smart. Här har vi bara en allmän grusväg att köra på så det blir som det blir. (Bittra människor som stänger av alla fina skogsvägar och dyl. med bommar tyvärr :( ) Idag var det suveränt, snöar här nu så perfekt att köra på :laugh: Men om en månad knappt så börjar vi åka till banan så då blir det nog lite bättre..
 
Sv: 07:orna!

Hej! Jag har en fråga som ni förhoppningsvis kan svara på :angel:

Måste man ha nån slags licens för att vara med på ett "träningslopp" för 2 åringar?
Har nämligen fått ett brev och inbjudan, så jag tänkte att det skulle vara kul att vara med :)

Om man nu måste ha licens kan man be någon annan köra?
 
Sv: 07:orna!

Hej! Jag har en fråga som ni förhoppningsvis kan svara på :angel:

Måste man ha nån slags licens för att vara med på ett "träningslopp" för 2 åringar?
Har nämligen fått ett brev och inbjudan, så jag tänkte att det skulle vara kul att vara med :)

Om man nu måste ha licens kan man be någon annan köra?

Hästen måste vara i a- eller b-träning för att få köras på banan. Jag vet inte riktgit hur noga det är att kusken har licens (är du känd på banan och man vet att du kört mycket så brukar det kunna gå bra även utan licens) men det är inga problem att be någon annan köra. Prata bara med någon kusk någon eller några dagar innan så att du inte står utan när du kommer på banan.
 
Sv: 07:orna!

:dOkej, håller just på att skaffa b- licens. Jag måste alltså vänta tills det är klart för att hästen ska få gå på banan? :d

Tack för hjälpen föresten!
 
Sv: 07:orna!

Ja du måste ha licens. Men alternativet finns ju att du sätter hästen i proffsträning...
 
Sv: 07:orna!

Okej det finns inget annat billigare alternativ? Fast amatörtränare kanske inte får träna andras hästar?

Jag är nybörjare inom det här och det är min första unghäst :p
 
Sv: 07:orna!

En amatörtränare får inte träna andras hästar. Däremot om han/hon är delägare går det bra. Kravet är då att tränaren är företrädare för hästen.
 
Sv: 07:orna!

Är det 3 månader hon minst måste vara i proffsträning då?
 
Sv: 07:orna!

Är det 3 månader hon minst måste vara i proffsträning då?

Nej. Detta med tre månader gäller bara när du ska köra premielopp med hästen. För att få ut premiepengarna krävs att hästen varit minst tre månader i träning.
För att delta i provlopp eller som i mitt fall Unghästserien på Umåker krävs bara att hästen tränas av person med giltig licens. Spelar ingen roll hur lång tid innan.
 
Sv: 07:orna!

Okej men det var premien som jag tänkte på så. Tack för hjälpen :)
 
Sv: 07:orna!

Ja, försöka ska jag nog alltid. skulle ju vara kul om hon klarade det! ;)
 
Sv: 07:orna!

Ska försöka prema min lilla oxå. Hon tränar på bra och har lätt för sig. Kanske det kan bli i mitten-slutet av sommaren.
 
Sv: 07:orna!

våran ska gå premie, Precis som alla andra vi har. Om nu inte någon skada dyker upp iof. Men annars ska han absolut gå premie.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
670
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
743
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
678
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 807
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp