Sv: 07:orna!

I skogen gäller det ;)

Jo men det låter vettigt.. Hon har inte lärt sig riktigt ordentligt att smackning betyder trav ännu. Skönt om man travar på samma ställe jämt så man slipper driva för mycket för att hon ska fatta.. Det här är en dam som är lätt i rumpan :D

Prova att "släppa" tömmen ner längs sidorna och "rycka" inte våldsamt utan lätt uppåt först på ena sidan och om hon inte fattar på det använd bägge tömmarna. (om du inte har slagjord på). Men jag tror att det är viktigast att stanna på samma ställe så att det inte blir några otrevliga fart överträdelser;).
Att driva på en 2 åring är alltid en delikat fråga. jag brukar driva lugnt och fint med tömmen om dom svara bra på det annars är jag inte främmande att klippa till ordentligt med tömmen tills hästen svarar minsta rörelse med tömmen. Man måste låta hästen veta tidigt att det är du och ingen annan som bestämmer.
 
Sv: 07:orna!

Jag har lagt ut annons på min lilla fröken ja.
Vill verkligen inte sälja henne, men det har uppstått lite plötsliga bekymmer nu och jag har ingen stallplats.
Det sista jag vill är att sälja henne.
Jag vet inte hur jag ska lägg allt nu. Det är så att min sambo och jag ska separera och jag får inte ha kvar hästarna. Jag kan inte ha dom kvar hos honom.
Det är ett jäkla farande. Blir 3 mil extra om dagen, ibland till o med 6 om jag måste köra dit två gånger om dagen om jag jobbat natten.
Då får jag först köra dit på morgonen, hem till mamma (som jag bor hos nu) och sova och sen dit igen.
Kör henne varannan dag och då blir det så att jag kommer dit kl 7. Ger mat och släpper ut. Sedan väntar jag till 11 - 11:30 och kör henne. Alldeles för tidigt att ge kraftfoder igen då, men jag har inte något val just nu. Så hon får kraftfoder kring 12-12:30.
Sedan slänger jag till mina hästar så mycket hö att dom klarar sig till nästa dag.
Suck...... så här går ju inte att ha det.

Jaja, detta hör inte till denna tråd, men så är det alla fall.
Hoppas jag inte behöver sälja, men annons finns ute ja, vill se om intresse finns (och det gör det)
 
Sv: 07:orna!

Kan du inte försöka leasa ut henne? Så kanske du kan få tillbaka henne om ett par år. Då kanske du har stallplats..

Måste kännas hemskt.. när man lagt ner så mkt tid.. och ni som gått igenom så mkt..
 
Sv: 07:orna!

Det var verkligen tråkigt att höra.
Hoppas att du kommer på någon bra lösning.
 
Sv: 07:orna!

Usch vad tråkigt :( om du vill leasa ut henne så skall jag kolla lite här omkring mig jag har inte råd att "ta" henne annars hade det kunnat vara ett alternativ tills du får ordning på allt och hittar ett stall där du trivs och kan träna henne. Hoppas allt löser sig.
 
Sv: 07:orna!

Hej, tack för stöden. Nu har jag skaffat internet :-)
Blev lite hastigt och lustigt med flytten. Min samb.. X nu mera, har kommit fram till att jag kan ha hästarna där tills höet är slut i vår eller nåt.
Finns en travtränare här 5 km från där jag bor nu som jag hjälpt jättemycket förut.
Ska fråga honom om jag kan ha dom där till våren.
Har ju två pollar. Vet inte om jag kanske ska göra mig av med den ena (hon jag försökte betäcka till förra året). I så fall blir det himelen nästa för henne. Ska ta henne till en veterinär så han får kika över henne.
Har fått många svar på Evelina faktiskt. Har dock tagit bort annonsen nu.
Hon är så himla trevlig att köra och träna nu. Vi kör på som vanligt. Blir dock ingen bana i mars... Tyvärr. Nu har jag ingen bil med dragkrok... :-(
Hur löser man detta?? Exet vill inte precis låna ut sin.
Jaja, får jag ha hästarna hos den där travtränaren finns det bättre träningsmöjligheter alla fall!

Återkommer...
 
Sv: 07:orna!

Hoppas det löser sig med dina hästar!! :) Hemskt tråkigt att göra sig av med de. Håller tummarna att det löser sig :)

Min lilla tös har äntligen börjat växa lite :bump: hela tre cm den senaste tiden. Nu strax 150 cm. Hoppas hon blir lite över 155 iaf. (Bara haft hästar upp till 154 förutom treåringen som är starx över 163 cm)

Hur går det för er med vaccinationer på pållarna? Hästinfluensan och allt.
 
Sv: 07:orna!

Min är redan fullvaccinerad. Ska ha årliga sprutan mot influensa i juni. Jag har alltid vaccinerat och gör det så tidigt det går. Min lilla växer oxå just nu. Hela 147 cm fram och 151 bak.:p
 
Sv: 07:orna!

index.php


index.php


Vad hände?? :confused:

Monster..

:rofl:

(det är min tvååring som bara har två ben)
 
Sv: 07:orna!

Det var så fint väder så jag drog av henne täcket och släppte ut henne och hennes valack i en av sommarhagarna där de var en halvmeter snö.

Kan lova att dom hade kul :) Njöt i stora drag av att bara stå och titta på.
 
Sv: 07:orna!

För någon dag sedan mätte jag hästarna. Min ena känns JÄTTE STOR med sina 154 i manken, den andra är 143 i manken:o

Ena känns så stor den andra smäcker och mindre i manken.

Hur ligger era 2 åringar nu i manken. Detta är ju dessutom kallblodstjejer.

Tänka sig att de kan vara så olika i typen trots samma ras och man undrar förståss vem av dem som kommer att dra längsta stået.:bump:
 
Sv: 07:orna!

Hej jo de kan vara en grymt stor skillnad har jag märkt, min tvåårs hingst är 152cm mkh och bak 153. Medans min tvåårs märr är bara 143cm. Hingsten är stor och grov ser vuxen ut i kroppen och märren är liten och lättare men hon är förståss efter en liten hingst (Mörtvedt Jerkeld)
 
Sv: 07:orna!

Hahah, jo de blev så... Monsvarten har Gustav leasat, han är så grymt stor och tung i munnen så jag leasade ut han och köpte en lika gammal märr av Fredrik som är toppstammad med Mörtvedt Jerkeld som far och Troll Riga (Troll jahn- Riga Mollyn) som mor. Hon är lätt och trevlig att ha och göra med och oerhört lättkörd. En kompis tränar henne tills jag flyttar hem från Göteborg. Egentligen var de en mkt dålig tidpunkt att köpa en till häst men fick ett så bra pris och så är hon väldigt talangfull :D
 
Sv: 07:orna!

Hur går det med träningen med era pållar? Ändrat ngt? Kör ni oftare? Själv tar jag det ganska lugnt och kör varannan dag fortfarande. Har inte ens varit på banan ännu men så fort brodden försvinner så :)
 
Sv: 07:orna!

Min lilla har varit med till banan ett par ggr då min valack har tränat. Men då har jag varit där så tiditgt att hon har fått träna ensam. Idag fick hon hänga med då valacken startade på HD och springa några varv innan tävlingarna. Det var första gången hon sprang på bana när det var andra hästar där och traktorn var ute. Men hon tog det med ro. Knatade på i ca 2,30 tempo och spandade in omgivningen och givetvis var hon artig och hälsade på alla hon såg:p.
Annars går hon nu varannan dag och jag brukar köra mellan 5 och 7 km i tempo som hon tycker är lagom. Ökar lite ibland och tar det lugnare ibland.
 
Sv: 07:orna!

:) Skoj! Roligt att det går bra. Ska bli spännande att åka till banan, kan knappt bärga mig! Blir väl en mindre träningsbana ett par ggr först (närmare) sen Axvalla tror jag? Samma här, varannan dag mellan 5-7 km i tempo som hon väljer. Helt olika från dag till dag, för det mesta travar hon på i friskt tempo medan en och annan dag går det knappt framåt i skritt :grin: växtvärk kan jag tänka mig...
 
Sv: 07:orna!

Jag har kommit igång ordentligt nu äntligen.. Kör en vända på 6 och en halv km. Av de så skrittar jag en kilometer i början och i slutet. När jag travar så travar vi i 15 km/h ungefär enligt min mätare. Sen låter jag henne öka litegrann i en backe i slutet av vändan brukar bli 20 km/h. Då är hon bara varm när vi kommer hem. Men just nu är huvudsaken att hon sköter sig och tycker det är kul.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
670
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
743
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 807
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp