Sv: 07:orna!

Det är ju rätt backigt där jag bor också men kanske inte lika mycket som i dina trakter. Jag brukar jogga i vanligt joggtempo uppför de mindre backarna men där det är mer brant, eller en väldigt lång backe, skritta.
JAg vet inte riktigt hur du ska lösa ditt problem men att skritta uppför är ju iaf ingen dålig träning. Du bygger ju fin styrka där men det är kanske inte riktigt vad man vill göra med en så ung häst. Å andra sidan så titta på norrmännen. Läste ett reportage för nåt/några (?) år sen om en av Norges framgångsrikaste kallblodsuppfödare/tränare. HAn hade bara backar, och rejäla såna, så långt ögat nådde. Så rätt utnyttjat så funkar det säkert ypperligt men det gäller att tänka efter så amn inte överanstränger pållarna.
 
Sv: 07:orna!

Usch, jag är frustrerad på dessa stenhårda vägar! Nu är dom ännu värre för det tinade ju upp här om dagen och då blev det massa bil och hästspår på vägen som man skumpar runt härligt på.
Det kan ju inte vara särskillt nyttigt att springa runt på dessa vägar och snart har jag väl kvaddat speedcarten med..
Nä, funderar starkt på banan, men ligga där o fara fram o tillbaka är ju inte det roligaste..
Nu håller hon alla fall sig lugn när ja kör.
 
Sv: 07:orna!

Mätade Piruett idag igen. 149 på manken och 150 bak så det händer lite i alla fall. Sist var hon jämnt 148 cm (december).
 
Sv: 07:orna!

Riktigt tråkigt med dessa stenfrusna vägarna!! Blir mycket skritt. Har även en liten liten skogsväg men det är inte mycket att hurra för. Har haft flera otroligt fina skogsvägar, men antingen har skogsmaskiner kört sönder eller så har markägarna stängt av.

Min lilla växer inget ännu bara växt knappt två cm sen i somras, 147 i manken men desto högra bak. Men antar att det blir en liten växtperiod till våren?
 
Sv: 07:orna!

Mätte min lilla idag. Hon är 146 cm fram och 150 cm. Har vuxit 1 cm fram och 2 bak sen i november. Är era överbyggda bak? Min har varit det hela tiden som mest 8:confused: cm skillnad. Är oxå less på dåliga vägar. Det blir mycket skritt och långsam jogging. Ska försöka åka till banan snart men har problemet att dom stänger VG vid snö eller annat dåligt väder.
 
Sv: 07:orna!

Har inte mätt min men överbyggd är hon, sen är hon dessutom lång som ett vasalopp...:D

Här kör vi så det ryker för dagen, vi fick snö, sen tö och nu är det typ en minus så det är kanonfint att köra. Hoppas det håller i sig.
Fast det är ju bra för dom små att lära sig skritta ordentligt , så var inte förtvivlade
 
Sv: 07:orna!

Ja här går det snabbt i svängarna. Ena dagen plus med regn och andra minus med snö!? Men härom dagen var det kanon att köra på vägen, slak is, mjukt och fint! Precis, gör inget om de får skritta lite *smile* Lite överbyggd är hon bak som mest 6-7 cm. Annars ganska kompakt och kraftig (lite småfet kanske man kan kalla det hahaha)
 
Sv: 07:orna!

Har mätt min också.. har vuxit ett par cm. Hon är nu 150 i mankhöjd och 152 i korshöjd. tror hon blir stoor.. iaf för att vara ett kallblod.

Körde ensam idag utan någon följeslagare what so ever.

Gick väl så där, valde också att köra utan huva för första gången (Ja ibland förundras man över sina beslut). Det gick rätt bra tills vi kom till skogen, där vart de stopp. Antagligen var det att hon hörde sågverket på andra sidan skogen (ca 3 kilometer bort). Fick henne att gå framåt iaf, men gick bara en liten bit till innan jag körde tillbaka då hon var lite skärrad. När jag kom till samma ställe som hon blivit rädd innan så fick hon spel och började bocka. Det var inte läskigt bockning utan mer som en gunghäst. :D. Har ju både käk (låång) och slagrem så det var ingen fara. Hon sparkade inte nått. Efter kanske en 5-6 bockningar gick hon fram igen och så skrittade vi hem. Lite uppstressad ibörjan med lugnade sig ganska snabbt.

En sak med henne som jag inte bestämt mig för om det är bra eller inte. Är att hon skrittar så satans fort. Det går hela tiden strax under sakta jogging fart. Hon är inte stressad eller nått utan hon bara skrittar fort. Det är ju hur bra träning som helst, men jag vill ju att hon ska kunna ta det lugnt också..

Men det kommer väl.
 
Sv: 07:orna!

Min har varit jämn hela tiden. Åtminstone sen hon blev "stor" :angel: (dvs passerat fölstadiet). Det är ju först som som det skiljer en hel cm mellan manke o kors...
Det är rätt underligt egentligen men så har nästan alla av de unghästar jag haft varit.

Här har vi kanonfina vägar nu. Massor med snö och perfekt underlag att träna på. Ibland är det bra att bo i norrland...;)
 
Sv: 07:orna!

Vi har inte kunnat köra hästarna på typ 3-4 dagar pga av den blötsnö som kom...:mad: Även fast än vi har brodd och snösular så glider bena åt alla håll, så vi har avstått några dagars träning(det gör ju inget, men ändå).
Senast i lördags så inträffade en olycka i grannbyn, där en fd kallblodstravare och dess ägare hade varit ut på en ridtur och sedan fläkt sig och brytit bäckenet, så de blev nödslakt:cry: Har också hört en en annan häst i grannbyn som fläkt sig när de varit ute och kört, men den tror jag att det gick bra för som tur är..
Hatar det här vädret!!:mad:
Hoppas att det blir bättre snart...

Annars går det hur bra som helst med körningen, förutom att han har så sjukt mycket energi så de kan bli något glädjeskutt nån gång:angel:
Kanske kan det bli något besök på banan framåt februari eller mars, är ett gäng kallblods 07-or som vi håller kontakt med, så de små knattarna får lite sällskap av varandra, och kanske köra något "babyrace" mer framåt våran;)

I den vardagliga pysslingen börjar han väl testa lite med några naffsingar ibland, men inte dum på något sätt utan bara väldigt leksugen och älskar att retas med mig:devil:
 
Sv: 07:orna!

:bow:tack för tränings svaren:banana: kunde jag göra landskapet liiiite plattare skulle jag göra det:grin:

Ja här är det ena dagen tö nästa snö, 3 dagen regn :crazy:

Hade tänkt att ta en tur i dag men det verkar bli spånhämntning i stället. Kommer liksom inte igång och får någon kontinutet på träningen, men jag har förhoppningen att det blir bättre på våren.

Jag tycker F bara växer på längden just nu, det märks så mkt på täcket som inte räcker till längre, men väldigt lite på höjden.

men det är väl så typiskt hon kanske har tänkt lägga in överväxeln och växa till våren när jag tänkte träna:devil:

ja man får väl ta det som det kommer:idea:
 
Sv: 07:orna!

Jag tänker detsamma med min, blir säkert en ordentlig växtperiod till våren. Hoppas det inte blir så mycket träningsvärk. Naffsningar!? Jösses ja, den ena är värre än den andra, hahaha, vi har en treåring som nafsar som bara den, min tvååring med men den värsta är åringen. Idag höll han på att slita av skinnet på mig! Men men det kliar väl i tänderna på de..hehehe.
 
Sv: 07:orna!

jag mätte Leo igår, 148 i manken och ca 7 cm högre i korset.
Är ute och kör ca 1timme 5 dagar i veckan men en vilodag mitt i veckan och en på helgen. Har oxå stenhårda väger så det blir mycket skritt. Men nu snöar det riktigt mycket ute så jag hoppas det ligger kvar ett tag. Så det blir lite bättre väglag. Hade tänkt börja åka till banan i februari och lufsa runt lite.
 
Sv: 07:orna!

picture.aspx


Här är vår 2-åring: Allgunnens Godis-Centerfield-One Moment in Time-Speedy Somolli, Mäter nu 152 cm manken.

http://www.themanstable.se/picture.aspx?id=25330340

Godis som föl.

Hennes mamma är en riktig "hagga":D Men Godis är m.k.t. fin och modig i vagn. En otålig dam i stallet. Hon körs i skogen ungefär varannan dag.

Ett tag "krabbade" hon i vagnen, hon la tungan över bettet, men nu är detta avhjälpt.
 
Sv: 07:orna!

För Piruett blev det banpremiär i går.
Jag skulle köra provlopp med endast en häst och då fick hon följa med när det ändå fanns en plats ledig i finkan.
Förutom att hon var mycket irriterad (grävde, stampade och klättrade på väggarna :devil:) i boxen i gäststallet så skötte hon sig bra. Tyckte nån skylt på banan var lite läskig men travade på så fint. Jag förundras lite varje gång över att hon är så oerhört positiv till att träna.:love:
 
Sv: 07:orna!

Åh vad skönt. Då var det avklarat.
Så fort jag fått på mina vinterdäck på släpet åker jag nog in också. Har ju inget träningssällskap men det kanske dyker upp.
Hänger en lapp på banan nu alla fall.
 
Sv: 07:orna!

Blir nog att jag väntar till våren iaf med banan. Så fort brodden åker av så :laugh: Ska bli spännande! Så fint väder nu men hopplöst hårt på vägarna. Så här går det lugnt och fint med träningen nu, mycket skritt och jogg och en del i skogen. Men roligt nu då man börjar se lite skillnad på de när man kör :) mer framåt och tar för sig mycket mer.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
670
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
743
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 808
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp