Sv: Insatser

Det var ju det jag med skulle höra med er om.
Jag ska alla fall anmäla till derbyt. Vet i tusan hur man gör, för det var ju ingen anmälningsblaket med.
Anmäler dit för att det är "nära" samt att när jag jobbade i det lilla amatörstallet hade vi tre hästar som satsades mot derbyt varav en var lite småfavorit i uttagningen.
Så det känns "lätt" att komma med.................. Jaja, så långt kanske man inte kommer, men vi får se!
 
Sv: 07:orna!

Har inte fått anmälningen än till derbyt men det är ändå inte aktuellt för våran del då jag tycker det är lite för dyrt och dessutom i snitt (som någon annan skrev när den här frågan var uppe för några år sedan) en amatörtränad häst per år som är med... Du betalar inte in på något konto, de drar pengarna från STC på det vilket innebär att du skickar in anmälningslappen och så antingen drar STC det på de prispengar (om du har andra hästar som har sprungit in pengar) eller så får du en faktura av STC på beloppet och betalar alltså då in till STC.

Som sagt, för vår del blir det väl första insatsen till kriteriet, det är en hel del lopp i den serien. Stochampionatet också eftersom vi har ston. Sen vet jag inte om det blir mer. Man ska ju komma ihåg att är hästarna startklara som treåring finns det otroligt fina pengar att köra om i alla fall.
 
Sv: 07:orna!

Nej jag vet... Men det kändes väldigt nära när vi var med. Jag ska försöka alla fall. Jag skickar in nu för feb alla fall.
Har bara en polle så några prispengar finns de inte att dra på.
Ingen anmälningslapp fick jag heller. Bara info. Kanske missat att läsa där de står hur man gör?!
 
Sv: 07:orna!

Kl.
Har äntligen kunnat börja träna min lilla skit igen. Hon blev sparkad i hagen i november och har stått sen dess. Men nu är vi igång sakta men säkert. Hon har tillochmed blivit lugnare och snällare att köra.
Denna lilla anmäler jag inte till något. Var lite sugen på E3 men hon är så liten och har haft så mkt problem att jag är nöjd om vi kommer till start.
 
Sv: 07:orna!

Hejsan svejsan på er i dag.

Jag har en liten undran. Kör ni "bara" vagn/rockard eller har ni kört in era för släde också? Blev lite sugen att köra en liten släde då det är så fint före här på vägarna.

Om inte ni kört in för det nu, kör ni in för andra redskap sedan, typ lastvagn, släde, rissla osv (om man nu har snö) tänkte att det kunde vara bra variation i längden att kunna köra olika saker.:confused:
 
Sv: 07:orna!

Jag kör bara med speedcar än så länge. Har en tyngre vagn på bilaxel, men jag väntar med att sätta på den en månad eller två till. Tänkte kanske hon kunde gå med den lite här hemma i mellan banjobben sen för att bygga lite muskler.
 
Sv: 07:orna!

Har bara en polle så några prispengar finns de inte att dra på.
Ingen anmälningslapp fick jag heller. Bara info. Kanske missat att läsa där de står hur man gör?!

Läs igen eller ring Jägersro, brukar vara en talong i själva broschyren. Annars ringer du Jägers, de vill ju ha anmälningar så man kan anmäla den vägen. Och sedan får du en faktura hem på första beloppet från STC i februari.
 
Sv: 07:orna!

Här är min donna. Lite gamla bilder, men har inte kommit ihåg att ta bilder av henne sedan hon kom hem. (Fan vad krångligt det var att länka till bilddagboken, helt omöjligt att lägga upp bilden här, hoppas att det blev rätt nu, hojta till annars.)

Bild 1
Bild 2

Hon är e. Tap In, u. Kyrene ue. A worthy lad. Tantens Hulda heter hon.

Har varit ute hos andra pga graviditet men är hemma nu. Kört henne två gånger varav den första gick det bra, då vi bara var ute o kikade på banan ungefär. Nu idag gick det käpprätt åt helvete. Men fick en del konstruktiv kritik av en i stallet och hittade den svaga länken. Inte helt otippat var det jag. :p Men fick en del tips så nu ser jag verkligen fram emot onsdag, då är det bara på det igen. :D

Hon blev inkörd i september och är sedan dess körd 2-3 gånger i veckan. Har ingen aning om hur hög hon är faktiskt, hon har växt en del sedan bilderna (som är från oktober). Lite av en skidbacke är hon, men inte så farligt. Eller så är det jag som inte vill se det bara. ;)
 
Sv: 07:orna!

Jag kör bara med rockard. Ska försöka hitta en speedcart som jag kan ha och träna på banan, annars funkar ju sulky med. Inte kört på ett par dagar då hon tappat sko och min far (som skor) varit borta. Blåste ngt fruktansvärt idag också, urk, storm! Men imårron är det bara att sätta igång igen *smile* Fortfarande mycket högre bak och har bara växt en cm på över en månad. Hoppas det sätter lite fart när solen tittar fram.
 
Sv: 07:orna!

Jag kör bara med speedcart. Min är så liten så rockarden är för tung. Sen med hennes humör vågar jag inte köra med något annat.( reser,slår,bockar när hon inte får springa). Men min valack körde jag in för släde och lite annat på vintern när han var 2 år.:)
 
Sv: 07:orna!

Kör bara med speedcar. Är dödligt rädd att köra för tungt med unghästar. Men det kanske är skillnad med kallblod, såna har ju inte jag.
 
Sv: 07:orna!

Mina föräldrar har berättat för mig att dom körde in deras första häst (litet varmblodigt sto) med rockard på bilaxel. Dom körde runt på gården och runt huset :) Sen pulsade dom i snön med den också. Hon vart stark som en björn och hade aldrig en skada. Sånt där är väl kanske ganska individuellt.

Själv håller jag mig till lätt rockard just nu. I början var det speedcar.
 
Sv: 07:orna!

Har kört med rockard ett bra tag nu och det går jättebra! Var lite orolig i början att det skulle vara för tungt så det blev sulky ett tag då vi inte har speedcart ännu. Men min far har alltid kört med rockard, varmblod som kallblod och det har gått fint. Men man får ju ta det varligt i början och inte köra så långt. Min är väldigt liten. Jag kör mest på vägen så det går ganska lätt.
 
Sv: 07:orna!

Var ute idag med min lilla tjej, och det gick superfint! Idag och i torsdags sprang hon på jättefint på egen maskin. Verkar som om uppehållet på ett par dagar gjorde susen. Göra lite annat skoj *smile*
 
Sv: 07:orna!

jkl

Plockade ju hem min ena strax för jul och sen så lyckades jag stukan handleden ( på krogen :angel: ) men jag kör nu mellan 5-7 km varannan dag eller så kör jag 2 dar o vilar tredje...det trippar hon lätt och är inte rädd för nåt....den andra är kvar på banan, tar hem honom så fort underlaget blir bättre
 
Sv: 07:orna!

Tråkigt med handleden, typiskt. Samma här, varannan dag mellan 5-7 km men efter ett tag får hon vila ett par dagar i följd. Fått för mig att hon utvecklas under den tiden? Och det verkar göra lite nytta, nu är hon jättepigg och alert och travar på så fint så fint. Hon har annars en tendens att se väldigt hängig och slö ut nån dag då och då. Antar att hon börjar växa snart så lika bra att passa på att köra ifall det blir ngt längre uppehåll då ifall hon får växtvärk?
 
Sv: 07:orna!

Evelina sköter sig exemplariskt med käkpinnen i munnen och koncentrerar sig framåt!!!
Så länge jag kör med broddar får jag nog 17 sätta på ett par skalpers på baktassarna. Hur ska dom sitta ?
Nån som har bild?
 
Sv: 07:orna!

Nu behöver jag lite råd och ni kanske ha kläm på detta.

Jag bor i Höga kusten, väldigt mycket backar, dalar, kuperat. Ja hittar man 500 meter som är platt gör man det bra. OBS! Just där jag bor då. Om man nu vill jogga i halvfart mest för att få upp kondisen så tycker jag det är lite svårt då det inte liksom bara blir lugnjogging.:crazy:

Då det blir backar så vill hon gärna ta i och då blir både traven intensiv och hon tar liksom i på nåt sätt. Även om man bara har speedcart.

Nu tror jag i och för sig att jag vet svaret ta henne till rakbanan/banan och skritta mer hemma:angel:

Men det känns lite tradigt att köra henne till banan varje vecka för att kunna köra mellan jogging varianten då hon är så ung. Eller?

Är det någon mer som har knepig terräng hemma även om ni har bra träningsmöjligheter. När hon blir äldre kommer detta att vara kanon:D men det är ju ett tag kvar.........

Hur gör ni, tar tacksamt emot råd:bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
670
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
743
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 808
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp