Sv: 07:orna!

Nu har vi äntligen kommit för oss att mäta Mirre igen, och resultatet lyder:
Mankhöjd 145cm och bak 150cm ;)

Hoppas på att han blir minst 154 i mankhöjd innan han växt klart, men det blir väl som det blir, men om jag fick bestämma så tycker jag om de som inte är allt för små:D

Då är våra nästan lika "små" ;) Hennes mor är 1.54 så hoppas också hon blir såpass när hon är färdigvuxen :laugh:

Blir nog ingen start som tvååring heller, får bli lugnt och fint, men premielopp hade varit skoj! Får ha det som mål men man vet ju aldrig vad som händer eller blir på vägen?
 
Sv: 07:orna!

Då är våra nästan lika "små" ;) Hennes mor är 1.54 så hoppas också hon blir såpass när hon är färdigvuxen :laugh:

Blir nog ingen start som tvååring heller, får bli lugnt och fint, men premielopp hade varit skoj! Får ha det som mål men man vet ju aldrig vad som händer eller blir på vägen?

Ja vi kan ju bara köra premie eftersom han e ett kallblod;)
 
Sv: 07:orna!

Hej!
Går det bra för er att köra på trafikvägar? Kör ni själva eller har ni någon med? Anledningen till att jag frågar är att jag är i liknande situation, "grannen" körslinga är fryst så det inte går att köra på så jag har kört på en trafikgrusväg, det är ju hårt, men vi tar det lugnt. Hur gör ni?
 
Sv: 07:orna!

JAg har ju inget alternativ under vintern så det är bara att köra på. JAg kör ensam. Ibland tillsammans med annan häst och ibland utan sällskap men i vagnen är jag alltid själv.
Trafiken kan vara ett problem men hittills har mina unghästar varit klokare efter vägen än många äldre hästar jag köpt upp. Nu har vi ju fördelen att bo på landsbygden och det är inte så mycket trafik efter "vår" väg. Det är inte som E4 precis men visst möter vi bilar, motorcyklar, sparkare, hundar, traktorer, snöskotrar, timmerbilar mm.. men hästarna vänjer sig.
Jag tycker dem är mer anpasningsbara som unga även vad det gäller sådant som dem kan skrämmas av. Äldre hästar är svårare att få trafikvana om de nu inte är det.
 
Sv: 07:orna!

Jag kör på frusna grusvägar. Finns inte så många alternativ förutom en åker, men där skumpar så mycket speciellt om man kör på gamla bajshögar.
Vi möter mestadels bilar, cyklar men det kommer även bussar (skolsjuts) traktoer ibland. Kan komma lastbilar men har ej mött det än.
I början när jag tömkörde var hon lite stissig och rädd för det mesta.
Nu har hon vant sig och bryr sig inte det minsta om det kommer något fordon.
Jag kör själv. Har inget val där heller. Dom flesta jag möter visar hänsyn förutom hemtjänsten.
 
Sv: 07:orna!

KL

Jag blir fullkomligt skogstokig.

Gnista har alltid varit speciell. Bufflig och halvkaxig. Men på sista tiden så har det gått utför helt. Hon har nästan ingen respekt alls för människor. Inte staket heller för den delen. Det jordar ju inge bra nu och så har päls som en mammut. Igår när far skulle ta in henne (jag jobbade). Drog han ifrån plankorna. Vad gör hästen? Jo hon sätter trådarna mot bogen och går igenom.

Lite samma grejj är det när man hanterar henne. Hon är hård som sten.

Nej.. det lutar åt att jag får ringa NH-tränaren som jag hade hem åt hennes mamma. Det är lite samma tendenser.
 
Sv: 07:orna!

kl

idag var första gången jag körde sessan (det är inte klart än med papprerna /köpet). Hur snäll som helst ..travar som en klocka ,det ända man behövde tänka på var att inte få någon annan häst för nära sig . hon har ett humör som en hingst.

Ska bli så roligt att ha en egen häst igen efter alla år som hästlös..:)
 
Sv: 07:orna!

KL

Jag blir fullkomligt skogstokig.

Gnista har alltid varit speciell. Bufflig och halvkaxig. Men på sista tiden så har det gått utför helt. Hon har nästan ingen respekt alls för människor. Inte staket heller för den delen. Det jordar ju inge bra nu och så har päls som en mammut. Igår när far skulle ta in henne (jag jobbade). Drog han ifrån plankorna. Vad gör hästen? Jo hon sätter trådarna mot bogen och går igenom.

Lite samma grejj är det när man hanterar henne. Hon är hård som sten.

Nej.. det lutar åt att jag får ringa NH-tränaren som jag hade hem åt hennes mamma. Det är lite samma tendenser.


Jag tycker att jag känner igen mig lite här faktiskt;)
Mirre va hur snäll som helst när han kom hem från betet, men nu i takt med att han har blivit piggare så har han blivit så himla kaxig, hans mun går i ett och när man säger till honom så sätter han dövörat till:mad:
Få se om det blir bättre när träningen utökas:D

(Pälsen är då också precis som din, han ser snarare ut som en islänning)
 
Sv: 07:orna!

Hej å så kommer jag igen, jag var tvungen att prova först:) är ny här, har Dannero som hemmabana, har också 2 st -07or.

1 av dem kör jag på våran grusväg våran byväg. Men jag har alltid någon med som sällskap utifall att. Jag tror att jag är i fegaste laget:grin:

Nu har det inte blivit körning på flera dagar för det har varit runt -20 grader kallt.

Den andra är på inkörning, lite sent men det var inte lätt att få tid hos denne, var så uppbokad. Men nu förra veckan var rockarden på och hon kördes.

Det går frammåt i alla fall:bump:
 
Sv: 07:orna!

Välkommen hit...

Och vi som inte skulle ha några unghästar. Helt plötsligt står vi med tre stycken i stallet. Jag vet inte riktigt hur det kan komma sig men det är i alla fall tre väldigt fina hästar. Den ena är en del grundtränad, den andra har varit i vagn kanske 20 gånger och den tredje 4-5 gånger... Vi får väl se vad det blir av dem. De rör sig bra allihop i alla fall så det blir till att grundträna nu.
 
Sv: 07:orna!

Hälsar också Norrsol välkommen! :)
Cambrie - Vad kul! Mycker jobb med unghästar men dem är nästan roligare än de som är "klara". Vad är det för några ni har skaffat?
 
Sv: 07:orna!

Vi skaffade våren -08 2 st kallblodstjejer:)

I dag är första dagen på 1 vecka som det inte ligger runt -20 och kallare än det. I dag är det bara -3,5 så nu på morgonen ska vi åka ut en tur. Jag gillar morgonkörning och det verkar hon också tycka är helt ok.........

Så nu lär hon väl vara full av energi;)
 
Sv: 07:orna!

Tre efter Rydens Sensation... Min uppfödning har vi fått tillbaka av re miracle här på buke, den är ju så himla liten och nätt, tror den kan vara tidig faktiskt, sedan de andra två (från hingsthållaren) är rejäla bitar men trava verkar de kunna göra i alla fall...

Jag får knappt ledigt från jobbet i vår så det kan vara bättre att hålla på med unghästar än att ha en massa hästar som måste starta... Tyvärr är man ju inte så lyckligt lottad att hästarna enbart kan starta på lördagar:D... Så jag ser fram emot att ha lite tvååringar i stallet.
 
Sv: 07:orna!

Jaha så kommer man hem från körningen då.

5 km blev det i dag. Varvade lite trav och skritt och ett litet glädje skutt kom då hon liksom hoppade famåt.

När vi nästan var hemma drog grannen i porten så att det bara ekade och small. Hon hoppade 2 steg framåt. Samlade ihop henne. Och så gick hon igen.

Ibland är det skönt att det händer någonting i alla fall så att man får se hur de reagerar. I alla fall så länge det går bra.........:grin:
 
Sv: 07:orna!

th_21.jpg
th_19.jpg

jaggs019.jpg


Pappas -07 var på banan i Tingsryd för första gången i mellandagarna! Körde några varv å tittade lite. Hon var jätteduktig:laugh:
 
Sv: 07:orna!

Efter dagens tur i skogen är jag så förtvivlad. vad höll hon på med igentligen???
Hon såg ett spöke och vände med vagnen på en femöring på en smal grusväg. Aldrig vänt förrut. Jag vände tillbaka och men hon gjorde samma sak.
Jag vågade inte hoppa av och leda henne för hon var skvattgalen under hela turen. Hon Fjönta sig, bocka och hade sig hela tiden.
Jag vände därför och tog rundan på andra hållet.
Jag vet itne vad det är med henne. Hon har vatt lite småknäpp att köra sen jag satte på henne broddar. Är det dom som stör eller? Tycker det är märkligt.
Ska alla fall köra imorgon igen!
 
Sv: 07:orna!

Nu kan jag bara tala utifrån mina egna erfarenheter.. Men min blev kaxigare när jag satte på broddar. Och det tror jag beror på att de får bättre fäste och därför vågar sig på lite mera saker.. bara en teori

Jag säger bara en sak.

Sätt på henne en rockard på bilaxel med dåligt pumpade däck. Sen kan du bara sitta och skratta bak i vagnen om hon försöker sig på nått ;)
 
Sv: 07:orna!

Har en sån vagn!!!! Men hon kan väl sparka lika mycket för det tycker jag.
Nu ska jag ut o ta in gangstern!
 
Sv: 07:orna!

Tänkte på det. Hon blev ju så när hon fått broddar sa jag ju. Men hon har ju gått barfota bak ända fram tills då också och har säkert varit lite öm. Nu känner hon ju inte av det o vägar sig på att trixa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
671
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
743
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 809
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt
  • Kan man ens göra rätt längre?

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp