Sv: 07:orna!

Här är min skidbacke.
Lustigt nog ser hon inte riktigt så illa ut i verkligheten!! :-)
dsc02254_23905546.jpg

dsc02255_23905607.jpg
 
Sv: 07:orna!

Så, nu har jag äntligen fått hem min donna och ska få rå om henne själv. :) Har dock lite funderingar angående foder, vad fodrar ni era med nu? Och hur mycket går de?

Hulda har gått mellan två och tre gånger i veckan hittills och bara ut och jogga lite, är vad jag hade tänkt göra också. Fast fortsätter det vara så här fruset vette fan om man ens kan jogga, då blir det väl skritta som gäller.

Hur går det för er nu? :)
 
Sv: 07:orna!

Mina får ensilage, vanligt hö, lite havre blandat med korn, morötter och vitaminer. Försöker köra varannan dag nu. Runda slängar ca. 6 km. Skrittar väldigt mycket men joggar en del då hon är på det humöret. Vill inte pressa för mycket och skritt ska ju vara det bästa. Då vi bara har tillgång till grusvägar och ett gärde blir det lite svårt nu när det är fruset tyvärr. Tråkigt med markägare som stänger av alla underbara skogsvägar. Hur går det för er andra? Har de växt ngt? Min verkar stå stilla tyvärr, men hoppas det blir en liten spurt till våren. Vi har ganska små varmblod i övrigt.
 
Sv: 07:orna!

1,8 kg krafft 90, 1 kg lucern, mineraler, salt o kalk.
10 kg hö men hinner inte äta upp allt. Äter hö över hela dagen.
Kör henne 3-4 ggr i veckan 5-7 km. Joggar lugnt, men hon blir fuktig. Ej trött.
 
Sv: 07:orna!

Min går på fritt hösilage (stor rundbal i hagen).

1 liter krossad havre
0,5 liter betfor
0,5 liter Krafft Protein

Hon får ganska lite krafft foder, för hon trycker i sig rejält med hösilage. Hellre mycket grovfoder tycker jag.

Just nu vilar min då hon fått vassa tandisar. Väntar på att vår vet ska komma hem från jullov.
 
Sv: 07:orna!

Vår går på:

8 kg hö/dag
0,8l havre/dag
1 dl betfor(innan det är blötlagt)/dag


Han körs regelbundet varannan dag med jogging och skritt. Det fungerar bara bra och helst när han tar i lite extra och rätar ut sig så svävar han fram, otroligt fint trav på denna lilla kuse;)
 
Sv: 07:orna!

Jaha, näst sista dagen för att kallas ettåring.
SLänger in bilder tana idag efter våran tur i skogen. Lite svett och pälsen är nedtryckt på rumpan av slagjorden. Ignorera även den otroligt vackra klippningen jag åstadkommit!
Ser hon ut som en blivande derbyvinnare? :banana::banana::bump:
pb240007_24786696.jpg

pb240011_24786794.jpg
 
Sv: 07:orna!

Jaha, näst sista dagen för att kallas ettåring.
SLänger in bilder tana idag efter våran tur i skogen. Lite svett och pälsen är nedtryckt på rumpan av slagjorden. Ignorera även den otroligt vackra klippningen jag åstadkommit!
Ser hon ut som en blivande derbyvinnare? :banana::banana::bump:
pb240007_24786696.jpg

pb240011_24786794.jpg

Hon va lite hög i baken den där ;)
 
Sv: 07:orna!

Jättefin! Min är otroligt hög i bak med, skiljer nästan 6 cm. Hoppas hon växer till sig nu till våren. Funderar på att åka till banan snart. Många som varit där? Hur har det gått? Kör ni första ggn?
 
Sv: 07:orna!

Min är jämnhög (eller låg...bara 148 cm)
Ska försöka komma ihåg att ta ut kameran o fota henne.
Hon joggar en mil varannan dag nu och sköter sig exemplariskt. Någon bana är inte aktuellt förrän till våren.
 
Sv: 07:orna!

ja vi mätte henne. Hon är ca 150 i manke o 156 i baken.
Men så "illa" ser det inte ut i verkligheten!
Vi tar de så lugnt så lugnt. Min andra gamla häst börjades ridas som tvååring. Galoppera i sand. Hon han inte riktigt få utvecklas som hon skulle. Hon är jättehög i korset och ser inte riktigt propotonerlig ut.
Ettåringen hade en växtperiod i höstas. Ont precis över allt!
 
Sv: 07:orna!

Okej, min är endast 146 ännu. Men hon växer nog en del till våren kan jag tro? Hon har varit exemplarisk hela tiden, går och springer fint, inte rädd för mycket. Lite hopp och bakut men det hör ju till hehe. Tänkte kanske prova en mindre rundbana i februari mars. Nu gäller konditions träning, men sååå svårt när det är så hårt! Har bara tillgång till väg och gärde. Var kör ni?
 
Sv: 07:orna!

Min är 148 manke och 152 kors..

Är det inte de rätt stort för ett ettårigt kallblod? Sto dessutom
 
Sv: 07:orna!

Nu kom jag ihåg kameran. men hur lätt var det att ta en bild på en nyfiken rackare på stallgången???
25398754.jpg


Vi har bara våra bilvägar häromkring att köra på under vintern men det är rätt lite trafik och bra underlag nu med snö och is så det går fint.
 
Sv: 07:orna!

Tjusig! Samma här med ingen snö så det blir ganska hårt. Tråkigt men inte så mycket att göra åt. Bara att kämpa på *smile*
 
Sv: 07:orna!

Jo, de har ju ett bra tag kvar att växa *smile* är ju inte så gamla ännu. Våran tvååring var jätteliten men har sprungit iväg som en raket nu under hösten. Många som funderar på premie? När vet man de är redo? Hört att voltningen kan vara bland det trixigaste för de att lära. Gott nytt år på er alla!!!
 
Sv: 07:orna!

Jag ska som sagt till banan i mars. Hoppas jag har nån som kan klocka åt mig (eller om jag kör efter hastighetsmätaren). Vi får se hur det tar sig med farterna. Hade varit skönt att få det överstökat innan sommaren så kan hon få gå på bete o götta sig lite sen.
Jag tror inte jag har några planer på att starta henne som tvååring, men man vet aldrig.
Någon som funderar över det?
 
Sv: 07:orna!

Nu har vi äntligen kommit för oss att mäta Mirre igen, och resultatet lyder:
Mankhöjd 145cm och bak 150cm ;)

Hoppas på att han blir minst 154 i mankhöjd innan han växt klart, men det blir väl som det blir, men om jag fick bestämma så tycker jag om de som inte är allt för små:D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
671
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
743
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 809
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt
  • Kan man ens göra rätt längre?

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp