Sv: 07:orna!

Puh, hon var snäll att köra.
Hehe, fick byta svanskappa för den andra räckte inte till längre. Så hon har väl vuxit sådar 4-5 cm på längden på två veckor. Är det möjligt???
Måste nog sko henne bak nån dag oxå. Men jag vågar inte göra det själv. Hon rycker o har sig tycker jag.
 
Sv: 07:orna!

KL

är det dumdristigt att köra en ettåring på en väg som hela vägen går jäms med en järnväg som traffikeras livligt?
 
Sv: 07:orna!

ja, mycket.

Vi passerar en trafikerad vag pa vag till banan. Mina ettaringar kommer ha nagon med sig varje dag i atminstone tva manader. Och da gar va ratt over ner pa travbanan och foljer den inte det minsta.

*kl
Har nu tre bebisar som ar "vara egna".
Kadabra - hingst som tranas at uppfodare. Stor, rejal och mycket trevlig. Jag har fortfarande inte sett honom ta ett enda galoppsprang pa snart tre veckor (inte ens i hagen!)

Terror - hingst(pacer). Stor men nagot nattare. Ocksa jattetrevlig och smart. Anlande for fyra dagar sedan och har redan haft sele + bett och blivit tomkord.

Rocker - sto(pacer). Pytteliten men korrekt ur en riktig superfamilj. Kordes in (joggade sjalv) men blev sen sjuk och vilar nu upp sig med hage.
 
Sv: 07:orna!

KL

Fast å andra sidan har hon bott hos mig i hela sitt liv och gått i hagar som slutar bara några meter från järnvägen. Vi har också mött tåg, stannat för tåg, utan reaktion..

I framtiden KOMMER hon att köras på dessa vägar, de har alla våra hästar blivit.. men det är väl så.. är väl bättre att göra det när hon blivit säkrare på det här med körning och vagnar..
 
Sv: 07:orna!

Vi kör också bredvid tågen,men håller oss undan med unghästarna tills deras "fasoner" har upphört. Så det gäller att hålla reda på tågtiderna.Tyvärr står ju inte godstågens tider där, men det känner man flera minuter innan i marken att dom är på gång :eek:
 
Sv: 07:orna!

Apropå fasoner..

Min åring har inte en endast gång blivit rädd ännu. Aldrig testat eller nånting.. och hon har blivit körd sen i början av september..

Tycker de är lite oroväckande.. Vem vet hur hon kommer reagera när hon väl blir rädd. För de kommer hon bli nångång.. det är en sak som är säker..

Det tycker jag är otäckare än en som konstrar hela tiden..
 
Sv: 07:orna!

Idag blev min lilla Mirre friröntgad! Och som tur va så var han helt ren och fin i bena:D
Och när han vi var där vid veterinären så kända han även på honom i mun och märkte att det skulle behövas justeras till, så vi tänkte att de va väl lika bra att göra det när vi ändå var där. Tur va de! För han hade ca 2-2,5 cm långa vargtänder som behövde komma ut!!
Han fick även nästa spruta mot A2, så nu behöver då inte han se någon mer veterinär på ett tag får vi hoppas;)

De jag var mest glad över var såklart att det inte fanns något fel på benen efter friröntgen:bow:
 
Sv: 07:orna!

passade ju på röntga alla benen då hon fick sin fraktur i våras o hon var med ren.
hoppas hon är det nu med!
 
Sv: 07:orna!

Jaha, hur mycket kör ni nu med era påller?
Hur långt, hur fort, hur ofta?

Jag kör väl ca 5 km 3-4 ggr i veckan i lungt tempo. Känner dock att hon gärna ökar farten nu när man ber om det.
Det är väl bara att köra på så här ett tag framöver eller?
Funderar på att öka till ca 6 km i januari.
Hon är körd regelbundet sen i augusti o är född i början av juni.
 
Sv: 07:orna!

Håller helt med dig där. Min har heller aldrig blivit rädd och går utan konster så jag sitter och väntar på att det ska smälla nån gång.
 
Sv: 07:orna!

Min har faktist blivit rädd sen jag skrev det där.. nyfrusna vattenpölar som blivit sån där krasis. När hjulen krossade dom så flög hon iväg.. Men var inge värre än att jag kunde ta upp henne direkt.
Skönt :)
 
Sv: 07:orna!

Skriver lite för att hålla tråden vid liv.
Min 07:a har gjort allting rätt så här långt. Hon körs 7 km varannan dag och trots att vi måste köra på vägarna så har hon hittills skött sig med den äran. Mött bilar, sett traktorer bredvid vägen mm men hon bara pinnar på med öronen framåt.
Hon har testat om grejerna satt fast ordentligt en gång men då hon gick bet där så fortsatte hon som vanligt, glad o positiv.
Att det är bra trav i den lilla gör ju heller inte saken sämre. Jag gillar verkligen den här! :love:
Enda gången hon egentligen har misskött sig var när vi var på frysmärkning nu i höstas. Ettrigare liten häst hade dem nog aldrig sett...:o så hon har temperament iaf...
 
Sv: 07:orna!

Mina är inne på banan och har gått i vagn i några veckor nu, tar förmodligen hem dom innan jul.
 
Sv: 07:orna!

HAde upp tva av vara till kliniken haromdagen for rontgen (gick bra, inga storre fel!) och fick hora en del trevligheter om Peanuts brorsa. Tydligen har han planterat fotterna mellan skulderbladen pa folk och attackerat framforvarande kuskar vid jogg vid ett par tillfallen. Finns nog en aning attityd i familjen. Pea sjalv ska ju alltid sla nar man lyfter bakfotterna och rycker fram ur naven. For att inte tala om lindorna hon bar pa banan. Tack vare att hon ligger strax under 1.40 har jag ansiktet i precis lagom hojd nar jag bojer mig ner. Kul..!

Travaren gar jattebra. Har varit lite sjuk och tagit dte lugnt men ar tillbaka igen. Knackade i starx under kotan bak sa just nun forsoker jag lista ut basta sattet att skydda. For langt ner for polos och for hogt for skalpers. Ar radd att karledsskydd kommer forsvinna i snon sa jag satsar nog pa karled + rejala polos. Tacker hela benet pa stackaren for att komma at en flack stor som en krona.

Svarting har upptackt att det ar skoj att bitas. Han gor det garna och hela tiden. Hur sot som helst!
 
Sv: 07:orna!

Vår ettåring körs ca varannan dag och det fungerar super fint:D Vi har ju så fina vägar att köra på nu på vintern. Men det är bara på helgerna man kan åka där annars är den trafikerad av kalkbilar. Men då på helgerna är den gudomligt fin, med fint packat snö så de knappt hörs att de springer:d
Senast vi var ut med lillen så fick han t o m en lite annorlunda sparring partner;) Efter en kruva stod det plötsligt en älg på vägen och han flyttade sig inte heller för sen vi tjoande på den, då tog den fart rätt in i skogen och det tyckte Mirre va super kul! Så han bara la sig ner i selen och tog i, och då syntes då inga "unghästkrämpor":D Men så fort älgen va borta så kom han väl på att han inte kunde hålla ihop travet i den farten så då gjorde de ont över allt:p
Kul liten pålle det där :heart
 
Sv: 07:orna!

Jag jobbar på med Evelina mina vanliga 5 km rundor. Har kört ca 3 dagar i veckan (mån, ons, fre) men ska nu öka på till 4 ggr. mån, tis tors o fre.
I januari länger jag sträckorna något till 6-7 km.
Hon verkar tycka det är skoj.
Ökar på självmant och travar riktigt bra. FÅr hålla igen henna ibland.
Busar gör hon lite då och då så man får ju vara på sin vakt. Men oftast sköter hon sig.
I skogen har hon öppet huvudlag, ingen käk, vanligt tvådelat bett.
När jag kör på åkern får jag dock sätta på stängt, käk och mössa för att hon ska springa rakt fram och hålla sig på alla fyra. :-)
Men det har blitt mycket bättre!!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
671
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
743
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 809
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • E-coli hund
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp