Sv: 07:orna!

Så nu har jag kört Evve på det nya stället. De gick bra.
Nu jääääädrar ska här tränas så hon kanske komma till banan.
Nu vet jag ett superbra ställe där det blir backträning i framtiden.
Ganska lång lätt stigande backe utan bilar. Men nu var det tjälalossning i den och vi körde bara nerför. FÅr hålla oss till att köra nedför ett bra tag till tror jag.
 
Sv: 07:orna!

Samma här ;) får börja ligga i lite nu efter "ledigheten" så vi också kommer till banan ngn gång :p Men hur gör ni? Hur ofta kör ni? Funderar på om man ska köra lite oftare?
 
Sv: 07:orna!

Jag kommer nog åka in till banan nästa vecka nångång.. Ska bli spännande.

Det har inte alls blivit så mkt kört sista veckorna som jag skulle velat. P.g.a. att Gnista har blivit en riktig expert på att ta av sig skorna. Alltid dagen innan eller samma dag som jag tänkt köra.

Håller på att träna på att sko, men känner mig inte tillräckligt duktig för att slå på en sko helt utan övervakning ännu. Glappar skon eller om nån söm har rykt är det inga problem däremot. För nästan alltid är nånting.

Men det känns bra iaf.. har utökat körvändan till ungefär 1 mil nu. Då kör jag fartlekar vilket hon tycker är jättekul. Eller jag märker då en skillnad på henne mot förut när jag körde samma tempo hela vändan. Hon vill gärna gasa hela tiden.

Förut har jag som fortast kört 21km/h (ca 2.50) i farlekarna eftersom det är den farten hon har valt när jag manat på henne. Men sist hände något. Då kom vi upp i 23 hur enkelt som helst (2.30) och helt plötsligt så gick det 21 så fort jag lät henne trava istället för 18-19.

Jag har inte jätte stor erfarenhet av att köra men jag märkte att bakdelen rörde sig annorlunda. Så jag antar att hon hittade tekniken lite.

Men men ska inte ta över tråden helt..

Är bara kul när man verkligen ser att det händer nånting.
 
Sv: 07:orna!

Okej, så roligt att det går bra! Klart det alltid ska vara ngt som hindrar en från att köra :grin: men men inte mycket att göra åt. Men typiskt då man tänkt köra och det skanas skor :crazy: Min tjej hade lite ledigt i två veckor nu, tyckte hon behövde det. Gjorde underverk :) hon tar för sig mycket mer nu och det flyter på ganska bra. Tänkte jag fortsätter också varannan dag men utökar lite. Blir nog banan nästa helg hoppas jag, bara vi får transporten ngn gång!
 
Sv: 07:orna!

Jag kör min lilla ibland två-tre dagar i sträck. Därefter vilodag. Ibland varannan dag. Allt lite beroende på hur hon växer och mår. Hon går ibland i horswalkern istället för att köras. Åker till banan varannan helg. Börjar komma ner i tid en del nu. Allt efter hur fort hon vill springa och gör lätt. Senast gick hon 1,40 med en speed på 200 m i 1,33. I helgen så ska vi till banan och bara jogga sakta.
 
Sv: 07:orna!

Okej. HUr fort för ni hemma nu? Alltså om ni bara kör på vanliga grusvägar som inte är allt för stenhårda?
Idag körde vi 2 min tempo dvs 30 km/h. Jag kände det att så mycket fortare kan jag nog inte köra nu utan att vara på banan. Underlaget blir för stumt.
Riktigt sugen på att åka till banan nu! Så länge hon håller sig på alla fyra och inte sparkar är hon hur trevlig som helst att köra.
Måste erkäna att jag tyckte det kändes som att det gick jättefort :-) Hur jag jag våga köra henne dubblet så fort??
 
Sv: 07:orna!

Hemma kör jag aldrig fort. Kör runt 20km inte fortare. Har mkt kuperat och få platta vägar så då får det gå lite långsamare. Två minuters tempo och snabbare kör jag bara på banan. Både rundbanan och på rakbanan. När jag åker med min så får hon ibland gå snabbare och ibland som nu i helgen mest bara jogga långsamt i speedcar.
Har man flackare så kan man väl köra lite fortare men jag föredrar att ta det lite lugnare.
 
Sv: 07:orna!

det är endast på en sträcka jag vågar köra så fort med henne.
Känns som om jag endast kan bygga på hennes kondis o styrka hemma nu.
Banan får fixa snabbjobben.
Har hittat en bra backe att köra i nu med, men den får vänta ett litet tag till tror jag. Banan först.
Idag efter passet kletade jag in hennes framben o knän med sweclay. Har en spann jag måste bli av med. Så hela hon lär väl vara vit imorgon lite här o var. Lindande nämligen inte benen :-)
 
Sv: 07:orna!

Kör inte heller så fort hemma. Fast hon vill, igen tvekan! Försöker jogga och sen får hon ta i lite på rakor och små uppförsbackar. Kör lite i skogen ibland så hon får "dra" lite. Hoppas hoppas vi får transporten i helgen så vi kan åka då till banan :laugh:
 
Sv: 07:orna!

Jag varvar mellan 17-18 km/h upp till 23 km/h.. det är väl typ 2.35 som snabbast. Men det har varit så dåliga vägar med mkt blöt snö så vagnen har farit åt alla håll (rockard) så det är bara korta bitar.. Brukar försöka gå ner så långt som till 15 km/h innan jag manar på henne. Hon tycker de är roligare att göra så än att springa samma fart hela tiden.. Det märks.

Men nu har dom stängt av hemma i skogen så nu måste jag åka till rakbanan istället i skogen på andra sidan byn eller vad man ska säga. Där får vi väl se om jag kör lite fortare. Men det är ingen brådska ännu för min del.

Var in till banan igår och hon skötte sig fint. Trava på bra. Tittade en hel del bara.

Jag har ett kallblod för dom som inte vet det
 
Sv: 07:orna!

Äntligen kom vi iväg! :laugh: Bandebuten är gjord. Var såå nervös, men min lilla stjärna skötte sig exemplariskt! Kan nästan tro att hon ej gjort ngt annat ;) Lugn och fin, inte stressad eller nervös alls, mest nyfiken. Hon ville såklart springa med alla hon mötte eller som sprang förbi och hon hälsade så artigt på alla, så sött. Hoppas det fortsätter så.
 
Sv: 07:orna!

Grattis, alltid lika skönt när dom sköter sig bra.
Min lilla ska gå sitt första provlopp på måndag. Hon har ju varit ganska många gånger på banan och tränar på bra. Har dock haft svårt att hitta träningssällskap då alla ska köra mkt fortare. Tempot är bestämt till 1,45 så det ska nog gå bra.
 
Sv: 07:orna!

Tackar :) Jag är överlycklig (första hästen jag kört in och tränar själv, dock ej på banan) Visst är det synd när man ej hittar ngn att träna ihop med, blir ju en helt annan grej. Spännande med provlopp :bump: lycka till!!
 
Sv: 07:orna!

96679_1239446139.jpg


Nu har vi varit in för andra gången på banan med Mirre (Kolarbo Marin).
Och han sköter sig fortfarande exemplariskt:D Idag fick vi inget sällskap av 07:or, så vi fick ta sällskap med grannens femåring när den värmde. Först körde de några bakvarv, sen vände de upp och voltade och körde 2140m. Jag trodde först inte att de skulle köra så fort, fast jag vet inte hur fort det gick för jag hade ingen klocka, men sista varvet måste i allefall gått nedåt 2 minuters tempo:) Han fick en galopp in i sista kurvan, då han började bryta ut lite(han visste var utgången låg). Men vad gör det när han gick så himla bra resten av "loppet".

Nästa lördag får vi i allefall sällskap av 07:or hoppas jag, för då är det första tillfället på det inplanerade "babyracen" som kommer att ske 6 lördagar framåt på Rättvik, då blir det nog lugnare tempo för att de ska kunna ha lite roligt också:) Vet i dags läget att det är vi och tre till som anmält intresse till det, men jag hoppas att det blir fler;)
 
Sv: 07:orna!

Vara tva sma gar bra just nu aven om hingsten kommer behova gruvligt med jobb i sommar.
Stoet (pacern) ar som en gammal garvad starthast i en babis kropp. Kan allt utan att man behover lara henne och det tuffar pa som taget. Hon gick 2.21 i fredags, forsta gangen i mellan biken istallet for joggern. Vaxer gor hon ocksa, nar vi kopte henne var hon bara 137 cm men nu i forrgar lag hon pa 145. Hoppas, hoppas att hon nar upp till 150 men det kanns inte som nagon omojlighet direkt.

Hingsten (travaren) ar tvartom. Dar ar det en kamp om att han ska halla sig pa mattan hela tiden. Snabbheten har han och kan trava som en gud nar han val vill men oftast ska det tittas pa annat eller skrika till hastkompisarna i stallarna. Han vill verkligen inte ligga i rygg sa nu joggar vi honom i ratvarv i rygg varje dag. Lite laskigt ar det allt. Nar jag korde lilla stoet forsokte han hopp upp och betacka henne nar han passerade och nar jag korde valacken attackerade han sa edt var nod och nappe vi hann undan. Kanner hur han kryper upp bakom mig och stryker mulen efter ryggen. Skulle verkligen behova bli av med kulorna men agaren tror han ska vinna hambot sa det ar out of question (vilken agare tror inte det?)
Han gick for ovrigt 2.24 med galopp (en hast grasades utanfor banan och koncentrationen flog at fanders) ocksa han i mellan biken nu.
 
Sv: 07:orna!

Jag är fortfarande på funderarstadiet när det gäller babyracen. Skulle personligen tycka att det kändes bättre om de satte idealtid. Så jag vet om hon kan vara med utan att ta skada av det. Men jag tror nog att jag kanske hoppar in om ett par veckor isåfall. Så hon får pröva att gå tillsammans med en rutinerad häst först.
 
Sv: 07:orna!

Jag är fortfarande på funderarstadiet när det gäller babyracen. Skulle personligen tycka att det kändes bättre om de satte idealtid. Så jag vet om hon kan vara med utan att ta skada av det. Men jag tror nog att jag kanske hoppar in om ett par veckor isåfall. Så hon får pröva att gå tillsammans med en rutinerad häst först.

Jag tror att de skulle gå jätte bra för er, det är ju "sämsta" hästen som bestämmer tempot:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
668
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
743
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
678
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 804
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp