Alltså, jag önskar att någon kunde filma hur min häst beter sig när hon går "på rehab" efter vila.
Hon är så fruktansvärt kärvänlig och arbetsvillig, och extremt tacksam för all tid man lägger ned.
Igår tog jag av henne grimman för att tränsa men stod med tränset lågt hängades i ena handen medan jag pratade med en stallkompis och C bokstavligt talat sänkte huvudet och letade sin in i tränset.
Det är alltid samma sak när hon fått vara utan jobb under en längre period - och det värmer såklart i hjärtat.
Det betyder såklart också att stallkompisarna gör ett bra jobb med henne när jag är bortrest, eftersom hon är oförändrat arbetsvillig när jag kommer tillbaka.
Känner mig lyckligt lottad, även om det är så typiskt att en häst med detta hjärtat skall vara så olycksdrabbad...
Vi var iallafall ute i 45 minuter igår, och hon kändes toppen! Red i en annan sadel som jag fått låna hem över helgen eftersom jag efter som jag har insett att erreplusen inte längre är optimalt. Under hösten/vintern har den sakta med säkert börja glida bakåt under arbete, och jag har också kommit i underfund med att jag inte sitter optimalt i den. Jag är ju 175 lång med långa ben och jag känner lite att jag inte riktigt sitter så bra som jag gör i vissa andra sadlar, hamnar lite i bakvikt. Hon ömmar inte, men är dåligt musklad vid skuldrorna som hon alltid varit hos mig (och jag har ju alltid haft den sadeln..)
Igår kändes hon fin, bjöd fint och längde jämt och stadigt i traven. Sadeln låg blixtstilla under hela passet.
Red lite tempoväxlingar och skritt/trav övergångar samt skänkelvikningar och öppnor/slutor på vägen hem och C verkade nöjd. Sadeln är i vidaste laget så jag behöver padda upp den lite mer än Erreplussen. Men den ligger mer balanserat och stilla på något sätt. Och ger mig en bättre position både sittandes och i fältsits. Men en del av mig säger att jag är helt från vettet om jag köper en hoppsadel som jag inte hoppat hästen i... (Trots att jag aldrig hoppade i erreplussen heller.. )
Nåväl, ikväll väntas det lite travjogg i uppförsbacke, och jag har trots allt 4 dagar på mig att känna efter. Så jag låter det vara så länge, och njuter av soliga sommarkvällar på ryggen av en lycklig häst.