Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skriver en röntgenremiss till mig själv och lyckas lura ortopedbakjouren att kolla på foten och fick skämmas för min fina lindning med hästens blå klisterlindor, han underkände den.
Jag får nog hålla med Vouge lite...tycker rut verkar vara väldigt oförutsägbar. Grå är ju oxå himla spooky emellanåt men aldrig att han skulle landa i något hinder. Var rädd om dig @Marvin
Hur vet du det?
Spolmask? Är ju väldigt ovanligt på vuxna hästar. Vad låg epgn på på resp? Har han sällskap i hagen?Det är så tradigt med Caspians usla immunförsvar. Han hade mask igen fast jag knappt gör något annat än mockar hage. Låter aldrig det gå fler än 2 dagar på sommarhalvåret om jag är hemma och jag mockar alltid på vintern om det inte är fastfruset. Trots detta har jag avmaskat i helgen mot både spolmask och liten blodmask (efter odling självklart) igen. Han nollade förra sommaren men sen var de tillbaka på hösten igen. Igår var han pigg som en mört. Kanske har han varit lugnare för att masken tagit lite energi ifrån honom, eller så hade han bara en superpigg dag. Jag hoppas på det sistnämnda för jag gillade hans nya, lugna jag. Även om jag gillar den glada också...
Ja du, han går ensam numera och ingen av de hästarna han gått med de senaste 3 åren har testat positivt för det. Så det är lite mystiskt. Han har haft 100 förra våren (första gången), sen 0 i somras, 100 igen i höstas och 100 nu. Den här gången avmaskade vi med något på N (som tar lilla blodmasken också som han hade 400 av trots mockningen och avmaskning i höstas..) och nu kom det ut 5 döda spolmaskar och 2 blodmaskar. Höll på att dö av äckel, men det är väl bra att de kommer ut antar jag. I höstas har jag för mig att vi avmaskade med Alixur.Spolmask? Är ju väldigt ovanligt på vuxna hästar. Vad låg epgn på på resp? Har han sällskap i hagen?
Tänker att om du mockar så flitigt och gjort flera säsonger så är ju frågan var smittan kommer ifrån?
Det är mest störigt att vi inte blir av med masken, trots att jag är så noga. Vissa hästar verkar ju få problem med allt...@Amanda_F Men det var väl inte speciellt höga värden? Det där är de värden de flera hästar hos oss har trots mockning osv. Skulle absolut inte dra så höga växlar på de värdena.
Klikinbesöket idag visade en tydlig spricka i griffelbenet, orsakat av trauma.
Hon är ohalt, men som man ser på bilden är omkringliggande ligament påverkade, och det finns en tydlig lokal svullnad.
Zinkaband var tydligen helt perfekt agerat, vilket känns skönt. Det kortar nämligen ned läkningen något - eftersom den redan kunnat börja läka rätt från dag 1.
Prognosen är god, 4 veckors skritt 2x30 min och 10 dagars metacam. Vi fortsätter med zinkbandage vartannat dygn, benet måste alltid vara skyddat med antingen linda eller skydd för att minimera risken för islag på samma ställe. Hon får gå i sin vanliga rasthage.
Om det läker som det skall får vi jogga om 4 veckor igen.
Kontentan: Tur i oturen! Visa bifogad fil 14310