-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Igår flyttade min hästar in i sitt nya stall, de tyckte nog att det var lite ovant att sova inne i natt, men de vänjer sig förhoppningsvis. :)

Hej och tack!!

Jodå, i vissa grenar finns det bommar men inte i reining som tur är!!
Kommer bilder, måste byta dator först...

Mvh Susanne.

Mjo, timmer bryr hon sig inte om längre (hon måste ju titta på det, men inte mer än så).
Istället har hon kommit på hur fruktansvärt otäckt det är med grenar på marken..

Men i det stora hela sköter hon sig fruktansvärt bra nu, hon är inte så het och stirrig som i våras.
I måndags t.ex så var hon så otroligt avslappnad under en hel uteritt att jag kunde med att släppa tyglarna och bara åka häst (vilket aldrig hänt tidigare).
Vi har varit ute i halv storm och hon har knappt hoppat i luften för något, gått förbi stooora gula maskiner, över Tidan (på en bro), mött lastbilar på minimala grusvägar.. utan att blinka.
Att jag också möts av spetsade öron och gnäggningar nästan dagligen är inte så illa det heller :love:

Vet inte vad min häst går på för tillfället - men me like :D :love:

*kl*

Här har det hänt mycket sen jag skrev sist!
Vi har hunnit vara med på en Pay & Jump, vilket gick bra. Varit med i laghoppning division 2 med väldigt många fel :o Jag får ta på mig det, jag var bara så glad att hästen bjöd så hon blev flack och bommarna flög åt alla håll.
Planen är att vi ska skärpa till oss till nästa omgång men då är det i ridhus så det beror på om hon har glömt bort sin läktarskräck.

Windy poserade lite efter tävlingen
windy004.jpg

*kl*

Här går igångsättningen framåt med små små steg. Tömkörde i förrgår och han gick såå fint :laugh: Det är till att lägga band på sig och inte dra på för hårt, med tanke på den långa vilan. Måste ta mig tiden att trimma manen också, han ser ut som bergakungen själv.

KL
Hej hallå allihopa, ny i tråden!

Varit ägare 1 vecka åt en liten prins född -04:laugh: Eller snarare dottern men jag som mamma har huvudanvaret och kan hoppa upp om det behövs.

Vi har även en äldre läromästare men köpte nu denna lilla skapelse och hoppas få mycket kul i framtiden med honom.

Han är väldigt lugn i temperamentet, men är inte igångsatt så det visar sig vad det blir av han med kondition och muskler som just nu är väldigt frånvarande.

Han är mest riden i skog och mark, hoppad naturhinder samt löshoppad och mycket tömkörd (ska vara redo att lägga på skaklar enligt förra ägaren).

Så nu är han under igångsättning, han blir trött så fort! När vår äldre dam vilat pga av skador märks det inte alls på henne utan vi får man hejda henne. Den här är ambitiös i ca 25 min sen tar orken slut verkligen helt slut typ 'bär hem mig'. Jag har tömkört honom 2 gånger under veckan som gått och dottern har ridit 3 gånger ca 30-40 min åt gången. Har inte testat galloppen än (bara på provridningen). Försöker skritta mest, lite cavalletti idag som gick jättebra:) Annars ut i skogen och försöker hitta backar att klättra i vilket inte är lätt.

Under hur lång tid bör vi lägga upp uppbyggnaden?

Visar några bilder på vår sötnos:love:
046-1.jpg

042-1-1.jpg
KL

Oh gud så söt man kan vara, vad är de för nått?
Kan de finnas lite connemara i honom?

Jag skulle ta de ganska lugnt med uppbyggnaden, rida lågintensivt, hellre längre o lugnare tempo än kort o snabbt tempo.
Mycket i skogen, kanske som handhäst om den möjligheten finns.

När ni börjar hoppa skulle jag se till o hoppa låga hinder, 50 cm kanske, en lång stund. bara ligga o rulla, få den att koppla av och bli säker.

Sen skulle jag se till att mata på den lite för den ser lite tunn ut. Och den måste ha lite extra för att kunna bygga upp sig.
Var noga så att sadeln passar oxå för jag misstänker att den kommer ändra sigmkt i takt med mera träning.

Lycka till o välkommen till tråden :)

Välkommen säger jag med, jättesöt är han verkligen! :laugh:
Håller med FT_ryttare, skynda långsamt om ni vill ha en hållbar häst. En bra tummregel är att det tar lika lång tid att få tillbaks hästen i samma kondition som den var innan den ställdes av, som den tiden den har stått.
Även om själva konditionen (flåset) blir bättre snabbt så är det skelett, leder och senor som tar tid att stärka.

KL

Flamman säger hej från sitt nya stall :D

DSC04515.JPG

Tackar båda två, ja han är en riktig charmknutte, av renrasig new forest:love:.
Jo han är väldigt tunn och jag matar på med extra lucern. Är också medveten om att sadeln som passar nu inte kommer passa sen när han breddat sig. Försöker att inte rida med sadeln alls så mycket då han är så dåligt musklad.

Törs man skritta en timme fast man märker att han blir trött efter 30 min? Tycker det är en svår balansgång...

Handhäst var ju en idé :idea: Ska testa det i veckan! Ponnysarna kommer rätt bra överens och han följer henne gärna till och från hagen utan att dryga sig:D och hon verkar inte ha något emot honom heller fast han kliver inpå rumpan på henne ibland:angel:

Skulle vara bra att fortsätta inkörningen också men just nu är det köpstopp på all hästutrustning:angel: Men till vintern hoppas vi kunna tolka med han:)

Kl

Jag hade en vän med i stallet i förrgår, med kamera.

Det var längesedan Flamman visade sina sadeltvångssymptom med att bocka på lina/töm, men givetvis passade hon på när vi hade publik.
Jag tror att hon även blev störd/överaskad av den nya antislippadden som jag la på (och tog bort schabraket), den stack ut lite bakom sadeln och "fladdrade" henne på ryggen...

Så hon körde hela showen :grin:
dsc_0234_110309548.jpg

dsc_0226_110309617.jpg

dsc_0231_110309578.jpg

Men när jag satte upp sen så skötte hon sig riktigt bra! Travade med fin framåtbjudning, lång, låg och avslappnad. Inga bilder där tyvärr då jag fegade ur och ville att fotografen skulle hålla i fegsnöret... :angel:

Idag har jag ridit igen, var själv i stallet denna gång så det blev bara skritt, men hon var duktig, inga bockar idag :laugh: (andra gången uppsuttet efter fölningen)

Bilden i mitten hade man ju inte velat sitta på:D

De är lite dåligt drag i vår tråd tycker jag.
Ska inte säga nå själv för jag är värdelös på o uppdatera.

Men tänkte göra ett ryck nu!

De har varit en del tävlingar på sistone, mestadels Q som tävlat.
Vi har bla prövat på de här med dressyr igen.. o de gick ju galant!
Seger i en LB:1 med över 71% , duktig liten gul skötte sig exemplariskt bortsett från lite dålig bjudning i galoppen.
Men då hade han även gått en 115 dagen innan .. så han kanske var lite trött.

Sen fick de bli en lokal 110 för hans del då lillebror skulle debutera i tävlingssammanhang. Så Q fick följa med o agera sällskap o även springa runt en 110 för o få gå en lätt bana.
blev orytmiskt i en sväng och vi fick ett ner i omh. Dock snabb tid o en 3.eplats.

Helgen som var så var de återigen Q som fick tävla..
110 och 120 stod på schemat.
Hoppade hyfsat i grunden i 110 o var nolla, omhoppning på 120 o där var han riktigt fin o med på noterna.
Så de blev en seger med 5 sek marginal till 2.an:D:bump:
Q´s första seger i hoppning.

Sen i 120 som var en A0 så tappade jag återigen rytmen i en vä sväng.. de är tydligen vårt problem.
Så när jag vände upp o skulle hoppa 4.an snett så smet han på sidan om .. ren ryttarmiss o placeringen var som bortblåst.
Men de övriga hindren hoppade han riktigt bra, hög o fin.
Så nästa år blir de absolut sikte på 130.

I år har vi nog bara en dressyrtävling kvar..funderar på o starta en LA.3 om 2 veckor.

Calle har gått på sparlåga sista veckorna då jag är övertygad om att något är fel på honom.
Veterinärkoll på torsdag visar om jag har rätt i min känsla.
Han är ren o fin i benen men har tappat lite muskler runt bogspetsen på höger sida.
nått mysko är de..frågan är vad?!
Återkommer med diagnos!

Mittenbilden :eek:
Tur att det gick bra när du satt på :)

Uppdatering här:
Vi har stått lite still, en tjej i stallet provred Sixt förra söndagen.
Det gick väl.. :cool:
Hon var liiiite för hård i handen enligt Sixt, och det var NOLL framåtbjudning, istället bjöd hon på kickar och stegringar.

Sen har jag legat dunderförkyld och kravlade mig upp först i lördags, då skrittade vi runt gärdena (där hon är en flygande korv, och det var där vi gick omkull i våras).
Trots att det blåste rejält så skötte hon sig kalas,.
Hon var givetvis jättepigg, men flög inte i luften en enda gång, utan nöjde sig med att ta några travsteg och leka spännis.

Igår var det halv storm ute, då var det en tjoooohooooo häst jag satt på :D
Vi var verkligen överallt på vägarna, minsta lilla förhållning och hon taktade iväg.
Nåja, hon slappnade iallafall av lite i slutet..

*kl*

Här går igångsättningen lite sisådär. Hästarna har blivit vaccinerade, jag har varit förkyld, håller på att renovera hallen så märker hipsvips att klockan är halv elva på kvällarna, bäbis som pockar på tiden.. Men tycker inte synd om honom eftersom de är ute 16h/dag i stor gräshage :) Lite strategiskt att inte sätta igång honom för fullt ännu, eftersom jag då måste hålla igång för fullt!

Haha, nä jag underviker det så gott jag kan ;) Jag skulle helst vilja glömma hur det ser ut från backen med!

Hoppas att det inte är något allvarligt med Calle.

Ja, pepparpeppar så har hon inte kört riktigt sånna bockar med mig på!

Vad trist att det inte fungerade med medryttaren, du har haft lite otur med sånna innan också va? Jag tycker att det är jättesvårt att hitta någon som både hästen och man själv trivs med... eller så är det bara för att den egna hästen är lite speciell :angel:

Appropå medryttare så har jag faktiskt en kandidat till Flamman, hon har unghästvana, har tävlat både hoppning och fälttävlan (Fälttävlans SM om jag inte minns fel) Och hon är informerad om vad hon ger sig in på ;) Jag ska dock sätta igång henne lite bättre först och fölet ska bli avvand innan det blir aktuellt. Men det bra är att hon då kan tävla henne i hoppning :idea:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 559
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka