-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

De sadlarna verkar helt uinderbara, har tittat lite på såna.
Själv är jag numera inne på en Amerigo, är sadelprovning i helgen men får se hur jag gör.. om jag åker upp o mäter hästen eller om dom kan komma till mig.. dock blir de en omväg för dom.
Vill ju inte rida på calle nu när han ska vila.
ska ringa o höra med dom , hur de än blir så kommer jag bli fattig som en kyrkråtta.

4-åringen är en helbror till Q.
Qillevippen alias Nisse är en busig skimmel på ca 152 cm över havet... som Q och Tiger alltså.
Nåja, Q o Tiger är väl lite högre men Nisse kommer nog ikapp så småningom.

Vad bra att du var uppmärksam och inte ignorerade signalerna, då finns det ju goda chanser att det läker ut sig själv med lite vila :laugh: Det kan vara så svårt när det bara är något suspekt som ligger och gnager - inbillar man sig eller är det något som ska kollas upp? Och särskilt när det varit så varmt är det ju svårt att veta om lojheten beror på just värmen eller något annat!

KL

Den goda nyheten:

Jag vet var felet sitter på Ella-i bogen, hon kan inte stretcha vänster framben frammåt.

Den dåliga:

Jag vet inte om det går att fixa och vad det kommer att kosta.

Trots detta så går det att rida. Jag är själv låst i min ena höft, det märks vid stretching. Men har inte ont alls annars. Ella tuffar fortfarande på och protesterar inte mot jobb. Men jag känner att hon är inte helt loss i kroppen.

Hade en häst tidigare som var låst i höger bog, gick inte att stretcha. I hennes fall var det ett smärtminne. Veterinären böjde, klämde och drog (3 veterinärer totalt som gick igenom henne samtidigt) och de kunde konstatera att det inte var ett kvarliggande fel utan att jag skulle försöka få henne att släppa minnet genom att sakta försöka stretcha "by hand" så lång hon klarade det och sen få henne att trampa igenom via nerförsbackar o.s.v. för att få henne mer loss. Funkade faktiskt och jag håller tummarna för att det är nåt liknande för Ella. Be vet kolla upp först *håller tummarna* :)

Här går livet sin stilla gång. Värmen tar knäcken på oss allihop. Hästarna går i sin toppenhage och myser...när jag varit där och sprayat dom med flugmedel:cool:. Annars meddelar dom tydligt att jag kan ha betet för mig själv för dom vill IN!!! Idag var veterinären här och gav andra grundsprutan så nu kan vi snart ge oss iväg och träna.

Ser ut som om det nu ÄNTLIGEN löser sig med var vi ska bo så vi står åter inför en flytt...den sista slutgiltiga, får man väl hoppas:cool:

Lilly på betet
35640_412083307765_735617765_4378737_4880510_n.jpg

KL

W har fått en idé om att det är bra att dra tyglarna ur handen på medryttaren efter hindren när hon hoppar.
Hon har inte en suck att hålla emot. Han gör inte något bus direkt, men det blir ju svårt att styra efter hindren på långa tyglar...

Martingal hjälper inte ett dugg när han drar åt det hållet (alltså framåt - nedåt). Har ni tips på vad man kan göra?

Bålstyrka för att sitta emot och prova att lägga ner händerna på mankammen o hålla emot mot den.
Alltså tryck händerna neråt i manen i landningen.

prova även att lägga galoppbommar bakom hindren, då kan den inte bli lång utan måste hålla fokus.

Usch, lät inte kul för din medryttare. galoppbommar? och sitta emot som FT_ryttare sa.

För att hon inte ska kunna dra dem ur händerna prova montetyglar tills hon inser att det inte går? Gjorde jag, funkade super! (inget vidare snyggt dock)

*KL*

Longerade lilla räkan idag, tyckte dock inte det stämde helt. Vet inte om jag är hypokondrisk, men tyckte inte hon vart helt ren. Dock kunde ingen annan än jag se det, så det kanske bara var underlaget som spökade lite, vad tror ni?

http://www.youtube.com/watch?v=QzD_iAUUDc8
http://www.youtube.com/watch?v=nShf_POHbKw

Svårt att se på film. Men av det jag ser tycker jag att hon ser oren ut emellanåt.

Och förresten, KUK! FAN!

Jag kanske är i sadelletartagen igen. Ni vet, jag köpte ju en amerigo. Den ligger bra på Ella. Men min svanskota är inte sams med den. Märkte det efter en vecka utan ridning att jag inte hade ont i den längre.
Så jag lånade en kompis nya sadel, dressyr dock, men för att testa märket. Ella hängde som en betongklump i bettet fast hon fick upp ryggen bra så jag kunde knappt sitta på henne. Skavde upp skinnet vid höger sittben igen, fin blåsa blev det. Skavde upp framstjärten på illasittande trosor också.
Som grädde på moset flyger min förbannade stallkatt upp på sadeln när jag ska putsa av den och gör fina repor på sitsen. Det är så man smäller av. Men kompisen är hygglig och säger att om det skulle hända något med sadeln eller om hon behöver sälja så då får jag ersätta det.

Idag har jag provat min amerigo igen, kände inte av svanskotan, Ella var lättare i handen och lydigare. Har man stått i en vecka så har man glömt allt vad lydnad heter. Men, jag hade naturligtvis knäpptrosor idag med. Gissa vem som hade blodfläckar i trosan igen? Moi! Det får bli tömkörning i en vecka.

GAAAAAAAAAAAH.

Tack! Det får vart fall bli vila imorgon och känna igenom henne ordentligt och se hur hon är på lördag. Hoppas det bara var en daglig formsvacka.

Usch då, det lät inget vidare. Själv är jag bortskämmd med två sadlar som jag bara :love:

Vad är montetyglar? Det har jag aldrig sett:-D

Vi får hoppas att tränaren kanske får ordning på honom när han är där på utbildning, men fram tills dess ska jag be henne prova era råd. Tack!

Det kallas även för stegtygel, det är öglor som man kan hålla i, och det gör det omöjligt för hästen att kunna dra tyglarna ur handen, eftersom man håller i en ögla. :idea:

Bild

vad har du för Amerigo??
Jag är ju inne på amerigo o ska faktiskt prova såna imorgon :)

Vill du ha en dressyrsadel så har jag bestämt mig för o sälja min, den hänger bara där på sin hängare o ser fin ut.

Finns på annons här på buke. En amerigo cervia hopp.

Jag är lite osäker faktiskt. Ska ta och ge den en chans till. I går hade jag ju inte ont alls trots att jag suttit ner. Idag har jag tömkört pga att jag har fortfarande inte läkt i framstjärten. Aj aj.

Vad har du för dressyrsadel? Jag vill främst ha en hoppsadel. Än är vi inte på den nivån att det krävs en dressyrsadel.

Då har jag säkert sett annonsen då jag kollat många amerigoannonser men letar en CC isåfall.
Ska åka o möta upp en från amerigo nu som ska kolla in Calles rygg ordentligt.

Dressyrsadeln är en Prestige leonardo D.. normalbom och 17".
Tror den är 4 år gammal, jag har haft den i 2 år o alla vet väl hur mkt dressyr jag rider... mest i hoppsadel ;)
Den går att värma om o just nu är den på gränsen till för smal på båda mina och eftersom jag ska inhandla en ny hoppsadel modell svindyr så känns de bra o kunna sälja dressyrsadel o få ett bidrag till hoppsadeln:idea:

Jaha nu är man där igen med skadad häst eller rättare sagt han blev aldrig bra av behandlingen. Gav honom 14 dagar innan jag bestämde mig för ny runda. Prognos är nu halt på bägge !! Givitvis la han över från den ene till den andre frambenet. De hittar inget direkt...mer än ledvätska och det tyder ju på inflamation... nu ska det bli magnetröntgen...på Onsdag...hoppas de hittar anledningen. Sedan har jag tänkt själv utöver dessa härliga vetrinärer att trots han röntgad lite överallt så ska åka till en som är väldigt duktig på att kolla igenom ryggen. Så visst är det kul att ha en -04:confused::cry::cry:

Låter ju kul... eller inte.

Been there, done that. Med ett gäng hästar som varit skadade när jag börjat rida dem. Jättetrist.

Hoppas ändå på att det bättrar sig med hästen.

Vet du vad du letar efter för något?

willja: Vart är han på uppfostring?
Har du funderat nåt mer på det vi talade om sist? :)

kl
Om ni kommer ihåg så nämnde jag att vi skulle starta våran första riktigt ft den 10 juli. Sagt och gjort, i 35 graders värme och inte så mkt som en vindpust på nästan hela dagen slutade vi som 11 med 10 placerade av drygt 40 starter. 75,9 straff hamnade vi på. 1,9 straff ifrån sista platsen. Snacka om att jag blev paff, då jag medvetet red lugnt i terrängen, iom värmen.
57,2 straff i dressyren, 4 straff för rivning i hoppningen och 14 tidsfel i terrängen kan jag inte vara så mycket mer än skitnöjd första starten. Jag hade inga förhoppningar alls och körde bara på kul.

Men å andra sidan är det hemma banan, det märktes då hon var som ett ånglok. full galopp både upp för "djävulsbacken" och full fart ner på andra sidan, blinkade inte ens när hon gick ner i vattnet och ångade på järnet hela tiden. Super kul och jag är jättenöjd! :D
Ska se om jag kan få upp lite filmer som bevis också. ;)

Han är på uppfostring hos min tränare i ett par veckor. Det ska bli skönt att få honom lite igenomriden samtidigt som vi renoverar kök. Då hinner jag inte med honom som jag vill ändå.

Jag är helt klart fortfarande intresserad:-) Vi kan väl höras lite längre fram när han är tillbaka så kan vi se om vi kan få ihop det så du kan fortsätta tränarens jobb med hoppningen:-D

Kul att du provat på fälttävlan :)

Jag har iaf provat ut en ny sadel åt Calle o den kommer nästa vecka.
En amerigo Vega blev de och jag blev mkt fattigare... kyrkråtta.

Calle tar de lugnt ute i hagen ett tag till , ser ingen hälta på honom o fin i benen.
Men bättre o vila lite längre nu när den ändå vilar än o dra igång för tidigt.

Q kämpar på i värmen och jobbigt nog måste han oxå ha en ny sadel.. trodde de skulel gå med prestigen ett tag till men de är bara att inse.. den är för smal för honom oxå.
Så istället för o värma om den så tar syrran den till sin 3 åring o Q kommer få en billig sadel..förmodligen en prestige golden star, begagnad.
Så hoppas jag att han kan ha Vegan oxå.

Idag lånade vi en GS och åkte o tävlade.. 110 på nationell tävling o lilleman går in o skuttar runt med en attityd som säger... lätt som en plätt.
han är så söt den lille filuren.
dagen till ära knoppad o fin. Fick beröm från veterinären för fina knoppar:D

Jag har nog lagt det lite på is med sadelbytningen. Nu känner jag inte av svanskotan alls nämligen.

Det finns några sadlar jag skulle vilja prova och det är Lippo(?) och BR Jos Lansink http://www.nordicequine.com/produkter_lansink.php. Den senare har jag blivit tipsad om av en som också krävde en bred sittyta och hade häst med rak rygg. Båda märkena finns hos Sharpmans har jag sett.

Båda sadlarna är ju mycket mycket billigare än den jag har. Jag är lite tramsig med det här med kvaliteten. Älskar riktigt bra läder och gillar inte att köpa nytt, jag vill köpa något som håller att slita på länge. Lite konservativ är allt tanten.:D

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 559
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka