-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Skicka pm omedelbums!:bump:

Jag funderar på vem jag ska ta ut och vill inte testa någon som jag inte hört något om.

Ellas mamma hade vi ute kiro till för en herrans massa år sen. Efter behandlingen så lyfte hon mer på knäna när hon travade. Var tydlig skillnad.

Puttar upp oss lite med ett par nya bilder på min tjockis.

34446_421280688112_668158112_4586815_5641308_n.jpg

34446_421280693112_668158112_4586816_5801064_n.jpg

Hennes dotter är nu ~2,5 månader. De är rätt så lika :love:
34446_421280708112_668158112_4586819_6454762_n.jpg

Jättefina :love:

Bäbisen här låter vänta på sig, BF+9 idag :cool: Hade ju kunnat hålla igång hästarna ett par veckor till om jag vetat om att det skulle bli såhär segdraget!

Jättefina bilder!
Vi vill se mer på bäbisen :D :love:
Det kanske blir en liten bäbis i stallet nästa år, stallägarens sto är iväg nu för betäckning..

Kan säga att här har det inte hänt mycket på en vecka, Sixt har fått ofrivillig semester (eller ja, hon är säkert nöjd..)
Mina knän har varit bedrövliga den här veckan, att cykla mer än på jobbet har jag kunnat glömma..
Men imorgon bitti kommer hovslagaren, då behöver fröken jag-kan-inte-stå-still-när-han-äter-upp-mina-fötter longeras lite innan :cool:

Herr A brukar också behöva rastas lite innan :cool: Annars blir han väldigt otålig innan det är över! Nu är han ju barfota iom att han ska få långt sommarlov, så hoppas att hovis tycker att han kan gå så en period till = går mkt snabbare än när det ska skor på också.

Egentligen är det planerat att de ska verkas nästa vecka, men eftersom MiniModett ännu inte masat sig ut så vete gudarna! Får nog skjuta på det en vecka, de är inte speciellt långa i fötterna just eftersom de är barfota :)

+ Modett
Tack! Jag har inte vågat lägga in så många bilder på fölisen.. vill inte bomba sönder tråden :angel: ;)

Men om ni vill kika mer på henne så kan ni titta i mitt FB album. Länk (hoppas det fungerar) Där finns massor av bilder! :D

Flamman är också väldigt på tårna nu, jag kan nog börja sätta igång henne nu snart, hon behöver hjärnjympa!
Men jag kommer inte att ha råd att köpa en ny sadel fören i slutet av sommaren, så jag är lite kluven till hur jag ska göra. Kanske börja med att tömköra och longera lite smått.

På onsdag kommer hovis hit, då blir det första "riktiga" verkningen för bäbisen, ska bli spännande! Men hon har varit klockren i all hantering hittills :love:

Det brukar ju faktiskt gå bra, fast klart det är spännande :laugh: Både för ägare och fölis :D

Flashback till förrförra sommaren när jag jobbade som djurskötare och en ko skulle få klövarna fixade. DET är intressanta grejjer det! Där hissades hon upp och hängde så snällt och dinglade i en ställning medan kalven hoppade ur sitt bås och sedan sprang runt mamma hela tiden. Tänk att hissa upp en häst..

Äsch, du får ruva på MiniModett en vecka till! ;)

Finns det en vägg att "söka stöd hos" så är Sixt jättesnäll att sko, även när hon precis haft boxvila ifjol så stod hon som ett ljus när han skodde - då var det första gången han skodde, och Sixt är alltid ängslig med nytt folk.

Nu är det däremot för varmt för att vara inne, och vid uppbindningsplatsen ute finns inga väggar - då lever hon rövare :devil:

Jag önskar att Sixt kunde gå barfota, men första sommaren jag hade henne gjorde hon det, hovarna var FRUKTANSVÄRDA!
Hon ömmade även i hagen, var extremt ojämn och hur uppfläkta som helst.. det tog lååång tid att åtgärda.
Ändå hade hon gått barfota hela sitt liv, dock i välputsade och vattenpassmätta hagar.. :cool:

Äsch då, barfota som är så skönt under betet :( Akilles hade gått barfota hela livet tills han flyttade till mig (feb 08, född i april så nästan 4 år) och har riktigt bra hovkvalla. Dock så har han en bakhov som gärna flyter ut lite på yttern och blir rak på innern, men det råder ju en bra hovis bot på med rätt skoning! Sen vill jag ogärna vara utan brodd vinterhalvåret..

A har förresten varit mkt lugnare och beskedligare att sko i mitt egna stall än "historiskt sett", det är väl kanske för att det är så litet och lugnt..

Haha, det hade varit en syn med en häst upphissad i taket :D Flamman hade fått spunk!

Tack, visst är hon det! Jag är så kär i henne... och så totalt okomplicerad! :love:

Fast säkert ergonomiskt för hovis :D Man borde väl säkert kunna vänja dem, tror dock att skeppet har seglat för FjantAkilles :angel: Är så nöjd över att han blivit lite lättare att spraya med insektsmedel - tro inte att det skulle gå att göra i hagen utan att hålla fast honom och utan att han först backar 20 meter, eller utan att han går omkring åtminstone lite i boxen. Men han ser inte längre ut som att man sprayar honom med frätande syra och kan faktiskt stå stilla med blott en missnöjd och spänd min när han märker att man inte ger sig ;)

Ska man jämföra med hos uppfödarna (och första skoningarna) så har hon blivit jätteduktig.
Innan jag köpte henne tog det flera timmar att verka henne, första skoningen fick vi dela upp på två dagar - killen var helt slut, och Sixt var på väg in i skogen med mig :angel:
Nu tar det runt en timme, väldigt sällan längre.

Apropå insektsmedel (sprayflaskor över lag) var hon totalt livrädd för i början, inte ens med äpplen och morötter fick jag inte komma i närheten med flaskan.
Nu står hon lugnt och avslappnat lös i hagen medan jag noggrannt sprayar hela hästen (pälsglansen går utmärkt att spraya i pannluggen) :D

Liten uppdatering från mitt håll..

Q går bättre o bättre i takt med att styrkan byggs upp igen, stod ju länge pga en muskelsträckning i våras.
Planerat att gå en 110 om 1½ vecka och sen ett meeting (110,110/115 och 120) helgen efter.

Calle känns inge vidare.. stelt o stumt samt rätt loj.
har flera orsaker de kan bero på, värme,mkt insekter, vassa tänder eller sadeln.
Sätter en stor peng på sadeln, den ligger för taskigt men jag jobbar på att få tag på en ny sadel, helst begagnad.
Tänderna ska vi in på kliniken o kolla i eftermiddag och när vi ändå är inne får vetten kolla igenom lite mera.
Dock har jag inte fullt förtroende för denna vet, så vi riktar främst in oss på tänderna.

Dessutom tar han de lugnt denna vecka utifall de är en infektion, vilket jag inte tror.
Ev kommer de tas lite blodprover oxå..bara för o checka läget.
Om allt ser bra ut o allt känns bra så är samma tävlingar planerad för honom som för Q. dock högre klasser.

Håhå, jag skulle vilja uppleva den dag som A:et står avslappnad och lös i hagen :D Allt utom tomma händer eller borstar är av ONDO! Och mutor - knappast! Men så mycket flygfän som det är i år = så mycket som han blir sprayad så vore det underligt om han inte gav med sig lite :laugh:

FT: Hoppas det inte är något "allvarligt"! Spännande med tävlingar, hoppas för er skull att det inte är såhär varmt bara *smälter i värmen*

KL.

Idag ska jag köra medryttaren och W till hoppträning och bara och sitta brevid och njuta:) Jag är så himla trött så jag orkar verkligen inte rida ordentligt i värmen. Skönt att få titta på lite. Det känns verkligen som om vi tar stora steg framåt. Äntligen!!

Om två veckor åker W på utbildning medan vi renoverar huset och sen hoppas jag att jag har vilat mig i form medan han blivit drillad på alla sätt och vis:D

Nått allvarligt var de inte men en liten reaktion på högra framkotan.
Jag satte mig emot att behandla, dels för att jag inte gillar när man går in i lederna och dels för att jag tyckte de var för lite reaktion för att behandla.
De är skillnad när dom är riktigt halta men calle visar bara ytterst lite så jag väljer att låta honom vila istället.

Han får gå o äta gräs, gå lite promenader (håller både mig o han igång;) ) och så ska jag få låna ultraljudet av min hovis så kan jag köra de på honom.
Tävlingarna ställer vi in o så får liten gul åka själv.

Med calle ur spel så får jag lite tid över till att sätta igång Q´s 4 åriga lillebror ordentligt.
Inget ont som inte har ngt gott med sig ;)
Plus att jag har lite mer tid på mig att hitta en sadel.. och jobba ihop pengar till den oxå:angel:

Bara för att tråden låg överst och bara för att du svarat sist så orkade jag mig in, det är väl ingen mer än du som vet vem jag är :angel:

Vem är fyraåringen?

Tiger gick sin första startfälttävlan i helgen, helt lovely, spec i terrängen :love: Funderar på att anmäla till första 90-klassen 8/8 på samma bana men fegar lite. Får se efter startfälttävlan hemma 19/7 och en terrängträning för hovis. Egentligen borde vi väl ut o hopptävla i stället, men det är så tråkigt :o Men åtm en träningshoppning på 90 borde vi ju klämma in såklart. Har blivit lite dumt med jobb o hoppträning på den dagen de har träningshoppning i länet.

Ang sadlar så har vi äntligen fixat en ny till Tiger, som ligger STILL :D Inte en mm bakåt glider den. Förra låg ju "bra" på så vis att den inte tryckte ngt men den åkte lätt lite för mkt bak. Dessutom är den nya helt underbar att rida i, en Prestige Eventing så jag kan ha mina korta jäkla läder utan att hålla på o åka av :bow:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 559
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka