-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Hoppas du är återställd nu efter din hjärnskakning.

KL

Själv är jag vrålnöjd efter dagens träningspass. Mutter samlar på hoppövningar som hon klipper ut ur Ridsport och en av dessa använde vi oss av idag. Galoppera på volt över tre hinder.

Jag tänkte att det klarar jag aldrig men jodå, bara jag ger fasen i att mockla och grejja utan bara gungar med så gick det jättebra! Volthindren stod i ena änden av ridhuset och så hade vi ett rättupstående med ett plastskynke på och hjälpbom i andra. Red i en åtta över dessa och tamig tusan att vi fixade. Och det gick bra. Det känns som att jag börjar fatta galoppen. Synd bara att filmkameran inte var med.

Igår var däremot Ella både till salu och slakfärdig. Ett ok dressyrpass men på hemvägen...:eek: Jag skulle testa att rida åt andra hållet när jag kom ut på vägen hem. Jisses. Ella blev illförbannad och kastade sig runt och småreste sig lite. Snurrade henne och hackade med sporrarna på henne och vips var hon jättelydig.
Red ca 50 m och då var ju folk i hästhagen hos grannen!:eek: Kasta sig runt och stegra sig måste man göra då. Tror ni mig när jag säger att jag hade lust att strypa hästen då?

Tur att det går alldeles lysande emellanåt. Jag har en häst som är liten, ser burkig ut, har inga direkta rörelser att tala om, är sned i framstället, fruktansvärt dåligt sadelläge, raka bogar, ett jäkla humör, kräver mycket stimulans för att inte vara vråltittig och har haft svårt med balansen. Och så har vi ju sommarexemet.:cool:
Men, vägringsgener har hon inte fått i alla fall. Den kön stod hon inte i när det anlaget delades ut. Hoppning är något som hon tycker är störtkul!:love: Dessutom trivs vi ihop jag o Ella. Vi har varit bundisar ända sedan hon kom ut ur moderlivet.

Haha, hon är dessutom kul att läsa om, Ellan. Det kan du lägga till på pluslistan! Alltid skönt att höra att man inte är ensam om att ha en knasboll till häst! :D

Aida: Säker att du inte ska flytta uppåt igen..? ;)

KL

Har ni lämnat bort era hästar för vidareutbildning någonting?
Jag börjar fundera på att lämna honom några veckor hos min tränare för att hon ska rida till honom och kanske tävla honom någon lätt klass sedan för att vi ska komma över den tröskeln på ett bra sätt. Han är ju lite rodeo med jämna mellanrum. Nu har han lugnat sig i dressyren, men hoppningen är desto värre och min medryttare tycker nog det är lite läskigt att hoppa honom som det var tänkt. Jag bävar för vad han ska tycka om vita dressyrstaket och nya hinder...

Visst kostar det en del att lämna bort honom, men samtidigt så kostar det ju med träning för honom och mig också och resultatet kommer säkert snabbare om tränaren rider honom.

Hur resonerar ni kring utbildningen av era hästar?

Jag funderar på att lämna bort Sixt för träning, hon är ju bara så förbannat svår så fort någon annan ska rida.
Men en riktigt duktig ryttare som skulle kunna utbilda henne och starta några tävlingar hade inte varit helt fel.

Jag har hittat lite mobilbilder på min knubbis, eftersom jag inte har någon vettig kamera så..

18/1 (shit vilken fettisboll hon var!)
Bild0027.jpg

10/5
Bild0165.jpg

7/6
Bild0318.jpg

Bild0317.jpg

8/6
Bild0335.jpg

Känner du att det verkar bäst så kanske det är ide att tänka på, du känner ju henne bäst trots allt. :)

Willja: Jag har inte tänkt tanken på någon av minasom jag haft faktiskt. Därimot har jag haft några tillridnings hästar hos mig som jag har fått i ordning på (lr iaf bättre ordning än då de kom. ;) )
Men visst kan det vara bra om man hittar någon duktig som passar med hästen. Då är det ju också värt att lägga en del pengar på också. :)

AK Eng: Ni är iaf för härliga att läsa om, det är en sak som är säker. :D

Kl

Näää, jag har inte gått och dött lr nåt åt det hållet. Därimot mitt bredband och min telefon som gått och tagit semester i ett par veckor. :grin:

Men nu är det på g igen, ett tag till iaf.. Ska flytta snart och då lär det ligga nere ett tag till kan jag tänka mig. Det är så roligt med sånt där.. när det väl fungerar. Hmpf!

Annars så går damen bra, har hunnit med några starter, hennes andra terräng träning och hennes första fälttävlans tävling. Här kör vi hårt. :D

Startade i christinehamn för några veckor sen och nollade i 115 och ett surt pet i 120. hunnit med en till med 2 120 som hon nollade bägge.

115 christinehman
http://www.youtube.com/watch?v=JtENOEUF8jg

startfält tävlan 12/6
dressyrprov
http://www.youtube.com/watch?v=T1nzsjZY0Nk
Behöver träna mkt. :p

hoppprov
fjuttlågt tycker hon. haha
http://www.youtube.com/watch?v=BBED9cWsPAQ

en snutt av terrängen
första och andra hindret.
http://www.youtube.com/watch?v=o-EYeDbaP1Q

näst sista och sista
http://www.youtube.com/watch?v=XX8v7JZoQZA

Den 10 juli starta jag och Aprilia våran första debutant ft. Om jag hinner få fixat kort och sånt som ska vara med. Spännande tror jag det blir. :D

Kul att se er. Jag blir avundsjuk jag.:D

Igår så hade jag lust att döda Ella. Slita av öronen på henne eller nåt. Jag har så smått börjat rida ut igen och det har gått bra. Har lite bättre koll på henne och fixar att hålla ett någorlunda lugnt tempo och behöver inte hoppa av hela tiden. Hon tittade faktiskt inte på mycket alls igår. Inte förrän vi kom hem.:cool:
Jag red förbi vår ridbana och stallet och skulle göra en volt på mammas uppfart för att bara träna på att vi ska inte gå till stallet så fort vi kommer hem och inte kasta oss runt när vi ska svänga. Då dök lillebror Lanzelot upp bakom träden i hagen där han går. Ella kastade sig runt och började galoppera mot stallet. Jag tappade en stigbygel och fick hålla mig i manen för att inte bli hängande i tyglarna, då hade hon väl kastat av mig. Jävlar vad arg jag blev. En rejäl åthutning fick hon. Att bli skrämd är ok, men inte dra till stallet. Jag är så trött på det här beteendet så jag kan spy. Hon är säkert lika trött på mig. Hade hon varit lika sjåpig med hinder så vetifan om jag hade behållit henne, man ska ju ha roligt med sin häst. Men nu verkar hon ju tycka att hoppning är lika roligt som jag tycker så då ska det väl funka. Ingen idé att tvinga en häst att göra saker som den inte gillar.

Jag har aldrig funderat på att lämna bort för just utbildningens skull, däremot lånar jag ju ev ut honom nu när bäbisen kommer för att han ska få hållas igång/träna/tävla och det är ju en form av utbildning det med :) OM helt rätt person dyker upp. Det kommer en tjej som ska provrida idag. Lite smått pinsamt, han är ju halvvägs på bete och lite lagom småfet och sommarlat, plus att jag inte kunnat rida igenom honom på åtminstone en månad :angel: Men hon ville testa ändå för att se om kemin stämmer.

Sen, från imorrn, får han några veckors välförtjänt sommarlov oavsett hur det blir :bump: Han har ju hållit igång sedan förra sommarens 10 dagarsbete :cool: med undantag av vaccinationsvilan och förvisso inte hårt arbete under våren, men ett avbräck blir nog skönt för honom.

Då får vi hålla tummarna för att personkemin stämmer! Det är sååå himla skönt att ha en någon som kan stötta upp när barnen blir sjuka eller något annat kör ihop sig:-)

Joo, eller, både och :D Jag blir ju så pepp på att RIDA SJÄLV :D Men visst är det så som du säger. Jag har ju egentligen alltid tyckt att det är skönt med en medryttare en dag i veckan eller så, för att få tid till annat, och kan tro att det blir ännu mer värt med avlastning när man har en liten.

Men gud vad skönt att höra att det inte bara är min 04 som är fjantig ute :D

Igår underhöll han en studentfest med tvärnit, frysa fast, backa ut på den nyslagna höåkern, snurra runt och lite fina trumpetande. Allt detta gjorde min fjant på helt eget initiativ :devil: Fick dock inga applåder när vi väl kom förbi huset.

Fick trösta mig med att han faktiskt vågade sig förbi svinstallet helt själv utan att jag fick hoppa av och dessutom blev det inget besök på den nysådda åkern brevid...

Häromdagen när vi galopperade på en väg så befann sig helt plötsligt framdelen nere i ett dike... Han hade tydligen fått syn på något farligt någonstans... Men han blev rätt snopen när vägen bara försvann under honom så jag hoppas han tänker till nästa gång han får samma idé.

Man börjar fundera på när hästarna ska bli "vuxna" när man läser i denna tråden:-D

W har blivit mycket lugnare sen han har fått börja gå ut på nätterna. Skönt! Dessutom har han blivit lite småtjock:eek: Han som alltid varit min magra lilla krake som varit lite försiktig har istället blivit en småtjock ångvält!!

Det känns som om jag har ägt 4 hästar i en sedan i september. En för varje årstid! Snart kanske jag känner honom;)

I helgen blir det träningsläger! Det ska bli sååå kul! Hoppas vi får en skjuts i rätt riktning...
Kanske kan jag få tips på hur i hela friden jag ska lära mig att sitta ner i traven?? (det blir ju svårt att tävla dressyr om jag inte kan det:d)

Samma här mycket lugnare sedan han går ute. Fast det kanske även beror på inget kraftfoder.

fick ge honom väldigt mycket proteintillskott för han har vuxit så mycket på både bredden och höjden. Nu är han färdig växt och jag han tydligen inte sluta med tillskottet i tid för nu börjar han mer likna en fet julgris :p men han rids nästan varje dag så jag hoppas att jag kan hålla honom i någorlunda smalt skick.

Idag är det en stor dag...min -04 blev friskförklarad:laugh::laugh::bump::banana:
När veterinärn sa detta ja så nästan kom glädjetårarnar....fan att man ska va så känslig.....jag är ju man Ha ha.
Så nu ska vi skritta ikväll och ta låååång tid på oss att komma i form. underbart att vara på banan igen.........!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 559
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka