-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Jag och kissen blir sambosar med ett stycke norrman! (som pratar en blandning mellan göteborgska och norrländska) :D
Hans familj har en gård :)

Det kan bli roliga dialektkombinationer, svärpäronen har en granne som pratar en mix av skånska och pitmål :D (dvs piteåbondska, vet inte om uttrycket pitmål är allmänt känt :angel:)

Men vad kul, då tar du häst och pick och pack och flyttar uppåt landet alltså?

Haha, snyggt :D

Jag pratar en blandning mellan västgötska och stockholmska (somrarna hos släkten som liten satte sina spår), och har fruktansvärt lätt för att ta efter andra, så jag kommer nog prata ganska spännande rätt snabbt ;)

Ja, så som det ser ut nu så flyttar vi när huset är beboligt, han ska renovera lite först :laugh:

Vad kul :bump: Fast ännu roligare hade det såklart varit om du skulle bli Umebo ;) Men Sundsvallsekipage tävlar ju förvisso här rätt ofta..! En nackdel med Norra Sverige - du får lov att resa fan så mycket längre om du vill tävla för att kunna rida de (ganska få) tävlingar som erbjuds under en säsong.

Känner själv att jag, åtminstone just nu, inte har något sug alls att tävla längre. Fy sjutton för att kliva upp i gryningen, åka iväg 20 mil enkel väg och tillbringa en helg borta innan du åker 20 mil hem igen :crazy:

Hyssssch!! Vill ju inte skrämma den blivande norrlänningen :angel: :D Vi låtsas som att det är längsta tänkbara :D

Bildbomb på mig och min plutt från den senaste veckan:
http://www.bilddagboken.se
25523_1275859921.jpg

11244_1275909701.jpg

93632_1275909728.jpg

87080_1275859707.jpg

13523_1275860052.jpg

67637_1275936550.jpg

19102_1275936285.jpg

Ååååh, inte lite inspirerande :bump: Men eftersom jag nu bara har 17 dagar kvar tills bäbisens beräknade födelsedatum så blir det varken hoppning eller galopp på några härliga fält här :mad: Jobbade skänkelvikningar igår och skrittade ut en kortis efteråt längs vägen, föga upphetsande.

Fina bilder! Ni ser ju ut att vara härligt på gång nu :laugh:
Visst var det du som köpte en Tekna sadel? (Globus?)
Isåfall, vad tycker du om den? Hur mycket stöd är det i den?

Ja, nu vill det till att ni ser upp ;)
Är så stolt över min lilla flicka, som hoppar så högt, kan byta galopp (ibland), kan gå i skrittmaskin.

Japp, det var jag det (bilden längst upp sitter jag i den btw)
Tycker jättemycket om den, stora stöd, men inte så att man känner sig fast. (gjorde jag tex i en wintec IW) sen är den mjuk att sitta i och bossorna är jättemjuka. :love:

.

Tss, you wish :D nedanför mitten! ;)

*kl*
Ska kolla här också, vilket insektsmedel tycker ni funkar bäst? Köpte Renons sist för att testa. Jädra dyrt för verkningslösa droppar måste jag säga :mad: Har Switch också men vete gudarna hur bra det hjälper.. Akilles är mäkta besvärad på kvällarna nu när anabolamyggen anfaller.

Senast ändrad:

Tack, jag funderar på att testa en sån. Ska prova Globus ordo först, men Teknan är ju en aning billigare :laugh: Har du testat någon annan av globusarna? (min dam är rätt bred och globus är ju rätt generösa i bomvidd. Mätte henne nu, efter fölningen och omusklad, till 105 grader. Så jag hoppas att de fungerar).
Låter bra att det är mycket stöd i den! :laugh:

Oh, norrlandsmyggen saknar jag inte!
Jag använder switch plus 4ess salvan. Fungerar så där.

Jag hittade ett medel ett år så var superbra! Jag satte det på den ena hästen som var mest besvärad av mygg och knott. Och sedan var han heeelt lugn, inte en svansviftning!
Men tror ni inte då att de har dragit in det och inte säljer det längre... så jäkla typiskt! :mad:

Jag har inte hittat nått lika bra igen...
(renons är totalt meningslöst)

Tell me about it :mad: Spraya varje dag, hjälper knappt och inte är det speciellt drygt heller. Två tummar ner, köpte det nyss och snart är det slut.

Kollade på Lantmanna idag, på ett medel stod det att det "höll insekterna borta i 5 timmar" :eek: Det är ju ingenting! Ska man inte göra annat än jaga runt med flaskan i hand?! Ultrashielden hade de haft erbjudande på så den var slut, det sista medlet de hade tror jag heter Perfekt och de har jag provat nån gång men minns inte riktigt hur effektivt det var.. Vill gärna slippa spraya varje dag, och åtminstone så ska ju flygfäna hålla sig borta om man ändå måste göra det!

Jag har för övrigt världens fjollhäst (för den som missat det :p).

Vi har börjat vara i skogen.. och det är ganska.. actionfyllt.
Helst ska man försöka galoppera förbi VARENDA sten längs stigen, takta förbi VARENDA rot/gren.
Gärna försöka sticka när det kommer en farlig taxi för att man har fullt upp med att stirra på en rishög att man inte ens lägger märke till bilen förren den nästan åkt förbi, och blir då skiträdd.

Jag längtar såååå tills hon är i riktigt bra kondtion.. eller inte :p

Åh, men det finns tävlingar 10 mil bort också om man har tur :angel: Haha, det är lite annorlunda mot för söderut, de som provat båda brukar kommentera att på en 10-milsradie i södra Sverige kan de välja bland 10 tävlingar - här får du antingen ställa in dig på att resa en hel del eller helt enkelt inte rida så många tävlingar.

Nu hör ju både Umeå och Sundsvall till de lite större städerna som dels har flera lokala klubbar men även tävlingar i närmaste grannstäderna på kanske 5 mils enkel väg så har man inte så stora ambitioner räcker det gott och väl :laugh: Min hemmaklubb är ju dock Piteå Ridklubb, som har elitlag i både häst- och ponnyhoppning. DE brudarna reser! Ponnytjejerna rider final i Strömsholm nu, och har alltså närmare 100 mil enkel väg att åka. Pust..

Låter som Akilles, litegrann :D Man får uppmärksamma honom på de mer reella farorna när han stirrar sig blind på någon inbillad fara :D Dock hör han mer till stanna-och-stirra-med-bultande-hjärta-kategorin än galoppera-förbi-kategorin!

Jag har också märkt hur snabbt bortskämd man blir. När jag bodde i Härnösand så var det 7 mil till närmsta tävlingsplats (förutom hemma) och det var aldrig några problem att köra!
När jag flyttade hit ner till skåne (kristianstad) så hände det nått... Jag körde ner till trelleborg på en tävling för 2 år sen, vilket var ca 9mil och på vägen hem igen så lovade jag mig själv att aldrig köra så långt för en tävling igen! :eek:

Vi kan ju hoppas att det går lika snabbt att ställa om åt andra hållet :cool: (för Sinfonies skull, jag flyttar inte norrut igen.)

idag har vi tävlat... vaknade till ösregn o sen har de regnat,regnat o regnat:crazy:

Banan blev slaskigare o slaskigare för varje regndroppe som föll.
Planen var att rida 110 på Q som precis kommit igång och 110,120 på calle som uppvärmning efter kraschen o inför nästa helgs meeting.

Red 110 o Calle hoppade strålande faktiskt, jättefin på hinder o mkt bättre språngkurva än vanligt. NÖJD!
Q blev lite trött av underlaget som sög som tusan och var inte lika spänstig som vanligt, fastnade ävl i underlaget.
men rädd om s ig är han o en enkel nolla även där.

Sen packade jag ihop mina saker och åkte hem, ingen ide o gå in i en 120 o riskera en skada pga underlaget när den den hoppade så bra i 110.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 559
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka