-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

*Smyger in med en uppdatering*

Lilly går på bete men jobbas då och då för att hålla hullet i schack. Jag har fått nytt jobb som tar både kraft och energi så sista veckan blev det inte så mycket "hästtid"...Det lugnar sig väl med mer rutin, hoppas jag :o ...

Dock överraskar fröken mig i stort sett varje gång jag jobbar henne och det är lite surt att jag inte kan ta henne till någon tävling förrän möjligen till hösten. Lätt och mjuk att rida, följsam och stark...arbetsvillig! Kul :D

Igår tog vi en lång skön och avkopplande skritt och travrunda i skogen (skog har vi väldigt gott om här ;)) och hade 3-åringen på släp. Jobbade öppna, sluta och övergångar trots släpets lite motspänstiga hållning...och lite hyssig då han prompt skulle nypa Lilly i haserna hela tiden:mad:.

Lite spännande var det också...trots att vi bor nära vildmarken passerar vi ju lite gårdar och skrikande ungar som spelade boll, hoppade på studsmatta och fulla vuxna som hojade när vi red förbi...miljöträning på hög nivå:cool: men det gick att passera med bägge som då mer såg ut som giraffer...

Nöjd är jag ändock, trots att vi inte kommit iväg på nåt kul än som clinics men det kommer. Ha en skön sommar allihop!!!!!!!!!!!:idea:

Vad mysigt med mycket skog, önskar jag fanns där jag står också.
Fast det får inte gå till överstyr dock.

*KL*
Släppte Rea på bete i torsdags, har dragit ut på det eftersom jag inte vill få hem en tunna till häst efter betet, så hagarna är lite nerbetade redan. Det komiska är att det är HON som bestämmer i hagen :O hon som alltid varit jätteunderlägsen.

Igår var hon halt på ena frambenet, tog in henne idag - ingenting!
Måste varit en formsvacka eller något, för efter att vi varit ute på en promenad i ca 30 minuter vart hon inte halt igår heller.... mystiskt.

Går i tankar om att köra in henne, någon som kört in sin här inne? :)

Haha, tycker det är fränt med handhäst, vete tusan om jag vågat det :D Iallafall inte med Akilles-muppen. Han är inte nämnvärt brydd om sällskap över huvud taget men de får inte bli fööööör närgångna, så någon som nöp honom i haserna.. :eek:! Eller i och för sig, vore det ett sto skulle det säkerligen gå bra :love: Han är ju Mr Bombastic.

*kl*
Mina betar och ser ut att ha det sååå skönt såhär i arla morgonstund. Efter 3 dagars regnande är det just nu en perfekt, solig, sval hästmorgon och flygfäna har inte vaknat än. Blir nog att börja sova ute för dem from i inatt, hittills har de fått komma in och sussa.

Senast ändrad:

Sixt skulle nog agera förvirrad höna om hon hade handhäst - däremot skulle hon nog vara en perfekt handhäst :idea:
Hon är riktigt klängig mot andra hästar, speciellt om man inte är hemma.

Akilles är ju en pådrivare. Så om det finns någon variant där man vallar handhästen är han som klippt och skuren :idea:

*KL*

Nu börjar vi återhämta oss ifrån helgens träningsläger! Det var det roligaste jag gjort sedan jag vet inte när:D

W skötte sig över förväntan och vi har tagit oss över många trösklar. Både mentala och ridtekniskt.

Medryttaren var med två pass och hoppade honom för första gången någonsin. Han var faktiskt helt ok, även om han inte har koll på benen riktigt.

Nu ska vi hem och försöka få till våra skänkelvikningar samt öva, öva och öva på att han inte drar tygeln ur händerna på mig.

Här finns lite filmbevis:

Hoppning med medryttaren:
http://www.youtube.com/watch?v=MSOpxH5dAh0

Travjobb över bommar: (Lite bättre reglerbarhet önskar jag mig på detta passet)
http://www.youtube.com/watch?v=L3ePzCqAEXQ

Galopp över bom: (Här finns mycket att jobba på kan vi säga, men vi har kommit en bit på väg efter helgen i alla fall:-) Han har inte gjort någon direkt rodeo förutom det lilla skuttet i denna filmen vilket känns kanon.)
http://www.youtube.com/watch?v=frEmxFrLI4c

Nu vill jag åka på läger igen:bump:

Men så himla roligt! Jag vill också TRÄNAAAA! Grymt vad peppad man kan bli när man inte "får" :angel: Men med Akilles "lillebror" beräknad att födas på fredag så får jag nog vackert vänta några veckor iallafall.

*kl*
Tycker både synd om hästarna och är glad för deras skull. Sovit ute första natten, gick jättebra, och därmed första sovmorgonen för mig på läääänge. En fördel med att vara gravid är de många kissturerna under natten då jag även kunde kolla ut genom fönstret och se att allt var lugnt i hagen :angel:

Synd tycker jag om dem pga de f*rbannades j*vla insekterna! GIGANTISKA bremsar terroriserar dem nu när det är sol och varmt, GIGANTISKA mygg när det är kallare väder. Akilles försökte springa ifrån dem idag, det är åtminstone vad jag tolkar det som. Han galopperade och galopperade, men varje gång han stannade så var de på honom igen. Han var nådigt förbannad kan jag säga. Synd att han inte förstår att hur han än springer så finns de där när han stannar, och han är bara ännu mer lockande när han fått upp blodcirkulationen. Varken switchen eller ultrashielden kan hjälpa nämnvärt :cry:

Hejsan.
Läste att du har problem med irriterade insekter hittade på ett forum med hus-kurer här på buke
Har lika själv så jag tänkte testa några som stod i tråden själv, enligt dom som skrivit in dom ska dom fungera.

- Flugmedel
*Svampa hästen varje dag med 1 del ÄCV 10 delar vatten.
Bakteriedödande, och illaluktand, håller i alla fall några knott/flugor borta.

*Koka upp 1L vatten med en halv burk Timjan. Låt stå och dra över natten. Sila och tillsätt 2-3 dl grön såpa. Spraya eller svampa på hästen. Funkar bra. Har använt det i 5 somrar nu. (Ingen långtidsverkan så man får ta på lite varje dag.)

- Fästingmedel
*Koka upp en halv påse timjan i 1 liter vatten. Låt det dra tills det svalnat. Pressa 1 citron i detta. Sila väl genom en silduk eller dyl. Häll vätskan i en sprayflaska. Upprepa varje dag.

Kan ju hoppas att dom fungerar.

Timjan har jag också läst om på ett par ställen, så bara jag kommer ihåg nästa gång jag är på affären ska jag investera :) Det är värt att prova.

*kl*

Jag :love: min häst idag!
Och det är inte ofta det ;)

Vi var ute i skogen, och jag tänkte prova en ny ridväg och tänkte "hm, det här ser ut som ett typiskt älgbo.."
Så jag ägnade all koncentration åt att spana efter älgar..
Helt plötsligt var vi mitt ute i ingenstans, ingen väg eller stig så långt jag kunde se.

Det var så trångt mellan träden på vissa ställen att jag fick lägga benen mot framför sadeln och ta ett mantag och hoppas på det bästa.
Ibland gick leran upp till magen.. Grenar låg och bildade 80-90 cm högar (som definitivt inte bar en häst, utan hon fick ta i som satan), ibland var det branta klippor eller sumpmark.
Hela tiden plöjde min fjolltratt med spetsade öron och var så nöjd!

När vi väl hittat stigen igen så ville hon INTE gå där, hon skulle ut i skogen igen.. :p

Ja precis :D

Igår blev hon riktigt midsommarfin, blommor och allt.
Min kompis gjorde det mesta, jag står dock för den välplacerade lupinen ;)

Vi var ute i 2,5 timme, visserligen ledde jag Sixt nästan hela tiden, hoppade upp och red henne i alla gångarter på en jättefin grusväg.
Jag hade rakt bett, vilket hon inte haft på länge, och det märktes.. hon var vrålstark.

Bild025.jpg

Bild011.jpg

Bild059.jpg

Och ett alldeles hemskt klipp när vi travar.
För långa tyglar och stolsits deluxe.
Men men, får skylla på att klockan var vid 23 igårkväll :angel:

Igår (26/6) var det 1 år senan jag provred min häst :love:

På det året har det hänt mycket, så bara för det blir det bildbomb på före efter :angel:

Men först ska jag berätta om dumheterna vi hittade på idag - hoppade stockar. Hjälp vad kul det var, riktigt sugen på att starta fälttävlan nu ju. Har ju faktiskt tagit kortet, men har hört att de går ut efter x antal år om man inte tävlat, vilket jag inte gjort... Sen har jag ytterligare ett problem, har ingen ryttarbok. Vilken fin start på vår fälltävlans karriär!:grin:

Bildbevis: (tagen ur mobilfilm)
83672_1277590069.jpg

KL

Den goda nyheten:

Jag vet var felet sitter på Ella-i bogen, hon kan inte stretcha vänster framben frammåt.

Den dåliga:

Jag vet inte om det går att fixa och vad det kommer att kosta.

Trots detta så går det att rida. Jag är själv låst i min ena höft, det märks vid stretching. Men har inte ont alls annars. Ella tuffar fortfarande på och protesterar inte mot jobb. Men jag känner att hon är inte helt loss i kroppen.

Steg 1 är ju att komma på vad/var som är galet. Nu får vi hoppas att det är lätt och billigt (eller åtminstone inte allt för svårt och dyrt) att åtgärda :)

Jag hade ute en kiropraktor som justerade bogen på W i veckan. Jisses vilken skillnad det blev när han åtgärdat det hela! Jag hoppas det räcker med något sådant för dig också!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 559
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka