-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Lider med dig. Det var då fan att man inte ska få tag i billigare saker till odjuren. Synd att de inte förstår hur mycket man lägger ut på dem.

Vad det gäller prestige, det verkar ju finnas massor ute till salu. Antar att det är för att det är en sadel som det säljs massor av. Och att de nyare inte går att stoppa om. Jag vill ha en sadel som man kan stoppa om och anpassa individuellt. Gillar inte iden med permanentstoppade bossor.

Ujujuj här måste de uppdateras eftersom tråden ligger långt ner på sidan 3:eek:

Min sadel är på ingång.. blivit lite försenat men imorgon ska den vara här :)
Calle ser fräsch ut på lina o kiropraktor har kollat igenom honom o inte hittat nå katastrofalt..lite stelare här o där men inga stora grejer.
Så imorgon börjar vi skritta igång skeppet:love:

Q har varit på tävling och dominerat totalt..
Han är så häftig.
Var på ett nationellt meeting i helgen, han fick gå avd A för första gången.
fredag red jag 110 och Q var inte riktigt med på varför han skulle springa fort o svänga snävt i omhoppningen men han gjorde ett halvhjärtat försök, varför ha bråttom liksom?!?!
Felfri var han iaf o de slutade med en 5.e placering.
på lördag fick han gå 115 avd A och A0.. kanske inte de bästa eftersom han inte riktigt fattar de här med omhoppning men å andra sidan är han inte tränad för o gå tidshoppningar så planen var att ta de rätt lugnt o inte chansa allt för mkt.

Q laddade dock ordentligt och poletten trillade ner direkt, fick flera väldigt bra svängar o en bra galopp i honom, felfri och 3.e placering :banana:
De mot många rutinerade rosettjägare.

på söndag fick han gå tillbaka till avd B o gå 120 eftersom han inte är kvalad för att gå avd A där än.
orken var inte den bästa men den lilla krigaren kämpar tappert.
La en tå på en bakbom på 3.ans oxer o den ramlade.. sen vägrade han röra en bom.
Hoppade som tusan, 2-3dm över varje hinder och Arnold (som var på samma meeting) bara gapade när vi kom ut o sa.. ni skulle lätt ha ridit sista klassen (140) :rofl::bow:

Så just nu ligger Q på topp, calle har en del att bevisa ;)

*KL*
Dålig uppdatering från min sida.
Rea kommer att få en ofrivillig vilovecka som började i onsdags, då jag kvällen innan blev sjuk. Får mina perioder där jag inte kan göra mer än att ligga ner, försöker jag så mycket som resa mig upp blir jag så yr att jag i princip trillar ihop igen. Sen gör ju inte ont i ryggen saken att ligga ner bättre :crazy: Men sen blev jag tack och lov bättre och igår hade jag tänkt rida en liten sväng, men nej, då har hästen trampat 1 sko och fått världens balltramp. Så blev att pyssla med pållen och se glad ut. Och imorgon ska man iväg på "semester" och kommer hem onsdag kväll.

Idag efter lite omvårdnad och myspys ^^
Första gången hon ser en pressening, inte riktigt den reaktion jag väntat mig :angel:
87179_1280604993.jpg

Jag kan snart börja uppdatera lite i tråden igen!
Jag har börjat sätta igång Flamman nu nämligen :laugh:
Vi har jobbat mest från backen nu ett par veckor och jag letar efter en ny sadel, ska testa en globus crincle nästa vecka. Håll tummarna att den passar! Den ser überskön ut!

Jag har även fått reda på att jag ska göra ridprov samtidigt som fölmönstringen, för att kunna stambokföra stoet (om hon får tillräckliga poäng). Jag trodde inte att det skulle vara möjligt att göra det samtidigt som visningen och har därför inte planerat för det. Så jag hoppas att vi hinner förbereda oss ordentligt för det.. :crazy: Men det är inte mer avancerat än vad ridprovet på treårs är, så jag får väl hoppas att hon håller sig i skinnet, då borde det gå bra :angel:
16 dagar på oss.

och snart kan jag också börja uppdatera!
Hämtar kusen som bott hos tränaren i 3 veckor imorgon. Det ska bli grymt spännande att se vad hon lyckats med:D

Försöker få liv i tråden igen.. :eek:

Sixt har haft sommarlov, nu har hon dock växt lite väl... :p
Bilder från idag, första ridturen på ca 1 månad, hon skötte sig över förväntan - men visst lämnade vi lite avtryck i leran :p

100_2056.jpg

Jag vill åt ett håll, hon åt ett annat..

100_2063.jpg

100_2065.jpg

100_2073.jpg

*KL*

Tänkte försöka hjälpa till att få liv i eran tråd. Brukar vara in och läsa lite då och då och skrev också i någon tråd för länge sen.. Men då lyckades min häst vricka sig och fick knäledsinflammation och vi höll på med igångsättning i ett halvår så det var ju inte så kul att skriva om.
Men men.. Nu har hon faktiskt varit ridbar i ett år så jag hoppas att hon fortsätter med det :)

Har i alla fall en 04:a som kallas för Windy e. Wind Dancer- Last Liberty som jag har haft i fyra år nu.

Bild0109.jpg

Vi har tävlat i hoppning under våren upp till 1 m och nu i sommar så har vi provat på fälttävlan också vilket Windy verkar tycka är riktigt kul. Hon är ganska seg men vi lyckades rida för fort på våran första debutant :D

För hösten är målet att vi ska kvala till avdelning A i 1,10 och att jag inte ska tycka att det är jättehögt.

Här är en film från våran senaste hopptävling. Jag har en del problem med sitsen eftersom att hon har dykt så mycket efter hindrena och haft dålig framåtbjudning. Har fått en hel del hjälp med det på sistone så jag hoppas det ser bättre ut nästa gång jag blir filmad men ni får gärna ge mig tips :)

http://www.youtube.com/watch?v=wjvWTc5qyC4

En Wind Dancerbäbis! :love:
Träffade honom för några somrar sedan och har drömt om en avkomma sen dess :D

KL

Nu är äntligen W hemma igen och har gått och blivit vuxen hos tränaren! Hjälp vilken skillnad det var att rida honom efter att han stått hos henne i tre veckor! Superfin! Nu ska bara jag lära mig att rida också och framförallt att sitta i traven så vi kan starta någon dressyrtävling någon gång:-)

Hon hade provat en Eric le tixerant-gjord på honom och det gjorde också stoooor skillnad! Mycket bättre framåtbjudning och mer avspänd. Nu skummar han i munnen redan efter en liten stund i skritt!

Det ska bli så skoj att komma igång igen!!

Åh vad kul att ha fått träffa honom! Jag får nöja mig med det lilla som finns att hitta på nätet. Tycker det är jättesvårt att hitta info från Tyskland, min häst har flera syskon men jag har inte lyckats hitta någonting om dem :(

Ja, sen han flyttade från Kempke Hof finns inte mycket..
Jag har träffat en avkomma till honom, en jättefin valack (nykastrerad och opererad pga lösa benbitar), hade fina poäng med bl.a 10 på skritt.
Honom skulle jag gå med 20 minuter om dagen.. jag typ sprang, han skrittade :p
Men han var riktigt cool!

Haha det skulle aldrig hända med min sega häst som helst skulle vilja bli buren fram:angel:

----------------------------------------

I fredags var vi iväg på vår första hoppträning efter sommarvilan. Det gick väl lite fort till att börja med (mest tränat terräng senaste tiden), men Windy hoppade på allt och verkade tycka att det var kul. Dock så överhoppade hon sig på så gott som varje hinder så hon blev som en katapult för mig som fick klamra mig fast bäst jag kunde. Tyvärr klamrade jag mig fast med sporrarna också så att hon fick skav av dem :(

Idag var vi iväg på tävling, 1 m och 1,10 m. Sporrarna fick stanna hemma. I 1 m gick hon inte fram alls så hon räckte inte över bakbommen på en oxer. Resten tog hon sig över.
I 1,10 så fick jag liv i henne. Hon blev så vaken att hinderna blev livsfarliga så hon var tvungen att titta nära på dem innan hon kunde tänka sig att hoppa över. Vi kom inte så långt med andra ord.

Känner mig inte så nöjd just nu men jag visste egentligen redan innan att banan där är trång och jobbig för Windy som inte orkar samla sig tillräckligt än.
Ska hoppträna igen på onsdag så då hoppas jag att det känns bättre igen. Är på jakt efter ett par minisporrar också som jag törs använda vid hoppning framöver. Någon som har sett vart man kan köpa såna? Har bara hittat 15 mm som minst.

Vad fin han är!

Skulle vilja betäcka Windy med en connemarahingst men skulle inte ha råd och tid med två hästar som det ser ut nu.
Men någongång kanske :bump:

*kl*

Nu har vi landat...både efter flytt och nya jobbet. Plötsligt hittade jag tid över och gissa vad jag gjorde??? Jepp...nu är vi på G...Började i förrgår med att jobba Lilly lite på lina för att se hur hon rörde sig och om hon var med på noterna. Igår red jag 30 minuter mjujkgörande och idag red jag lite längre. Vi har en del jobb framför oss innan hon är i full form men allt sitter kvar som vi jobbat innan den här långa vilan. Kanske vi hinner med någon träning i höst och förhoppningsvis tävlar vi till våren...attan så bra det känns :D

Kl

Vi var iväg på fölvisning och stambokföring i lördags och det gick jättebra :laugh: Både mor och dotter skötte sig exemplariskt med allt; knoppning, lastning, körning och visning, inga som helst problem! :love:

Jag kunde inte göra ridprovet dock, för jag har inte lyckats hitta någon sadel som passar... eller det är inte sadlarna det är fel på egentligen.. det är den där tunnan till mage. Sadelläget och sadelgjordsläget skiljer med över en dm. :cool: Så i samråd med sadelutprovaren så ska jag tömköra henne ett tag till och jobba på magmusklerna, sen gör vi ett nytt försök, ev. även med en antislippadd och nån megadyr jäkla gjord, som ska hålla grejerna på plats.

Men Flamman blev Klass 2 i alla fall och Rozalie (hennes föl) Klass 1 :laugh:

P8202904.jpg

P8202852.jpg

Fölis
P8202648.jpg

P8213040.jpg

Kul att du nämner de.. för de är bak som han briljerar ;):love:

I helgen var vi på tävling igen och hästarna har gått rätt hårt sista veckan för att stärka sig inför höstens tävlingar. Tänkte inte toppa dom inför denna tävling utan de var mest bara för rutin för Q och mjukstart för Calle som vilat.

Q drog till med två felfria rundor, 110 var han tvåa och 120 avd b var han som sagt felfri.
Calle gick Avd A för första gången o fick bara starta 120.
Rider på nytt bett nu och de var en riktigt bra runda, nu kan jag galoppera på o vet att jag får respons då jag behöver bromsa.. förut har han mest trutat o blivit ännu långsammare.

Dessvärre skötte siginte piloten på sista hindret i omh utan red på istället för o kallt vänta, vi kom lite nära o han la en liten bakhov på frambommen o den trillade.
Men en av de bättre rundorna ändå och de visade sig räcka till 4.e plats ändå.
hade han varit nolla hade han vunnit... typiskt ;)
Men de bevisar att han kan vara snabb ändå, för jag red inte snävt men galopperade på i ett bra tempo o mark de räcker han så de räcker o blir över:cool:

Nu blir de nationella i Gävle om 1½ vecka :bump:

Fölis är ju bara för fantastiskt söt :love:

Har du testat en svängd gjord? Sixt hade noll bukmuskler i höstas, så sadeln gled bara fram med vanlig gjord (hon såg ut ungefär som om hon fölat nyss..) men med en svängd låg sadeln där den skulle.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 559
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka