04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

Jag känner mig helt off, så fort jag lämnar tråden skriver ni ju flera sidor :eek:

Iaf, även om jag egoistiskt nog inte kommenterar så mycket så är det jättekul att titta på alla era pållar. Unghästar är bara så underbara :love:

Idag var Tiger på sin andra hoppträning. Vart planerad till onsdag så jag red relativt "hårt" söndag - måndag och så blev den idag ist. Första gången pojken går 3 gånger på raken men han kändes bara fin.

Han är jätteloj på travhinder men så fort vi kommer i galopp vaknar han till. Men vi har hittat en helt underbar tränare som tålmodigt ser till att jag rider ordentligt och väntar ut honom och bitvis glänser även lilla Tiger till :love:

Och han kändes helt underbar på marken idag oxå, tränaren som första gången hade massa anmärkningar på hur han skulle ridas var riktigt nöjd. Tiger verkar trivas mycket bättre med pullargrimma, han slappnade av mycket bättre och vågade komma fram mer till bettet. Nu på slutet stretade han emot bettet endel och det krävdes massor med petnoga ridning och knappt ens det dög, så fort något blev lite fel blev han orolig i munnen och gjorde allt 10 gånger värre. Nu blir bettet med still och han är nöjd som en liten mört :)

Nu är vi anmälda till en liten connemarahoppning den 12 juli och ska försöka få in en träningshoppning innan dess.

Förresten, hur rider man på kvaliten? Är det något spec program eller vad ingår i själva gångartsdelen? Tiger kommer ju löshoppas eftersom han kommer gå som övervuxen ponny för avelsvärderingens skull.

På kvaliten brukar man rida 2 och 2 inför två domare (en gångarts och en exteriör) så säger dom vad man ska göra.
man rider alltså runt på 4 kantsspåret så säger dom , gör en volt, öka,minska, vänd snett igenom osv.

Oki :)

Då får vi nog öva på att rida lite mer vettigt i grupp, Tiger tror han måste springa i svansen på den andra hästen. Och så vill han alltid fram o hälsa :p Alldeles för social den där hästen...

Söt häst! :laugh: ser trevlig ut
Menar du att de tävlas som 2åringar i usa? är det som med travare och galoppörer att de utvecklas tidigare då eller? nollkoll.. :crazy:

Nej, egentligen utvecklas dom inte tidigare. Men i USA är det vanligt att hästarna tävlas mkt som 2-3-4 åringar kanske, och sen får gå till avel några år. Endel tävlas bara i 2 och 3 års futurityn och sen får de få föl/vila ett år eller två.
Sen finns det dom som kör sina hästar stenhårt från det att de är två, men nackdelarna med det visar sig oftast efter några år.

Haha ja jag vet hur de är, Q och framförallt Calle är likadana. Möter man en häst på ridbanan så måste man ju stanna o hälsa, annars är man otrevlig ;)

Står de dessutom en människa på backen måste man oxå stanna o hälsa, de utövade calle på sin första tävling. jag fick driva som en tok för hanville stanna o prata med banpersonalen!
Nu har han dock insett att man kan springa förbi dom utan att uppfattas som otrevlig hihi ;)

Haha, precis så känns det som att Tiger reagerar med: Han vill inte vara otrevlig ;) Så kul med liknande erfarenheter :D

När vi var hos vetten så kom det in folk och han glodde nästan ögonen ur sig och följde dem med blicken hela deras promenader i stallarna för att de skulle komma o hälsa på honom, sedan såg han nästan besviken ut när ingen ägnade honom någon uppmärksamhet :D :rofl:

Får tänka på det första gången vi startar ;)

Tack! :)
Jaa fast hon är inte så överdrivet stor. Kring 170cm tror jag. Fast alla kommenterar hennes storlek så det hade varit kul o kontrollmäta henne lite :) Och så är ju piloten på bilderna ganska liten så det gör ju sitt det :)

Imorgon åker Carisma och Compassen på bete med två andra fölston.
Ska bli så roligt att de får jämbördiga kompisar och GRÖNT gräs :banana:
Bilder från idag, på "stäppen" som de går på:
190608compassen.JPG

190608compassen1.JPG

Så snygg hon är!, och så duktig!:laugh:

Ska hälsa henne det! :D
Jaa för att vara 5-6e gången hon hoppar överhuvudtaget i sitt liv så är hon verkligen duktig. Det är som inga bekymmer! Hon hoppade en massa konstiga hinder utan fundering. En oxer med ett hus i mitten, en sån där safety system-grind som var skrikigt blå/gul, svartvita plank osv. Vandrade över en vattenmatta som ingenting. Ja hon är verkligen cool, lille mollymouse :) Är så himla glad som får hjälpa till med henne!

Bad är de för stam på henne?
Ser jättefin ut och duktig tjej som inte bryr sej om läskiga hinder :D

Idag har calle fått nya dojjor och på tisdag ska han träna hoppning igen.
I helgen blir de lite lungt med mestadels skritt/jogg eftersom jag har rätt mkt såhär i midsommartider, massa vänner som ska hinnas med ;)

Bad är de för stam på henne?
Ser jättefin ut och duktig tjej som inte bryr sej om läskiga hinder :D

Qalle - Mowgli - Unesco, så hon är rätt välstammad :)
Haha joo :D Det verkar lovande! Säljer man henne så kan man ju gladeligen skriva i annonsen att hon hoppar hus... för det gjorde hon ju :angel: Hahah

Carisma är så läcker :love:

Föl kan jag inte bedömma öht, pinsamt när uppfödaren jag rider hos varje frågar mig vad jag tycker om dem :o Men söt var ungen iaf :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar