04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

Haha, inside info ;)
Det finns en grusbana som är smal och lång (20x60 kanske) Men den används nästan aldrig.
Grusbanan som används mest är STOR, när det är dressyrtävlingar så brukar det vara två banor inne samtidigt och ändå gott om plats. Antar att det är här ni ska vara.

Sist det var connemara arrangemang i åstorp så var dom på gräsbanan. Den är också stor. Men det var kanske bara utställning då? Kollade inte så noga.

Jo utställningarna brukar gå på gräs men de sista åren tror jag ridningen gått mestadels på grus, det ska den göra iår iaf som jag fattat det som. Skönt tycker jag för jag blir så feg på gräs :o och broddar jag blir jagf feg om jag ska rida utan skydd (som nu) :o

Låter bra, då har vi gott om plats, vi svänger inte alltid så snyggt :D

Läcker!! Jag borde verkligen ta tag i tömkörningen... Men just nu är här snustorrt på vartenda fält = glashalt och stenhårt och grannens bana vägrar jag. Den är så djup och tung och nu dessutom dammig :(

Tiger uppdatering igen (känner att jag snart måste ta lite kort, mina inlägg är ju tråkiga :eek:)

Idag testade vi på lite långa tyglar. Jag fäste en longerlina i hans bettlösa träns (remontgrimma) och skulle se hur han funkade om man gick vid magen/bakdelen. Tiger tyckte jag var korkad och strosade runt på rakt spår och på volter i skritt och lite trav och tyckte intedet var något nytt med det. Suck. Nu måste jag ha hjälp med det OXÅ, för vad gör man nu liksom när allt det bara funkade med en gång? 20 min tog det.

Sedan byt vi till grimma och jag klättrade upp. Vi red på kalhygget för att lyfta på benen, försöka ta det lugnt och svänga med sits o skänklar utan att det blir trav hela tiden. Sedan gjorde vi seprentiner över vägen. Envishet ger resultat och tom på hemvägen skrittade han lugnt och kunde göra exakta snäva bågar över vägen utan att trva iväg en enda gång :D

Vi försökte även bada i sjön. Det tyckte Tiger inte alls om. När han väl doppat magen en gång ville han inte gå längre än till kotorna igen :rofl:

Sen gick vi hem.

Igår kom första blinningen, den satte sig på Tigers hals när vi just lastat. Idag är det många fler :( Men idag blåste det mycket så de satte sig knappt.

Ursäkta men vad är blinning?!
Antar att de är nån sort av flugfä..men vad för sort?

Idag har jag pysslat och donat med hage på gräsmattan, dock har inte calle o Q fått gå där utan idag var de dom 4 andra som fick käka gräs.

Skatten har kommit och jag passade på o köpa en dressyrsadel, efterlängtat.
Köpte begagnat och har inte provat rida i den med calle men la på den o de såg ut att passa bra :bump:
Provred den med evert (calles storebror 5 år) och de kändes bra o rida i, dock var evert väldigt nöjd med den o rörde sej mer än vanligt vilket gjorde att jag hade lite svår to hänga med i gunget :eek:
Längesen jag trimmade ordentligt med dressyr på en häst som rörde sej så stort :p

aha.. men jag bor 36 mil norr om dig.. så de har inte kommit hit än alltså ;)
Här är de kort o gott Broms, småsve och mygg:D

Hej hopp alla.

Får nog tyvärr meddela att det inte blir mycket mer inlägg i den här tråden för min del. Jag vet inte när det blir men lilla Hazze kommer att få somna in, antagligen innan dessa 6 veckorna är över. Återbesök är onödigt, han är riktigt dålig i hoven och rymmer ur sjukhagen varje dag nästan och springer en massa. :(

Får se hur det blir i framtiden med ny häst eller så, men just nu vill jag inte ens gå ut och borsta på honom, har redan börjat distansera mig från honom...

Men kära hjärtanes!

Så hemsk ledsamt.

Jag vet hur det känns att ta ett sådant beslut.

Men vad är det för fel på hoven?

Här har inte jag tid att sitta, ska ge mig iväg och träna lite hoppning med Ella. Första gången för henne.

Hoppas att mamma klarar av kameran så det blir lite bilder som jag kan dela med mig av till er.:bump:

kl.
jag har ju glömt o berätta att calle fyllde 4 år igår :bump::bump:
Ärligt talat glömde jag de oxå, harmkt o stå i just nu o har noll koll på vilken dag/datum de är.

Så Grattis calle en dag i efterskott :angel:

Hade inte heller en aning om vad blinning var. Har bara hört broms. Alltid lär man sig nått!

Grattis i efterskott Calle :D

A-K.Eng Lycka till på hoppträningen! Hoppas det blir några bilder!

Två meningslösa bilder på Carisma. Här händer inte så mycket nu för tiden, så det får bli "relax" bilder framöver :laugh:
Carisma-trtt.jpg

Carisma-trtt1.jpg

*kl*

Toppen fyllde för ca två veckor sedan, jag hade oxå glömt.:o:o

I dag var vi iväg och hopptränade för 3e gången och han var jätteduktig, stannade inte för något utan hoppade snällt över allt som jag styrde honom mot.:banana:
Han har väl kanske inte världens bästa frambensteknik, men alla är vi väl barn i början.:D:p:angel: Kul tyckte han att det var i alla fall, dock väldigt varmt, ca 28 grader i skuggan, puh.:cool: Hoppade för första gången flera hinder i följd och det gick faktiskt jättebra, ändring av riktning och allt..:angel:

Då får vi säga grattis till toppen i efterskott ;)

Kul att hoppningen går bra och sen är de så att de flesta unghästar hoppar med dinglande framben i början.

Idag lyckades mamma filma lite med kameran.

Ella bjöd på en överraskning som kommer med precis i slutet på filmen, dags att gå hem verkar hon tänka.:D

Träningen innebar att rida serpentin och volter runt koner för lydnadsträning, (Ella är nästan bara riden i skogen rakt fram), lite cavaletti på volt och så några språng mest i trav och några i galopp. Lite lagom för att vara första gången och för mig var det dessutom flera hundra år sen jag hoppade.:o

Så här såg det ut iallafall:

http://media.putfile.com/Hopplektion-

Hoppas på att mamma kan filma varje gång och att jag gör framsteg. Hästen gör rätt bara jag gör rätt.

trots att jag är stockholmare rakt igenom vet jag att Blinning är samma sak som BROMS! :D

FEL! Iaf i Halland :angel:

Blinning för mig är det avlånga rätt stora "flugorna" som svärmar runt och nästan direkt landar och biter på hästen.

Inte det stora med runda "megabina" som biter HÅRT men oftast bara kommer en och en och surrar som attan, de kallar vi broms!

*kl*

Håhåjaja..
Idag red jag på ridbanan och jag är GLAD att jag inte hade publik.
Det kändes som om jag red en fet lat ponny... han rör ju knappt sig :crazy: Jag smackade och skänklade så mycket jag kunde och saaaakta saaaakt rörde han sig, lite bättre i traven men han stannade gärna så fort han fick chansen och typ liksom frågade "nu räcker det väl för idag?"

Ridpasset varade i exakt 10 min så någon större ansträngning var det inte frågan om..

Måste hitta ridsällskap så vi kommer ut i skogen med draghjälp.

*delvis knapplån

Först måste jag bara säga att jag tänker på er Chili och Hazze :cry: fruktansvärt tråkigt!

Sen måste jag lägga mig i diskutionen om blinningar, för om jag har förstått det rätt så är det de bromsar som ser ut som "viggen" (som vi kallade dem när jag var liten) de ser ut så här http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=3005 :laugh: hur som helst så är de vidriga, alla stickande och bitande kryp :crazy:

och sist så kom jag på att jag har ju en hoppfilm från första gången vi hoppade bana med ponnyn som jag inte har visat här, och det är väl andra gången som vi hoppade med "riktiga" hinder istället för våra hemmabyggen :angel:
http://www.youtube.com/watch?v=1U-23Xij2W0
jag tycker att hon var duktig iaf :D

Det gjorde ni ju jättebra:laugh: Jag vet hur det känns och vara ringrostig som sagt, inte världens lättaste:D Hon hoppade ju mycket bättre i galopp, fast jag tror att Ella tyckte tyckte att det var lite för lågt;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits