04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

Gud hon är så himla fin :) Hur stor tror du hon blir?

Jag tror hon kanske kan komma upp i 175 cm, jag hoppas det, men allt över 170 är jag nöjd med! Båda föräldrarana är små, ligger på 175 cm.

Kul att det går åt rätt håll med pållen! Hältor är aldrig roliga!

Idag är ingen bra hästägardag. Jag har fått rejält huvudbry.

Provade att lastträna Ella idag. Visst hon går på transporten om jag går före och drar i repet. Hon vägrar gå in först. Har försökt med att låta henne gå över en plywoodskiva först, stanna o gå över den. Men in i transporten går hon INTE!

Det är inte envishet, hon blir stressad. Hon var svettig när vi slutade. Jag ser det som ett misslyckande även om hon gått in, backat ut på kommando och samma om igen. Det ska gå att lasta en häst utan att gå in först.

När vi har åkt med henne så brukar mamma vara med och stänga dörren och då har jag inte behövt ha henne att gå in själv.

När hon var yngre så har vi gått på transporten utan inredning och hon har snällt följt med. Men nu vill hon inte gärna. Hon beter sig dessutom konstigt när hon ska in, hoppar in med frambenen, nosar uppe i taket och donar.

Hon känner nog att jag blir irriterad och stressad över att det inte fungerar som jag vill. Vi får se imorgon igen. Oftast så brukar det gå bättre dagen därpå när jag fått fundera lite på saken.:D

Jag är extremt bortskämd då Ellas mamma fick stoppas så hon inte gick inte på fel sida i transporten. Fort skulle det gå, det var ashäftigt att komma ut i vida världen tydligen.:p Kunde inte Ella fått den genen?

ibland blir man inte rikitigt klok på dom :p men det är trotts allt 4 åriga ston vi snackar om ;)..

Min lilla dam var ut i skogen med sina 2 vänner i dag, skojjar ni om hon hade roligt ? :D Vi gick lite mellan träden, igenom sjöstora vattenpölar och hon gick precis vart jag än ville, hon är som en riktig skogstraktor! inte en tanke på tveka på gå från stigen in bland träden, fast hon gick från kompisar och hon inte gjort liknande förut! :D
*supernöjd matte*
Sen har vi jobbat lite NH i helgen minnsan, vilket har varit suuuuper :bow:
snart kannske det börjar funka å vara ute på tuné igen? ;)
Munkpeppar har också införskaffats!

Ja, det brukar komma en lite knepig period på våren när de är 4, har märkt det på andra kusar. Även valack.

*kl*

Var iväg och tränade dressyr idag. Toppen var jätteduktig men jag är faktiskt ganska besviken på tränaren! Hon ville att vi skulle göra 10 meters volter i galopp!!:eek: Det tycker jag är att kräva för mycket av en 4-åring! När jag sa det så sa hon bara att: Om jag säger att du ska göra en 10 metersvolt så blir det nog en 15 metersvolt?? Jag menar det kanske fungerar på någon som inte har tävlat och som inte vet hur liten en 10 metersvolt är, men när man har varit ute och tävlat lite så tänker man ju direkt aha 10 metersvolt då får jag inte gå över medellinjen... 10 metersvolter kommer ju faktiskt först i LA och det ska ju han klara tidigast om 1 år!! Hon körde ganska hårt med längningar och skänkelvikningar över hela diagonalen oxå.:confused: Jag tror faktiskt att jag kommer leta mig en annan tränare.. Vad tycker ni, är jag fånig??

Usch, nu är jag ledsen. Ringde distriktsveterinären och bad om råd. Han trodde vrickning, vila 4-6 veckor :o :(
Han kommer bli döfet, och den allra bästa tiden på året för ridturer bara försvinner.
Urk! Ska ringa de lokala veterinärerna nu också och se vad de säger, kanske får ta ut någon ändå, kanske finns något som kan hjälpa lite på traven.

Gud vad grinig jag blev nu.

Så trist. Men fetman kan du väl banta bort sen när ni väl kommit igång.

Ella red jag inte på över två månader förra vintern efter hon legat på operationsbordet för en hovböld. Men det var ju på vintern som sagt och jag kunde reglera matintaget.

Jag skulle inte vilja träna för en tränare jag inte känner att jag kan lita på.

Kan du inte prata med tränaren om hur du upplever det? Att hon ställer för höga krav på en fyraåring.

Mina hade verkligen inte klarat de passet.. skänkelvikningar och 10 metersvolter :eek:
Man får ju tänka på att han bara är 4, ska hålla många år och framförallt tycka att jobbet är roligt.
Jag som blir frustrerad över att mina kanppt går att ställa för då ramlar dom åt nå håll.

Ska iväg o kolla upp calle till veckan, han är irriterad i munnen o vargtänderna kommer på både över o underkäken.
tuggar konstigt ibland oxå.
Tävling imorgon sen får han ta de lite easy tills tänderna är fixade.

Jo, fetma går ju alltid att bli av med och frisk måste han ju få bli. But still... kunde han inte ha väntat med vintern med detta liksom?

Nu kan jag iaf spara mina pengar, behöver nog inte köpa en dressyrsadel riktigt än.

Jag tycker absolut inte att du är fånig! en 4-åring skall ha roligt på träningar,hitta framåtbjudningen och bli stark i kroppen. Långa skänkelvikningar och 10-metervolter känns inte som någonting som främjar detta. Dessutom skall man alltid lita på sin magkänsla:)

Tränade med min pålla senast igår och vi tränade övergångar och lite tempoväxlingar. Om det är kvalitéts som är målet så är ju det viktigaste att visa upp att man har en välriden häst som orkar bära sig själv i ändmålsenlig form. Jag rider efter att hon skall klara det när det är dax!

Lycka till!:banana:

Plågade stackars ofrivilliga Van Remo i paddocken idag, han gillar att jobba, men kanske inte i 25 plusgrader.:angel: Men han var duktig, lite seg kanske, men det blev endast ett minipass.
Bilder tagna med min nya kamera!, dock var den felinställd så bilderna blev suddiga & dana. Van Remo har "korta" ben på endel bilder, pga att min långa pappa på 190 har tagit bilderna. =P
Nu ska jag sluta babbla.
20390365.jpg

20390364.jpg

20390093.jpg

20390095.jpg

20390089.jpg

20390096.jpg

Råkade ta lite i honom, vilket han inte gillade =P
20390091.jpg

Senast ändrad:

Åh vad avis jag blir på alla era ridbilder... ni har kommit så långt!

På söndag ska vi rida ut med sällskap för första gången det ska bli spännande.

Han är fortfarande lite tjock/svullen i benet efter sin hag ut hoppning men jag hoppas att han bara fått ett slag eller något sådant för han är inte halt och när jag har på back on track skydden så minskar svullnaden.

Jag protesterade när hon ville att jag skulle göra 10-metersvolterna i galopp, men hon tog mig inte på allvar.:(
Tror faktiskt inte jag kan träna för någon vars åsikter går så långt ifrån mina egna!:cool:

Jag håller redan på att leta upp någon annan, är väldigt petig med mina tränare, vill ha valuta för mina pengar och känna mig nöjd annars går jag vidare. Har alltid gjort så och känner inget dåligt samvete för det, jag tänker mig själv som en betalande kund och inte som kompis.;)

Ja precis det är ju kvalitén som är målet för oss oxå och han ska ju inte säljas heller så jag förstår inte varför hon hade så bråttom! Jaja många vägar är det som bär till Rom, men jag tänker följa vår egen väg..:p Är för rädd om min bebis för att riskera något.:love:

Jag vet inte om hon blev ivrig bara för att han har lite lätt för sig?? Som sagt jag tänker nog leta upp en annan tränare som har samma filosofi som mig. :angel:

Tack så mkt!!:laugh: sånna kommentarer värmer!:)

Var i stallet & släppte ihop Nibbe & Van Remo med stallets nya häst. Det gick i 180 km/ h & båda mina hästar lekte araber med svansen upp.:p
20402805.jpg

Ska till stallet sen igen, har ni otur kommer det fler bilder då:angel::p

kl.
Jag har lite problem med mitt photobucket så jag lägger in från bilddagboken o hoppas att ni kan se bilderna.
Calle hoppade alltså 90 idag igen,första utetävlingen o han var en aning spänd o busig. rev ett då han blev lite flack o nonchalant på ett räcke, är ju så mkt roligare med oxrar ;)

Som ni ser på bilderna nedan så överdriver han sprången emellanåt. :angel:
79687_1210425507.jpg

92007_1210425568.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 136
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar