04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

Tack! Ja visst, hon är så fiiiin nu :love: På vintern ser hon så himla fånig ut, som en förvuxen ponny helt lurvig :devil:

*kl*

Nu har jag pratat med Palle men tyvärr förstod jag typ bara hälften av det han sa på svensk/danskan och dessutom så var han stressad så jag hann inte fråg allt jag ville ha svar på. Ska se om jag kan få hans mailadress och maila honom istället.
Men iaf han tycker att jag kan börja trava honom lite nu men vänta i 6 veckor innan jag börjar med galoppen. Han sa att det går inte att säga hur lång eller kort tid det tar för man får anpassa det till hästen hela tiden och vara mycket lyhörd och backa om man märker att han ömmar eller haltar.

Nu har han ju inte haltat en gång varken före eller efter operationen så skulle han börja halta nu så blir jag hysterisk :crazy:

Vissa dagar går det troll i...

Idag skulle veterinären komma ut för tandraspning och vaccination. Det blev lite missförstånd mellan mig och vet för jag trodde hon skulle ringa innan hon kom så jag fick stressa ut för att ta in mitt brunstiga sto som vägras fångas när hon är brunstig... så det tog lite tid och jag tänkte att min konvalecent kunde stå kvar ute själv...

Tja det tog 1 min sedan kom även han galopperandes till stallet :eek::crazy: han hade hoppat över staketet som är 1.40...

Eftersom stoet var sedmerad så fick de stå inne i boxarna i någon timme innan jag skulle släppa ut dem.
När jag kommer ut för att släppa ut dem så har konvalecenten rymt från sin box och galopperade glatt runt i sommarhagen...

Det possitiva i det hela var ju att han ser oerhört fräsch ut och ingen hälta what so ever.

Så nu har han både hoppat och galopperat...

Oj herregud! Hoppade han över... Men hur tog han sig ut från boxen då? Han måste vara en kreativ liten rackare :)

Ja om inte annat är han spänstig iaf :angel:

Vet inte hur han lyckats få upp dörren för jag har rejäla lås och jag vet att jag stängde ordentligt.

Ja hrm Palle sa att hoppningen får vi vänta med ett par månader till... Det känns som om han vill trotsa Palle :D

KL

GAAAAAAAAAAH!!!!!

Visst får jag vänta mig att lilla Ella är alldeles till sig i trasorna när jag inte hunnit rida på 2.5 vecka. Men så tittig som hon blir och vill galoppera helst hela tiden i räserfart gör att det känns lite farligt. Två tvärnitar blev det. Det gick kossor i en hage och i en annan låg det en ringvält. Ett under att man inte ramlar av.

Men det är bara att göra som de gamla grekerna, hoppa av och leda hästen förbi. Vid kossorna stannade vi och betade lite. Det ska man gärna göra med den unga hästen mitt i ett pass.

Men hon var lite duktig iallafall, eller så var det jag som lyckades var tydlig med vad jag ville för en gångs skull:angel: för det gick att fatta båda galopperna utan att hon skenade iväg med en gång.

Glad var hon iallafall att komma ut. Tuggade glatt när jag lade på sadeln. Ett gott tecken.

Och så har jag pratat med en som har ridhus i närheten om hoppträning. Förhoppningsvis blir det snart!!!:bump: Ella kommer att älska det!:love:

kl
Q har fått löshoppa idag , första gången sen 3 årstestet eller nå sånt.
Fort gick de.. räserfart runt runt runt o massa bus. att de låg 5 galoppbommar på marken noterade han knappt. hoppade 2 åt gången ungefär ;)

la upp så han fick 2 studs att hoppa men dom tog han i ett språng, precis som sin mor.
Så småningom insåg han att de kanske var bäst att lyssna, så då hoppade han riktigt bra o hade galoppbom,3studs,galoppbom.
duktig grabb.

hade ett rejält kolikanfall i måndags, hittade honom helt utslagen på morgonfodringen, trodde han var död för han blundade bara.
hade slagit i huvet några gånger o bara ragglade ut ur boxen när vi väl fick upp honom.
kunde knappt stå upp stackarn :(:crazy:
Vet kom o gav smärtstillande o kramplösande o så småningom släppte de, gaskolik som han förmodligen fått av att ha letat gräs o fått i sig jord.

Så de var kul o se honom så pigg o fräsch idag.

*kl*

Idag var Saga en liten :devil:

Skulle hoppa upp och rida i hagen och hon bara bråkade... spände och skulle bråka hela tiden :devil: Dessutom så har hon tydligen börjat fatta att det inte går så bra att försöka ha av mig så nu började hon även med att frysa helt samt bli skitförbannad när jag skulle ha henne fram.... åhhh vilken jäkla donna jag har...:crazy: Fick ta sambon till hjälp och leda oss framåt för jag kunde stundvis inte rubba henne. Men sen efter mycket om och men släppte det och jag kunde skritta runt lite.

Några bilder
Saga08050700000.jpg

Saga08050700004.jpg

Saga08050700005.jpg

Du har helt rätt! Det är en liten minishire! Hon är inte ens 170 cm ännu. Inte då jag mätte henne sist iaf! Hon blir 4 nu i sept, så jag hoppas hon tar sig o växer en aning till iaf! Men på ett sätt är det skönt..

Gud hon är så himla fin :) Hur stor tror du hon blir?

Själv är jag rätt nöjd, hältan går åt rätt håll och idag när vi åkte förbi vilade han vänster bakben :) (hältan sitter i h.b) Igår vid promenaden skrittande han nästan utan problem, han tar lite kortare steg men lyssnar man på hovklappret så låter det som att han går rent iaf.

Dessutom har han lagt på sig som fasen :devil: Han börjar blir ruuuund! Vilket dock bara är bra, ryggraden sticker inte upp längre och han ser inte ut som en giraff. Men vilan har också gjort honom gott - muskler har börjat kika fram och det syns verkligen inte att han vilat, men hoppas han blir bra snart så vi kan skritta igång igen, han har en begynnande mage ;)

Hoppas verkligen han blir bra av lite mer vila så det bara är en streckning eller nått sånt! Usch det är så jobbigt när ens små liv är dåliga och man inte vet vad det är som har hänt.:cry:

Men gud va fin Saga blivit! Vuxit till sej å så, kul att se! Det verkar som humöret håller i sej ;) Men det kommer nog att släppa med tiden, de har de gjort för min lilla dam. Hon hade en period då hon bara frös fast å vägrade gå. Men med mycket tålamod och en del mummlande svordommar så löste det sej oxå :D

Tänkte kasta in en bild från förra året och en nu för att se skillnaden. Saga har ju inte haft nån direkt möjlighet att muskla sig nå särskilt då hon var konvalecent hela hösten å halva våren men det kan ändå vara kul att se hur mycket hon har vuxit :)

Uppsittning07031100011.jpg

Saga08050700005.jpg

Det är en jäkla skillnad! Jag har inte varit så uppdaterad, så när jag nu såg bilderna så syntes det stor skillnad :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 136
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende
  • Akvarietråden V