04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Ja bara liiiite långt :p

red en skogsrunda igår och han var hur lugn och go som helst... så just nu känns det helt fel att sälja han.

Finns en kanonduktig kille utanför Vaggeryd som är kanon på unghästar och även problemhästar. Kan PM:a nummer till honom om du är intresserad...?
Min pålle stod där några veckor när hon var i sin värsta period som 3-åring, när hon kom hem därifrån var hon from som ett lamm.

kl

Imorgon åker jag o hästarna till Östersund för ett 3 dagars meeting.
Ska bli intressant o se hur dom tar övernattning i 2 nätter.

Calle tycker jag verkar lite låg just nu, vet inte om de beror på att dom ätit gräs 4 dagar eller om han börjat växa igen... hoppas på de första :p
Låg o sov en stund i boxen tidigare i em.

håll tummarna för oss i helgen så får ni rapport på söndagkväll.
Hoppas på finväder eftersom tävlingarna går på gräs... första gången dom hoppar på gräs.

Lycka till! :laugh:

DSCN9585.jpg

Jag har egentligen absolut ingenting att uppdatera..
Förutom att jag beställt hem lite utrustning som är tänkt till Sixts första tävlingsstart (vad avlägset det känns.. hon har inte ens galopperat med ryttare, och ingen har suttit på henne på snart 2,5 månad)
Så, jag hoppas att det här ska motivera iallafall mig :D

Vad spännande med meeting, ska kanske åka på ett i slutet på sommaren, är lite nervös för övernattandet och allt jag med men det blir nog kul. Lycka till!!

elli_noran: Förstår precis hur du känner! Min häst har då och då varit jävligt stor och kaxig och haft mycket egna åsikter. Inte är han dum heller så han hittar alltid på sätt att slippa undan saker om han inte tycker det är kul. Så vissa månader har jag bara varit trött på det. Det som verkligen hjälpt mig är när jag har ridit mycket för tränare och blivit motiverad och både jag och häst tyckt att det varit kul. Det roliga är också att min i alla fall blir mycket mer positiv även om han tkr det är jobbigt. Antagligen behöver han helt enkelt mycket utmaningar för att inte bli uttråkad. När det har gått bra med ridningen och han blir stimulerad har han automatiskt blivit mycket trevligare att ha att göra med också så det har varit det viktiga för mig. Men han är väldigt vänlig och så egentligen. Jag tycker ändå det är bra att du verkligen funderar på det och vill göra något åt det för det ska ju vara kul, det är ju därför man rider och det tycker jag är viktigt att komma ihåg. :) Du verkar ha fått mycket olika kontakter att kolla upp så ta lite hjälp av någon och rid för duktiga tränare och se hur det går tycker jag. Sen kan det ju faktiskt vara så att det inte är rätt häst för dig och då får du väl sälja, men jag tycker du ska ge det en chans till, jag tror nog det kan bli stor skillnad om du får mer hjälp bara!

haha, vilket vims nu när jag läste igenom det, hoppas du hänger med! :D

Alltså kan din häst hålla kvar fötterna på skorna nu! haha. Jag vill se ridbilder juuuu :D Har du fått på skon än då?

Jag har varit bortrest 3 dagar och det går ju inte typ. Har ju hästarna hemma så man får ordna som tusan så man kan åka bort. I alla fall hade jag gjort världens schema och tyckte jag hade dunderkoll. Men ja.. Börjar med att mamma när hon kommer hem ser att grannen glömt ge dem lunchen. Dom har typ tio hästar så hon borde ju ha koll och hon är duktig och superbra men vimspottan nummer ett börjar jag märka. Så då blev jag helnojjig såklart för hon skulle mata lunch de andra dagarna med. Sen ringde min vän och sa att hennes bil gått sönder så hon inte kunde åka ut och rida, hej och håå tänkte jag. Men mamma gick lite med honom så det var väl okej. Sen dag 2 på semestern jagade jag min granne typ en timme så hon skulle komma ihåg lunchen :D Sen kom min kompis och skulle rida och höll tydligen på att trilla av tusen gånger för hästskrället var helt tokig. Inte vet jag varför. Tappade en sko gjorde han tydligen sen i hagen också så då blev det jaga hovslagare. Har typ bara tänkt på hästarna hela dagarna och oroat mig. Aaaaah. Men nu är jag hemma igen och allt verkar lugnt så det är ju skönt! Skon ska på imorn bitti :)

(och jag menar ju skorna på fötterna inte fötterna på skorna, haha, trött)

*KL*

Nu har jag varit borta länge från tråden, igen *suck*. Skrev ett jättelångt inlägg förra veckan men allt försvann så då orkade jag inte skriva om allt igen:devil: Jag och Mity tränar på, vi har verkligen tagit allt till en ny nivå nu, ju starkare hon blir desto bättre kvalité på allt. Dock är vi inne i en liten klurig period med traven, jag får liksom inte riktigt till det, jag vill att hon ska bjuda så jag får lite tryck och kunna samla lite från det. Mity vill helst bara gå sakta och driver jag på blir det springigt:angel: Hmm....svårt det där;)

Nu har jag ä'ntligen fått besked från försäkringsbolaget om min stulna kamera:banana: Så jag får inhandla en ny för 4700:-, men vafasiken ska jag ha för sort är frågan? Jag vill ha en vanlig digitalkamera man kan ta kort med men med helst med superbra filmningsfunktion:idea: Några tips?

*kl*

Då har Saga fått första passet på länge på "bana". Vi har äntligen lyckats göra en ny stig till parkeringen där jag rider då och då så vi provade den idag och kom fram. Saga skötte sig bra för att det var sååå länge sen vi trimmade nått, har ju bara varit lugna uteritter ett tag.

Här kommer lite bilder på oss helt ur form.

Saga1.jpg

Saga2.jpg

Saga3.jpg

Saga4.jpg

Å en film med galopp bråk och en då hon skärpt till sig. Jag vet att handbromsen är i å att jag inte driver på riktigt men det är pga magen, jag vågar inte gå på som förr.

http://www.youtube.com/watch?v=pkjGV8iCiNg

http://www.youtube.com/watch?v=GrU8CRzP_yc

Duktig saga på sista filmen.! :)

Tycker du är modig som rider överhuvudtaget med magen. :bow:

Kl
Tävling igår, ÖFKs gräsbana. Debut på gräs och debut 120.
Hoppade 110-120

Regna konstant från det att vi kom till tävlingen tills vi åkte hem. =/ Skitväder, men det gick ju rätt bra ändå. Surt att precis allt vi hade med oss blev blött också, visst det torkar. Men det är inge kul alls.
Träligt att banan blev lervälling tills 120 också.
Om ni skruvar upp ljudet så hör ni hur det regnar, tur man har vattentät kamera. :P

I 110 hade vi ett pet på ett räcke. doppa ner ena frambenet såg jag på bootsen. :P Kändes bra efter hinder nr 2, innan dess kom vi inte riktigt igång vilket syns på filmen. http://www.youtube.com/watch?v=l6_DZmVHpf8
Blev placerad som 5 tror jag också. :bump:

Tills 120 låg hela framhoppningen (grus) under vatten, så blev bara nåt språng där, hoppa sedan uppe i collectingring på gräset ist. Lerigt men med låånga brodd gick det bra.
Hon kändes fin när jag gick in på banan, men precis som i 110 fick jag inte riktigt igång henne, lr det känns som hon sögs fast i underlaget lite grann de sista sprången in till hindren.
Liten miss till nr 2, lite dåligt igång då och till nr 6 fick jag inte tillbaka henne ordentligt, blir lite för stark fortfarande, Det ska tränas på! sen peta hon uthoppet ur kombinationen.
12 fel i 120 debuten tycker jag var ok iaf, hon kändes fin även fast det var dåliga förutsättningar.
http://www.youtube.com/watch?v=8u3Zhe1hg-E

Jag är nöjd!! :banana:

Bra kämpat på gräs och det där hemska vädret! Men riktiga hästmänniskor bangar inte för sådant, eller hur?:D

Jag förstår vad du menar med seg, ser ut som att hon kryper upp allt för mycket i formen och inte sträcker ut sig över hindren eller så är det filmen som gör att det ser mer ihoptryckt ut.

Det ser iallafall inte ut som att höjderna är några större svårigheter. ;)

Klart vi inte gör!
Får skylla på att de som strök sig, (nästan halva klassen) inte är det. :D

Ja lite kröp hon upp tyckte jag med, Kändes mer i fredags än när vi hoppat på grus förut iaf, men bara att träna på. :)
Sen tror jag kameran luras lite grann, för min bror filma med hans kamera och på den såg det inte ihoptryckt ut. Men kära lillebror har tappat bort datakabel så det gick inte att lägga upp den på datorn. :devil:

Höjden är det minsta bekymret för tillfället iaf. Skönt! Nu är det att det inte behöver gå i 190 mellan hindren. :p
Men som sagt, bara att träna vidare!

Hur går det med Ella?

Inte illa pinkat med de där väderförhållandena ;)

Idag har jag och Sixt varit på äventyr.
Vi skulle gå till sandtagen, som jag visste skulle finnas NÅNSTANS i skogen(som är minst sagt enorm).
Vi gick, och vi gick.. efter 1,5 timme gav vi upp.
Då var Sixt helt färdig mentalt.
Hon hade tittat på så mycket att hon med nöd och näppe orkade skygga för en minimal traktor ;)

Vilket jäkla skitväder vi har haft hela helgen.
Imorse när jag åkteo fodrade hästarna stod regnet som spön i backen, blåsteo var 6 grader varmt... Burrr
Dessutom hade de regnat hela helgen så gräsbanan blev bara sämre o sämre för varje ekipage som gick.

Båda gick en klass om dagen o resultaten blev följande.
Q startade 1,1,110 och hade 4 (rivning) 0,0.
Calle gick 1,110,110 och hade 0,4,4 (rivningar båda två).

Calle hade två skitrivningar, helt i onödan. Kändes skitsurt men han har iaf lärt sig massor av denna resa, sova borta, gå på gräs osv.
nu börjar han dessutom tänka till i kombinationerna o försöka korta ihop sig. för har han hoppat superstort in o nästan gått igenom b hindret.
Därav nedslaget idag.. hoppade in över A hindret o inser att de blir kort så han landar snabbt med fronten o glömmer då att baken oxå ska över hindret innan den kan landa :p
Så han petade ner de med bakbenen.

Q var helt galen i fredags. lattjo lajban med stor gräsbana.. fullt ös medvetslös o han tog nästan komb på studs :eek: vilket resulterade i att han hoppade rakt igenom b hindret :p
Under lördag o söndag har han gått kalas, insåg att han lära lugna ner sig lite o har varit jättefin.
Calle var superfin på fredag, lyssnade kanon o var mkt ridbar.

Men, har de bytt mentalitet? Är det inte Calle annars som kör metoden fullt ös medvedslös?;)

Himla kul att åka bort o tävla i flera dagar. Det tyckte jag på den gamla goda tiden när jag tävlade fälttävlan på ponny.

Flurrisen:

Ella har fått lite ofrivillig vila nästan hela veckan. Mina sömnproblem och extrajobb och byte av arbetsplats har liksom tagit ut sin rätt. Men Jag kan rekomendera förändringen, sömnproblemen har dragit åt fanders. Jag skulle kunna sova hela tiden.
Men när jag väl kom upp på Ella så smittar hon med sin energi, man blir pigg som en mört! Provade med sporrar idag och det verkar vara bra att peta till med när hon blir "hysterisk" för grannens kossor t ex. Då är de inte lika farliga, inte när jag är farlig.:D

Ska försöka få till lite träning nästa vecka men tror att det krockar med jobb tyvärr. Av de två lektioner jag tagit så har Ella blivit lydigare och hon verkar verkligen trivas med att gå i form.

Jadu... jag börjar nästan misstänka att dom bytt mentalitet ett tag.
Q är ju alltid den som tar allting med ro o lyder minsta vink, men i fredags var de verkligen full gas så fort han såg ett hinder.
Bjöd på allt som kom i hans väg, även hinder som inte ingick i klassen :D :rofl:
Medan Calle var otroligt lydig. Roligt hur de kan växla.

Båda hästarna var supertrötta på lördag, man riktigt såg hur tunga dom var i huvet.
hade nog haft svårt o vila, jobbigt att hålla koll på varandra hela tiden.
Men idag var de mkt bättre så nog har odm lärt sig mkt av två nätter på ett nytt ställe.

Calle kunde inte alls förstå varför han var inspärrad i enliten bur.. han som normalt är van att stå i en öppen box (utan galler) och 3x4 m stod nu i en box som var knappt 3x3 (tror nästan den var 3x2.5) och galler ända upp till taket.
Slog huvet eller rumpa i väggen hela tiden!

är det förresten någon som har tips på hur man får en häst att hoppa rundare språng?
Calle hoppar lite för mkt framåt o långt.

Du får väl prata med honom och säga hur du vill att han ska hoppa? Kommunikation vettu.;)

Skämt å sido, hjälper det inte att kanske tex hoppa svinrygg, hoppa av närmare hindret så han får hoppa mer uppåt? Äh, jag vet inte, jag har ju inte tränat hoppning på år å dag egentligen.

Jag har mätt Ella nyss.

Gissa hur hög hon är...:cool:

Fortfarande 157 cm. Inte en jäääääävla millimeter har hon växt.:mad:

Magen möjligtvis då under den lilla vilan med fiiiiiiiint gräs.:angel:

Hur vanligt är det att en häst växt färdigt vid 4 års ålder? Jag bara frågar. Fast jag ska väl hålla käft, grannens fyraåring är 179 cm och den är jag glad att jag inte äger. Får svindel.

Har du en "riktig" mätsticka när du mäter? Vill mäta Akilles men vet inte hur jag bäst bär mig åt. Måste vara svårt med vanlig tumstock, eller..?

Du, jag säger det samma!:mad: haha:D
Min nya hovis kommer imorgon, ska bli spännande & se hur det går. Hoppas bara att hon får på skon, för VR har trasat upp hoven ordentligt, så jag & pappa fick rycka in & klippa hans nagel lite:o:D
För jag vill komma igång & rida nuuuu!:bump:

Kul att det gick bra trots dåligt väder. :)
Super nyttigt ju att ha dom borta emellanåt också.
Men det där med boxarna är ju surt, så är det väl överallt tyvärr.
Tänk de stackars hästarna som är 180+ som ska knycklas in i en liten box. :eek:
Aprilia tyckte de boxarna på strömsholm i höstas var i minsta laget, de är väl
3x3 tror jag.
Hon är ju inte superstor heller, men är van med en som är 4x4 hemma.

Hur var banan i helgen? För det regnade hos er också antar jag?

A-K.Eng
Skönt för damen att vila lite kanske, du har ju tränat på lite de senaste veckorna också va? Så det lider hon nog inte av. :)
Hittat nån sadel än?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama