04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Åh, roligt med bilder!:bump:
Gick det bra för er då?:laugh:

Joo jag hoppas oxå att vi får komma igång nu!:laugh:
Men däremot måste jag ta det lite halvlugnt, och typ bara rida på mjukt underlag pga att hans hovar inte är så bra just nu..:)

Tagit studentkort med hästarna idag. Ska kolla igenom bilderna sen. För jag ska nämligen ha nån av bilderna på min tårta, som dekoration i marsipan, på syudentdagen.:p:)

Senast ändrad:

Nu är jag klar med bilderna från dagens tävling! Det var en lätt B och det gick bra. Han var jätteduktig med allt sånt läskigt som domarbordet och staketet och sånt. Däremot stod han emot en del inne på banan. Märktes väl inte så mycket förutom i mellantraven och mellangaloppen plus att han lättare blir lite låg om han inte går fram ordentligt. Jag var så himla nöjd efter framridningen just över ökningarna och att han längde så fint i traven så det var ju lite tråkigt att få en 5a på en mellantrav då. Jag hoppas att det blir bättre, lite svårt när man inte får ta in spöet in på banan och typ bara dutta lite där inne och sen lägga ifrån sig det. Då tror jag han skulle skärpa sig. Men jag hoppas att det släpper när han inte är lika spänd för han blir lite försiktig av sig då. Fick lite 8or också så vissa partier är jag jättenöjd med!

Undrar om någon har tips på hur man får dem att ställa upp jämt? Jag har haft massa problem med halterna, nu är han fin i handen och formen in i halten men ofta stället han sig ojämt bak och ibland fram också. Antar att han bara inte är riktigt under sig eller?

Har massa bilder i alla fall, hoppas ni orkar :bow:

Trav:
7juni09092.jpg

7juni09104.jpg

Galopp:
7juni09159.jpg

7juni09161.jpg

Halter och lite klapp:
7juni09183.jpg

7juni09055.jpg

Skönt att vara hemma sen var det nog också, dom är så söta!
7juni09350.jpg

Haha, bildbomb!

Jag tror egentligen fodervärden var för okunnig. Varför hon har stått så mycket under våren vet jag inte, min gissning är att fodervärden blivit rädd då hästen verkade få göra lite som den ville. Hur man kan bli rädd för den hästen är dock en gåta, för en mer okomplicerad unghäst har jag aldrig haft. Så jag vet inte.

En fundering...varför lånar man ut en sån fin häst till någon som är okunnig ? Och dessutom ett helt år ? På filmerna ser ju inte hästen ut att ha stått så länge så lugnt och fint som hon hoppar...

Åh söta ni är!! :laugh: Blir bilderna bra? Vad kul att du ska ha en på tårtan tycker jag!

Och tack så mycket för komplimangen till Sacke, tack flurrizen med! :)

Senast ändrad:

Joo, bilderna blir nog bra kvalitémässigt. Det är bara PIXBOX som försämrar dem:p

Hihi, jag brukar säga att jag vill ta en tugga på mina hästar, bara för att de är så sööta. Så nu får jag ju göra det.:D

*kl*

Ååh, Akilles var så fin och duktig idag. Det verkar som att vädret står i direkt relation till hur lyckat passet blir - strålande sol, som idag = strålande pass.

*kl*

I lördags kom det ju då en ny häst till vårat lilla stall. Dobby som tror att han är hingst och måste försvara flocken stirrade och levde hela eftermiddagen :cool: det hela slutade med två fina bitmärken på nya pållen, ett hovavtryck på Dobbys bog plus att han drog av sig båda bakskorna :eek: idag på morgonen när vi gick bort och kollade till dom stod de och kliade varran så då var han tydligen accepterad :p

så blir väl att jaga hovis imorgon då :cool:

Släppte damen på bete igår. Tyckte det var livet att få äta massor av gräs, galoppera runt i hagen. Har inte hunnit kolla om bilderna blev bra.
Hon ska få vila från tömkörning i 3 veckor sedan ska vi fortsätta.

:eek:

Är Dobby och Ella släkt?

Ella är lika knäpp när det kommer nya hästar. Grannen släppte sina unga travhingstar i hagen bredvid. Ella vart vansinnig och sprang o hingstade sig. Tur att det var två staket emellan. En av hagkompisarna var naturligtvis sparkad eftersom Ella inte kan hålla hovarna i styr.

Jaja, jag gissar att Dobby är en större version av LillStrumpan och jag är inte avundssjuk på dig. Jag brukar säga att det är då för väl att Ella är så liten. Bara att knyta ihop och lägga i fickan om hon är dum.:D

haha :p ja jag tror Dobby förnekar vad som hände den där dagen när han blev en det :p men vad Ella har fått det beteendet ifrån det kan man ju undra...

Har fått tag på hovis i alla fall så han kommer i em för ikväll ska vi iväg till ridhuset.. :bump: hoppas på att han kan uppföra sig lika bra som han gjorde sist.

behöver pepping :cry:

Det här kanske jag inte skulle skriva i den här tråden egentligen men behöver er åsikt.. har massor av gånger känt att Dobby är både för stor och för tuff för mig.. idag blev det för mycket! Har ju last tränat och last tränat och idag när vi skulle iväg så vägrar han gå in.. blir så trött och vet inte vad jag ska göra med han.. vi höll på i 1 ½ timme och sen när han väl gick in så var det ingen av oss som orkade åka någonstans.. känns som allt är så kämpigt.. allt från att rida ut till att koncentrera sig på banan till att lasta.. allt!

Tycker inte alls ridningen är lika kul länge när allt blir så kämpigt.. Dobby kanske behöver någon mer bestämd och kunnig matte än jag :cry:

så idag blev det för mycket så åkte hem och la mig på golvet med hunden och lipade och tyckte synd om mig själv.. känns som jag inte klarar något!

Usch, till viss del förstår jag hur du känner det :(

Har du provat att ta hjälp av någon?
NH tränare?
Kanske ni behöver lite sommarlov?

Hoppas verkligen att det löser sig för er :)

Den 28e juli kommer min sadelutprovar-kompis hit och hjälper mig att mäta och dona, och så ska vi försöka hitta en sadel till Sixt.
Men det betyder nästan 2 månader till som vi är sadellösa.
Jag har funderat på att fråga stallägaren om jag kan få prova sadeln hon har till sitt halvblod, men då han nu står på kanten till utdömning känns det väldigt fel.

SÅ!
Jag har kommit fram till att jag ska lösa anläggningskort på ridskolan igen!
Ca 20 minuters gång/skritt, och nästa period man kan lösa för är 1/7-31/12.
Lika bra att passa på, och hoppas på att hon hinner banta LITE innan det är dags för sadelprovning.
Blir nog skoj för henne, hon älskar att ränna runt i ridhuset och bita på hennes älskade vattenmatta ;)

Nu ska vi ta oss till superbackarna (dom är underbara! red mycket där när jag lånade min fd medryttarponny), för att skapa lite ryggmuskler (och kondis åt mig:D).
Det tar nog runt en timme dit, så det blir bra träning för oss båda.
Sen blir det lite varvning med longering och tömkörning.
Och sist men inte minst, när ponnyn går i bantarhagen, så får hon göra honom sällskap :D

Nu ska här bantas! :banana:

ja.. kanske ska se om jag kan hitta någon som håller på med NH som kan hjälpa mig... tack så mycket för tipsen :bow:

Vad jobbigt att allt går så kämpigt.
Jag är själv inne i en sån period med Calle men de är framförallt i ridningen. Han har varit så himla tung i handen och omotiverad. Nu har de bara pågått en vecka så kan vara en liten svacka bara, har ju varit bortskämd tidigare.
Sen hade han ju problem med en hake på högra tandraden så den är fixad och det borde alltså gå bättre o bättre nu.
Ska iväg till tränaren imorgon och jag önskar att hon bodde närmare mig så jag kunde intensivträna.
Ska kolla med henne imorgon om jag kan få komma ner ett par dagar i sträck o ha privatlektioner utan att ruinera mig :angel:
Häromdagen var jag beredd att köra dit honom och dumpa han hos henne okomma o hämta honom en månad senare :p

Om jag var du så skulle jag hitta någon som är duktig på hästar och en naturlig ledare från backen. Behöver nödvändigtvis inte vara en NH person, jag är lite skeptiska mot dessa då vi bara har nötter till NH personer här ;)
Men någon som kan hjälpa dig med ledarskapsträning både på backen och i ridningen.
Ev kanske låta nån välutbildad ryttare rida honom varannan dag eller nått sånt.
Med välutbildad menar jag inte nån som nödvändigtvis rider i höga klasser.. utan de finns många duktiga ryttare som ägnar sig åt unghästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama