04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Det här med NH ska man nog vara försiktig med. För precis som FT-ryttare skriver så finns det ganska många nötter, (precis som det finns i alla dicipliner och varianter).

Jag har tagit hjälp av en westernryttare tidigare som hade mjuka och trevliga metoder och kom bra överens med en dominant ilsken jättehäst jag hade ett tag. Tyvärr har det aset flyttat till Gbg, (ja, jag skriver as, för jag är sur för att han flyttat:D).

Men ska du ta hjälp, kolla noga upp med andra som använt sig av den personen och hör med dem vad de tycker. Det finns så många idioter med suspekta metoder så du anar inte.

Mvh

AK-ärkenöten :D

ja.. kanske ska se om jag kan hitta någon som håller på med NH som kan hjälpa mig... tack så mycket för tipsen :bow:

Kan PMa om en kille i Ullared om du inte tycker det är för långt bort. Hjälpte mig otroligt mycket med min lilla :devil:04a :banana:

Tack alla för svar.. :bow: har nog beslutat mig för att testa att lägga ut en annons :cry: vet inte om jag vill sälja han är så velig.. men om någon blir intresserad och kommer och tittar så kanske jag känner då om det är helt rätt eller så vill ja bara ha kvar han och fortsätta kämpa.. usch vad lipig jag är idag... tycker ju jätte mycket om han... är ju min gosiga kille, men kanske inte är rätt mot han heller... han behöver kanske någon tuffare än mig.. vet heller inte vad jag ska begära för han, vad tycker ni är rimligt? Han har ju inte gjort så mycket än.

tack så jätte mycket för PM! Kanske ska testa detta först i alla fall... blir så trött på mig själv att jag är så velig! Det har vart så mycket som vi har kämpat med och igår blev det lite för mycket och bara kände att nu ger jag upp..

tack tack alla :bow: känner mig mindre lipig nu :)

men urs vad jobbigt.. var med om PRECIS samma sak för ett år sen med min unga dam!
hon var ju min första storhäst, ranghög och i värsta trottsåldern!
Jag fick tillslut inte röra henne på benen, hon vart riktigt farlig...
inget fungerade.
men då tog vi hjälp av en som håller på med western och nh som höll kurs i stallet, fick övningar att göra varje dag, ( rygga och flytta på kropsdelar m.m )
fick väldigt bra tips om hur vi skulle träna transporteringen..
Å nu fungerar allt super, jag kan göra precis vad jag vill med henne.
hon är min bästa kompis och jag är så glad att vi inte gav oss :love:

som ft ryttaren sa, det behöver inte nödvändigtvis vara ngn 'nh'snubbe, jag tror att westernfolket har en rätt sund inställlning, sen finns det ju jättemycket duktigt hästfolk.. fråga runt lite där du bor! :)

skönt att höra att jag inte är ensam :bow: känner mig just nu bara helt värdelös på allt vad hästar heter :cry: men tror vad alla skrivit här fått mig till att ändra mig till att kanske se om jag kan få hjälp av någon.. och skulle inte det funka så kanske lägga ut annons då... vill ju inte sälja men känner ibland att både han och jag förtjänar nåt annat.. inte kul att bråka jämt.

Nej du, du är absolut inte ensam. Jag t ex gav ju upp och lämnade tillbaka lånehästen jag inte fixade.

Du har förresten pm.

*kl*

Jahopp, då var det dax igen...
Den elaka lilla ponnyn som gått med VR i sommarhagen har nu gett sig på honom IGEN! Han har ännu mer bitmärken PLUS att ponny-:devil: jagade VR så han drog av sig en sko - IGEN!:mad:

Så jag & pappa delade av hagen, så nu går mina två hästar själva. Äntligen lugnt & skönt i hagen.

En tråkig liten uppdatering ifrån oss. Nu hoppas jag på att hovslagaren kan komma relativt snabbt.

*kl*

Nu har Saga fått vila en vecka för matte har haft lite att stå i...... jag har nämnligen gift mig i helgen :love:

Men idag fick hon sig en skritt tur och hon skötte sig super! Inge tok fast hon vilat en hel vecka, matte sååååå stolt!!:love:

Idag har Sixten lämnat gården för första gången sen i slutet av mars.
Hon stod ju skadad hela april, och sen dess har hon varit liiite väl knas i bollen för att jag velat gå för långt med henne.

Det gick jättebra, hon skulle titta på allt men gick fram utan minsta bekymmer.
Vi var inne i samhället, och blev skrämda av en liten spets som stod bakom ett träd och lurpassade :D
Sen träffade vi på barnvagnar, stora vita grindar, murar, stillastående bilar.. ja, allt som är värt en extra titt ;)

Och när jag släppte ut henne i hagen igen så kom det en räv travandes nästan ända fram till Sixt och hon gnäggade till den :love:
Så hon har inte bara dom andra hästarna och kossorna på andra sidan gården som kompisar, utan nu också en räv!
Poppishästen :D

Cikoria032.jpg

Musklerna har vandrat ner till magen :angel: och idag har manen kapats, ingen vildvuxen häst här inte!

namnls.jpg

Jag kunde inte låta bli, Sixt tillsammans med Skorpan :love:

Stort grattis till den lyckliga bruden!:laugh::banana:

Sinfonie:
Va söta dom är! Sixt ser ut som en riktig liten charmör!:love::D

*kl*
Tar ett break ifrån mitt körkortsteori-pluggande & slänger in en bild på VR, från ridturen i förrgår.
28002098.jpg

*kl*

Tömkörde Dobby en sväng igår och skulle sen lastträna tänkte jag.. var förberedd på att få stå där ett bra tag eftersom han totalvägrade i måndags.. till min förvåning så gick han in direkt på första försöket och stod helt nöjd i transporten och åt sin morot!

Så ena stunden är han:devil: och andra stunden snäll som ett lamm... :cry: blir så förvirrad! Har i alla fall gjort både och nu... ringde en som jag ska ta lite hjälp av och så la jag även ut en annons på honom.. får se vad som händer och hur det känns helt enkelt.

*KL*

Uppdaterar lite till.

Tog en skogstur med pållan med en kompis i måndags och vi lyckades galoppera barbacka för första gången!

Hon var väldigt förvirrad och jag kände hur hon ansträngde sej för att inte fara iväg så fort att matte skulle blåsa av:love::love:. Och inte ett studs åt sidan:love:. Hur söt får man bli!!

/ Lavinia, mer kär för varje dag:-)

Jobbigt :( Men det kanske är en bra idé att lägga ut en annons, känner du sedan "neeeej, jag vill inte!!" när spekulanterna droppar in så vet du att det är värt att satsa på att ha kvar honom.

Finns en otroligt duktig hästkarl i Piteå, en riktig "mannen som talar med hästar", synd att det är liiiiite långt från Jönköping!

Senast ändrad:

Ja bara liiiite långt :p

red en skogsrunda igår och han var hur lugn och go som helst... så just nu känns det helt fel att sälja han.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama