04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Jag brukar köra med tumstock och sen ett vattenpass.
Det fungerar fin fint om hästen står still. :p och om du har helt plant underlag.

Ja nog regnade de alltid, plus att det hade regnat hela veckan före tävlingarna oxå.

När vi kom var de en fin men något blöt gräsbana, när vi åkte igår så såg de mer eller mindre ut som en sandbana :eek:
Dom hade fått köra ut sand före o efter varje hinder samt i svängarna, så de var sand mest överallt.
Men dom gjorde ett kanonjobb för att hålla den i skick o de var egentligen bara igår som underlaget släppte för mig.
Däremot var de väldigt mkt hinderfel o stopp överlag under hela helgen och underlaget var nog den stora boveni dramat, sen går banan både uppåt o neråt så även de var ett problem. Hoppa iuppförsbacke o sen räcke i nerförsbacke :p

Samma väder som i örebro i helgen alltså. Bra att dom fixade med sand där du var. örebros bana är helt super så länge det inte regnar så mkt som det gjorde ons-fre. Då blir det total lervälling. :crazy: Efter 120 på fredan fick dom flytta hindren till framhoppningen som var på grus ist. och då hade det ändå bara varit 2 klasser. Dock närmare 200 starter.
Den banan lutar också lite grann. Banbyggaren var lite taskig och la en kombination i nerförsbacke, vilket många hade problem med.

Men nu vet jag iaf att Aprilia hoppar trots blöt och lite slirig bana. Det känns bra att veta.

Hur kändes dina på underlaget?

Mina brydde sig inte nämnvärt, då är de värre med hon på ryggen som har skräck för gräsbanor :angel:
Känner mig lite botad efter helgen ;)

Q är ju van att springa o hoppa på gräs iom att han är terrängtränad, calle trodde jag skulle bry sig mer.
I vanliga fall kan han bli riktigt arg om han tappar fotfästet, sparkar ursinnigt o då släpper de oftast ännu mer.
men i helgen brydde han sig inte när han halkade till utan höll fokus på hindren istället.
Blir ny tävling på gräs för calles del om två veckor.

Ska ladda upp lite filmer från helgen så ska ni få se.

Det har jag med, har själv inte varit med om ngt allvarligt på just gräs, men man har ju sett. :angel: och det räcker ju och blir över ibland. :p
Men i fredags kändes det bra, Tror det var för att Aprilia gick som tåget och inte brydde sig ngt om det. Min gamla herre vägrade hoppa på gräs, inte ens bommar gick att rida på gräs, så det känns bra att hon inte byr sig! :)
Ska också testa lite fler gräs på henne. får hoppas på bättre väder så det blir bättre förutsättnigar också. :)

Vart bli nästa tävling?

Det blir i Sundsvall på deras stora nationella meeting om 2 veckor (1½ egentligen för de börjar på torsdag).
Rider 110 på torsdag o känns allt bra rider jag 120 på fredag.
Q går sen dressyr på lördag :p LB:2 och LA.3 är han anmäld till.

Calle är ju så jättefin! Och verkar vara helt otittig också? Nerslagen får du nog ta på dig själv o kanske kanske du skulle vågat öka tempot lite mer även om det var gräs o halt...;):D

*KL*

Uppdaterar från min dressyrkurs i helgen.. (Första gången pållan sov borta och vår första kurs ihop).

Vädret var ju hemskt, första dagen regn regn regn.. Ökenpållan måttligt road, men kämpade på så gott hon kunde. Vi fick låna nytt "bett" som pållan trivdes super med och efter det gick allt bara framåt.

Trots vädret och dessutom blåsten på söndagen gick allt jättebra! Desssutom fick pållan gå i hage några timmar med en helt okänd häst, men det gick bra det med...

Sen fick hon åka hem, få varmt täcke på sej och ut på bete..

/ Lavinia

Nä han tittar inte på något, hoppar bättre ju mer tittsaker de är.

Han blir lite tom på båda nerslagen o de är en balansgång de där, jag vill ha upp honom i tempo, mera tryck. men istället för tryck så blir han bara lång än så länge. Har inte en chans att få tillbaka honom utan då går han med 5m galoppsprång o blir bara långsam istället.
Tränar mkt serier o distanser med bommar mellan hindren för att kunna trycka på o få tryck,utan att han bara länger på sprången o hoppar längdhopp.
behöver få honom mera lösgjord o kvickare för hjälperna.
Har du några tips?

jag har kanonbra tips men dom håller jag för mig själv tills vi ses i sundsvall :D

så ahr vi iaf en anledning att försöka hinna träffas :)

vi har 3 stycken med oss min dam får stanna hemma lite tufft att gå på gräs redan. bara startat 3 ggr..

Q såg ju superfin ut i båda rundorna, ser plättlätt ut med honom.
Calle upplever jag som seg?!
Kanske lite mer galopp så han kommer igång lite mer. Ser ut som han skulle kunna komma upp av sig självt då också. Men om du har lite känningar för gräset kan jag förstå.. jag är likadan. :P
Fast filmen kanske luras?

hursom verkar han helt otittig också. Måste vara skönt.

*kl*

Jag fick tag på mammas kamera (jag måste verkligen köpa en ny..)
Och eftersom den bara klarar av skapliga bilder i solljus passade jag på att terrorisera den stackars lilla knubbisen :devil:
Hon fick longeras några varv åt vardera hållet, men ridbanan funkar bara när det är ganska blött i marken, och här har det inte regnat så överdrivet mycket.
Så Sixt visade tydligt att hon inte tyckte om underlaget.

Cikoria118.jpg

Cikoria133.jpg

Sen släppte jag ihop henne med dom andra hästarna i bantarhagen (tyvärr får hon flytta tillbaka snart, för dom har redan hunnit knapra i sig det mesta).
Det första hon gjorde var att ge Måns (som förr alltid varit klart hägre än henne i rang) en rejäl smäll.
Hon har verkligen börjat kaxa till sig i hagen.
Cikoria208.jpg

Cikoria207.jpg

Cikoria195.jpg

Kaxig liten skit.. Observera handbollen som förvandlats till en pingisboll! (benet) :laugh:
Cikoria103.jpg

Senast ändrad:

Skönt att svullnaden gått ner. :)
Vad har du för träns? Snyggt iaf.

Söt suris på sista bilden. :D

Vad fina ni är! :) Alltid lika skoj att se er! hoppas på en hemmastart snart så man kan få se er live! :)

Förstår vad du menar med svårt att få tryck (hade ju själv en fuxig sådan för några år sen )
Tror du är rätt ute med att jobba i serier och med bommar. Att sätta "mer" galopp i Calle riskerar att sluta i galoppsprång a la längre än längst, att han blir stark men fortfarande utan tryck.

Något som jag oxå tycker har hjälpt på långa "tomma" hästar är att fatta galopp från skritt, galoppera 4-5 språng, ned till skritt, skritta några steg och sen galopp igen etc. Då kan man nå mer tryck i galoppen men utan att riskera att de blir starka plus att de tvingas vara alerta och på hugget för hjälperna (en dressyrpisk är en god vän ;) )

// Anni som inte har nån 04a men spionerar på FT_ryttare ;)

Jag upplever honom inte som seg när jag rider, lite okänslig o långsam men inte seg.
Men när jag ser filmerna så får jag oxå känslan av seghet.
Vi har ju ofta långa tider oxå så jag får lägga upp tempot lite och sen hoppas på att jag får tillbaka honom på distanserna :angel:

Har tänkt ta med honom på en travbana o cantra tillsammans med några andra, så vi kan ligga o rulla i lite högre tempo en längre sträcka.

Jag tror du ska sätta mer tempo i honom o lyssnar han inte på en förhållning så sätt honom på arslet! Ursäkta min franska...men han måste ju även bli kvickare på att lyssna på dina signaler o ibland får man ta i lite mer...även om man är på en tävling just då.

Sen är dina övningar bra men gör allt kortare än normalt så han kvickar upp sig. Rid mängder av upphöjda cavaletti i trav med kort avstånd mellan. Gör korta 5 1/2 or i mängd o massor med serier med korta avstånd så har du honom snart lite kvickare.

Höjd o bredd har du redan i honom så det behöver du inte öva mer.

I vanliga dressyrarbetet ska du öva på att få honom mycket mer under dig i galoppen, gör mängder av övergångar galopp-skritt så brukar det lösa sig med...

Det kan nog vara en jättebra idé.
Tillsammans med andra blir han ju förhoppningsvis lite mer alert också. :)

Sen som det sagts här i tråden.. Mkt serier, lite kortare avstånd så han tvingas tänka och korta sig själv utan att du är där och "drar" ihop honom.
Travhoppa kan ju vara ett tips med, typ som 5,5a
Är du ute och springer (rejsar järnet :D) av honom någonting?
Det behöver han ju där imellan de jobbiga passen där han måste korta sig så.

Tycker iaf att han har blivit mkt bättre även om det kanske är mkt kvar.
Minns älgen du hade med dig på championatet. :angel:

:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama