04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Ja, och såret läker hur fint som helst.
Allt det avskrapade runtomkring har börjat växa tillbaka, så hon har en massa tussar på benet :p
Hon är jättesöt när hon ska vara sur, för hon har ingen direkt skrämmande blick ;)

Tränset är ett Capone, helt underbart mjukt :love:

Ja de har faktiskt hänt massor med honom o alla påminner mig om det när jag klagar över att det går så sakta.
Allt de ni skriver är saker jag tränar redan men jag måste nog ta mig i kragen o bli effektivare.

Rejsa järnet brukar jag vara duktig på men nu har de varit så himla torrt o hårt ute så de har verkligen inte varit underlag för några hastigheter.
Sen brukar de bli en del rodeo oxå o då hänger Q på o mamma skriker rakt ut. Jag får hyra in en pilot till Q ;)

Nova: de där med att dra honom på arslet är ngt jag skulle vilja göra, men där har vi problemet med munnen, ju mer jag drar,desto mer drar han tillbaka o drar mig ur sadeln, jag väger för lite eller nått.

Nova: de där med att dra honom på arslet är ngt jag skulle vilja göra, men där har vi problemet med munnen, ju mer jag drar,desto mer drar han tillbaka o drar mig ur sadeln, jag väger för lite eller nått.

Du vet min Grå...han är ju lika stor som din o jag är lika liten...han var stark som f-n som 5-6 åring...dessutom var han jättelydig på träning men körde ner huvudet o drog mig ur sadeln på tävling...men jag tog ett par riktiga förhållningar mellan några hinder på ett par tävlingar o eftersom han egentligen är en känslig häst så var det precis som om 10-öringen ramlade ner o sen slutade han med det. Men du får verkligen ta i lite....och dessutom vara snabb o släppa efter för då kan han inte dra tillbaka.:idea:

Bra att du gör såna övningar, han kommer att korta sig o bli mer alert ju äldre han blir. Han är iaf en :love::love: fiiin häst!

Då kommer ju travbanan till användning mer än väl ju. :idea:
Kanske utan mamma och Q då lr med någon som hänger med på den lille. :D

Bara att träna vidare som du gör, uppenbarligen är det ju ett superjobb du gör. För antar att det inte bara jag som ser skillnaden? :)

Tycker som Nova, testa att sätt honom på arslet någon gång.
Snabb på att lätta får du ju vara också å han inte hinner dra ngt.

Min gamla var lite som calle är nu. Drog mig ur sadeln o älgade iväg.
Tränaren sa att jag måste försöka väga 700kg minst för att orka dra tillbaka, väldigt lätt när vågen stannar på 59. :p, Men hon sa det, sätt honom på arslet ngn gång och visa vem som bestämmer. Det kan se hårt ut, men mjuknar man snabbt är det ju bättre än att det blir dragkamp som hästen med all säkerhet vinner.

Ja att gå in i strid med honom i form av dragkamp är ju lönlöst. Har inte en chans att vinna.
Utan man får vara snabb som attan. Hellre en gång ordentligt än att smådra hela tiden.

Har precis varit ute på en tur nu och var jättenoga med att aldrig låta han hänga på bettet och sen se till att han hela hela tiden gick på framåt.
Ingen lunk utan aktivt framåt hela tiden o svarade han inte så var de lite "attack" med benen o rösten.
till slut räckte de att bara tänka framåt :)

Jag fick hem lite saker idag, och tog med dom till stallet för utprovning.

Bla. en longer/tömkörningsgjord (hon trivs inte i sin gamla) i strl full..
När man ser det här så förstår man verkligen hur FET hon är:o
Cikoria022.jpg

Är jag en väldigt hemsk människa om hon får gå i bantarhagen iallafall i några veckor (det finns lite gräs, mest plock-och-pill) ?
Och istället låter henne beta en liten stund utanför hagen när jag är där.

Ska vi lyckas prova ut en vettig sadel om 42 dagar så kan hon inte gå upp mer..

Cikoria162.jpg

Häst på vift, hon ville inte alls longeras på banan - hon skulle longeras på åkern!

Jag skulle ha henne i bantarhage.
Det är inte bra för nån häst att vara för fet och ska du dessutom lägga ner pengar på att prova ut o köpa sadel så är de nog bäst att få ner henne en aning annars skulle jag se det som att slänga pengarna i sjön.

Ni kan få ge lite hull till Calle om ni vill...

Precis så tänkte jag med, det hemska är att hon va MYCKET tjockare när jag köpte henne, men gick ner väldigt mycket fram till i våras.

Jag kan ju inte direkt motionera henne mycket mer än vad jag gör nu heller, långpromenader i skogen och lite longering.
Den gamla tömkörningsgjorden trivs hon inte alls med, den nya är.. ja, väldigt för kort.
Nuvarande sadeln ligger åt helsike.

Fettsugning? :angel:
Calle kan få sno hur mycket han vill!

Testa munkorg?
Aprilia går har gått med sin sen i April då det börja växa gräs, udantag den mkt nedätna hagen hon har gått i se senaste dagarna. men annars så har hon sin på sig.
Hon går med sina kompisar i en stooor hage med gräs med korgen på. Bättre det tycker jag än själv i en grushage. :)

Förra sommaren. utan munkorg en dag och hon såg ut såhär:

Med munkorg nu iår, tagen i början på juni. :)

Jag har funderat på det med, men det är två saker som ställer till det..

1. Skav. Hon har fruktansvärt lätt för att få skav (och inga små sådana :crazy:), får det av grimmor, benskydd, träns - you name it.
Fårskinn är obligatoriskt på allt, kanske borde vaddera en munkorg med fårskinnsfluff? ;)

2. Sommarhagen är enorm, och inte en grimma sitter på henne längre än ett par timmar.. sen är den borta.

Hmm, svårt det där.
Aprilia får med lätt skav, spec ansiktet.
Och fick det först av nackremmen på korgen.
Men med ludd över hela så var det löst. :D

Det andra får nog jag också problem med om hon får för sig att dra av den. :p
Den hagen de går i nu är 19ha. :crazy::crazy: Så jag lär nog inte hitta den i första taget. :angel:
Men än så länge har hon haft den på sig, peppar peppar.

Kanske testa och ludda upp den med nån skrikig färg så den syns väl om hon tappar den? :idea:

Btw, sök på betesreducerare här på buke så borde det komma upp några trådar om det, någon hade en häst som klängde av sig sin direkt, men hon gjorde nån supersmart lösning och drog nån tråd igenom lr nåt..Men sök o kolla. :)

Har du en "riktig" mätsticka när du mäter? Vill mäta Akilles men vet inte hur jag bäst bär mig åt. Måste vara svårt med vanlig tumstock, eller..?

Vi har en planka i stallet som vi mätt upp streck på. Sen lägger jag ett ridspö på manken, eller en kvast och måttar mot plankan. Det är inte exakt. Vi har ju vattenpass men det hjälper ju inte om man inte använder det.:D

I morgon ska jag träna för C igen. Ska bli spännande. Formel 1-bilen behöver få lite pli på sig. Eller så behöver jag lära mig rida.:p

Den här tråden gör inte många knop. Alla har väl dragit iväg för att fira midsommar.:p

Jag ska vara hemma jag. Och rida Ella. Idag ska vi träna dressyr och det lär bli spöstraff eftersom vi inte har någon filmare med. Men men, jag får väl berätta hur det går.

Igår red jag inte, jag mår inte så bra i magen, svårt att rida dubbelvikt liksom. I förrgår så var det ju fullfräs och glo ögonen ur sig hela rundan. Eller i förrförrgår. Men idag ska det bli ordning o reda minsann.

Vädret ser inte så lovande ut. Jag har en bit att rida till träningen men det finns ju ridhus där så man slipper träna ute. Skönt.

*kl*

oj... längesen sen jag skrev :o

har en tjej som skulle kommit och kollat på Dobby i tisdags, men pålle har fått någon lustig hosta :eek: har inte feber och är inte snorig utan bara torrhostar när han blir ansträngd, någon som vart med om något sånt? Hon ska komma på lördag istället så får vi se om han är bättre då. vet inte hur det känns riktigt, men passar hon och Dobby ihop så kanske det är det bästa:crazy:

Pålle låtsas vara sjuk för att han inte vill åka ifrån matte. :idea:

Mitt fullblod torrhostar alltid när det är lite torrare o varmare ute.
Spec när hon tränas i ridhus lr paddock. Dammkänslig dam.
Jag rider ändå, om det bara är torrhosta och inget slem lr liknande och det inte blir värre under passet så kör jag på.

Kanske kan vara så med Dobby också?

A-K.Eng
Du vet vad som väntar så gör dig beredd... Spöstraff!!:devil::devil:

Nä, lovande väder är det väl sällan när man ska iväg på nåt bestämt. :grin:
Men skönt det är i ridhus iaf.
Haha, ja inte var det mkt drag här inte. Jag ska med va hemma, fast med besök.
Dock ska Aprilia få vila idag o imorn, var ute och brände fett i över 1 timme igår. Galopp nästan hela tiden. Trodde hon skule bli trött. Haha tji fick jag. hon flåsade inte ens och kändes jätte fräsch o pigg på slutet, så dålig kondis har hon iaf inte, som jag trodde.

Surt för dom som missar våran underbara tråd.
Vi 2 får skriva som håller oss hemma. :D

Jag håller mg oxå hemma i midsommar..mer eller mindre iaf.
Lite middagar är inplanerade men övrig tid är jag hemma, vad jag vet iaf :p

På tisdag har jag nästa hoppträning , skoj :)
Just nu rider jag med tänket "framåt" hela tiden.
Även om jag kortar upp honom så ska de finnas ett sug framåt o gör de inte det så blir de full fräs framåt några steg.
Har dessutom ridit honom med ett pessoa nu 2 dagar, och eftersom jag inte gillar att man kan dra hur mkt som helst med de innan de tar stopp, så har jag knutit en rem under hakan så de blir samma effekt som en kedja, fast läderrem i detta fall.
Å vilken skillnad :eek:
Som att rida med sytrådar :D Kan hålla lätt i handen o jag känner att han bär sig helt själv istället för o hänga på mig. Behöver jag ta i honom så händer de nått nu o han stretar inte emot. superskönt.
Så nu kommer jag nog varva med detta bett o vanliga tränsbettet.

tror det med... han har listat ut att jag funderar på att sälja honom så han ska hämnas :crazy:

ringde vet. och han trodde inte det var något att oroa sig för eftersom han inte har feber lr nåt.. han sa att vissa hästar kan bli lite känsliga när vädret är som det är nu... ena dagen 22 grader varmt och sol, andra dagen 8 grader och regn :cool:

Ella hade hosta ett bra tag förra sommaren. Hon har inte hostat sen dess men är diagnosticerad som hosthäst. Hon hade ingen feber men veterinären hörde ljud från lungorna.

Går inte Dobbys hosta över fort så får du väl ta ut veterinär.

Träningen med Ella gick hyffsat. Som vanligt vråltittig i början av passet. Damcykelstil. Men sen slappnade hon av. Tränade olika storlekar på volter och mycket serpentiner i trav.

Hej hopp, jag åker till jobbet för att slippa bli randig på röva.

Det låter ju superbra. :)
Bra att ha ett lite skarpare bett att varva med också. Och så länge framåtbjudningen finns kvar är det ju inget att oroa sig över.

Jag testa rak pelham med dubbla tyglar på Aprilia förra året ett par gånger då hon bara hängde i handen på vanliga 3delade. Det blev sån jäkla skillnad på henne. :bow: Behövde inte heller hålla i undertygeln. Så jag tror det bara är bra att ha ett ngt starkare att rida på ibland.

elli_noran: Ja precis som vet sa, hästarna tycker väl det är lika jobbigt som oss när vädret skiftar så hela tiden. :grin:
Så länge han är utan feber och inte slemmar så skulle jag köra på som vanligt. Det är ju bra att hosta ur sig dammet lr vad det nu är också. :)

Ahhhh... vart är min motivation..... suck, känns som att den försvinner i takt med magen... suck... men jag vill ju för fasen! Det har varit så svårt nu för i lördags fick jag ju till ett bra pass men sen har det bara regnat och jag har lite svårt att ta mig ut i regnet! :crazy:

Meeeen nu tänker jag iaf så här att jag har semester från torsdag nästa vecka och då ska jag köra hårdträning i tre veckor och hoppas att jag får lite hyfs i henne då och efter det får jag ta det som det kommer hur länge jag orkar rida, hoppas kunna skritta länge iaf men då måste hon hållas igång så hon inte blir busig igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama