04-ornas tråd edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Planen är att starta LB:2 i skabersjö den 1 Mars, om nu lilleman behåller skorna på mer än några timmar åt gången :p

Vi håller på med igångsättning i 1 månad, har precis börjat trava efter skadan. Så man får hoppas att hon håller sig frisk.

Planen är att göra första start i april, klubbtävling LC:2 först sedan blir det nog vällingby i mitten på april som gäller. Sedan får man se vad det kommer för klasser och hur långt man hinner hoppas hinna med LB under våren för att förhoppningsvis starta någon LA under hösten. Detta är planen om vi håller oss friska hela våren till att börja med.

:bump: Idag drog Lasse vagnen :bump:

Och han var så duktig! Bokade tid för tömkörning, men han var så cool. Så vi drog släpa med honom utan problem och i slutet på lektionen spände vi för vagnen:laugh: Han gick som tåget!
Blev positivt överraskad, då han inte dragit vagn sen i maj! Så nu blev jag lite sugen på körningen och bokade lektion till måndag igen! Stackars Lasse han ligger i hårdträning, det är hopplektion imorgon! Tur att han är så positv och tycker att allt är kul!

*KL*

Längesen vi skrev i denna tråd. Vi hade en liten motgång för någon månad sen då damen testa mig en del och sparkade bakut. Hon gick knappt fram och var lat. Jag visste inte riktigt hur jag skulle korrigera henne eftersom hon inte accepterade spöet. Sen kom min tränare hem från tre veckors semester så han hjälpte mig som tur var och nu börjar det gå mycket bättre igen! Har haft hoppvila i ca 2 månader och satte igång förra veckan, galoppen har förbättras men vi tränar fortfarande på att hon ska kunna klara av situationerna då vi kommer lite för inpå hindret och tänka lite själv. Hon ställer ändå upp otroligt mycket och går på vad som helst i alla situatioer.

Vår första tävling blir en Pay N Jump på Strömsholm den 30e. Hoppar då 80 och 90 cm. Ska bli roligt, hoppas hon sköter sig och jag med :D

Tänka sig.. lilleman har fortfarande ALLA 4 skorna på :bow: (so far so good). Efter lite longering i går, eller som Danne kallar det: Hopp och Bock ;) så tänkte jag pallra mig upp och rida lite över bommar i kväll. Får väl se hur det går (har juh i övrigt inte gått sedan den 30/12), han hade värsta paniken vid ena hörnet av paddocken ikväll och vi har juh ridhusvila nu i januari så det är inte så mycket att välja på :crazy:

Kul att det gick bra att köra :)

Här har vi haft någraplusgrader o blåst sista dagarna så i princip all snö har försvunnit, vilket har gjort att de är värdelöst underlag ute.
Tänkte jag skulle försöka rida calle lite på täckten där de finns lite snö kvar men de är skare och knöggligt. Lägg därtill en häst med alldeles för mkt energi just nu o öppna fält så kan ni förstå hur harmonisk vår ridtur var.. :smirk:
Hade satt på honom ett lite skarpare bett utifall han skulle försöka sticka med mig, han är lite lurig emellanåt när energin pyser ut genom öronen;), så de var han oxå irriterad på. Skuttade omkring, hoppade framåt o studsar jämfota med bak, lägger jag på skänkeln så sparkar han o piper :angel: stovarning :rofl:

Ska se om jag kan ta mig in på ridhuset imorgon o jobba igenom honom lite.

haha... låter som min! :p Ska sitta på honom idag för första gången sen vi var på kliniken... och med tanke på alla de konsterna han visat upp när jag tömkört honom så känns det inte som jag kommer överleva...

Idag var min häst helt crazy av all överskottsenergi han har, han stuttsade & pep hela tiden:eek::D Så det ska bli skönt när jag kan börja trava & galoppera honom nu vilken dag som helst(sätter ju igång efter sparkskadan)

När jag gick med honom sista biten så var han ju inte mkt bättre.
Kan ju berätta att de långa tyglarna i stl X-full inte inte va så långa när giraffen stod på bakbenen & kastade sig bakåt stup i kvarten, då kände man sig liiiten:angel:
25700289.jpg

*kl*

Nu är Tiger hopphäst igen :D

Skuttade lite bommar och småhinder med en ny tränare idag och han var kanonfin :love: Pigg som attan och han bjöd jättemkt på hindren (och bommarna :angel:), känns som att han kommit på vad det handlar om nu :idea: Var ju bara 7: de gången han hoppades uppsuttet på bommar, senast i juli. Galoppen blev mkt bättre oxå när man kunde stå i lätt sits och det var lättare att reglera honom. Han har annars lätt för att bli lång då han inte är så stark ännu men lite svängar o fattningar som det ju blir nrä man hoppar gjorde susen. Ställer in dressyrträningen imon, tror det blir på tok för mkt. Hoppas på en lucka i regnandet istället så vi kan ta en långpromenad.

Dessutom var där en annan häst oxå som hoppade, bra träning till min fegis :eek: Han höll på att dö de gångerna jag ställde honom mellan väggen och serien hon hoppade innanför spåret (i slutet så han hade nästan slutat med sina egna påhittskutt) men en gång så kunde vi tom möta henne (i skritt) och hon galopperade och han gjorde inte mer än spände till sig ett steg. Jobbigt att inte kunna rida i en grupp så han får öva mer på sådant, blir ju alltid privatridning med mina konstiga tider =/

Nu längtar jag tills nästa hoppgång :bump::bump::bump:

Senast ändrad:

Jösses vad fin han är din polle... och stor :laugh:

Jag överlevde gårdagen! han skötte sig över förväntan faktiskt. :love:Vi skrittade ca 30 min i mörkret med pannlampa och allt... brallade en endaste gång bara när det var en livsfarlig gran med lampor i som rörde sig lite :laugh: Åhhh det var så kul att få rida på han igen... var nästan 3 månader sen :banana:

Mity är precis likadan med det där med sällskap i ridhuset:angel: Rider som dig ofta dagtid när det inte är så många andra där, vilket har gjort att hon inte direkt vant sig ordentligt vid att ha andra häst bredvid/bakom/framför sig. Det värsta med Mity också är att hon slår:o Så jag sitter inte bara och spänner mig för att hon ska "hoppa iväg", utan också för att hon ska sparka. Dock de senaste gångerna så verkar "myntet ha trillat ner" för fasiken vad hästar det var i ridhuset när jag tränade sist. Skojar inte om det var över 12 hästar där:o Jag krockade med alla hit och dit , Mity gjorde inte en tillstymelse till att sparka eller så den gången, trots att folk typ red på oss hela tiden. Lite okonocentrerad blev hon allt (läs seg som en dag) men hellre det än att hon slänger sig och sparkar.

Men man ska inte glömma att det bara var några veckor sedan jag ramlade av när det kom in en häst i ridhuset för hon blev så till sig:angel:

Att ha hoppande hästar omkring sig tror jag inte vi är mentalt förberedda för än. Då skulle jag nog ligga och spotta grus rätt snabbt skulle jag tro;)

Tack så mkt!:laugh:

Kul att det gick bra för er!:) Den där känslan av att få sitta upp på pållen igen efter en längre tid är ju helt underbar:love: Så kan jag t.o.m. känna efter bara några dagars "uppehåll":angel::D

ja och man har ju verkligen längtat!! har blivit så sugen med när man suttit här och läst om hur långt alla har kommit. Tror vi ska ta oss en lite tur idag med... :bump:

Tycker det är så svårt att veta hur fort man vågar gå frammåt med han... har skrittat ca 15-20 min i töm i ca 1 månad och sen ökat det sista veckan till ungefär 30 min... men när vågar man börja trava det är ju frågan :confused: Fast känner mig i för sig väldigt lycklig av att bara få sitta på han just nu :laugh:

Mity är precis likadan med det där med sällskap i ridhuset:angel: Rider som dig ofta dagtid när det inte är så många andra där, vilket har gjort att hon inte direkt vant sig ordentligt vid att ha andra häst bredvid/bakom/framför sig. Det värsta med Mity också är att hon slår:o Så jag sitter inte bara och spänner mig för att hon ska "hoppa iväg", utan också för att hon ska sparka. Dock de senaste gångerna så verkar "myntet ha trillat ner" för fasiken vad hästar det var i ridhuset när jag tränade sist. Skojar inte om det var över 12 hästar där:o Jag krockade med alla hit och dit , Mity gjorde inte en tillstymelse till att sparka eller så den gången, trots att folk typ red på oss hela tiden. Lite okonocentrerad blev hon allt (läs seg som en dag) men hellre det än att hon slänger sig och sparkar.

Men man ska inte glömma att det bara var några veckor sedan jag ramlade av när det kom in en häst i ridhuset för hon blev så till sig:angel:

Att ha hoppande hästar omkring sig tror jag inte vi är mentalt förberedda för än. Då skulle jag nog ligga och spotta grus rätt snabbt skulle jag tro;)

Oj, vad jobbigt att hon slår med! Det gör Tiger bara i riktiga paniksituationer, en gång kom han mellan staketet och en ponny han är helt livrädd för - det var den som sparkade honom och troligtvis fick honom såhär rädd från första början, bara pga sin korkade matte som inte kunde hålla honom ur vägen, så sur jag är på mig själv för det :mad: Då blev han typ 2 dm kork och skrek av rädsla och skulle inte staketet tagit slut där hade han kikat (trots att ponnyn var helt oberörd en bra bit bort).

Hoppande häst var inte så mkt värre verkade det som, men jag höll mig i halsringen när hon hoppade nära oss! Bara hästen inte är på väg mot honom eller kommer för nära bryr han sig inte vad den gör som tur är. Den lät rätt mkt när den galopperade men det tog han ingen notis om så länge hon inte red nära oss, annars brukar ju unghästar tycka det är läskigt hela tiden innan de kommit underfund med att den andra hästen skiter totalt i dem. Men han blir bara rädd när han tror de ska komma o sparka honom :(

Som tur är så räddar han ju sig dessutom bara med att kasta sig åt sidan så än sitter jag kvar :D Men med träning blir det ju bättre, Mity verkar ju ha lärt sig bete sig i vissa situationer iaf så det är ju bra!

ja och man har ju verkligen längtat!! har blivit så sugen med när man suttit här och läst om hur långt alla har kommit. Tror vi ska ta oss en lite tur idag med... :bump:

Tycker det är så svårt att veta hur fort man vågar gå frammåt med han... har skrittat ca 15-20 min i töm i ca 1 månad och sen ökat det sista veckan till ungefär 30 min... men när vågar man börja trava det är ju frågan :confused: Fast känner mig i för sig väldigt lycklig av att bara få sitta på han just nu :laugh:

Jag tror avsutten skritt är jättenyttigt för att bygga upp och stärka den unga hästens ben, leder o senor. Med Tiger är jag nu (efter 2 år) uppe i över 2 h långa pass i rask skritt. Han gillar inte att gå i snöre och jag har honom inte längre lös pga olyckliga omständigheter (nej han smiter inte och har aldrig gjort) så då har jag tömmar i grimman ist och går bakom.

Jag hade inte tömkört Dobby innan men det har verkligen gjort jätte mycket på våran relation. Han är mycket mer lyhörd på mig nu och har fått mycket mer självförtoende att gå fram där det är lite läskigt... sen är det ju det där med överskottsenergi som ibland tar över hela hjärnan :angel:

Ohh my vilket läckert pannband! Är det ett nytt träns eller bara pannbandet?

Jag har oxå köpt ett nytt pannband som är blingat som tillsammans med en bred nosgrimma ska bli Sagas dressyr träns :D

I love bling i måttlig grad! :love::love:

*jäkla va det gnistra alltså!!* :love:

oj oj va det glittrade!! jätte snyggt... kan man ha bling bling på en valack eller vad tycker ni? Jag har inte vågat...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 144
Senast: skuggi
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare