04-ornas tråd edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Roligt att det går så bra för er.:laugh: Själv börjar jag få en aning om hur du har haft det under hösten.:crazy: Pompisen har varit helt stollig sen kylan o snön kom. Nu är hon ju tack o lov rätt behändig i storlek o fallhöjden inte så hög men icke desto mindre höll jag på att få tugga snö flera gånger igår när jag o dottern var på "fältet" o red.:p

Jag blev tvungen att ta bort kraftfodret på Dessi och sänka högivan (har hö tillverkat för fölston o xx) så nu vägs det nogrant,hon får 9kg men borde bara få 8,problemet är att jag har inte hjärta att låta henne vara utan när hon mer eller mindre dreglar när gammelstoet får,sen får hon bara tanken av kornkross :angel: mineraler,ca 2dl blöt betfor och lite kli + en kaka halm (står på spån)

Hur har ni tänkt när ni valt tränare? Har ni mer än en eller har ni bytt av någon anledning? Blev det självklart någon som ni ridit för tidigare (på annan häst/ponny)? Hur långt hade ni kommit först på egen hand?[/B]

Tack till er som svarat! Ni andra då?

the connemara: Nyfiken på de tränarna du skrev om eftersom jag också bor i Skåne... pm:a gärna om du inte vill skriva ut dem här!

Lite bilder från idag på mina skrällen :love: Vi har ju fått "snö" här i skåne så jag passade på att ta några vinterbilder.

Fina hästar & bilder!

Ja här i Skåne får man ta fram kameran snabbt när det är snö för den brukar inte ligga kvar så länge...
på ett dygn har temperaturen gått från -13 till +5.

Här kommer några vinterbilder!

Snö 7/1 2009

Framifrån
n636608406_1190279_19.jpg

Bakifrån
n636608406_1190280_1273.jpg

Vad har du där?
n636608406_1190430_733.jpg

Hagarna
n636608406_1190433_4508.jpg

Och två bilder från stallet!

Kolla in skylten!
n636608406_1190278_8734.jpg

Vad håller du på med där ute???
n636608406_1190431_1984.jpg

Hur har ni tänkt när ni valt tränare? Har ni mer än en eller har ni bytt av någon anledning? Blev det självklart någon som ni ridit för tidigare (på annan häst/ponny)? Hur långt hade ni kommit först på egen hand?

Min tränare jag rider för nu tränade jag för innnan med min förra häst också så det var självklart för mig att rida för henne med Mity också. Har tränat för x-antal tränare förut med både mina ponnyer och min häst så jag är väldigt medveten om vad jag vill ha. Prio nummer 1 är att de är snälla med hästen, inge "banka på, dra in nosen" - stuk. De måste passa min mjuka ridning och som det är idag så skulle jag inte tveka en sekund om jag rider för en ny tränare och det känns helt galet att sonika lämna träningen och säga att "det här passar inte mig".

Ser varje månad hemsk träning där alla 2/3 av alla hästar/ponnyer helt plötsligt springer runt med graman oavsett problem. Då har ngt gått fel anser jag. Skulle aldrig någonsin vara med för en sådan tränare som förespråkar den ridningen.

Beroende på vilken tränare det är såklart så tycker inte jag att man ska ha behövt komma "visst långt" innan man börjar träna. Det är ju det som är meningen med träningen att man skall hjälpas åt att utvecklas tillsammans. Så då tror jag det helt sonika är bäst att leta upp en tränare som är på sin och hästens nivå:)

Hel novell detta;)

Fin häst du har föresten:banana:

jag skriver ju inte jätte mycket här men måste säga att det är jätte kul att läsa om alla... blir så inspirerad och bara längtrar till att jag någon gång kan få rida min polle ordentligt med... :)

måste fråga en sak när jag ändå är igång till alla som kanske vet mer om sånt här än jag... pga kotledsinflamtionerna bak så hade Dobby gallor på båda bakbenen... nu när han fått behandling har han fortfarande kvar gallorna... blir helt nojjig av att gå och känna på dem om de blivit större eller annorlunda... hur snabbt borde de försvinna eller kommer de inte göra det? Tror ni det är ett dåligt tecken att han fortfarande har kvar dem?

Kan för lite om sånt här känner jag... blir så orolig för min bäbis :cry:

Carisma har väldigt svårt att lägga på hull, hon får fri tillgång på hö, men stoppar kanske i sig 12-14kg. Krafftfoder får hon 2dl soja och 3kg hippo alfa.

Lasse blir rund bara han tittar på mat :angel: Men han får ändå 12kg hö, annars blir han jobbig. Får rida desto mer istället! Hippo alfa ½kg och en näve soja.

Är du säker på att hon är tjock? alltså hullet över revbenen eller är hon bara bukig? Tänk på att hästar ska ha 1,5 kg Ts / 100 kg häst för att inte få problem med matsmältningen vilket gör 10,5 Kg hö om man räknar på 85%Ts och att hon väger 600 Kg. Om hon har högt hull över revbenen så kanske ditt hö innehåller för lite protein i förhållande till energi och då kan du prova att byta ut ngt Kg Hö mot t.ex. lucern pellets det räknas oxå till grovfoder eller minska på kraftfodret

Har minskat ner kraftfodret till "bara" 2 kg havre + betfor, mineraler och linfröolja. I stallet jag står finns ingen analys på höet, och nu ska vi byta till ett annat pga att den vanliga leverantören har slut. Skulle säkert vara nödvändigt med en analys för att kunna räkna ut foderstaten på ett bra sätt. Det kostar väl runt 500:- för en analys?

Men jag tycker faktiskt att hon är tjock och inte bukig, hon är ju rätt biffig hela hästen. Har inga nya kort heller men här är iaf en ny film där det kanske syns lite iaf. http://http://se.youtube.com/watch?v=RTVtoo16YUs

Gallorna kan bli kroniska och gallorna i sig är inte farliga. kroppen har producerat mer ledvätska för att de har behövts smörjas mera i leden och det kan bli kvar, inget farligt alltså.
De du får hålla utkik efter är om dom ändras drastiskt, blir de värme, svullnad eller ömt.

tack så mycket för svaret... kanske kan lugna ner mig lite då :o har varit så skonad från skadade hästar innan men sen när man äntligen köper sig en som man letat efter länge... då minsann!

Hur har ni tänkt när ni valt tränare? Har ni mer än en eller har ni bytt av någon anledning? Blev det självklart någon som ni ridit för tidigare (på annan häst/ponny)? Hur långt hade ni kommit först på egen hand?[/b]

Eftersom att Leffe har halkat in lite på ett bananskal hos mig, så går han för samma tränare som min 03a. Med henne var jag iof i samma läge med förra året när hon kom.
Hoppning tränade jag i början för en C-tränare från klubben, som också Leffe har fått gå för nga gånger. Dels är hon duktig, dels har hon väldigt bra övningar för unghästarna och är väldigt kunnig och erfaren på området.
När sedan träningarna för externa tränare drog igång i slutet på januari så fick hon vara med även där, fast på sin nivå såklart.

Det viktigaste för mig är att tränarna passar min ridstil, jag är liten och rider väl ganska mjukt o sådära, och vill även att det ska vara så.. Så jag klarar inte "banka-slå-dra"-tränare (har dock inte råkat ut för nån extrem sån heller tack o lov).

Dressyr har jag inte tränat för nån på evigheter.. Red nån gång i våras för samma C-tränare som jag i början hoppade på, men annars har jag ärligt talat känt att jag fått tillräcklig hjälp av hopptränarna, och den andra "bäbisdressyren" har jag väl fått för mig att jag fixar själv. Tränade desto mer dressyr på ponny när jag tävlade också, så jag får skylla på att jag tar igen det nu :angel:
Men nån gång ibland är det kanon att ha nån som tittar lite extra på just dressyren också, och då vill jag ha nån som INTE tycker det är viktigast att hästen böjer på nacken och ser fin ut, utan det ska vara mjuk ridning bakifrån och fram.
Precis som mrsQ så ser (och hör....) jag alldeles för många som med samma tränare sätter på gramanen på i princip alla elevers hästar, och sen är det sträckt graman och glappande tygel som gäller :crazy:

Aja, slut på min uppsats om tränarval nu.. :p Sammanfattat så tränar jag för samma tränare som tidigare, det blir flera olika (vilket jag oftast tycker är positivt, sålänge de har ungefär samma filosofi), och jag tycker inte man behöver ha kommit visst långt. Däremot så tkr jag för både ens eget bästa o hästens, att man ska välja en tränare som vill och kan hjälpa till där man står idag.

jag ska väl oxå skriva lite om mitt val av tränare.

Jag har ridit mina hästar helt själv o om jag stött på ngt problem så har jag ventilerat med en kompis som är utbildad unghästutbildare. Tack o lov har jag inte stött på några stora problem än utan de är såna som man har löst med lite mer styrka o sunt förnuft.
Men i juni förra året kände jag att jag ville ha hjälp med hoppningen för sikte på championaten. Så jag tog kontakt med en b tränare som jag tränat för lite förut och hon kom då varannan vecka under sommaren och vi passar väldigt bra ihop o jag är nöjd med träningen.
Jag fortsätter med henne så ofta vi kan och sen kommer jag även att hoppa in på extra träning för en gästtränare som kommer till klubbarna runt omkring mig.

i Dressyren har jag helt enkelt struntat i att skaffa en tränare då jag anser att jag klarat mig bra själv, tävlat msv dressyr tidigare så har lite bakgrund inom dressyr iaf :p
Sen får jag bra "dressyr"träning på hopplektionerna oxå då tränaren är noga med lydnaden.

Idag har jag dock tränat dressyr för första gången på typ 2 år :angel:
Fick en chans att hoppa in som reserv och det kändes som en bra ide att kolla av med en tränare som jag känner väldigt väl och som jag pratar samma språk som :)
Så jag kunde idag kolla av om vi lagt till oss med nå ovaner, eller få lite tips på vägen.
Träningen gick jättebra o Q charmade även denna tränare. Som vanligt hade tränaren velat ha Q i större eller mindre format.. alltså stor häst eller ponny, inte liten häst ;)
Men eftersom han är mammas häst så är han i perfekt storlek och hon höll med.
Jag fick tips om hur jag skulle jobba med hans höger bog som vill gå sin egen väg och även lite tips hur jag ska få honom mer undersatt i galoppen.

Fick fram en väldigt fin trav i lillskiten o jag önskar återigen att jag haft en videokamera.

KL

Apropå tränare, min dam ska träffa en tränare för första gången imorgon :eek:
Och idag så var hon mest i luften än på marken när vi var på promenad.
Tur att det är löshoppning, så jag sitter sitta på min galning :angel:
Ska bli spännande (men ack så nervös jag är!) att höra vad han tycker :laugh:

Usch, det lät inte så roligt! Det är ju alltid roligt med lite liv i dom men det ska ju vara med måtta!:grin:

Nu vill JAG veta vad skylten är lik! Jag tyckte den kändes lite magstark men känner inte igen den.

De måste passa min mjuka ridning och som det är idag så skulle jag inte tveka en sekund om jag rider för en ny tränare och det känns helt galet att sonika lämna träningen och säga att "det här passar inte mig".

:bow:

Min hopptränare vet numera mkt väl vad han kan kräva av min häst och inte :cool: Ingen kan ju skylla den stackaren att han har en sådan värdelös pilot :rofl: Även om ponnyn är mätt häst så innebär det ju inte att han är trimmad som tränarens likaåldrade egenuppfödda och egenutbildade championatshästar liksom ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 144
Senast: skuggi
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka