Sv: 04-ornas tråd edition 5
Hur har ni tänkt när ni valt tränare? Har ni mer än en eller har ni bytt av någon anledning? Blev det självklart någon som ni ridit för tidigare (på annan häst/ponny)? Hur långt hade ni kommit först på egen hand?[/b]
Eftersom att Leffe har halkat in lite på ett bananskal hos mig, så går han för samma tränare som min 03a. Med henne var jag iof i samma läge med förra året när hon kom.
Hoppning tränade jag i början för en C-tränare från klubben, som också Leffe har fått gå för nga gånger. Dels är hon duktig, dels har hon väldigt bra övningar för unghästarna och är väldigt kunnig och erfaren på området.
När sedan träningarna för externa tränare drog igång i slutet på januari så fick hon vara med även där, fast på sin nivå såklart.
Det viktigaste för mig är att tränarna passar min ridstil, jag är liten och rider väl ganska mjukt o sådära, och vill även att det ska vara så.. Så jag klarar inte "banka-slå-dra"-tränare (har dock inte råkat ut för nån extrem sån heller tack o lov).
Dressyr har jag inte tränat för nån på evigheter.. Red nån gång i våras för samma C-tränare som jag i början hoppade på, men annars har jag ärligt talat känt att jag fått tillräcklig hjälp av hopptränarna, och den andra "bäbisdressyren" har jag väl fått för mig att jag fixar själv. Tränade desto mer dressyr på ponny när jag tävlade också, så jag får skylla på att jag tar igen det nu
Men nån gång ibland är det kanon att ha nån som tittar lite extra på just dressyren också, och då vill jag ha nån som INTE tycker det är viktigast att hästen böjer på nacken och ser fin ut, utan det ska vara mjuk ridning bakifrån och fram.
Precis som mrsQ så ser (och hör....) jag alldeles för många som med samma tränare sätter på gramanen på i princip alla elevers hästar, och sen är det sträckt graman och glappande tygel som gäller
Aja, slut på min uppsats om tränarval nu..
Sammanfattat så tränar jag för samma tränare som tidigare, det blir flera olika (vilket jag oftast tycker är positivt, sålänge de har ungefär samma filosofi), och jag tycker inte man behöver ha kommit visst långt. Däremot så tkr jag för både ens eget bästa o hästens, att man ska välja en tränare som vill och kan hjälpa till där man står idag.