04-ornas tråd edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Vad har hon för tfn nr ?:cool: :D
De är inte så att vi är världsbäst på de hela men han fattar fort o har förstått hur han ska göra , sen är de lite svårt o få med jämn tvärning o bibehålla en längre stund. men några steg åt gången går riktigt bra nu :)

Nu ska vi bara få calle att fatta oxå, men än så länge håller vi oss till skritt med tanke på benet.

Tack tack tack!

Nej tyvärr inte än nu, men jag kan försöka ladda upp den snart i kväll! :)
Har precis köpt en filmkamera så jag kommer filma mycket i framtiden!

Lancer tackar och bockar!

FT: Jo det är riktigt skoj att prova lite större någon gång, det är också viktigt att de lär sig att ta i och jobba när det gäller! :)

Lotta

Jag har med en filmkamera med typ 6 h film från året. Men jag har ingen nomal dator att lägga över filmerna på (ej hd-kamera) så det är väääääldigt snålt med info om min lilla från detta året. sYnd för jag har massa kul o titta på hemma på tvn :D Det är underbart att kunna filma med en bra kamera iaf :)

Det kommer bli mycket skrittande när jag väl kommer upp i sadeln igen... Skritta över kaveletti och rida ut off road i skogen. Så kanske han lär sig lyffta på sina ben och träna sina knäleder.

Vad var det för fel på din pålle?

han är "omogen i skellettet" säger de på kliniken...så pga det fick han inflamation i båda koterna bak och i vänster fram... har börjat tömköra honom lite i skritt men han har så grymt mycket överskottsenergi så känns som jag bara åker med som en vante efter :cry: han har ganska mycket egen vilja med och tycker inte riktigt att någon annan ska bestämma vad han ska göra... suck

Du måste ha Skånes finaste halvblod :d Carisma är så vacker att man nästan inte kan se sig mätt på henne o Lasse han går minsann inte av för hackor han heller.:bow: Får man förresten fråga vad det är för täcke han har ?

Tack så mycket!
Lasse har ett Horseware Rhino Plus täcke. Det finns en halsdel till som man kan ha på om man vill. Är jättenöjd med det täcket och har köpt ett likadant till Carisma som hon ska ha när jag klippt henne.

Tack till er andra med. Alltid kul att höra man har fina hästar :bow:

Ps. Lasse kopplar gärna upp sig på informations-samtalet om sidvärtes :angel: DS

Mums vad vacker hon är Carisma! :love: Lasse är dock inte dålig han heller, det får du hälsa honom så att han inte tror nåt annat ;)

kl
Hmm, ska vi kanske bilda en "såhär-lär-man-sig-sidvärtsrörelser"-grupp där hästarna kan få gå i lite "sidvärtes-terapi" (Med Q som instruktör/ledare givetvis!)? Leffe tar en självklar plats.........:cool:

Nejjj! Både Lasse och Leffe hur ska jag nu kunna hålla red på vem som säger vad:eek:;)

:rofl::rofl:

kl
Ikväll är det dax för hoppträning förresten. Får se om vi överlever även dagens bravader. (f.ö i ditt "hemridhus" mrsQ :p)
Ingen går säker (ffa inte hindermaterialet...) när Leffe är i farten :devil:
Återkommer med rapport!

vi kommer bli en fin liten grupp som ska lära oss gå med benen i kors utan att ramla :D

Linn: Vem ska du träna för?

*kl*

Sitter och väntar på mamma så vi kan åka iväg till ridhuset! Saga står färdigryktad i stallet och väntar. Det är så tråkigt på min ridskola för det är jätte dåligt med ridtider för privata... det är dagtid (då man jobbar) eller efter åtta en kväll resten nio så det blir nästan bara att man åker på helger som är då man egentligen kan rida ut i dagsljuset! Lite synd... men nu är jag taggad :D

Lycka till:bump::bump:

En liten snabb fråga! Efter påtryckningar av bla min tränare så har jag sänkt högivan på Mity till 9 kg. Hon är tydligen tjock:angel: Nu är jag rädd att min bäbis ska svälta ihjäl:eek: Så hur mkt hö får era bäbisar som är över 160 ?(sorry pompa04:p)

Vi väger faktiskt inte vårt hö utan ger dom när dom är hungriga. Men ska jag tänka till o räkna lite på ett ungefär så delar dom på en bal till morgonen (3 hästar o ca 12 kg balar) 4 kg.
på dagen delar calle o Q en bal i hagen så ska vi räkna på att dom äter lika mkt var så är de 6 kg var.
samma procedur på kvällen som på morgonen men då har dom även fått en kaka när dom kommer in från hagen vid 17-18.
Så totalt får calle o Q 14-16 kg hö och ibland kan jag hålla in lite på Q då han är lite rund just nu. Då är Q 154 ungefär.

Men då får dom inte nå mängder med kraftfoder då vi hellre ser att dom äter hö o håller värmen i hagen.

Lycka till:bump::bump:

En liten snabb fråga! Efter påtryckningar av bla min tränare så har jag sänkt högivan på Mity till 9 kg. Hon är tydligen tjock:angel: Nu är jag rädd att min bäbis ska svälta ihjäl:eek: Så hur mkt hö får era bäbisar som är över 160 ?(sorry pompa04:p)
No hard feelings ;)

Pompa04:

då får vi svara för oss själva som har araber :) Hur mkt hö/hösilage får din dam och kraftfoder?

Min arabvalack får 12kg hö och inget kraftfoder, morötter får han dagligen!

Min häst är hela 161, så hon räknas :D

Min häst får 2 kg på morgonen, därefter 1 kg när hon kommer ut i hagen,
1 kg vid 15, 1 kg när hon kommer in vid 19/20 och 4 kg vid 20/21.

Sammanlagt 9 kg hö. Dagarna då vi hade -15 till -17 ute fick hon ett par extra kilon.

Men hur stor är den lilla eg? Hon ser helt mini ut ju, jag trodde apaloosor var stora?

Hon mäter hela metern över marken! Men nederländska apaloosor är sp, brittish spotted. I sverige så fick hon inte registrerad som apaloosa pga storleken..

Senast ändrad av en moderator:

kl
Jag har precis blivit inkallad som reserv på dressyrträning med Q imorgon.
Första dressyrträningen för min del på år o dar :eek: :D
Tur att jag känner tränaren väl även om de nog är precis 2 år sen jag red för henne, då red jag calle typ 10 minuter :rofl:

Tänkte de kunde vara kul o prova på en dressyrträning o se hur mkt olater man lagt till sig med :angel:

Leffe får 10kg hö (+ 1kg Krafft groov 125, ca1kg havre, lite betfor och så lite "smått o gott" :p)

kl
Träningen gick helt okej. Han var som vanligt väldigt valpig i hoppningen, men kändes kalasfin på backen - Det var Ninas kommentar också.
Däremot så gick han över bommen påvägen dit.. IGEN... Nu är det inte roligt längre!! Sparkade lite men jag trodde faktiskt inte att han trasslat sig över. Visserligen hade han fixat egen bomutlösning också, men nu är jag less, less, less.. De andra gångerna har han ju haft en "anledning", men idag kan jag verkligen inte komma på nån.

Hem fick han stå på andra sidan, där är det lite trängre framför bommen och han stog bra.. Dock var han ju trött då också.
Nån som har nåt trevligt tips? Ska testa att ha honom på andra sidan nga gånger och se.. Hö tror mamma på, det kanske kan hjälpa kortsiktigt men vet inte hur det blir längre fram om han ska stå utan nån gång..:crazy:

Åh fyyy va läskigt! Jag är tillräckligt "rädd" att åka transport ändå fast Saga är så duktig! Så rädd för alla transportolyckor som kan ske.

*kl*

BTW Saga är dyyyyyyr nu! Åh min älskling, jag har knappt ord... jag vet inte om jag vågar säga det här men undra om det jag längtat efter länge nu har slagit in "håll ut bara, det måste bli bättre nån gång" :D

Det var lektion på ena sidan ridhuset med massa hästar och sidan där vi fick rida var det många privatisar, tror det var minst 5. Saga blevhelt till sig när hon kom in, hon såg skit rädd ut :rofl: och blåste upp sig... men efter gos med matte några minuter och lite skritt med matte på marken hade hon vant sig och jag kunde hoppa upp. Hon var lite spänd ett tag och hade mycket att kika på men hon skötte sig såååå bra :love:

Lyssnade som en klocka till slut och när det blev lite färre på banan så galopperade vi oxå helt utan problem!:love:

Yes, I'm happy, happy, happy, happy!!:banana:

Våra får ca 8 kg ensilage uppdelat på 4 mål. Därtill får Pompa 1 L havre, en skopa betfor och så morötter.Premessa, som föddes utan broms, får 1,5 L Granngårdens Mussli istället för havren. Vi har prövat att bara ge grovfoder men ff Premessa blir läskigt mager.:eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 144
Senast: skuggi
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka