Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

Foder & Strö Jag funderar på om jag ska ha fri tillgång på hösilage (75.1 % TS) till min häst. Hon går själv och är svårfödd. Men här finns bara...
Svar
8
· Visningar
3 012
Senast: Toxis
·
Hästvård Hej! Finns ingen "allmänt" tråd här på vårdsidan. Så jag startar en! Läste på ponnysanning och såg denna bilden och blev själv...
Svar
18
· Visningar
2 996
Foder & Strö Jag har en ettåring av en långsamväxande och lättfödd ras. Av andra ägare av samma ras har jag förstått att fri tillgång inte passar...
Svar
8
· Visningar
983
Senast: ameo
·
Hästvård Min tre-åring blev opererad för två veckor sedan för osechondros i båda bakhasorna. I förrgår tog vi av bandage och stygn. Allt såg...
Svar
6
· Visningar
3 070
Hästvård Hej jag har ett Islandssto som jag skulle veta vikten på för att beräkna foderstat ordentligt.. Har inte möjlighet att väga henne på...
2
Svar
20
· Visningar
5 772
Senast: Gimlan
·
Hästvård Min gammelpålle har gått på en finadynekur nu under 13 dagar (totalt 14 dagar är kuren), det har resulterat i att han är rejält hängig...
Svar
4
· Visningar
1 308
Senast: Lindsen
·
Hästvård Hästens lymfkörtlar? För visst har väl hästar fler än de vid ganascherna?
Svar
1
· Visningar
798
Senast: zassoo
·
Foder & Strö Hur gör ni det? Jag menar den fyrkantiga modellen med upphängningsöglor i de övre hörnen så att säga. De blir ju ganska långa när de är...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 073
Senast: Noak
·
Foder & Strö Är ny på det här med analyserat hö. Har ett dräktigt sto och är på jakt efter ett bra hö/hösilage. Vad ska man kolla efter på...
Svar
1
· Visningar
1 405
Senast: wrangler
·
Hästvård Hej Jag gjorde kolla mask på min häst i juni när jag köpte henne, hade ej mask. Lånade ut henne i juli fram till nu, hon kommer hem...
Svar
7
· Visningar
1 629
Senast: Gimlan
·
Foder & Strö Hej! Ehhh bara en undran.... fick analysresultatet på mitt HÖSILAGE och där står 100 % torrsubstans är detta möjligt eller har det...
Svar
2
· Visningar
777
Senast: Tingeling
·
Hästvård Någon som har någon erfarenhet av det här? Min lille häst är något tokig på boxvilan och om ett par dagar kommer det hände grejer i...
Svar
5
· Visningar
1 798
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver er hjälp. Fick en handskriven lapp med analysvärdena på hösilaget och har räknat efter dessa. Reagerade lite på att...
Svar
3
· Visningar
820
Senast: Vivo
·
Hästvård Hej! Jag har klippt min en gång nu i höst, och det börjar bli dags för ny klippning. Hennes päls är inte så jätte lång, men hon svettas...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 192
Senast: Osterang
·
Foder & Strö Hej! Jag har två lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt under vintern. Vårt hösilage har högt smrp vilket jag blev glad för...
Svar
3
· Visningar
1 085
Senast: Vivo
·
Hästvård Har ett föl (islandshäst) på 4 månader som sedan ca 1 månad tillbaka har haft besvär med lös mage till och från. Insåg då hon var 3...
Svar
6
· Visningar
1 837
Senast: keilir
·
Hästvård Hur resonerar ni angående om en halt häst ska stå ensam i en liten hage eller gå kvar i sin vanliga med kompis/kompisar? Jag tänker...
Svar
17
· Visningar
2 657
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej Jag har lite fångfrågor. Hästen är en islänning och som fick fång fick den i våras, grad 2,5 av 5. Har kikat runt på Google hur...
Svar
9
· Visningar
1 229
Hästvård Det har konstaterats med röntgen att min häst har pålagringar och början till hovbroskförbening i båda framhovarna. Hur uppkommer...
2
Svar
24
· Visningar
9 540
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Min häst var in på klinik i juni och juli i somras. Första gången fick han pentosan (antiinflammatoriskt) i halsen för "lindrig...
Svar
4
· Visningar
954
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!