Rejält halt efter avmaskning

Sv: Rejält halt efter avmaskning

Ifall att hästen hade varit halt dagen efter och inte haft ett sånt mirakulöst tillfrisknande så hade jag givetvis lagt ner energi på att övertyga henne. Men nu är ju inte det fallet, utan hästen är nu frisk, det tog 2 dagar så blev han helt ohalt.

Då ser inte jag hur det skulle kunna vara fång, hade det varit min häst så hade jag dock åkt in ändå och dubbelkollat för att vara helt säker där på fredagen.

Vilka råd tycker du det är som jag inte har tagit till mig? Jag frågade för att jag undrade helt enkelt, hade han varit fortsatt halt så hade jag nog rätt lätt kunnat övertyga henne, men nu är det helt omöjligt.

Min arab fick fång ett par dagar efter avmaskning för några år sen nu :/ han var inte heller den "typen" som borde fått det! Dock klarade han sig bra tack vare snabb behandling och går nu hela sommaren med korg och släpps inte på gräs dygnet runt förrens efter midsommar.

Vad var det for "snabb behandling" som var så bra.
Att vara häst och inte kunna äter gräs med kompisar se jag inte som nån höjder.

Fast fånghästar generellt bör ju inte gå på kraftigt bete, t.ex., pga risken för nya fånganfall. Att snabbt ingripa vid känningar kan skona hästen mycket från jobbigare konsekvenser än att inte få äta just gräs.

Over and out.

Om du ändå inte kan göra något p g a att det är någon annans häst, så kan man ju undra varför du överhuvudtaget frågar. Du bryr dig ju ändå inte om de råd du får. Tråkigt.

Kanske frågar för att lära sig mer??? Jag kan ha funderingar om både det ena och det andra utan att för den skull vara involverad i saken direkt. Att få höra andras erfarenheter är alltid nyttigt.

Frågan från start var ju dessutom inte vad TS skulle göra, utan om avmaskningen och hältan kunde ha samband

Jag har någonstans i bakhuvudet att hästar som har mkt mask o avmaskas kan få en reaktion o troligen av ev. toxiner som de stora antalet maskar avger.
Sen vet jag inte om det sker så snabbt, men tror att det kan ge de symptom som du beskriver.

Skrev aldrig att "behandligen var sååååå bra" skrev att han klarade sig bra (utan några förändringar i hovarna) pga att han fick snabbt behandling av vet, delvis att man upptäckte det i tid.

Han går på gräs som alla andra hästar men med en mindre mängd och att han inte släpps på dygnet runt bete innan midsommar dör varken han lr någon annan häst av!

Är väl bara ut veterinär och sätta fakturan på ägaren? Har vi alltid gjort i alla år.

Senast ändrad:

Hade hästen fortfarande varit halt så hade jag helt klart gjort det. Men nu är hästen ohalt, och då känns det inte som att jag kan ta ut veterinär och kräva att ägaren ska betala det, framförallt som att jag nu misstänker att de inte kommer hitta något :o För även om det var fång så är han ju i detta läget symptomfri.

I övrigt känns det som att det stämmer, han var ganska rejält lös i magen första dagen efter avmaskning. Men det extremt snabba tillfrisknandet känns ju lite märkligt om det skulle ha varit fång :crazy:

Fast om det var ett fånganfall vill man väl som hästägare veta hur det påverkat hovarna? D v s röntga hovar för att se eventuella förändringar. Inte bara låtsas som inget hänt.

Inte om man är min mor. Man märker det ju förr eller senare ändå tycker nog hon. Du anar inte hur frustrerande det är att ha häst i samma stall som henne. Enda anledningen till att jag är kvar är att min häst är hingst och det är därmed lite knepigt att hitta stallplats till honom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka