Rejält halt efter avmaskning

Sv: Rejält halt efter avmaskning

Men som sagt, hästen travar runt i hagen och är i det närmaste ohalt. Jag tror inte det är någon fara. Fång blir de knappast bra ifrån så snabbt.

Vill du anmäla så får du göra det.

Ja, jag tycker det med.

Hans far hade en liknande episod. Han stod helt apatisk, kunde inte höja huvudet, var extremt svår att få o gå. Vi åkte till klinik och röntgade hela hästen, tog alla prover man kan tänka sig. Hör och häpna, han var förkyld :meh:

Dagen efter var han helt bra, om än snorig.

Denna var ju dock inte allmänpåverkad. Men idag har han både galopperat och travat i hagen, vi rullade ut en ny ensilagebal, skitkul juh! :D

Det är inte vanligt att en häst får fång/hälta efter avmaskning! Är hästen så pass halt att den inte vill röra sig är du skyldig att kontakta veterinär snarast, inte fråga folk på buke... Annars kan du dömas för djurplågeri.

Om du bara har 8 min till klinik rekommenderar jag att du per dit, om du inte har en ovanligt kompetent hemma vet...

Vi har prata förut vad du ska har i ditt Emergancy Låda, det viktig som gäller mellan dig och veterinären är att du kan tala om Temp, Puls, Andning.
For det du behöva Tem meter som du säkert har och ett Stetaskop som du kan köpa på apotek eller hobbex.
Nästa gång vet är där har han vissa dig var du ska lyssna och vart dom blodpulsåder ligger på benen.

Rolig hasten är bättre

Men snälla du, jag har haft häst i hur många år som helst och är djurvårdsutbildning, tror du verkligen att jag inte har termometer och stetoskåp hemma?

KL

Såg honom trava helt obehindrat idag, så vad det var han hade vet jag inte. Men fång kan det knappast ha varit.

Hur ska jag vet vad du kan om hästar?
A good horseman would not need to ask advise on a horse forum.
Folk prata så mycket man vet inte vad man ska tro.

Jag hade nog faktiskt behandlat det som fång och följt upp med en röntgen. Rasen är ju inte direkt immun mot just fång.

Gud vad du är frikostig med andras panger :D

Tro du verkligen att hästen kunna trava som beskrivet om den hade fång :idea:

Jag VET att hästar kan maskera både hovbenssänkning och -rotation på rätt underlag och med dubbelsidiga förändringar.

Hästar kostar pengar. Den som inte inser det bör nog ägna sig åt något annat.

Nu är det ju inte min häst så jag har ju ingen som helst rättighet att göra något åt saken iaf, så jag förstår inte den fortsatta diskussionen?

Leafhillranch: Min fråga gällde om avmaskningen kunde ha ett samband med hältan då jag aldrig själv har upplevt det, och heller aldrig haft en häst med fång. Även kunniga människor kan be om hjälp, och faktiskt så är det nog de som är mest kunniga i slutändan. Att bara hålla på sitt och tro att man kan bäst helatiden gör nog att man sitter på väldigt lite kunskap i slutändan.

Jag trodde i min enfald att det var en diskussion om hur andra såg på situationen. Oavsett om det är din häst eller inte kan det väl ha betydelse hur andra hade valt att se samma händelse om det varit deras häst?

Fast ni har ju skrivit samma sak sisodär 4 ggr, så de som ev hittar tråden har nog fattat vid det här laget.

Göra det kort så du vet nästa gång:
Hästen kan få känning vid ett avmaskning om det rör sig om valdig mycket mask, dom kan avger non typ av toxin när dom dör och då bli det ett rubbning i kisten.
Du märka snärt om det har hänt nåt, det kan komma en sån grov rand ner från kronranden som tala om att det har blivit en rubbning.

Nu är det ju inte min häst så jag har ju ingen som helst rättighet att göra något åt saken iaf, så jag förstår inte den fortsatta diskussionen?

Har du överhuvudtaget någon rättighet att skriva om din mammas häst på forumet ?
Förövrigt så håller jag med om fång och att den nu springer helt obehindrat har jag svårt att tro men det låter bättre eftersom man inte hade lust att kontakta veterinär och diskussionen som blev nu på forumet .

Det är inte olagligt att skriva om andras hästar, nej.
Däremot är det olagligt av mig att ringa veterinär till hennes häst, framförallt om jag vill att hon ska betala räkningen ;)

Jag förstår varför diskussionen blev som den blev. Men jag har gett upp ang min mor, när hon har bestämt sig så finns det inget jag kan säga eller göra för att få henne att ändra sig.

Vi kan ta ett ex.
För en tid sen skulle åringen in o röntgas, han hade en griffelbensfraktur bak som skulle följas upp. Han springer över henne 2 ggr under lastningen på vägen dit. Det tog förvisso bara 15 min att lasta hästen.

Väl på kliniken gick det bra. Sedan när vi skulle hem så försökte hon lasta i 2,5 timma. Sedan gav hon ursinnigt snöret till mig. Jag lastade då hästen på 15 min.

Hon kan trots detta inte alls se att det kanske finns en orsak till att han springer över henne, att hon inte kan lasta honom när inte han vill. Och att han gick på med mig var bara ren tillfällighet, inget annat.
Det går liksom inte prata med henne, jag har gett upp.

Min arab fick fång ett par dagar efter avmaskning för några år sen nu :/ han var inte heller den "typen" som borde fått det! Dock klarade han sig bra tack vare snabb behandling och går nu hela sommaren med korg och släpps inte på gräs dygnet runt förrens efter midsommar.

Om du ändå inte kan göra något p g a att det är någon annans häst, så kan man ju undra varför du överhuvudtaget frågar. Du bryr dig ju ändå inte om de råd du får. Tråkigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025

Omröstningar

Tillbaka